تکنیک هایی برای رفع مشکلات دیکته در دانش آموزان

890 بازدید

وجود مشکلات دیکته در دانش آموزان یک نوع اختلال یادگیری است که نوشتن را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم آن ممکن است شامل بروز مشکلات در شکل گیری حروف، اعداد یا کلمات، غلط املایی، مشکلات در سازماندهی افکار در نوشتن و مشکل در نگه داشتن حتی یک مداد در دست باشد. مانند بسیاری از چالش های یادگیری، مشکل دیکته می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و به روش های مختلف در کودکان پدید آید. راه های مختلفی برای رفع مشکلات دیکته در دانش آموزان وجود دارد. یکی از راه های موفقیت در آموزش می تواند استفاده از گیمیفیکیشن باشد. گیمیفیکیشن می تواند به شما کمک کند تا کلاسی جذاب، دانش آموزانی شاد و مشتاق یادگیری داشته باشید.

نوشتن املا بسیار آسان نیست، به همین دلیل تسلط بر آن طول می کشد. اما اکثر دانش‌آموزان، با هر سطح هوشی که دارند، پس از مدتی معین توانسته‌اند به هنر نوشتن مسلط شوند. همچنین داشتن مشکل در دیکته از مواردی است که تحصیلات او را بی شک به خطر می اندازد. یکی از مسیر هایی که برای رفع مشکلات این چنینی باید طی کنید تلاش برای افزایش اعتماد بنفس کودک است. دوره فرزند با اعتماد به نفس: دانش آموز موفق می تواند در این مسیر شما را به طور کامل راهنمایی کند.

تکنیک هایی برای رفع مشکلات دیکته
تکنیک هایی برای رفع مشکلات دیکته

آشنایی با مشکلات دیکته

نوشتن نیاز به استفاده از چندین مهارت به طور همزمان دارد: گرامر، املا، حروف سازی، واژگان، نقطه گذاری، استفاده از حروف اول و آخر، توسعه محتوا و رعایت دستورالعمل های حرفه ای آموزش. برای این که نوشتن موثر باشد، همه این مهارت ها باید به طور خود به خود اعمال شوند. برای بسیاری از ما، این یک کار سخت است. با این حال، برای بسیاری از دانش آموزان با ناتوانی، نوشتن  املا عملا غیرممکن است و برای آنها به یک کابوس تبدیل می شود.

به علاوه، چالش ‌های مربوط به نوشتن همچنان رو به افزایش است. دانش آموزان باید داستان بنویسند، آن ها را اصلاح کنند، تحقیق کنند، یادداشت برداری کنند، در آزمون ها و امتحانات شرکت کنند و غیره. همه این کارها نیاز به برنامه ریزی و زمان دارند. دانش‌آموزانی که با مشکل نوشتن دست و پنجه نرم می‌کنند، اغلب متهم به تأخیر یا تلاش نکردن به اندازه کافی می‌شوند، و اگر کمک مورد نیاز خود را دریافت نکنند، ممکن است دلسرد شوند. برای متخصصان آموزش مهم است که بدانند چگونه این مشکلات مربوط به نوشتن را تشخیص دهند و راه های اصلی برای کمک به این دانش آموزان بیابند.

تشویق به نوشتن و رفع مشکلات دیکته
تشویق به نوشتن متون مختلف

با جایگزین هایی برای نوشتن شروع کنید

قبل از اینکه مستقیماً به رفع مشکلات دیکته در دانش آموزان بپردازید، از جایگزین هایی برای دیکته استفاده کنید تا به دانش آموز اعتماد به نفس خاصی داده و استرسی را که در نوشتن تجربه می کند کاهش دهید. اجازه دادن به دانش‌آموز برای استفاده از صفحه‌کلید و تایپ کلمات می‌تواند استرس زیادی در او را کاهش دهد. استفاده از ویدئو، ضبط صدا، گرافیک، نقاشی یا اپلیکیشن از دیگر راه‌ هایی است که دانش ‌آموزان می ‌توانند بدون استفاده از فرم نوشتاری، مفهوم خود را بیان کنند. هنگامی که دانش آموز احساس راحتی کرد، کمک به آن ها برای کار روی مهارت های نوشتاری و دیکته آسان تر خواهد بود.

بسیاری از معلمان نیز متذکر شده اند که استفاده از رویکرد چند حسی می تواند روشی موثر برای کمک به دانش آموزان برای رفع مشکلات دیکته در دانش آموزان باشد. در واقع، یادگیری از طریق انواع حواس مختلف صورت می گیرد و شاید با استفاده از شنوایی یا لامسه، کودکان بتوانند به شیوه ای لذت بخش تر یاد بگیرند.

