استفاده از عناصر بازی در کلاس گیمیفای شده 

622 بازدید

معلم عزیز آیا تا به حال با اصطلاح کلاس گیمیفای شده رو به رو شده اید؟ شما درباره مدل گیمیفیکیشن در آموزش چه می دانید؟ در کلاس های درس، معلمان باید روش های تدریس خود را به بهترین شکل ارائه دهند تا بتوانند یک فرصت مناسب را برای موفقیت دانش آموزان خود بسازند. یادگیری مطالب مورد نیاز برای دانش‌ آموزان نه تنها ضروری است، بلکه دانش‌ آموزان نسبت به کار خود حس اعتماد به نفس پیدا کرده و انگیزه‌ ای برای یادگیری بیشتر خود دارند که از دیگر عوامل مهم است و باید به آن توجه کرد. 

بازی‌ ها یکی از عوامل تحریک انگیزه هستند که تقریباً همه بچه‌ ها به آن پاسخ مثبت می‌ دهند. با این حال منطقی است که بازی ها می توانند انگیزه بسیار قوی برای دانش آموزان باشند. به خصوص زمانی که همان عناصر بازی در زمینه آموزشی به کار بروند. بنابراین، برخی از مربیان مفهوم گیمیفیکیشن را پذیرفته اند. گیمیفیکیشن استفاده از بازی در چارچوب غیر بازی اعمال است. کلاس گیمیفای شده به معنای بازی در کنار آموزش است.

آموزش جذاب
حق انتخاب دادن به دانش آموزان

چگونه کلاس گیمیفای شده بسازيم؟

برنامه درسی کلاس را به شکلی از گیمیفیکیشن ارائه دهید. برای توسعه کلاس اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آموزش را، با دانش آموزان در میان بگذارید. به دانش آموزان اجازه دهید تا در کلاس صدایی داشته و توانایی نظر دادن داشته باشند. سپس با یکدیگر کار کنند،  از یکدیگر بیاموزند و با ادامه کلاس، مشکلات خود را اصلاح کنند. در نتیجه، دانش‌ آموزان می توانند یادگیری بهتری در کلاس گیمیفای شده را تجربه کنند و به آن‌ها اجازه می‌ دهد تا خلاقیت خود را ابراز کرده و کنترل بر کلاس داشته باشند. 

با توجه به این که مدل کلاس به گونه ای است که در آن همگی باید تلاش کنند همین امر باعث می شود تا دانش آموزان نسبت به نتیجه اي که از کلاس می گیرند، اهمیت قائل باشند. چون آن ها هر کدام به نوبه خود برای مشارکت و موفقیت یکدیگر تلاش کرده اند.

 علاوه بر این از آن جایی که کلاس و تکالیف در یک فرآیند مشارکتی انجام می‌ شود، دانش‌آموزانی که در یک محیط کلاسی سنتی رشد کردند، با مشکل مواجه می‌شوند. اما با این حال این فرصت را خواهند داشت که در این فضای آموزشی مشارکت داشته باشند تا بتوانند یادگیری بهتری را تجربه کنند. 

ندریس با بازی
ایجاد انگیزه در دانش آموزهای کلاس

مانند بازی ها فرصت برای تجربه مجدد بدهید

هر کس می تواند اشتباه کند. به خصوص اگر در مسیر یادگیری باشد؛ مانند بازی های ویدیویی، دانش آموزان باید فرصت دومی نیز داشته باشند. هنگامی که بازیکنان در یک بازی ویدیویی شکست می خورند، می توانند از اشتباهات خود درس بگیرند، دوباره تلاش کنند و موفق شوند. همین مفهوم را می توان در کلاس گیمیفای شده نیز به کار برد. زیرا دانش آموزان باید بتوانند یک تکلیف را امتحان کنند. آن ها در این زمینه موفق شوند یا شکست بخورند و دوباره تلاش کنند.

دانش‌ آموزانی که فوراً موفق می‌ شوند، این انتخاب را دارند که چالش جدیدی را تجربه کنند یا سعی کنند نمره خود را بالا ببرند. چه در بازی و چه در زندگی، شکست جزء ضروری موفقیت است. دانش آموزان باید اجازه داشته باشند که شکست بخورند و از اشتباهات خود درس بگیرند بدون این که احساس ناامیدی یا بی انگیزگی، برای آن تلاش دوباره کنند. اگرچه این امر مستلزم کار بیشتر است، اما بدون شک عملکرد و درک دانش آموزان افزایش خواهد یافت. 

