تقویت مهارت تیم سازی در کودکان، یکی از مهم ترین مهارت های زندگی

629 بازدید

تقویت مهارت تیم سازی در کودکان امروزه به یکی از مباحث مهم در حوزه مطالعات مهارت های زندگی تبدیل شده است. داشتن مهارت تیم سازی و مدیریت دیگر تنها نیاز افرادی که در راس هستند نیست. این مهارت نرم برای تمام افراد در هر سطحی مورد نیاز است. با استفاده از مهارت جمع کردن تیم و مدیریت یک تیم شخص می تواند ارزش ها را به فعالیت های معنا دار تبدیل کند. به صورت کلی هر فردی که دارای خلاقیت، تلاش، پشت کار، انگیزه، دانش و صداقت باشد می تواند افراد را به صورت موثر در اطراف خود در غالب یک تیم جمع کند و یک تاثیر مثبت جمعی دست پیدا کند.

تقویت این مهارت قطعاً باید از زمان کودکی در یک فرد شروع شود تا در بزرگسالی بتواند نتیجه آن را برداشت کند. کودکان در زمان مدرسه، بازی های تیمی، گروه های درسی و … می توانند این مهارت را در خود تقویت کنند. هر کودک باید این را باور داشته باشد که می تواند یک تیم را به خوبی مدیریت کند.

تقویت مهارت تیم سازی در کودکان
تضمین آینده فرزندانمان با سرمایه­ گذاری بر روی ­مهارت ­های نرم

اهمیت تقویت مهارت رهبری تیم

برنامه ­های آموزش کودکان  باید به طور جامع طراحی شود. این برنامه ها به گونه ای است که به آن ­ها کمک کند تا زندگی خود را به سمت اهداف تعریف شده خود هدایت کنند. کودکان باید بتوانند در زمینه­ های مختلف موفقیت کسب کنند. بسیاری از والدین و بسیاری از افراد دیگر ممکن است فکر کنند که آموزش مهارت­ تیم سازی به کودکان خیلی زود است. بزرگسالان به فرزندان خود مهارت­ های مهم دیگری مانند نحوه صحیح غذا خوردن، دوچرخه سواری، نحوه خواندن و غیره را آموزش می ­دهند. پس چرا مهارت ­مهم تیم سازی را به کودکان آموزش ندهید؟ مهارت­ های رهبری و تیم سازی به دلایل مختلف برای کودکان بسیار مهم هستند. همچنین این­که در سنین پایین به این مهارت­ ها تسلط پیدا کنند مهم ­تر است. زیرا هزینه بسیار کمتری برای رسیدن به این دست مهارت ­ها باید بپردازند.

دوره فرزند با اعتماد بنفس، دانش آموز موفق

افزایش مهارت تیم سازی به کودکان

 بچه‌ ها رهبران آینده در زمینه های خواهند بود و فرزندان شما از سال ‌های دبستان علاقه ‌مند به هدایت تیم هستند. احتمالاً کودکان در حال حاضر نقش ‌های مدیریتی را در مدرسه ایفا می‌ کنند، مانند سرگروه در کلاس، کاپیتان تیم مدرسه، کاپیتان باشگاه و همچنین نقش ‌های دیگر خارج از کلاس. بچه‌ ها به زودی بزرگ می‌ شوند و فردا نقش‌ های مدیریت را در زمینه ‌های مختلف به عهده می‌ گیرند، بنابراین، والدین لازم نیست منتظر بمانند تا بچه ‌ها به بلوغ برسند تا مهارت‌ تیم سازی را به آن‌ ها بیاموزند، بلکه بهتر است از امروز به آن ­ها آموزش ‌دهند که چگونه رهبران بزرگ و موفقی در آینده شوند.

تقویت مهارت های مهم، به عنوان تیم سازی در کودکان

در جهت برنامه ریزی برای تبدیل شدن یک دانش­آموز به فردی که توانایی مدیریت و هدایت یک تیم را در آینده داشته باشد باید تمرکز اصلی را بر تقویت مهارت­ های خاصی قرار گیرد. در زیر به چند مورد مهم از این مهارت ­ها اشاره خواهیم کرد که مکمل تقویت مهارت تیم سازی در کودکان است.

آموزش مهارت تیم سازی به کودکان
تجربه سرگروهی در کودکی، توانایی مدیریت یک تیم در بزرگسالی

1- مهارت ارتباط

دانش­آموزی که قرار است در آینده مدیریت یک تیم را بر عهده بگیرد باید بتواند خواسته های خود، اهداف تیم و دیگر موارد مربوط به گروه را به طور واضح برای دیگران توضیح دهد. بسیاری از مؤلفه ‌ها برای ارتباط مؤثر مهم هستند، از جمله گوش دادن فعال، خواندن، زبان بدن و ارتباطات نوشتاری(نامه نگاری) از جمله مولفه هایی است که باید بر تقویت آن تمرکز کرد.

2- انگیزه

فردی که رهبری یک تیم را می­پذیرد باید بتواند با سخنانش و عملکردش(پاداش و تنبیه) در گروه انگیزه ایجاد کند. انگیزه موتور محرک انجام هر کاری است. بنابراین یکی از راه های تقویت مهارت تیم سازی در کودکان، ایجاد انگیزه در هر کودک است.

