تقویت اعتماد به نفس در دانش آموزان

508 بازدید

تقویت اعتماد به نفس در دانش آموزان به آن ها کمک می کند تا به مهارت های انتقادی مورد نیاز برای موفقیت های اجتماعی و تحصیلی مجهز شوند. در مدارس دیده می شود دانش آموزانی که دارای مشکلات خاص در یادگیری، حرکت و مهارت های دیگر هستند، با کمبود اعتماد به نفس در مدرسه مواجه می شوند. اهمیت اعتماد به نفس در دانش آموزان را نباید دست کم گرفت. این مهارت به دانش آموزان کمک می کند تا مهارت های اجتماعی را بهبود بخشند، انعطاف پذیرتر شوند و به راحتی بتوانند نظر کامل خود را در داخل و خارج از کلاس بیان کنند.

تقویت اعتماد به نفس در دانش آموزان
ایجاد ارتباط سالم

مهارت اعتماد به نفس

عزت نفس، احساس اعتماد به ویژگی ها و توانایی های خود است. عزت نفس و اعتماد بنفس در دانش آموزان به آن ها کمک خواهد کرد تا درهای بسته را به روی خود باز کنند و دانش آموزان را تشویق می کند تا ریسک کنند. همچنین در تکالیف کلاسی خلاقیت به خرج دهند و برای کاری که در مدرسه انجام می دهند ارزش قائل شوند.

احساس سالم اعتماد به نفس به معنای داشتن دیدی متعادل نسبت به خود است که در هنگام تشخیص معایب خود، به توانایی های خود نیز افتخار کنید. دانش‌آموزانی که از اعتماد به نفس خوبی برخوردار هستند می توانند به راحتی احساسات خود را مدیریت کنند و می دانند که شایسته احترام هستند. این مهارتی است که می تواند در طول زمان ایجاد یا کاهش یابد، زیرا عوامل متعددی در آن نقش دارند.

سطح اعتماد به نفس در دانش آموزان عامل اساسی موفقیت تحصیلی است. عزت نفس برای موفقیت دانش آموزان ضروری است. میزان اعتماد به نفس دانش آموز بر اهداف آموزشی او تأثیر می گذارد. یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش اعتماد به نفس، مشارکت دادن دانش‌آموزان در فعالیت های هدفمند است. استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش قطعا می تواند یک راه حل عالی برای افزایش اعتماد بنفس باشد. با افزایش عزت نفس در دانش‌آموزان، دانش‌آموزانی که ممکن است محیط خانه برایشان مساعد نباشد می توانند حس احترام و عزت نفس را به خوبی تجربه کنند.

راه هایی برای افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان

1- ایجاد انگیزه و تمجید دانش آموزان

اعتقاد بر این است که دانش‌آموزانی که به‌طور منظم برای تلاش‌ها و عملکردشان در خانه و کلاس‌های درس مورد تحسین قرار می‌گیرند و انگیزه ایجاد می‌کنند، سطح بالایی از اعتماد به نفس را دارا می باشند. این تشویق و انگیزه موجب می شود دانش‌آموزان تشویق شوند تا بیشتر تلاش کنند و به دست آورد های بیشتری برسند. دانش‌آموزانی که مکررا مورد انتقاد و تحقیر قرار می‌گیرند، اساساً اعتماد به نفس پایینی دارند و به احتمال زیاد به راحتی تسلیم می‌شوند و در زندگی خود به موفقیت کمتری دست می‌یابند.

ایجاد انگیزه و افزایش اعتماد به نفس
ایجاد انگیزه با تشویق مناسب

 2. انتظارات واقع بینانه

ایجاد انتظارات واقع بینانه برای افزایش اعتماد به نفس ضروری است. در مورد آنچه دانش آموزان می توانند انجام دهند واقع بین باشید. گاهی دست یابی به موفقیت هایی که برای تعدادی از دانش آموزان بسیار راحت است برای برخی می تواند منجر به ایجاد چالش شود. تعیین اهدافی که برای دانش‌آموزان قابل مدیریت و معقول باشد، می‌تواند به میزان پیشرفت آن ها کمک کند. سعی کنید تدریس خود را متمایز کنید و اهدافی را ایجاد کنید که هر دانش آموز در کلاس را در بر بگیرد.

