نحوه آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان

528 بازدید


آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان خردسال یکی از سخت‌ترین و خسته‌کننده‌ترین جنبه‌های والد یا معلم بودن است. برای شروع آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان هرگز زود نیست و از طرف دیگر، برای بهبود توانایی های آنها نیز هرگز دیر نیست. مهارت های اجتماعی اولیه برای بچه ها را می توان از همان ابتدای ورود به مدرسه آموزش داد و سپس می توانید به تدریج روی این مهارت ها کار کنید.

آموزش مهارت‌های اجتماع
آموزش مهارت‌های اجتماعی



کارهای ساده ای مانند گفتن لطفا و متشکرم و حفظ ارتباط چشمی می تواند به طور قابل توجهی مهارت های اجتماعی را بهبود بخشد. مهارت های اجتماعی برای بچه ها به آنها کمک می کند تا با اعتماد به نفس بیشتری ظاهر شوند و روابط قوی تر و رضایت بخشی با دیگران ایجاد کنند.

با این حال، کودکان پیش دبستانی و کودکان در سنین مهدکودک ذاتاً خودمحور هستند و بسیاری از بچه‌ها اشتراک‌گذاری، همدلی، همکاری یا همراهی را حتی هنگام بازی یا تعامل با دیگران دشوار می‌دانند. بیایید درک کنیم که چرا این مهارت‌ها مهم هستند و چگونه می‌توانیم آنها را با آموزش مؤثر با راهبردهای آموزشی به آنها آموزش دهیم.


8 مهارت اجتماعی مهم برای کودکان


با در نظر گرفتن مهارت های اجتماعی کودکان در حین رشد، در اینجا لیستی از بهترین موارد برای آموزش مهارت های اجتماعی وجود دارد که اکنون باید به فرزندان خود آموزش دهید:


1. اشتراک گذاری


عمل به اشتراک گذاری امری عادی است، اما کودکان کوچک اغلب درک مفهوم اشتراک گذاری را چالش برانگیز می دانند. کودکان در سال های نوپا، پیش دبستانی و مهدکودک بیشترین مشکل را دارند، زیرا آنها بیشتر درگیر نیازهای خود هستند. اشتراک‌گذاری یک فعالیت یادگیری اجتماعی-عاطفی حیاتی برای کودک است، زیرا آنها را قادر می‌سازد تا دوستی‌های خود را حفظ کرده و رشد دهند. این یک فرصت عالی برای ارتباط با دیگران و ابراز قدردانی است.


2. گوش دادن


حتی بزرگسالان با مهارت حیاتی مثل گوش دادن فعال با مشکل مواجه می شوند. تمرکز برای درک صحیح و جذب اطلاعات ضروری است. اگرچه ممکن است برای کودکان خردسال دشوار باشد، اما گوش دادن فعال می تواند توانایی های زبانی دریافتی آنها (توانایی درک زبان گفتاری) را بهبود بخشد. توجه به آنچه که شخص می گوید و پاسخ به نظرات یا سوالات آنها یک جنبه کلیدی ارتباط سالم است. تمرکز برای درک صحیح و جذب اطلاعات ضروری است. اگرچه ممکن است برای کودکان خردسال دشوار باشد، اما گوش دادن فعال می تواند توانایی های زبانی دریافتی آنها (توانایی درک زبان گفتاری) را بهبود بخشد. توجه به آنچه که شخص می گوید و پاسخ دادن به اظهارات یا سؤالات او یکی از جنبه های کلیدی ارتباط سالم است.


3. دنبال کردن دستورالعمل از مهم ترین موارد آموزش مهارت های اجتماعی


بعد از اینکه فرزندتان مدرسه را شروع کرد، مهارت های اجتماعی مهدکودک برای پیروی از دستورالعمل ها بسیار مهم است. پیروی از دستورالعمل‌هایی که ممکن است با آن‌ها آشنا نباشند، با انجام این کار در خانه با والدینشان کاملاً متفاوت است، جایی که بچه‌ها به طور طبیعی احساس راحتی می‌کنند. هر بار یک جهت به آنها بدهید تا به توسعه ظرفیت آنها برای پیروی از دستورالعمل ها کمک کنید.

تقویت مهارت های اجتماعی
تقویت مهارت های اجتماعی


4. همکاری و کار با هم


فعالیت های کار گروهی در بچه ها به آنها این فرصت را می دهد که ایده های خود را بیان کنند و اگر توانایی کار گروهی و همکاری قوی دارند به نظرات دیگران گوش دهند. آموزش مهارت های اجتماعی، کودکان را قادر می سازد درک کنند که شرکت در یک تلاش گروهی می تواند لذت بخش باشد! رفتارهای خوبی را به فرزندان خود بیاموزید که به آنها کمک می کند به نظرات دیگران احترام بگذارند، مهم نیست که چقدر متفاوت هستند. که به آنها کمک می کند تا به نظرات دیگران، صرف نظر از اینکه چقدر متفاوت هستند، احترام بگذارند.


5. صبر


همه از انتظار بدشان می آید، اما هیچکس بیشتر از کودکان پیش دبستانی فعالی که ارزش صبر را یاد نگرفته اند، از انتظار بیزار نیستند. با این حال، آموزش صبر به فرزندانتان بسیار مهم است. نوجوان شما با پیشرفت توانایی های زبانی و تمرین بیشتر صبورتر می شود، شاید منتظر نوبت خود در یک پارک بازی، در یک رستوران برای خوردن غذا یا در تئاتر منتظر شروع نمایش یا پانتومیم باشد.


