اهمیت بازی گروهی در کودکان

825 بازدید

همه ما از دوران کودکی خود خاطرات زیادی در ذهن داریم که نشان از روزهای خوب کودکی و بازی های بی دغدغه است. قطعا بازی های مشارکتی که در آن زمان انجام می داده ایم نقش مهمی در پرورش شخصیت ما داشته است. کودکان از طریق بازی یاد می گیرند و رشد می کنند. باید در نظر داشته بازی جذاب و به خصوص بازی گروهی برای رشد ذهنی، عاطفی، اجتماعی و احساسی کودکان عالی است.

اهمیت بازی گروهی در سنین کودکی
اهمیت بازی گروهی در سنین کودکی

بازی گروهی چیست؟

کودکان غالباً درگیر بازی های گروهی و مشارکتی می شوند. در بازی گروهی فعالیت هایی را انجام می دهند که به یک نتیجه خاص یا هدف مشترک ختم می شود. معمولا کودکان در این بازی منابع و امکانات خود را به اشتراک می گذارند. معمولا هدف از این بازی ها بیشتر همکاری است تا رقابت.  اهداف مشترک، رعایت نوبت، تقویت مهارت های زندگی مثل ارتباطات، حل مسئله، همدلی و کار گروهی از جمله مزیت های بازی گروهی است. علاوه بر این، این شکل از بازی باعث ایجاد دوستی های معنادار و پایدار می شود.

14 مزیت بازی های گروهی

مهارت‌های اجتماعی:

تشویق به تعامل داشتن با دیگران از جمله مزیت های بازی های گروهی است. تقویت مهرات های اجتماعی، مانند اشتراک گذاری وسایل و خوراکی، احترام به نوبت دیگران، حل مشکلات و تعار ها از جمله مزیت بازی های گروهی است.

مهارت های ارتباطی: 

بازی و مشارکت در فعالیت های گروهی مستلزم آن است که کودکان به طور دائم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، ایده ها و نظر های خود را بیان کنند و برای مسائل مختلف راه حل پیشنهاد دهند.

همدلی و تفاهم: 

با وارد شدن در بازی های گروهی، کودکان کاملا به طور عملی یاد می گیرند که احساسات، ایده ها و نیازهای هم گروهی های خود را در نظر بگیرند و به آن توجه کنند.

توانایی حل مسئله :

بازی های مشارکتی کودکان نیاز به تصمیم گیری و حل مسائل مشترک دارند و به کودکان کمک می کند تا تفکر انتقادی و توانایی های تصمیم گیری را توسعه دهند.

تکنیک‌های حل تعارض: 

قطعا در بازی های گروهی مشکلاتی برای کودکان به وجود خواهد آمد. در این شرایط وظیفه ما بزرگسالان این است که تا جایی که برای کودکمان مشکلی پیش نیامده یا خطری سلامت او را تهدید نمی کند دخالت نکنیم و به کودکان اجازه دهیم خودشان مشکلات خود را حل کنند.

تقویت مهارت های کودکان با بازی گروهی
تقویت مهارت های کودکان با بازی گروهی

مهارت‌های رهبری :

 بازی های مشارکتی مشوقی برای کودکان است تا نقش‌های رهبری را در گروه به عهده بگیرند. تمرین این نقش ها باعث می شود ویژگی‌ های رهبری و اعتماد به نفس را ارتقا دهند.

خلاقیت و تخیل:

در طول بازی های مشترک، کودکان اغلب درگیر سناریوهای تخیلی و حل خلاقانه مسئله می شوند. این امر موجب افزایش خلاقیت و تخیل در ان ها می شود.

آگاهی فرهنگی: 

هنگامی که کودکان با همسالان خود با فرهنگ های مختلف و پیشینه های مختلف بازی می کنند باعث می شود آگاهی و پذیرش آن ها نسبت به فرهنگ های مختلف بالا برود.

پیروی از قوانین:

 بازی گروهی و حور مشارکتی به کودکان می آوزد که باید به قوانین پایبند باشد. این بازی های گروهی می تواند راهی عملی برای آموزش قوانین باشد.

ایجاد دوستی: 

درگیر شدن در بازی های مشترک به کودکان کمک می کند تا دوستان جدیدی پیدا کنند. دوست یابی یک یاز مهارت های بسیار مهم در بین کودکان است.

تربیت کودکان شاد با بازی  های مشارکتی
تربیت کودکان شاد با بازی های مشارکتی

تاب‌آوری و سازگاری:

 بازی مشارکتی کودکان را در معرض چالش‌ها و موقعیت‌های مختلف قرار می‌دهد. این به معنای آن است که فعالیت های  به آنها کمک می‌کند تا در زمینه‌های اجتماعی مختلف انعطاف‌پذیری و سازگاری ایجاد کنند.

کار تیمی و همکاری:

 کودکان ارزش کار تیمی و همکاری را می آموزند و درک می کنند که با هم می توانند به دستاوردهای بیشتری نسبت به فردی دست یابند.

به طور کلی، بازی مشارکتی نقش مهمی در کمک به کودکان برای تبدیل شدن به افراد موفق ایفا می کند که می توانند به طور مثبت با دیگران تعامل داشته باشند، مشکلات را به طور موثر حل کنند و موقعیت های اجتماعی را با اطمینان هدایت کنند. تشویق و تسهیل تجربیات بازی مشترک برای ارتقای رشد اجتماعی سالم در کودکان ضروری است.

ساختن کودکان قوی تر و شادتر

به یاد داشته باشید، هر کودکی منحصر به فرد است، و برخی از آنها ممکن است به زمان نیاز داشته باشند تا با بازی مشترک سازگار شوند. صبور باشید و پیشرفت آنها را در حالی که یاد می گیرند با هم کار کنند و روابط معناداری با همسالان خود ایجاد کنند جشن بگیرید.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد اهمیت بازی گروهی در کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.