0
0

بهترین شیوه های طراحی محیط های آموزشی مبتنی بر بازی دیجیتال

65 بازدید

بازی کردن نقش مهمی در یادگیری و پیشرفت دارد. در حالی که طراحی و استفاده از محیط‌های یادگیری مبتنی بر بازی دیجیتال (DGML) برای مربیان و دانش آموزان بسیار جذاب‌ است. مربیان برای رسیدن به اهداف آموزشی مشخصی تلاش می‌کنند و این اهداف با اهدافی که تولید کنندگان بازی های دیجیتال دنبال می کنند اندکی متفاوت است.

گنجاندن عناصر بازی به تنهایی برای بهبود یادگیری دانش‌آموزان کافی نیست. این بازی ها مشکلات آموزشی را که محیط ‌های یادگیری بر پایه بازی های دیجیتال به دنبال آن هستند را حل نمی‌کند. ما در مجموعه دانوش به دنبال پوشش این خلاء ایجاد شده هستیم. دوره های آموزشی دانوش می تواند به شما در طراحی بازی های دیجیتال بسیار کمک کند.

بازی دیجیتال آموزشی
استفاده از فناوری در آموزش

اصول طراحی محیط آموزشی مبتنی بر بازی دیجیتال

اولین و مهم ترین اصل استفاده از بازی آموزشی دیجیتال در محیط های آموزشی، بروز کردن شیوه تدریس و امکانات است. پنج اصل دیگر و مهم در استفاده از بازی های دیجیتال در محیط های آموزشی شامل مواردی چون تعامل، غوطه‌وری، حل مسئله، بازخورد و آزادی اکتشاف است. طراحی محیط آموزشی که بتواند این اصول را به طور کامل پوشش دهد می تواند نتایج بسیار موثری در آموزش داشته باشد.

ایجاد تعامل در بازی آموزشی

یک محیط آموزشی مبتنی بر بازی دیجیتال ممکن است از طریق فراهم کردن سطح مناسبی از تعامل معنادار در بازی برای آموزش دانش آموزان بسیار موثر باشد. تعامل در محیط های آموزشی بر پایه بازی ممکن است بین یک بازیکن و محتوای بازی رخ دهد یا با  بازیکنان متعدد این تعامل به وجود آید.

فراهم کردن شرایط غوطه وری در بازی آموزشی

در یک محیط موثر آموزشی مبتنی بر بازی دیجیتال، دانش آموزان از طریق درک و لمس چندگانه محیط به طور کامل در شرایط بازی قرار می گیرند. دانش آموزان با دنبال کردن خط یک داستان با اختصاص هویت یا نقشی خاص در بازی غرق می شوند.

ادغام چند حسی اجزای بازی، اغلب از طریق گنجاندن جلوه‌های مختلف در بازی حاصل می‌شود. این مورد می تواند از طریق ادغام موسیقی، جلوه‌های صوتی، صدای صحبت کردن راوی، عکس‌ها، فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، گرافیک‌های دو بعدی یا سه بعدی و سایر عناصر رسانه‌ای که به ایجاد سناریوی واضح و زمینه یادگیری لذت بخش کمک می کند.

بازی جذاب آموزشی
طراحی بازی دیجیتال آموزشی

گنجاندن چالش های حل مسئله در بازی دیجیتال

روانشناسان شناختی گزارش می دهند که مشارکت دادن دانش آموزان در حل مسائل دنیای واقعی تأثیر مثبتی در دستاوردهای یادگیری آن ها دارد. چالش ها و مسائلی که برای آموزش در این زمینه استفاده می شود باید با توانایی و سطح مهارت دانش آموز هماهنگ باشد تا تاثیر مثبت بر یادگیری داشته باشد.

بازخورد با کیفیت

 مانند هر شکل دیگری از یادگیری، بازخورد با کیفیت به دانش آموزان کمک می کند تا پیشرفت خود را ارزیابی کنند. بازخورد صحیح و به موقع باعث می شود نقاط قوت خود را بشناسند و مواردی را که نیاز به بهبود دارند شناسایی کنند. بازخورد موثر باید به موقع و حاوی اطلاعات مرتبط در مورد پیشرفت دانش آموزان به سمت اهداف یادگیری باشد.

