استفاده از گیمیفیکیشن برای یادگیری، فرآیندی است که از مکانیک بازی برای تقویت یادگیری استفاده می کند. در این مقاله استراتژیها و مثال هایی از چگونگی انجام موثر آن را مورد بحث قرار میدهد. استفاده از گیمیفیکیشن مزایای بسیاری نسبت به رویکردهای سنتی یادگیری دارد. به همین دلیل استفاده از گیمیفیکشن در موضوعات مختلف، امروزه به یک موضوع داغ تبدیل شده است.
برای اطلاع بیشتر از گیمیفیکیش می توانید مقاله جامع گیمیفیکیشن را مطالعه کنید.
مزایای استفاده از گیمیفیکیشن برای آموزش
مزایای استفاده از گیمیفیکیشن بسیار زیاد است. مانند افزایش سطح انگیزه یادگیرنده، بهبود در بخاطر سپاری دانش، تعامل بهتر یادگیرنده از طریق مکانیسم های اجتماعی مانند نشان ها، امتیازها یا تابلوهای امتیازات. در دنیای مدرن ما، فناوری به طور طبیعی به نیروی محرکه یادگیری و توسعه برنامه های درسی تبدیل شده است.
برای دستیابی به نتایج بهتر از دانش آموزان، مربیان امروزی به طور فزاینده ای از ابزارها و استراتژی های دیجیتالی پیشرفته در روش های تدریس خود استفاده می کنند. گیمیفیکیشن برای یادگیری یکی از این راهبردهاست که به طور فزاینده ای توسط معلمان در سراسر جهان استفاده می شود. استفاده از عناصر بازی سازی شده می تواند تأثیر مثبتی بر تعامل و همکاری دانش آموزان داشته باشد و به آنها امکان می دهد در نتیجه کارآمدتر یاد بگیرند.
ارتباط بین گیمیفیکیشن و استراتژی های بازی
گیمیفیکیشن در مورد استفاده از استراتژیهای بازی برای بهبود یادگیری و جذابتر کردن آن برای افراد است. استفاده از گیمیفیکیشن برای یادگیری می تواند مفید باشد زیرا بازی ها، مهارت های مادام العمر مانند حل مسئله، تفکر انتقادی، آگاهی اجتماعی، همکاری و … را به انسان یاد می دهند. بازی ها همچنین باعث ایجاد انگیزه در افراد، افزایش علاقه به موضوعات خاص، کاهش استرس در بین دانش آموزان، بهبود نمرات و افزایش توانایی های شناختی آن ها می شود.
علوم اعصاب و گیمیفیکیشن برای یادگیری
روانشناسی گیمیفیکیشن رشته ای است که به مطالعه رفتار کاربران در سیستم های گیمیفیکیشن می پردازد. به عبارت دیگر، بر چگونگی تأثیرگذاری بازی بر رفتارهای افراد تمرکز دارد. مطالعات نشان داده اند که مغز با گیمیفیکیشن هم را ستا عمل می کند و باعث ترشح دوپامین می شود که به بازیکنان احساس انگیزه و لذت بیشتری می دهد. اما دقیقا چگونه با هم در یک راستا کار می کنند؟
گیمیفیکیشن افراد را در سطوح مختلف احساسی به هم متصل می کند.
احساسات می توانند ابزار قدرتمندی برای یادگیری باشد. آن ها به آستنی در رمزگذاری و بازیابی اطلاعات کمک می کنند و فرآیند یادگیری را بسیار کارآمدتر می کنند. استفاده از گیمیفیکیشن برای یادگیری یک ارتباط عاطفی بین محتوا و دانش آموزان ایجاد می کند. این امر به شدت بر توجه افراد تأثیر می گذارد، که آن ها را پذیرای یادگیری بیشتری می کند.
وظیفه یادآوری اطلاعات توسط هیپوکامپ کنترل می شود.
هیپوکامپ بخشی از مغز است که میزان اطلاعاتی را که به یاد می آوریم یا به خاطر می سپاریم را کنترل می کند. بنابراین جای تعجب نیست که گیمیفیکیشن به دانش آموزان کمک می کند تا آنچه را که در طول کلاس یاد گرفته اند بهتر حفظ کنند. گیمیفیکیشن، قسمت هیپوکامپ حافظه را تحریک می کند که به ذخیره سازی اطلاعات جدید در حافظه بلند مدت کمک می کند. علاوه بر این، دوپامین، یک انتقال دهنده عصبی مرتبط با یادگیری و حافظه، نیز از هیپوکامپ آزاد می شود که به حفظ تمرکز روی یک کار کمک می کند.
پردازش داستان ها برای مغز آسان تر از واقعیت ها است.
