یادگیری با بازی برای عده ای هنوز بسیار چالش برانگیز است. تعدادی از معلمان که با روش های نوین میانه ای ندارند با ورود بازی به دنیای تدریس مخالف هستند. این افراد طرفدار سرسخت کلاس های سنتی با فضای خشک و غیر قابل تحمل برای دانش آموزان هستند. اما بر همه ما تغییر رفتار، هوش، عملکرد و … در نسل جدید پوشیده نیست. قطعاً این کودکان پر جنب و جوش نمی توانند فضای کلاس های سنتی را تحمل کنند. به عبارتی بازدهی این گونه کلاس ها بسیار برای دانش آموزان کاهش می یابد.
خیلی زود همه به این نتیجه خواهیم رسید که شیوه های سنتی نمی تواند پاسخ گوی نیاز دانش آموزان به آموزش باشد. معلمان میتوانند از اهرم یادگیری همراه با بازی، از علاقه دانشآموزان به بازیها استفاده کنند تا یادگیری را معنادارتر، معتبرتر، راحت تر و جذاب تر کنند.
بیشتر بخوانیم: انواع یادگیری مبتنی بر بازی
آموزش مبتنی بر بازی
یادگیری مبتنی بر بازی یک اصطلاح کلی است که می تواند راه های مختلفی را برای استفاده از بازی ها به عنوان ابزاری برای آموزش، در اختیار معلم قرار دهد. معلمان سالها است که از بازی های فیزیکی، بازی های رومیزی و بازی های کارتی در آموزش استفاده می کنند. معلمان از طیف وسیعی از موضوعات به عنوان یک استراتژی برای افزایش انگیزه در دانشآموزان و آسانتر کردن یادگیری استفاده میکنند. فنآوریهای دیجیتال به معلمان اجازه میدهند تا تجربیات یادگیری جذابتری را به کلاس وارد کنند.
ارتباط مستقیم یادگیری با بازی
بازی ها می توانند الهام بخش یادگیری باشند. یک پروژه تحقیقاتی توسط یک مرکز معتبر تحقیقاتی نشان داد که 75٪ از دانش آموزان موافق بودند که بازی ها می توانند به آن ها در یاد گرفتن مطالب کمک کنند.
اما همه بازی ها برای آموزش مناسب نیستند. این تحقیق نشان داد که در بیشتر موارد این خود بازی نیست که موثر است. بلکه تاثیر اصلی را داستان و سناریویی است که یک معلم خلاق برای آموزش مطالب استفاده می کند.
دروه جامع معلم خلاق(آموزش بازی های کلاسی)
به گفته دانش آموزانی که در تحقیق شرکت کردند، بازی ها می توانند، ایده ها و موضوعات پیچیده را جالب تر و معنادار تر کنند. این شیوه به دانش آموزان کمک می کند تا به یادگیرندگان مستقل و متعهد تبدیل شوند. فرصت هایی برای تمرین راهبردهای حل مسئله و آزمون و خطا برای دانش آموزان فراهم می شود. تشویق به یادگیری از طریق بازی، باعث تحریک تخیل می شود و به دانش آموزان کمک می کند تا در یک هدف مشترک با یکدیگر همکاری کنند.
بازی و ایجاد ساختار برای یادگیری
بازی ها می توانند آموزش را ساختار دهند. برخی از اشکال یادگیری همراه با بازی از عناصر بازی به عنوان چارچوبی برای یادگیری استفاده می شوند. عناصر بازی، همچنین به عنوان مکانیزم های بازی شناخته می شوند، راه هایی هستند که بازیکنان با یک بازی تعامل دارند.
در حالی که بازی ها ممکن است با یکدیگر بسیار متفاوت به نظر برسند، ولی بسیاری از بازی ها دارای پنج مکانیزم مشترک هستند.
معلمانی که کلاس های درس خود را طوری سازمان دهی می کنند که از این مکانیک های بازی استفاده کنند، می توانند از طبیعت جذاب بازی ها برای کمک به یادگیری دانش آموزان استفاده کنند. این نوع یادگیری همراه با بازی اغلب «بازی وارسازی یا گیمیفیکیشن» نامیده میشود.