آزادی در  اکتشاف در حین بازی آموزشی

تحقیقات نشان می‌دهد که یک ریسک متوسط ​​می‌تواند انگیزه دانش‌آموزان را افزایش دهد و افراد بی‌علاقه را درگیر کند. بازی دیجیتال می توانند فرصت هایی را برای کاوش و ریسک پذیری دانش آموزان بدون ترس از خطا ارائه دهند. دانش آموزان در یک محیط آموزشی مبتنی بر بازی که به خوبی طراحی شده است به کاوش و ریسک کردن و در مورد چیزهای جدید تشویق می شوند.

تجربه شکست در یک بازی دیجیتال می تواند برای یک کودک بسیار مفید باشد. زیرا وقتی با یک چالش روبرو می شوید، بازیکنان از شکست های اولیه به عنوان راه هایی برای تشخیص الگوها و کسب بازخورد در مورد پیشرفت استفاده می کنند. دانش آموزان به بازی های آموزشی به این دلیل علاقه دارند که در صورت خطا عواقب آن بسیار کم است. به طور مثال بازی مانند نمرات دانش‌آموزان به عملکرد آن ‌ها در درس بستگی ندارد. به همین دلیل آن ها فرصتی برای بازی دوباره و تغییر رفتار در بازی خود برای موفقیت دارند.

خلاقیت در یادگیری
بازی آموزشی دیجیتال و یادگیری لذت بخش

نقش فناوری در آموزش

تحولات فناوری تاثیر بسیار زیادی بر آموزش داشته و نقش مهمی در زندگی ما ایفا می کند. طراحی محیط های آموزشی برای کودکان باید منعکس کننده محیط های جذاب، انگیزاننده و در نتیجه موثر برای کودکان باشد.

کودکان دوست دارند بازی کنند. محیط های یادگیری مبتنی بر بازی دیجیتال که به خوبی طراحی شده اند این پتانسیل را دارند که به دانش آموزان، امکان یادگیری در موقعیت های مختلف را ارائه دهند. این محیط های آموزشی در عین حال مشارکت، انگیزش و بهبود مهارت های دنیای واقعی را فراهم می کنند.

طراحی بازی های خلاقانه

بسیاری از مربیان سعی می کنند با استفاده از بازی ها و عناصر بازی، راه های خلاقانه ای برای طراحی کلاس های خود ایجاد کنند(دوره معلم خلاق می تواند در این زمینه به شما کمک کند.).

استفاده از بازی های آموزشی موجب افزایش عزت نفس و علاقه دانش آموزان به موضوعات درسی می شود. باید به این نکته توجه کرد که گنجاندن عناصر بازی به تنهایی نتایج یادگیری موثر را تضمین نمی‌کند. بنابراین، ایجاد یک محیط موثر، مستلزم دانش قوی از اصول اساسی ساختار و توسعه بازی های دیجیتال است.

محیط های آموزش مبتنی بر بازی
ایجاد تعامل در بازی آموزشی

رعایت تعادل در طراحی بازی

در حالی که دانش فنی برای طراحی یک ایده برای یک بازی دیجیتال آموزشی ضروری نیست. طراح یک بازی باید بلوک های سازنده ای را که برای ساختن محیط یادگیری در یک سیستم متعادل آموزشی و بازی لازم است، به درستی درک کند.

بازی بیش از حد ممکن است منجر به دستاوردهای آموزشی محدود شود. از طرفی محتوای یادگیری بیش از حد ممکن است منجر به تجربه بازی خسته کننده شود و جذابیتی برای بچه ها نداشته باشد. برای اینکه دغدغه ای در مورد طراحی استاندارد بازی نداشته باشید می توانید دوره اصول گیمیفیکیشن در آموزش را ببینید.

سخن پایانی

بازی های آموزشی می تواند برای دانش آموزان بسیار جذاب و لذت بخش باشد. ترکیب آموزش با بازی دیجیتال نیز به همان اندازه یا بیشتر می تواند برای دانش آموزان جذاب باشد. در طراحی بازی های دیجیتال همیشه باید شرایط دانش آموز را در نظر داشت. این بازی ها نه باید از مفاهیم آموزشی انباشته باشند که باعث خستگی دانش آموز شود. از طرفی نیز باید باید به اندازه کافی بار علمی برای دانش آموز داشته باشد تا هدف یادگیری محقق شود.

برای اطلاع بیشتر در مورد آموزش با بازی می توانید مقاله گیمیفیکیشن را مطالعه کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد بهترین شیوه های طراحی محیط های آموزشی مبتنی بر بازی دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

مشاوره رایگان