کلاس گیمیفای شده
جذابیت کلاس با بازی

پیشرفت  دانش آموزان را قابل مشاهده کنید

در بازی ‌ها، کاربران معمولاً سطوح یا نوارهای پیشرفتی دارند که نشان می‌ دهد چقدر در بازی خوب عمل کرده اند. کلاس‌ گیمیفای شده می‌تواند عناصر مشابهی را پیاده‌سازی کند تا نشان دهد دانش‌ آموزان چقدر با موفقیت خود فاصله دارند و چقدر به رسیدن به سطح بعدی نزدیک هستند. معلمان می توانند به جای صدور نمرات یا درصد، نوار پیشرفت را برای دانش آموزان صادر کنند یا به آن ها اجازه دهند خودشان آن ها را مدیریت کنند. شما می توانید با انجام هر تکلیف، آزمون یا پروژه می توان مقدار مشخصی امتیاز را به نوار پیشرفت اضافه کرده و آن ها را به رسیدن به سطح بعدی نزدیک تر نمود. 

نوارها و سطوح پیشرفت به دانش آموزان اجازه می دهند تا اهدافی را برای خود تعیین کنند و پس از دستیابی به آن ها موفقیت را جشن بگیرند. همچنین به دانش آموزانی که در حال مبارزه هستند نشانه ملموسی از نزدیک شدن به سطح بعدی را نشان می دهد. این می تواند برای اعتماد به نفس دانش آموزان فوق العاده باشد. دانش آموزان یک بار دیگر اجازه دارند از اشتباهات خود درس بگیرند و انگیزه دارند تا موفقیت خود را برای رسیدن به سطح بعدی بالا ببرند.

گیمیفای کردن کلاس
تشویق کردن برای گرفتن نتیجه های مثبت


به جای تکالیف، چالش ایجاد کنید

در بازی‌ ها، کاربران دائماً باید با چالش‌هایی مانند شناختن نوع بازی و با انواع ماموریت‌ها برای پیشرفت کردن، مواجه شوند. شما می توانید همین عناصر را در کلاس گیمیفای شده به کار ببرید. زیرا تکالیف و پروژه ها را می توان به شیوه ای سرگرم کننده و در عین حال چالش برانگیز ارائه کرد. معلمان می توانند به سادگی نحوه تکالیف دادن خود را تغییر دهند و آن را به فعالیتی لذت بخش و کلاسی جذاب تبدیل کنند.

به عنوان مثال به جای اختصاص دادن تکالیف ریاضی، آن را به کدی برای یک گاو صندوق تبدیل کنید تا شکسته شود. سپس دانش آموزان بتوانند به خوراکی های بسیاری دسترسی پیدا کنند.  سایر پروژه ها نیز می توانند به طور مشابهی ارائه شوند تا دانش آموزان را به کار و یادگیری بکشانند. 

 به دانش آموزان حق انتخاب دهید

در بسیاری از بازی ها، اغلب انتخاب های مختلفی به کاربران داده می شود تا بر پیشرفت آن ها و نتیجه بازی تأثیر بگذارد. همین انتخاب‌ ها را می‌توان در کلاس‌ گیمیفای‌ شده پیاده‌ سازی کرد . گیمیفای کردن به دانش‌ آموزان این امکان را می‌ دهد که گزینه‌های متفاوتی را برای رسیدن به اهداف تحصیلی خود استفاده کنند. باید به دانش آموزان این حق انتخاب داده شود تا مسیرهای مختلفی را در یادگیری برنامه درسی  خود انتخاب کنند. دادن پاداش‌ به آن ها نیز یکی دیگر از راه‌های خوبی است تا تشویق شوند. چون تشویق شدن این موضوع  را یادآوری می کند که دارند برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنند. برای اطلاع بیشتر می توانید دوره اصول گیمیفیکیشن را مشاهده کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد استفاده از عناصر بازی در کلاس گیمیفای شده 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.