استفاده از بازی و افزایش انگیزه دانش آموزان در کلاس درس

1180 بازدید

استفاده از بازی در کلاس درس به یادگیری دانش آموزان کمک زیادی می کند. این کار با هدف تشویق رقابت بین دانش‌آموزان، شرکت در فعالیت‌ هایی که به آن ها امکان می‌ دهد امتیاز کسب کنند، بر چالش غلبه کنند یا جوایزی را دریافت کنند، انجام می شود. اما هدف نهایی ما جلب توجه، ایجاد انگیزه و به حداکثر رساندن یادگیری دانش آموزان است. گیمیفیکیشن در آموزش یا بازی وارسازی از روش هایی است که هر معلم برای جذاب تر کردن کلاس درس می تواند از آن استفاده کند. در این راهنما، مزایای استفاده از بازی و افزایش انگیزه دانش آموزان در کلاس درس را بیان خواهیم کرد.

بازی و افزایش انگیزه
استفاده از بازی برای افزایش یادگیری

مزایای استفاده از بازی و افزایش انگیزه

کار تیمی را تحریک می کند

هنگامی که به تدریس برای نسل جدید فکر می کنیم، یکی از مشکلات بزرگ معلمان، پیشنهاد فعالیت های گروهی است، زیرا توزیع وظایف در تیم همیشه به شیوه ای منصفانه انجام نمی شود. استفاده از بازی و افزایش انگیزه در یادگیری به عنوان راه حلی برای تحریک کنش جمعی ظاهر می شود. درک این موضوع که همه بخشی از یک تیم هستند، دانش آموزان را تشویق می کند تا نظرات و دانش خود را به اشتراک بگذارند و به موفقیت تیم کمک کنند.

باعث جذابیت بیش تر تدریس می شود

رفتن به کلاس روزانه جزء برنامه مطلوب هر دانش آموزی نیست. از این گذشته، بچه ها با وجودکلاس های خسته کننده از بازی ها دور هستند. بنابراین، بازی کردن و افزایش انگیزه در محیط مدرسه به عنوان فرصتی به نظر می رسد تا یک روش تدریس فعال را در بر گیرد که فناوری را در آموزش ادغام می کند. نزدیک ‌تر کردن دانش ‌آموزان به محتوای کلاس از طریق فناوری و بازی‌ ها نیز راهی برای جذاب ‌تر کردن تدریس است.

علاقه مند شدن بچه ها به درس با بازی

یک استراتژی خوب، محیط یادگیری را غیررسمی تر و موثرتر می کند. این منجر به سطوح بالایی از تعامل می شود زیرا دانش آموز در حین یادگیری سرگرم می شود. شما می توانید از برنامه ‌نویسی ساده گرفته تا ساخت بازی ‌های پیچیده‌ تر در این حوزه استفاده کنید. دانش‌آموز این فرصت را خواهد داشت که دنیایی را که هیچ تصوری از وجود آن نداشت، به شیوه‌ای سرگرم‌کننده و آموزنده در همان زمان بشناسد. علاوه بر این، بازی کردن و افزایش انگیزه ، استقلال را به دانش آموز  داده  و او را در مرکز فرآیند یادگیری قرار می دهد.

بازخورد یادگیری فوری را ارائه می دهد

صحبت های زیادی در مورد بازخورد در محل کار وجود دارد، در حالی که در مدرسه معمولاً از طریق نمرات امتحانات نهایی ظاهر می شود. بازی و افزایش انگیزه یک راه عالی برای ارائه بازخورد در مورد عملکرد دانش آموزان است. طبق منطق بازی ها، شرکت کننده تنها در صورتی می تواند پیشرفت کند که چالش را به درستی حل کند.  از آن جایی که هدف نهایی همیشه شامل یک پاداش است، او به سرعت به دنبال افزایش عملکرد خود در بازی های آموزشی است.

گیمیفیکیشن و ایجاد انگیزه
افزایش مهارت های گفتاری با بازی کردن و افزایش انگیزه

نگرش مثبت نسبت به یادگیری ارائه می دهد

دروسی مانند فیزیک، شیمی و ریاضی اغلب با فرمول ها و سوالات خود دانش آموزان را می ترسانند. استفاده از بازی می تواند به رابطه و علاقه دانش آموزان با هر رشته ای کمک کند و به بهبود نتایج حتی موضوعاتي که  کم تر محبوب هستند کمک کند.