مغز داستان ها را موثرتر از یک رشته حقایق پردازش می کند. به همین دلیل، داستان سرایی روشی فوق العاده برای ارائه اطلاعات جدید به دانش آموزان است. گیمیفیکیشن با استفاده از این استراتژی سود زیادی می برد. زیرا بازی ها اغلب شامل عناصر داستان گویی مانند پس زمینه، شخصیت ها، پیچ و خم های داستانی و غیره می شوند.
اجرای بازی باعث بهبود ترشح اندورفین می شود.
اندورفین ها مسکن های طبیعی هستند که آرامش و تمرکز را بهبود می بخشند. آن ها به طور طبیعی توسط بدن هنگام بازی و انجام سایر فعالیت های جذاب تولید می شوند. استراتژیهای گیمیفیکیشن برای یادگیری ترشح اندورفین را بهبود میبخشد و به ایجاد محیطی ایدهآل برای یادگیری متمرکز، کمک میکند.
بازی کردن، مغز شما را سالم نگه می دارد.
بازیها باعث افزایش انعطافپذیری عصبی میشوند، که توانایی مغز برای پاسخ به محرکهای مختلف و ایجاد ارتباطات جدید است. این نوع آموزش میتواند مسیرهای عصبی را تقویت کند، مهارتهای شناختی مانند حافظه و توجه را افزایش دهد، خلاقیت و مهارت های حل مسئله را افزایش دهد و به جلوگیری از زوال شناختی مرتبط با افزایش سن کمک کند.
گیمیفیکیشن برای یادگیری و یادگیری مبتنی بر بازی
گیمیفیکیشن در مقایسه با یادگیری مبتنی بر بازی باعث میشود بازی ها بخشی از فرآیند یادگیری باشند. این یک روش آموزشی است که در آن دانش آموزان مهارت ها یا دانش خاصی را از انجام یک بازی واقعی می آموزند. این نوع یادگیری محتوای آموزشی را می گیرد و آن را به بازی تبدیل می کند که دانش آموزان می توانند انجام دهند. از سوی دیگر، گیمیفیکیشن تنها از عناصر بازی در یک زمینه غیر بازی برای افزایش درک محتوا و حفظ بهتر اطلاعات استفاده می کند. هدف اصلی هنوز هم بهبود تعامل دانشآموزان است، اما استفاده از گیمیفیکیشن برای یادگیری لزوماً هدفش آموزش مطلب جدیدی به دانش آموزان نیست. شما می توانید با مشاهده دوره کاربردی تبدیل تکلیف اجباری به فعالیتی لذت بخش اطلاعات کاملی در مورد این موضوع کسب کنید.
استراتژی ها در گیمیفیکیشن برای یادگیری
برای استفاده در امر یادگیری، انواع استراتژی های گیمیفیکیشن وجود دارد که می توانید آنها را در محیط آموزشی خود بگنجانید. محبوب ترین آنها عبارتند از:
سیستم های امتیاز
تخصیص امتیاز برای انجام کارهای مختلف می تواند افراد را به کار سخت ترغیب کند. سیستم های امتیاز همچنین نمایش دقیقی از سطح تلاش آن ها برای نشان دادن میزان پیشرفت آن ها در طول دوره یا درس ارائه دهد.
نشان ها
معلم می تواند از جایزه دادن نشان ها روشی فوق العاده برای قدردانی و پاداش دادن به افراد برای تلاش هایشان استفاده کند. این گزینه، جایزه ای است که در قالب یک شی مجازی یا یک تصویر سنجاق شده در بازی به شما داده می شود. این یک راه خارق العاده برای نشان دادن این است که برای کار سخت و تلاشی که انجام می دهید ارزش قائل هستید.
تابلوهای امتیازات
تابلوهای امتیازات برای ایجاد رقابت در بین دانش آموزان عالی هستند، زیرا آن ها می خواهند نام خود را در بالای صفحه ببینند و در نتیجه سخت تر کار کنند. حتی می توانید تابلوهای امتیازات جداگانه ای بر اساس تیم های مختلف ایجاد کنید و افراد را برای رقابت بهتر به گروه های کوچکتر تقسیم کنید.
چالش ها
چالش کاری است که فرد را ملزم می کند تا کاری را با استفاده از زمان و تلاش خود انجام دهد، اما اگر شکست بخورد یا اشتباه انجام شود، تأثیر منفی ندارد. چالشها میتوانند استراتژیهای یادگیری مانند حل مسئله را در بر گیرند که در آن افراد برای ایجاد راهحل باید خارج از چارچوب فکر کنند.