نوشتن دیکته مکرر و رفع مشکلات دیکته
اصلاح شیوه نوشتن

اصلاح طرز نوشتن و خوش خطی دانش آموزان

اغلب، کودکانی که مشکل دیکته داشته،  دست خط ضعیفی دارند. راهبرد بعدی این است که دانش آموزان را به درستی در صندلی خود قرار دهید و به آن ها نشان دهید که چگونه پاهایشان باید روی زمین باشد و چگونه دست ها، کاغذ و مداد آن ها باید روی میز قرار گیرند. همانطور که برای رفع مشکلات دیکته در دانش آموزان تلاش می کنید، به دانش آموز جایگزین هایی برای نوشتن بدهید و تعداد تکالیف مکتوب را کاهش دهید تا زمانی که به وضعیت صحیح و گرفتن مداد تسلط پیدا کند. پس از تسلط بر وضعیت صحیح، با حروف کوتاه تمرینات متناسب با توانایی های آن ها شروع کنید. حدود 5 تا 15 دقیقه در روز را برای تمرین خوشنویسی برنامه ریزی کنید و از زمان باقی مانده روی مهارت های خاص کوتاهی که باید به آن توجه شود، استفاده کنید.

برای رفع مشکلات دیکته، انعطاف بیش تری نشان دهید

مانند بسیاری از ناتوانی های یادگیری، کودکانی که مشکل املا داشته گاهی به زمان بیش تری نیاز دارند. به آن ها اجازه دهید زود شروع کنند، دیر به پایان برسانند، یا حتی کار را به خانه ببرند تا آن را با سرعتی که برایشان راحت است به پایان برسانند.

دیکته های مداوم
دیکته های مکرر ولی کوتاه

دانش آموز را مجبور به یادگیری دیکته نکنید

معلمان در کلاس اغلب با دانش آموزانی مواجه شده که در نوشتن مشکل دارند. بهتر است به اندازه بقیه از آن ها نپرسید. وقتی زمان در نظر گرفته شده تمام شد، از دانش آموز دیگری بخواهید که باقی مانده دیکته را برایشان تمام کند یا خودتان این کار را انجام دهید. در برخی موارد شدید که دیکته آن ها واقعا ناخوانا است، به خانواده او توصیه کنید که زمانی را برای تمرین خوش نویسی او اختصاص دهند.

کم کردن میزان دیکته برای رفع مشکلات دیکته

خطوط نوشتاری یا گرافیکی برای یادگیری نوشتن نتیجه معکوس دارد. این ها علاوه بر بی فایده بودن، فقط خستگی را تقویت می کنند. این عاملی است که اغلب نادیده گرفته می شود اما بسیار واقعی است. دانش آموزان تلاش زیادی می کنند زیرا به خوبی از دشواری این خطوط آگاه هستند. بنابراین انرژی بیش تری را صرف این کار می کنند، اما نتیجه با تلاش ارائه شده متناسب نیست. بنابراین آن ها ناامید می شوند. اگر تذکر منفی معلم یا بزرگسال را به این اضافه کنیم، از نوشتن دلسرد یا حتی بیزار می شوند.

ایده آل این است که کودک را در موقعیت نوشتاری قرار دهید. حتما مقدار دیکته را کم کنید تا دچار خستگی نشوند. همچنین توصیه می‌ شود به کودک به خاطر تلاشی که اخیراً انجام داده است تبریک بگویید.

اصلاح روش نوشتن
آموزش نحوه مداد گرفتن

مراقبت توسط خود معلم

 مراقبت از کودک می تواند توسط خود معلم انجام شود مثلا در طول کلاس درس. بنابراین، برای بهبود کیفیت نوشتار، می‌ تواند استراتژی ‌های نوشتاری کوچکی را در نظر بگیرید که دانش‌آموز هر بار که از او برای دیکته درخواست می شود، اعمال کند. شما می توانید روش های زیر را برای ارتقای مهارت به کار ببرید.  مداد را باید به درستی در دست نگه داشت. مطمئن شوید که کودک با دست اصلی خود، می نویسد.

نوشت همراه با صدا

دانش آموز را تشویق کنید تا نوشتن دیکته خود را با صدایی که می نویسد مرتبط کند و از او بخواهید دیکته را با صدای بلند بنویسد. هدف این کار این است که کودک را به همگام سازی نوشتن و خواندن عادت دهد. در گروه کلاس، دانش‌آموز تشویق می ‌شود که با صدای پایین ‌تر کار کند، اما همچنان به زمزمه کردن خود در هنگام نوشتن ادامه دهد. بنابراین کنترل به صورت شنوایی و همچنین بصری انجام می شود.

