10 راهکار مقابله با اهمال کاری دانش آموزان

840 بازدید

اهمال کاری یکی از مشکلاتی که همیشه گریبان گیر افراد بوده است. امروز به دلیل جذابیت های فراوان در دنیای امروز شاهد همه گیری این مشکل بخصوص در دانش آموزان و دانش جویان هستیم. در این مقاله قصد بررسی اهمال کاری دانش آموزان را داریم و سعی می کنیم برای حل این مشکل راه کارهای عملی ارائه دهیم.

اهمال کاری دانش آموزان
اهمال کاری دانش آموزان

اهمال کاری دانش آموزان

آیا دانش آموزان شما در به پایان رساندن تکالیف مشکل دارند. وقت کافی برای آماده شدن برای امتحانات را ندارد یا مکرراً کارها را به آخرین لحظه واگذار می کند؟ اگر چنین است، ممکن است برای مقابله با عادت اهمال کاری به کمک نیاز داشته باشند.

اهمالکاری یک مشکل رایج است

 بیشتر ما در مورد چیزی مختلفی اهمال کاری می کنیم، انجام کارهای خانه، تماس تلفنی یا شاید رفتن به باشگاه. برای بسیاری از دانش ‌آموزان مدارس، این یک اتفاق مکرر است و گاهی اوقات حدود 50 درصد کارها به تعویق می ‌افتد، اما آسیب زیادی وارد نمی ‌شود. با این حال، برای 25 درصد از از دانش آموزان، به تعویق انداختن کار یک عادت مزمن است و باعث مشکلات مهمی می شود. از آنجایی که همه اهمال‌ کاری‌ ها از یک منبع سرچشمه نمی ‌گیرند، مهم است که کمی عمیق ‌تر در مورد علل مختلف به تعویق انداختن کارها جست و جو کنیم تا بتوانیم آن ها را حل کنیم.

اهمال کاری

اهمال‌ کاری را می ‌توان به ‌عنوان «به تأخیر انداختن داوطلبانه یک اقدام مورد نظر، علی‌ رغم انتظار » تعریف کرد. این رفتار برای دانش آموزان، عواقب گسترده ای است. بسیاری از نوجوانان هزینه های عاطفی استرس، احساس گناه، ناامیدی و اضطرابی که تجربه می کنند را بعد از به تعویق انداختن کارها تجربه می کنند. نتیجه اهمال کاری می تواند هزینه های تحصیلی از دست رفته، کار عجولانه و بی کیفیت، کم کاری و اهداف به خطر افتاده باشد. علاوه بر این، روابط با معلمان و خانواده ها به دلیل برآورده نشدن وعده ها و انتظارات آسیب می بیند.

برای والدین آسان است که روی روش اهمال کاری به عنوان منبع مشکل تمرکز کنند. ساعات صرف شده در رسانه های اجتماعی، پخش برنامه ها یا بازی. همچنین اشکال دیگری از اهمال کاری دانش آموزان وجود دارد که فریبنده‌ تر است: این موارد شامل سازماندهی کتاب، گفتگو با خانواده یا حتی خوابیدن برای به تاخیر انداختن مطالعه است. اینها نحوه اجتناب را به ما می دهند اما چرایی را نه. برای رهایی از تله تعلل، ابتدا باید علت اصلی را شناسایی کنیم که برای همه یکسان نیست.

اهمال کاری یک مشکل فراگیر
اهمال کاری یک مشکل فراگیر

انواع افراد اهمال کار

فرد نگران

کسی که در اثر انجام کارهای زیاد احساس استرس می کند و به توانایی خود اعتماد ندارد. چالش این است که ریسک کنید و روی فرآیند یادگیری تمرکز کنید.

رویا بیننده

نیت خیر زیادی دارد اما اغلب از کارهای کسل کننده یا دشوار احساس ناراحتی می کند. چالش این است که احساس ناراحتی را تحمل کنید و بهانه تراشی نکنید.

کمال گرا

اغلب احساس می کند تحت تأثیر اهداف دست نیافتنی قرار گرفته و معتقد است که همه چیز باید عالی باشد. چالش این است که یک حد وسط پیدا کنید و به دنبال برتری باشید، نه کمال.