به رشد مهارت های تحلیلی کمک می کند

بازی و افزایش انگیزه به ایجاد یک فرآیند یادگیری کمک می کند که به دانش آموزان اجازه می دهد تا سناریوها و چالش های زندگی واقعی را در یک محیط امن تکرار کنند. هنگامی که با موقعیت ‌های مشکلی مواجه می ‌شوند که نیاز به تصمیم‌گیری دارند، این روش باعث می ‌شود که استدلال منطقی و مهارت ‌های تحلیلی انتقادی برای ارزیابی بهترین گزینه ‌ها برای حل مسئله را توسعه دهند.

کلاسی شاداب با بازی و افزایش انگیزه

 رشد مهارت های عاطفی-اجتماعی را ترویج می کند

کسب دانش بدون نگاه انتقادی که به پردازش اطلاعات، تصمیم گیری، کار گروهی و حل مشکلات کمک می کند، در دستور کار روش های تدریس است که دانش آموزان را برای چالش های قرن بیست و یکم آماده می کند. در کنار این مسائل، باید به راهکار هایی نیز فکر کرد که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بتوانند با احساسات مقابله کنند، زیرا مهارت ‌های عاطفی-اجتماعی برای روابط بین فردی، توسعه پروژه ‌های دانشجویی و حرفه ‌ای مهم هستند. پس از طریق بازی و افزایش انگیزه، می توان در مورد این مهارت ها آموزش داد.

افزایش مهارت با گیمیفیکیشن
افزایش مهارت دانش آموزان با بازی

انگیزه دانش آموزان را افزایش می دهد

اهداف، قوانین، بازخورد و مشارکت 4 عنصر مشترک در همه بازی ها هستند. آن ها همچنین محرک انگیزه ای هستند که با یک تجربه رضایت بخش همراه است. به همین دلیل است که برخی از جوانان می توانند تمام شب را بیدار بمانند و بازی کنند بدون این که متوجه شوند خسته شده اند، در حالی که 15 دقیقه در کلاس باعث بی حوصلگی بیش تر دانش آموزان می شود. بنابراین، بازی کردن و افزایش انگیزه در یادگیری می تواند به افزایش مشارکت و کارایی دانش آموزان کمک کند.

مهارت های ارتباطی دانش آموزان را بهبود می بخشد

عناصر موجود در یک تمرین بازی سازی شده از سال های ابتدایی مدرسه، مهارت های ارتباطی و اجتماعی شدن دانش آموزان را افزایش می دهد. علاوه بر این، بازی و افزایش انگیزه زمانی که به عنوان ابزاری برای یادگیری زبان مورد استفاده قرار می گیرد، موارد موفق بسیاری دارد.

دانش آموزان را برای زندگی آماده می کند

بازی و افزایش انگیزه محیطی را ایجاد می کند که به دانش آموز اجازه می دهد تا بسیاری از مهارت های لازم برای زندگی را توسعه دهد. دانش‌آموزان از طریق بازی ‌ها یاد می‌گیرند که اشتباهات بخشی از مسیر هستند و پشتکار خود را برای ادامه حرکت افزایش دهند. خوش بینی نیز ویژگی بوده که در این روش کار شده است. در طول فعالیت، دانش آموزان در نهایت اعتماد به نفس پیدا می کنند که می توانند به هدف پیشنهادی دست یابند. بنابراین، بازی کردن و افزایش انگیزه، کودکان و نوجوانان را برای رویداد های عادی روزمره، مانند برخورد با رقابت پذیری بازار کار، آماده می کنند. مطالعه مقاله توسعه مهارت های زندگی با بازی در سنین پایین می تواند برای شما مفید باشد.

استفاده معلمان از بازی برای افزایش انگیزه

سخن پایانی

همان طور که مشاهده کردید، بازی و افزایش انگیزه در یادگیری امکان ارائه یک روش آموزشی نوآورانه به دانش‌آموزان  را می دهد که قادر به تحریک مشارکت و جذب مهارت‌ ها و شایستگی ‌های ضروری برای زندگی است. هنگام اجرای این تمرین در مدرسه خود، به یاد داشته باشید که آموزش معلمان برای کار با این پیشنهاد آموزشی جدید ضروری است. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ده اصل رسیدن به کلاس جذاب با ورود گیمیفیکیشن به آموزش را مطالعه کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد استفاده از بازی و افزایش انگیزه دانش آموزان در کلاس درس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.