علاقه من کردن دانش آموز به نوشتن
ایجاد علاقه برای نوشتن دیکته

سایر تکنیک ها برای رفع مشکلات دیکته در دانش آموزان

  • دانش آموز باید در ردیف جلوی کلاس در محلی که رفت و آمد زیاد نباشد و در دسترس معلم باشد بنشیند.
  • یک همکلاسی را در نزدیکی او بنشینید که بتواند به او کمک کند.
  • می توانید گوشه ای آرام برای مطالعه در کلاس ایجاد کنید.
  • برای ارائه توضیحات به او نزدیک شوید و از دفتر او برای مثال زدن استفاده کنید.
  • فقط وسایل لازم باید روی میز باشد. گاهی اوقات نگه داشتن وسایل او و دادن تنها چیزی که نیاز دارد می تواند مفید باشد.
  • به او زمان بیش تری برای نوشتن امتحانات و تکالیفش بدهید.
  • برنامه ای نداشته باشید که به او زمان بدهد تا کارش را کامل کند.
  • دانش آموز را تشویق کنید به جای صرف چند ساعت در یک زمان برای یک کار، برای مدت زمان کوتاهی کار کند.
  • با طوفان فکری شروع کنید و به دانش آموز اجازه دهید تا ایده های خود را در مورد موضوع یادداشت کند.
  • اگر دانش آموز در املا یا دست خط مشکل دارد، برای او بنویسید یا اجازه دهید از کامپیوتر استفاده کند.
  • دانش آموز را دعوت کنید تا با نوشتن از روی الگو شروع کند.
  •  از او بخواهید کار خود را از نظر واژگان، جملات، ساختارهای دستوری، مکانیک نوشتن (املا، حروف بزرگ، نقطه گذاری، پاراگراف ها) مرور کند.
  • زمان اضافی را برای تکالیف رونویسی اختصاص دهید.
  • فقط در صورتی امتیاز برای املا کسر کنید که املا یک مهارت ضروری برای کار مورد نظر باشد.
  • برای دانش آموزانی که قادر به یادداشت برداری از تابلو نیستند، یک نسخه یا خلاصه ای از یادداشت های خود را در اختیار آن ها قرار دهید.
  • از دانش آموزان دعوت کنید تا از نرم افزار پیش بینی کلمات یا املا استفاده کنند.
ارتباط دیکته و بازی
رفع مشکلات دیکته در دانش آموزان با بازی

چند بازی پیشنهادی برای رفع مشکلات دیکته در دانش آموزان

بازی نقطه گذاری

متنی بدون نقطه برای دانش آموزان فراهم کنید. به دانش آموز فرصت بدهید تا نقاط کلمات را کامل کند. این کار را می توانید در ابتدا با متن های ساده انجام دهید و سپس سختی کار را افزایش دهید. برای اطلاع از بازی های بیشتر می توانید دوره های مجموعه دانوش را مشاهده کنید.(برای مشاهده دوره کلیک کنید.)

داستان نویسی

یک داستان کوتاه و جذاب بنویسید و تعدادی کلمات را در آن غلط یاد داشت کنید. از کودک بخواهید غلط های داستان را بیابد. هر چه تعداد غلط بیشتری پیدا کرد برنده بازی است.

دیکته صوتی

فایل های دیکته صوتی در سایت های مختلف موجود است. یکی از این فایل ها را متناسب با سطح دانش آموز انتخاب کنید. دو برگه تهیه کنید یکی خودتان بردارید و دیگری را به کودک بدهید. فایل را با سرعتی مناسب پخش کنید. هر دو شروع به نوشتن کنید. پس از پایان دوباره سرعت فایل را بیشتر کنید و مجدد بنویسید. این کار را برای سه یا چهار بار انجام دهید. هر کس غلط کمتری داشته باشد او برنده بازی است.

نقشه گنج

بازی نقشه گنج یکی از بازی هایی است که می تواند در نوشتن به دانش آموز کمک کند. از دانش آموز بخواهید وسیله مهمی را در یکی از نقاط خانه پنهان کند. سپس نقشه ای را تهیه کند. در کنار نقشه یک راهنمای رسیدن به گنج را نیز آماده کند. به این شکل شما از کودک خواستید که متنی را بنویسد بدون این که نام آن را تمرین دیکته بگذارید.

دو مینوی کلمات

دو مینوی کلمات جز بازی های مفرح و جذاب برای دانش آموزان است. شما می توانید یک کلمه بنویسید و از فرزندتان بخواهید که با پایان کلمه یک کلمه جدید بنویسد. سپس نوبت شماست که با پایان کلمه او یک کلمه بسازید. بازی تا هر کجا کودک شما توان داشته باشد ادامه خواهد یافت.

نکات پایانی

همیشه مطمئن شوید که واقعاً برای مهارت نوشتنی که از دانش‌آموز می ‌خواهید ارزش قائل هستید. اگر املا یا دستور زبان اهمیت خاصی برای تعیین نمره ندارند، آن ها را به خاطر چنین اشتباهاتی سرزنش نکنید.کمک به دانش آموز در زمینه املا نه تنها به صبر و حوصله زیاد معلم نیاز دارد، بلکه خود کودک باید انگیزه کافی برای تمرین روزانه دیکته داشته باشد. شما می توانید با بازی های مختلف یک راهنمای عالی برای کودک و دانش آموز خود باشید. دوره معلم خلاق می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد تکنیک هایی برای رفع مشکلات دیکته در دانش آموزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.