3- تقسیم وظایف

یکی از مواردی که یک رهبر موفق باید در نظر داشته باشد تفویض اختیار است. فردی که قرار است یک گروه را رهبری کند باید در گام اول بتواند وظایف هر شخص را با توجه به مهارت های او و به درستی برای او تعیین کند. پس برای کودکان شرایطی ایجاد کنیم که بتوانند یک تیم را مدیریت کنند و بتوانند به تعدادی از اعضای تیم خود نقش هایی را بسپارند. مانند یک نمایشنامه کوتاه و … می تواند نمونه های خوبی برای تمرین این مهارت باشد.

4- مثبت بودن

یکی دیگر از خصیصه های یک مدیر که باید در برنامه تقویت مهارت تیم سازی او گنجانده شود مثبت بودن است. قطعاً فردی که از کودکی با موجی از نا امیدی و منفی نگری بزرگ می شود نمی تواند در بزرگ سالی فردی مثبت باشد. مثبت بودن به ایجاد یک محیط کاری شاد و سالم کمک می کند، حتی در زمان هایی که محل کار شلوغ یا پر استرس است می تواند موجی از امیدواری را برای دیگر افراد به وجود آورد.

5- تصمیم ­گیری

قدرت تصمیم ­گیری برای هر فردی بسیار مهم است ولی برای فردی که قرار است رهبری یک تیم را بر عهده بگیرد بسیار مهم ­تر است. می توان با تعیین محدوده ­هایی دانش­آموز را وادار به اتخاذ تصمیم­ هایی کرد که نتایج بلند مدت و کوتاه مدت آن را به خوبی ببیند و از این نتایج برای تصمیمات بعدی درس بگیرد.

افزایش مهارت کار تیمی
گیمیفیکیشن و تقویت مهارت مدیریت در کودکان

تقویت مهارت تیم سازی در کودکان بازی وار سازی(گیمیفیکیشن)

تقویت هر گونه مهارتی می­تواند در سنین پایین بسیار راحت تر انجام شود. در سنین مدرسه شخصیت فرد کامل شکل نگرفته و مانند یک اسفنج آماده جذبه هر گونه آموزش و تجربه­ای است. با تدارک یک برنامه جامع می توان تمامی مهارت­های لازم برای بزرگسالی را به دانش­آموزان آموزش داد. دانش­آموزی که در معرض چنین آموزش ­هایی قرار بگیرد می ­تواند به راحتی مسائل مختلف در مدرسه و دیگر مکان­ هایی که در آن رفت و آمد دارد را به راحتی مدیریت کند. یکی از کم هزینه ­ترین راه ­های تقویت مهارت، بازی است. با طراحی بازی­ هایی متناسب با سن کودکان ولی هدفمند می­توانید هر گونه مهارتی را در کودکان تقویت کنید. برای تقویت مهارت رهبری تیم می ­توان بازی­ هایی را طراحی کرد که دانش­آموز موقعیت ­های مختلف را تجربه کند و درس­ هایی از آن یاد بگیرد.

طراحی بازی برای تقویت مهارت تیم سازی در کودکان

بازی‌ هایی با هدف تقویت مهارت تیم سازی می‌ تواند راه بسیار خوبی برای ایجاد روابط مثبت در بین دانش ‌آموزان باشد. دانش آموزان در این بازی ­ها همچنین فرصت ­های خوبی برای تجربه کار گروهی واقعی و هدفمند و مدیریت روابط اجتماعی در موقعیت­ های خاص، مذاکره با یکدیگر و … را می آموزند. مسئله اصلی برای طراحی بازی­ هایی مربوط به تقویت مهارت­ های مختلف این است که بازی ­ها را بهتر است سبک و سرگرم کننده در نظر بگیرید و از تبدیل شدن آن ­ها به “فعالیت اجباری” جلوگیری کنید.

سخن پایانی

همان قدر که تامین و تضمین آینده مالی کودکان برای خانواده ­ها یک دغدغه بزرگ است، سرمایه­گذاری  بر روی مهارت­ های نرم نیز باید به یک دغدغه برای خانواده ­ها و نهادهای مرتبط با کودکان تبدیل شود. تقویت این دست از مهارت ­ها می ­تواند تضمین کننده آینده کودکان ما باشد. برای تقویت این مهارت ­ها  به خصوص تقویت مهارت تیم سازی که در این مقاله موضوع بحث ما بود روش ­های بسیار مختلفی وجود دارد. این روش ها شامل رفتار اصلاح شده معلم و والدین، ایجاد کردن فضای تجربه برای کودکان، کتاب خواندن و دیگر آموزش ­های هدف دار است. یکی از مهم­ ترین روش ­ها، آموزش همراه با بازی است که می ­تواند به دلیل علاقه کودکان به بازی بسیار موثر واقع شود. بازی را می­توان با هر گونه امکانات موجود و به شیوه های مختلف انجام داد.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد تقویت مهارت تیم سازی در کودکان، یکی از مهم ترین مهارت های زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.