6. همدلی از مهم ترین موارد در آموزش مهارت های اجتماعی


همدلی توانایی درک و همدلی با احساسات دیگران است. لحظات شادی و دردناک اطرافیان آنها زودتر قابل توجه نخواهد بود، اما با بزرگتر شدن برای فرزند شما بیشتر و بیشتر آشکار می شود. ساده ترین راه برای حمایت از رشد همدلی فرزندتان، اعمال خودتان است. اگر این کار را مکرر انجام دهید، نوجوان شما یاد خواهد گرفت که چگونه به دیگران لطف نشان دهد.


7. پایبندی به مرزها


یادگیری این که دیگران و همچنین خود کودک به مرزها نیاز دارند، تصوری است که می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، به خصوص برای بچه های جوانی که بیشتر معاشرت های خود را از داخل خانه می گیرند. اگر نوجوان شما فردی برونگرا باشد، ممکن است تصور کند که یک در آغوش گرفتن، سؤالات یا صحبت های کوچک بسیار خوشایند است.


8. مثبت اندیشی


تمرکز بر مثبت اندیشی پس از مواجهه با چالش ها برای غلبه بر آنها می تواند یادگیری بسیاری از مهارت های اجتماعی مثبت دیگر را برای بچه ها که برجسته کرده ایم، به ویژه صبر، مرزها، گوش دادن و به اشتراک گذاشتن، به طور قابل توجهی برای کودک شما ساده تر کند. اگر فرزند شما دیدگاهی خوش بینانه داشته باشد، دوست یابی و حفظ آنها، موفقیت در مدرسه و رسیدن به اهدافش ساده تر خواهد بود. هر چه در مورد رشد مهارت های اجتماعی فرزندتان (همراه با اشتباهات اجتناب ناپذیر او) اعتماد به نفس و شادی بیشتری داشته باشید، او احساس آرامش و اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت.


آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان


در طول روز با فرزندان خود صحبت کنید و به آنها بگویید که چه کاری انجام می دهید تا به آنها کمک کنید مهارت های زبانی خود را بهبود بخشند. با گفتن لطفا و تشکر به فرزندتان نشان دهید چگونه مودب باشد. این باعث می شود که آنها بیشتر با دوستان خود رفتار مشابهی داشته باشند.

سعی کنید با نحوه رفتارتان به آنها نشان دهید که خوب گوش دادن چگونه است.
در مورد فضای شخصی و مرزها به آنها بیاموزید، می توانید بخواهید در آغوش بگیرید یا بگویید: “می دانم که شما از آغوش کشیدن خوشتان نمی آید، پس در مورد پنج بالا چطور؟”
همچنین می توانید با آنها در مورد دوستی ها و معنای دوست خوب بودن صحبت کنید. اگر می توانید، سعی کنید راه اندازی کنید و به افراد کمک کنید تا دور هم جمع شوند.
فرصت‌های یادگیری را در بازی بیابید و به کودک خود بیاموزید که چگونه در زمانی که برنده می‌شود، می‌بازد، یا به مسیر خود نمی‌رسد، رفتار کند.


فواید آموزش مهارت های اجتماعی برای کودکان



یکی از مهم ترین چیزهایی که بچه های جوان باید یاد بگیرند این است که چگونه با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند و با آنها کنار بیایند. بیشتر اوقات، تمرکز بر دانشگاه یا توانایی های فیزیکی و مهارت های حرکتی است. با این حال، نحوه کنار آمدن ما با دیگران، چه خانواده، دوستان، همکاران، همسالان یا هر کس دیگری، تقریباً بر هر بخش از زندگی ما تأثیر می گذارد.


مهارت‌های اجتماعی به بچه‌ها کمک می‌کند دوستانی پیدا کنند، صحبت کنند، یاد بگیرند چگونه از بدن خود استفاده کنند، با هم کار کنند، به اشتراک بگذارند و حتی با هم بازی کنند. داشتن مهارت های اجتماعی خوب همچنین منجر به ظرفیت بهتر مغز، مهارت های شناختی و به طور کلی سلامت روان می شود.



چگونه بفهمیم فرزند شما در مهارت های اجتماعی مشکل دارد؟


اگر کودکی با مهارت های اجتماعی دست و پنجه نرم کند، ممکن است:
فقط تماس چشمی کوتاهی برقرار کنید، اغلب تماس چشمی برقرار نمی کند یا فقط به شما خیره می شود.
نمی توانند به نوبت با دوستان یا خانواده خود صحبت کنند.
در استفاده از زبان بدن مناسب (مثلاً خیلی نزدیک یا خیلی دور از شخص دیگری بایستید) مشکل دارید.
از رفتارهای خوب در گفتگو استفاده نکند (مثلاً گفتن: لطفاً، متشکرم، سلام و خداحافظ).
نمی دانید چگونه یک مکالمه را به درستی شروع یا پایان دهید.


وقتی کودک با مشکلات مهارت های اجتماعی مواجه می شود چه مشکلاتی ممکن است پیش بیاید؟


وقتی کودکان در مهارت های اجتماعی مشکلاتی دارند، ممکن است دچار مشکل شوند. مثلا در پیدا کردن دوستان جدید، حفظ دوستی ها، صحبت کردن با افرادی که به خوبی آنها را نمی شناسند در موقعیت هایی مانند درخواست کمک در یک مغازه، درخواست راهنمایی در هنگام گم شدن یا حل و فصل مشاجره با شخصی که به خوبی نمی شناسند و همچنین مقابله با شکست.




آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد نحوه آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.