برخی از مکانیزم های رایج بازی
امتیاز: بازیکنان برای موفقیت در وظایف یا چالشهای خاص، نشانهها یا جوایزی کسب میکنند.
پیشرفت: بازیکنان با نشان دادن مهارت های خود، از فعالیت های ساده تر به چالش برانگیز تر می روند.
تصمیم گیری: جایی که بازیکنان میتوانند امتیاز خود را برای تغییر نحوه ادامه بازی خرج کنند، یا انتخاب کنند که از چه روشی برای ادامه بازی استفاده کنند.
هدف: جایی که بازیکنان درک روشنی از نتایجی که باید به دست آورند و به کدام مسیر میروند دارند.
تابلوهای امتیازات: بازیکنان می توانند دستاوردها را با نتایج اعلام شده مقایسه کرده و جشن بگیرند.
اهمیت بازی در یادگیری و رشد
بازی برای یادگیری و رشد ضروری است. به طور معمول، ما آموزش با بازی را با کودکان خردسال مرتبط میکنیم. اما بسیاری از متخصص بینالمللی در زمینه بازی، یادگیری و خلاقیت، میگوید، بازی برای همه سنین مفید است. بازی ذاتاً در مورد مشارکت، انگیزه برای درگیر شدن در موضوعاتی که دشوار است مناسب است.
از طریق انواع مختلف بازی، حالت های ذهنی و تخیلی که ما در آن هستیم را می توان برای تمرین در فعالیت واقعی استفاده کرد. این بازی ها یک تمرین برای تقویت مهارت های مختلف می تواند باشد.
استفاده از بازی در آموزش می تواند موجب تقویت مهارت های بسیار زیادی مانند مهارت های حل مسئله، ارتباط، تصمیم گیری و … در دانش آموز شود. مهم تر از آن، زمانی که دانش آموزان با هم بازی می کنند، می دانند که چگونه از طریق درگیری با دیگران بازی کنند. سعی در حل تعارضات، اشتراک گذاری و نحوه سازش کردن هستند.
بیشتر بخوانیم: تاثیر بازی بر یادگیری و آموزش کودکان
تاثیر فناوری بر یادگیری با بازی
وقتی به نحوه استفاده از فناوری ها به شیوه های سرگرمکننده نگاه میکنیم، می بینیم که چگونه می توان از عنصر فناوری در یکپارچه سازی و کشف محیط استفاده کرد. با استفاده از بازی های دیجیتال تجاربی را می توان بدست اورد که شاید در دنیای واقعی کمتر بتوان به این چنین تجربیاتی رسید.
بنابراین فناوری می تواند فرصت های بزرگی هم برای پیشرفت و هم برای یادگیری ایجاد کند. هنگامی که دانش آموزان شروع به کار از طریق یادگیری با بازی می کنند، دائماً در حال یادگیری، ارتباط و درگیر شدن با محیط خود از طریق تجربیات مثبت در بازی هستند.
برای بچه ها نتیجه ارزشمند زمانی رخ می دهد که آن ها مفهومی را درک کنند یا مهارتی را یاد بگیرند، این یک شادی خالص است که آن ها این مورد را به طور کامل احساس میکنند.
جمع بندی
گاهی بنابر شخصیت بعضی کودکان تحمل فضای کلاس و مدرسه به صورت سنتی بسیار سخت می شود و این بر یادگیری کودکان تاثیر منفی می گذارد. همه کودکان با هر گونه شخصیتی از بازی ها استقبال می کنند و به آن علاقه بسیار زیادی دارند.
حال ترکیب آموزش با بازی می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر یادگیری دانش آموزان داشته باشد. بازی وارسازی یا گیمیفیکیشن می تواند به شما کمک کند تا هر روز با چاشنی خلاقیت خود بازی هایی را برای تدریس خود آماده کنید.
با این شیوه هم معلم با صرف انرژی کمتر می تواند لذت چندین برابر از تدریس خود ببرد و هم این که دانش آموزان مطالب را کامل تر یاد بگیرند.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.