هر یک از این نوع اهمال ‌کاران می ‌توانند از استراتژی‌ های مختلفی بهره ببرند. افراد کمال گرا می توانند از محدودیت های زمانی برای کارهای خاص استفاده کنند و آگاهانه تمرین کنند تا اشتباهات را بپذیرند. فرد نگران می تواند برای ریسک کوچک و تمرکز بر رشد شخصی خود به خود پاداش دهد. رویا بیننده می تواند تفاوت بین احساس خوب (راحتی) و احساس خوب در مورد خود و تغییر صحبت با خود از “سعی خواهم کرد” به “من انجام خواهم داد” را یاد بگیرد.

کمک به دانش آموزان برای مقابله با اهمال کاری

طرح این موضوع با نوجوانان می تواند دشوار باشد، زیرا نوجوانان به راحتی می توانند حالت تدافعی پیدا کنند. با این حال، هزینه های تحصیلی و استرس عاطفی بسیار واقعی است. بنابراین پرداختن به اهمال کاری های معمولی، مهم است. سعی کنید به جوان خود کمک کنید تا علت اصلی اجتناب خود را به روشی غیر قضاوتی بیان کند یا گفتگوی مشترک با یک معلم مورد اعتماد در مدرسه داشته باشید. چند جلسه با روانشناس مدرسه نیز ممکن است به بررسی علل زمینه ای و ایجاد روال های جدید کمک کند.

نوجوان خود را تشویق کنید تا 4 تا 5 تغییر عملی را که مایل به اجرای آنها هستند شناسایی کند و مسئولیت پذیری را با تشویق متعادل کند.

 اهمال کاری تحصیلی
اهمال کاری تحصیلی

10 استراتژی برتر من برای مقابله با اهمال کاری دانش آموزان

  • 1- تقسیم کارهای بزرگ به کارهای کوچک
  • 2- استفاده از حواس پرتی مورد علاقه به عنوان پاداش
  • 3- استفاده از جوایز در طول مسیر، نه فقط در پایان هفته یا ترم، اغلب خیلی دور
  • 4- بدترین اول: با کارهایی که همیشه باقی مانده اند شروع کنید
  • 5- تکنیک 10 دقیقه ای: برای شروع با یک فعالیت 10 دقیقه ای شروع کنید
  • 6- تغییر محیط مطالعه – در مدرسه، در یک کتابخانه، یک اتاق متفاوت – برای محدود کردن حواس‌پرتی‌ها و تنظیم روال‌های جدید
  • 7- اجرای بلوک های مطالعه 30 دقیقه ای با فعالیت های خاص برای هر انفجار
  • 8- تعیین زمان مشخص و منظم برای شروع تکالیف مدرسه، هر چه زودتر بهتر باشد
  • 9- اتخاذ روش های مطالعه فعال – آنها جذاب تر هستند
  • 10- ساخت دو لیست: یک لیست روزانه و یک لیست هفتگی که به هم پیوسته و مشخص هستند.

گیمیفیکیشن و رفع اهمال کاری

یکی از راه های بسیار جذاب برای از بین بردن اهمال کاری می تواند استفاده از گیمیفیکیشن و بازی در انجام تکالیف و دروس باشد. شما می توانید بجای فعالیت های خشک و تکراری مدرسه برای دانش آموزان خود فعالیت های متفاوتی تهیه کنید. شما می توانید با ترکیب بازی با انواع تکالیف و متناسب با سن دانش آموز و موضوع دنیای دانش آموزان را جذاب کنید و برای آن ها انگیزه ایجاد کنید. قطعاً گیمیفیکیشن می تواند یک راه حل عالی برای رفع اهمال کاری باشد.

سخن آخر

به تعویق انداختن کار می تواند یک عادت سخت برای شکست دادن باشد، بنابراین برای برگشت مجدد نوجوان خود آماده باشید، اما ناامید نشوید. به تعویق انداختن کار در صورت عدم توجه می تواند در طول زمان بدتر شود، بنابراین کمک به جوانان برای ایجاد پایه و اساس برای دستیابی به پتانسیل خود، کاهش استرس و ایجاد اعتماد به نفس برای مطالعه در حال حاضر و آینده بسیار مهم است.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد 10 راهکار مقابله با اهمال کاری دانش آموزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.