 3. تحکم ارتباط

مانند مهارت هایی که هر فردی باید در زندگی خود داشته باشد، مهارت ارتباط نیز بسیار مهم است همچنین این مهارت به تقویت اعتماد به نفس در دانش آموزان کمک می کند. ضروری است که دانش آموزان یاد بگیرند که چگونه ارتباط برقرار کنند، زیرا برقرار ارتباط به دانش آموزان کمک می کند تا احساس امنیت و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. این مهارت تا حد زیادی  به دانش آموزان کمک می کند تا مسائل خود را با شما در میان بگذارند. در حالی که دانش آموزان در مورد مشکل خود صحبت می کنند، معلمان و والدین باید آن را جدی بگیرند، حتی اگر آن را مشکل بزرگی ندانند. بحث در مورد مشکلات دانش آموز به طور آشکار و ایجاد انگیزه به جای در نظر گرفتن راه حل های ممکن، به افزایش اعتماد به نفس دانش آموز کمک می کند.

دوری از اهداف آرمانگرایانه
انتظارات واقع بینانه

 4. از شکست، سکوی پرتاب بسازید

تک تک دانش آموزان با شخصیت های مختلف می توانند ضعف های مختلفی داشته باشند. هیچ کس عاری از اشتباه نیست. دانش آموزان با اعتماد به نفس پایین ممکن است روی شکست های خود تمرکز کنند و پیشرفتی را که به دست آورده اند نبینند. برای دانش آموزان از شکست و اشتباهات به عنوان لحظات آموزشی استفاده کنید. به دانش‌آموزان یادآوری کنید که می توانند از شکست های خود درس بگیرند و مجدد هر کاری را انجام دهند تا بهترین نتیجه را بگیرند. گیمیفیکیشن در آموزش که به معنای استفاده از بازی در آموزش است می تواند گزینه عالی برای تجربه شکست هایی باشد که دانش آموزان را به تجربه مجدد بدون پرداخت هزینه بالا دعوت کند.

 5. توسعه مهارت های جدید

معلمان و حتی والدین باید فرصت مناسبی را برای یادگیری و تسلط بر مهارت های جدید به دانش آموز ارائه دهند. به عنوان مثال، ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان برای پوشیدن لباس، بستن بند کفش، پس از غذا خوردن بشقاب خود را جمع کنند یا خواندن یک کتاب جدید را بیاموزند، به آنها در دستیابی به اعتماد به نفس کمک می‌کند. تمام این مهارت‌ها به آنها احساس موفقیت می‌دهد و باعث می‌شود که احساس آرامش کنند.

مهارت های جدید
ایجاد مهارت های جدید برای تقویت اعتماد به نفس در دانش آموزان

 6. نظم و انضباط

دانش‌آموزانی نا منظم هستند، برای ایجاد انعطاف‌پذیری و اعتماد به نفس نیز مشکل بیشتری دارند. این نوع دانش آموزان قبل از اینکه فکر کنند عمل می کنند و اغلب مخالفت خود را با محدودیت ها، ساختار و قوانین ابراز می کنند. برای گسترش درک از قوانین باید برای این دانش آموزان قوانینی وضع کرد تا آن ها را به سمت منظم بودن راهنمایی کند.

7. مقایسه نکردن دانش آموزان

هر دانش آموزی مجموعه ای از نقاط قوت، نیازها و استعدادهای منحصر به فرد خود را دارد. اکثر دانش آموزان نقاط قوتی دارند که دیگران آن را ندارند. ما نباید با آن ها به عنوان یک گروه همگن رفتار کنیم. آموزش متناسب با هر دانش آموز می تواند بسیار مفید باشد. به نقاط قوت و سبک‌های یادگیری منحصربه‌فرد دانش‌آموزان خود توجه کنید و فضای کلاسی را ایجاد کنید که دانش آموزان برای یادگیری مشتاق باشند.

مقایسه نکردن دانش آوزان با یکدیگر
مقایسه نکردن دانش آموزان

یکی از مواردی که می تواند در یادگیری به سبک هر دانش آموز بسیار کمک کند آموزش با بازی است. در بازی همه دانش آموزان قطعاً مشارکت بالایی خواهند داشت. شما می توانید برای این که سلایق همه دانش آموزان را پوشش دهید از بازی های کلاسی استفاده کنید. به طور مثال قسمتی از بازی را با فعالیت های پر جنب و جوش برای دانش آموزانی با انرژی بالا در نظر بگیرید. قسمتی از بازی مطالعه کتابچه راهنما و نقشه گنج برای دانش آموزانی که اهل مطالعه هستند. و می توانید بخشی از بازی را به دانش آموزانی که همیشه کنجکاو هستند اختصاص دهید.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد تقویت اعتماد به نفس در دانش آموزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.