سایر تکنیکها یا استراتژیهای گیمیفیکیشن برای یادگیری میتواند شامل عنصر غافلگیری باشد تا آن را هیجانانگیز نگه دارد و به کاربران اجازه دهد تا با انجام یک کار، ویژگیها یا محتوای خاصی را در بازی باز کنند. برای اطلاع بیشتر از گیمیفیکیشن می توانید دوره اصول گیمیفیکیشن را مشاهده کنید.
چند نکته موثر برای استفاده از گیمیفیکیشن برای یادگیری
امتیاز دادن به اهداف تحصیلی
معلمان در سیستم آموزشی می توانند از امتیاز دادن به اهداف به عنوان یک راهی عالی برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان استفاده کنند. همچنین می تواند به پیگیری پیشرفت و افزایش تعامل کمک کند. معلمان می توانند به به اهداف غیر درسی مانند مرتب کردن کلاس درس با امتیاز پاداش دهند. این به انگیزه فراگیران برای دستیابی به اهداف تحصیلی و غیر درسی کمک می کند که موفقیت کلی آنها را تشویق می کند.
عملکرد شخصی هر فرد را در نظر بگیرید
معلمان در استفاده از گیمیفیکیشن با در نظر گرفتن عملکرد شخصی به دانش آموزان کمک می کنید تا پیشرفت خود را شناسایی و پیگیری کنند. این یک راه خوب برای دانش آموزان است تا آنچه را که آموختهاند، ارزیابی کنند. نتایج رفتارهای آینده را پیشبینی کنند و ببینند تا چه اندازه برای موفقیت باید پیش بروند. استفاده از روش های مختلف «پیشرفت» می تواند به یادگیرندگان کمک کند که احساس کنند در حال پیشرفت در بازی هستند. برای استفاده بهتر از گیمیفیکیشن در کلاس درس می توانید مقاله تکنیک های جذاب تدریس با بازی مطالعه کنید.
نشان ها را جایگزین امتیاز کنید
نشان ها همچنین در مورد ایجاد انگیزه و تشویق دانش آموزان به خوبی کار می کنند. نشانها، جایگزینی مؤثر برای امتیازها و راهی عالی برای پیادهسازی عنصر رقابت در کلاس درس هستند. آن ها همچنین می توانند به ایجاد حس اجتماعی شدن و افزایش مشارکت در کلاس درس کمک کنند، که برای موفقیت در یادگیری فوق العاده است.
از پلتفرم ها یا اپلیکیشن های مختلف استفاده کنید
استفاده از پلتفرمها یا اپلیکیشنهای مختلف یک راه عالی برای درگیر نگه داشتن دانشآموزان است. معلمان می توانند از طریق تبلت ها، تلفن های هوشمند و موارد دیگر به مشارکت دانش آموزان دست یابند تا به زبان آموزان اجازه دهند در هر زمان و هر مکان به منابع یادگیری خود دسترسی داشته باشند. استفاده از فناوری به این شیوه به افزایش مشارکت و انگیزه دانشآموز کمک میکند، که هر دو برای حمایت از یادگیری مؤثر ضروری هستند.
چند نمونه استفاده موثر گیمیفیکیشن برای یادگیری
خان آکادمی
خان آکادمی یک سازمان غیرانتفاعی آموزشی است که آموزش آنلاین کاملا رایگان را برای دانش آموزان خود فراهم می کند. به طور معمول از شیوههای گیمیفیکیشن برای کمک به اندازهگیری پیشرفت و دستاوردها استفاده میکند، و همچنین به دانشآموزان اجازه میدهد تا از طریق نشانها، تابلوهای امتیازات و موارد دیگر رقابت کنند.
Quizlet
برنامه Quizlet (کویزلت) ابزاری است که اخیراً رایج شده است که از گیمیفیکیشن برای تولید آزمونهای ساده و مؤثر در مورد مطالعه مطالب استفاده میکند. دانش آموزانی که از Quizlet استفاده می کنند اغلب به طور موثرتر و با تعامل بیشتری نسبت به دانش آموزانی که از رویکردهای سنتی مبتنی بر فلش کارت استفاده می کنند، یاد می گیرند.
Duolingo
Duolingo (دولینگو) یک پلتفرم آموزشی است که از گیمیفیکیشن استفاده کرده است. این پلتفرمی است که در آن کاربران از طریق تمرین و بازی، زبان ها را یاد می گیرند. فراگیران می توانند امتیاز کسب کنند، سطح خود را بالا ببرند و با دیگران برای حفظ انگیزه در فرآیند یادگیری رقابت کنند.
Google Read-Along
برنامه Google Read-Along یک نمونه عالی از گیمیفیکیشن برای یادگیری است. این برنامه از ویژگیهای بازیسازیشده مانند امتیازها و نشانها برای کمک به بهبود تجربه خواندن برای افراد جوانی که تازه سفر خود را با کتاب آغاز میکنند، استفاده میکند.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.