اگرچه مدلهای مدرسه متنوعی وجود دارد، یک سوال اساسی باقی میماند – چگونه میتوانیم بدانیم که آیا یک مدل مدرسه، مؤثر است یا نه. چگونه میتوان اثربخشی و کیفیت مدرسه را مورد سنجش قرار داد؟ تعدادی از مطالعات تحقیقاتی بر ویژگی های مدارس موثر متمرکز هستند. محققان و علاقه مندان به بررسی کیفیت مدارس هنوز بر سر تعیین عوامل موثر بر کیفیت مدارس بحث های اساسی دارند.
آیا عملکرد دانش آموزان مهم ترین شاخصه برای سنجش مدارس با کیفیت است؟
محققان می گویند، عملکرد دانش آموزان باید شاخص اولیه یک مدرسه موفق باشد. واقعاً منطقی است، زیرا تنها هدف مدارس آموزش دانش آموزان است. سایر محققان پیشنهاد میکنند که ویژگیهای اجتماعی دانشآموزان، مانند رشد شخصی، باید در هنگام تعیین کیفیت مدارس لحاظ شود.
در حقیقت، هیچ عاملی وجود ندارد که بتواند به طور دقیق اثربخشی مدارس را تعیین کند. در عوض، این یک گفتگوی چند وجهی است که با هر نسل از دانش آموزان تکامل می یابد. همانطور که در بالا پیشنهاد شد، زمینه تحصیل بر عواملی که به اثربخشی در مدارس خاص کمک می کنند، تأثیر می گذارد. در عین حال، ویژگی ها و عواملی وجود دارد که به اثربخشی در سراسر زمینه های مدرسه کمک می کند. با درک مجموعهای از ویژگیهای اثربخشی، میتوانیم مشاهده کنیم که کدام ویژگیها در یک مدرسه خاص وجود دارد و چه ویژگیهایی ممکن است اثربخشی را با توجه به زمینه مدرسه خاص تسهیل کند.
عناصر مشترک موفقیت
یک مطالعه در سال 2008 پنج ویژگی مشترکی را که یک مدرسه مؤثر را تشکیل میدهند، توصیف میکند. ما برای شما در این بخش یک نظریه پنج قسمتی راارائه می دهیم که می تواند برای شما بسیار مفید باشد.
1- مدیریت با کیفیت
اولین عامل مدیریت با کیفیت است. به عبارت دیگر، دانش آموزان در جایی که مدیر، رهبری قوی ارائه می دهد، عملکرد بهتری دارند. رهبران مؤثر قابل مشاهده هستند، قادر به انتقال موفقیت آمیز اهداف و دیدگاه های مدرسه، همکاری با معلمان برای ارتقای مهارت های آنها، و درگیر در کشف و راه حل های مشکلات هستند.
2- ارزشیابی دائم معلمان موثر در کیفیت مدرسه
عامل دوم داشتن توقعات زیاد از دانش آموزان و همچنین معلمان است. به طور مکرر نشان داده شده است که انتظارات بالای دانش آموزان تأثیر مثبتی بر عملکرد دانش آموزان دارد. باید به انتظارات بالای معلمان توجه بیشتری شود. به عبارت دیگر، معلمانی که انتظار می رود در سطوح بالای اثربخشی تدریس کنند، می توانند به سطح انتظارات برسند، به ویژه زمانی که ارزشیابی معلمان و توسعه حرفه ای معلم در جهت بهبود کیفیت آموزشی باشد.
3- غربالگری عملکرد دانش آموزان
سومین ویژگی یک مدرسه موفق، غربالگری مداوم عملکرد و پیشرفت دانش آموزان است. مدارس باید از داده های ارزیابی برای مقایسه دانش آموزان خود با سایرین از سراسر کشور استفاده کنند. استفاده مؤثر از دادههای ارزیابی به مدارس اجازه میدهد تا حوزههای مشکلساز یادگیری را در سطح کلاس و مدرسه شناسایی کنند، به طوری که میتوان راهحلهایی را برای چگونگی رسیدگی به بهترین مشکلات ایجاد کرد. این کار کمک به افزایش کیفیت مدارس می کند.
4- تعریف هدف مشخص
چهارمین ویژگی یک مدرسه موفق، وجود هدف و جهت است. مدیریت باید به طور فعال اهداف را بسازد و سپس به طور مؤثر آنها را به افراد مناسب (به عنوان مثال، دانش آموزان، معلمان، جامعه در کل) در میان بگذارد. مدیران مدارس نیز باید با ذهن باز و مایل به گنجاندن نوآوری در اهداف فرآیندها و شیوه های مدرسه باشند. مهم است که از همه ذینفعان در فرآیند توسعه اهداف مدرسه دعوت شود. نشان داده شده است که عملکرد دانشآموزان در مدارسی بهبود مییابد که در آن همه اعضای جامعه مدرسه برای رسیدن به اهدافی کار میکنند که در محیط آموزشی بین همه به اشتراک گذاشته میشود.
5- امنیت و سازماندهی مدرسه
پنجمین و آخرین عامل یک مدرسه موفق، میزان امنیت و سازماندهی مدرسه است. برای رسیدن به حداکثر یادگیری، دانش آموزان باید احساس امنیت کنند. احترام کیفیتی است که ترویج می شود و یکی از جنبه های اساسی مدرسه ایمن است. همچنین تعدادی از کارکنان آموزش دیده و برنامه ها مانند مددکاران اجتماعی وجود دارد که قبل از اینکه شرایط از کنترل خارج شود با دانش آموزان روی مشکل کار می کنند.
سایر عناصر موفقیت دانش آموز
جدا از پنج عامل موثر بر کیفیت مدرسه موفق که قبلاً ذکر شد، به نظر می رسد اندازه مدرسه یک عامل اثربخشی مدرسه باشد. تحقیقات نشان داده است که هر چه مدرسه کوچکتر باشد، دانش آموزان عملکرد بهتری دارند، به ویژه در مورد دانش آموزان بزرگتر. این دلیلی است که در پس مفهوم مدارس در درون مدرسه وجود دارد. دانشآموزان در محیطهای آموزشی کوچکتر احساس ارتباط بیشتری با همسالان و معلمان خود میکنند.
عوامل دیگری که بر مدارس مؤثر تأثیر می گذارند عبارتند از: زمان برای یادگیری، کیفیت معلم، و اعتماد مدرسه و والدین. تحقیقات از دیدگاه عامیانه حمایت می کند که هر چه دانش آموز زمان بیشتری را برای یادگیری صرف کند و از آن زمان به طور موثرتر استفاده شود، موفقیت آنها بالاتر خواهد بود. مدارسی که راه های خلاقانه ای برای افزایش زمان یادگیری پیدا می کنند احتمالاً مؤثرتر خواهند بود. همچنین مدارسی که معلمان با کیفیت بالا دارند نیز کارایی بهتری دارند. مدارسی که قادر به استخدام معلمان از برنامه های آموزش معلمان با کیفیت بالا هستند، امکان تبدیل شدن به یک استاندارد بالا از کیفیت مدرسه هستند.
نتیجه گیری
اثربخشی مدرسه همچنین میتواند تحت تأثیر فراوانی، ارتباط و کیفیت توسعه حرفهای معلم ارائه شده توسط مدرسه و یا ناحیه مدرسه باشد. اعتماد و مشارکت والدین نیز از ویژگی های یک مدرسه موفق است. اعتماد بین همه طرفهای جامعه مدرسه برای افزایش اثربخشی مدرسه حیاتی است زیرا از چشماندازی حمایت میکند که والدین و معلمان به انگیزهها و اقدامات یکدیگر باور دارند. مشارکت والدین نیز مهم است زیرا این پیام را به دانشآموزان میفرستد که بزرگسالان زندگی آنها – اعم از معلمان و والدین – به اهمیت آموزش اعتقاد دارند و مایلند برای حمایت از تجربیات و تلاشهای آموزشی دانشآموزان وقت بگذارند. بنابراین هیچ راه حل ساده ای برای برچسب زدن بر اثر بخشی و کیفیت مدرسه وجود ندارد اما مطمئناً باید فراتر از این ارزیابی ها باشد.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.