گیمیفیکیشن

1620 بازدید

گیمیفیکیشن به معنای به کار بردن انواع مکانیزم های بازی در محیط های غیر بازی مشابه مدرسه، محیط کار، وب سایت ها و وب اپلیکیشن ها است. هدف اصلی از پیاده سازی عناصر بازی در محیط های مختلف، افزایش تعامل با کاربران، دانش آموزان و کارمندان است. بازی ها همیشه برای افراد جذاب بوده اند. به همین دلیل ترکیب بازی با محیط های مختلف باعث بالا رفتن انگیزه افراد و تشویق آن ها به افزایش مهارت های خود می شود.

افرادی که به عنوان طراح بازی فعالیت می کنند تمام تلاش خود را به کار می برند تا با استفاده از عناصر هیجان انگیز و جذاب بازیکنان را به سمت بازی مد نظر جذب کنند و بیشترین درگیری با مخاطب خود را ایجاد کنند. طراحان بازی از عناصر خاصی برای ایجاد انگیزه و هیجان در بازیکنان استفاده می کنند.

گیمیفیکیشن چگونه کار می کند؟

بازی وارسازی یا گیمیفای کرد مرز بسیار باریکی دارد بازی دارد. به طور مثال زمانی که از گیم در آموزش استفاده می کنیم باید حدود ترکیب مطالب آموزشی را با بازی به طور کامل بسنجیم. حجم بالای مطالب آموزشی و میزان کم بازی ممکن است فعالیت را خسته کننده کند. از طرفی اگر در یک فعالیت آموزشی حجم بالایی با بازی ترکیب شود از بار آموزشی آن بسیار کم می شود. رعایت حد تعادل در گیمیفیکیشن بسیار مهم است.

باید در نظر داشت که شاه کلید بازی وار سازی ترکیب بازی با مطالب آموزشی به نحوی است که فرد احساس نمی کند که در حال انجام بازی است. این فعالیت باید به گونه ای شخص را به خود جذب کند که هموراه به دنبال ارتقاء شرایط خود باشد.استفاده از مکانیزم ها و عناصر بازی اشخاص را وادار به تعامل بیشتر با فعالیت های گیمیفای شده می کند و فرد با توجه به تجارب قبلی می تواند در بهبود مهارت های خود تلاش کند.

بازی وارسازی
عملکرد بازی وارسازی

عوامل موفقیت گیمیفیکیشن

بازی وارسازی با در نظر گرفتن تمایلات شخصی افراد برای آموزش دادن، موفقیت، کسب مهارت و غیره استفاده می کند. در این فعالیت ها عناصری مثل نوارهای پیشرفت، پاداش ها و غیره کمک می کند تا کاربران تشویق به ارتقاء مهارت خود شوند. گیمیفیکیشن شامل معیار های قابل اندازه گیری است که می تواند برای افراد مختلف مفید باشد. این معیارها در زمینه های مختلف مانند میزان درگیر کردن دانش آموزان با درس، افزایش انگیزه، میزان پیشرفت درسی و … در نظر گرفت.

اجزای بازیها
سنجش میزان پیشرفت

چرا استفاده از گیمیفیکیشن اهمیت دارد؟

همه ما می دانیم که بازی وارسازی، یا عمل ساختن چیزی شبیه به بازی، مطمئنا موضوع جدیدی نیست. در طول تاریخ، انسان‌ها تلاش کرده‌اند تا وظایف موجود را جذاب‌تر، انگیزشی تر و حتی سرگرم‌ کننده ‌تر کنند. هنگامی که گروه کوچکی از مردم به طور اتفاقی تصمیم می‌گیرند در شکار و جمع ‌آوری با یکدیگر رقابت کنند، یا به سادگی شروع به حفظ امتیاز فعالیت‌های خود و مقایسه آن با رکوردهای گذشته خود می‌کنند. به همین دلیل اصولی را که در بازی‌ های مدرن رایج است برای جذاب‌تر کردن کارها اتخاذ می‌کنند.

دلایل ترجیح بازی به کار

  • در بازی اهداف به وضوح تعریف شده است.
  • بازخورد مکرر و به موقع
  • امکان انتخاب های شخصی در بازی بسیار بیشتر از کار است.
  • راهنمایی مدارم
گیمیفیکیشن
گیمیفیکیشن

اجزای مهم هر بازی

با تکامل «بازی‌ها» در طول قرن‌ها، تکامل هنر بازی کردن نیز به طور طبیعی اتفاق افتاده است. از طریق ظهور اینترنت، چهارچوب های تکنولوژی قوی تر و گرافیک قوی تر، توانایی ما برای طراحی و پیاده سازی تجربیات گیمیفیکیشن به شدت بهبود یافته است. این بهبود تا جایی پیش رفته که اکنون می توانیم تجربیات پیچیده و ظریف بازی را در هر جنبه ای از زندگی خود پیاده سازی کنیم.

در هر بازی اجزای بسیار مهمی وجود دارد که به آن مکانیک و دینامیک بازی گفته می شود. تطبیق و انتخاب درست اجزای یک بازی باعث گیرایی و محبوبیت بازی می شود. نرم افزار duolingo یکی از نمونه های موفقی از بازی وارسازی است که بسیار مشهور است و توانسته ثابت کندکه چگونه مکانیک و دینامیک بازی واقعاً می‌تواند یک فرآیند سرگرم‌کننده و جذاب را برای مخاطب ایجاد کند. در ادامه به توضیح این اجزا می پردازیم.

هدف بازیسازی
اجزای مختلف بازیسازی

مکانیک بازی

طراحان بازی مکانیک در یک بازی را قوانین و پاداش هایی می دانند که در یک برنامه بکار برده می شود. مثال‌هایی از مکانیک بازی ممکن است شامل امتیازات، سطوح مختلف بازی، مأموریت‌ها، تابلوهای امتیازات، نشان‌ها و نمودار پیشرفت باشد. مکانیک بازی نحوه تعامل شرکت کنندگان با یک برنامه گیمیفیکیشن و دریافت مراحل بعدی و بازخورد در مورد دستاوردها است.

دینامیک بازی

 برای ایجاد ارتباط بهتر بین مردم و بازی مجموعه ای از احساسات، نیازها و کنش های مختلف در بازی گنجانده می شود. همکاری در یک تیم برای تکمیل یک پروژه، رقابت در تابلوهای امتیازات و … مجموعه دینامیک بازی را شکل می دهد.

جذب کاربر
گیمیفیکیشن و جذب مخاطب

اصول گیمیفیکیشن

استفاده از اصول گیمیفیکیشن در طراحی بازی می تواند سهولت استفاده کاربر از بازی را بهبود بخشد و لذت کلی را برای تجربه کاربری بهتر افزایش دهد. در ادامه عناصری را که می تواند به بهبود تجربه کاربر از بازی کمک کند بررسی خواهیم کرد.

داستان یا روایت

یکی از شیوه های عالی و موثر در آموزش و بازی روایت داستان است. اگر بازی، آموزش و کار در قالب یک روایت برای کاربر ارائه شود بسیار می تواند جذاب باشد. شخصیت های محبوب می تواند جذابیت را دو چندان کنند.

موفقیت در بازی
رعایت اصول بازی وارسازی در طراحی بازی

جلوه های بصری و تعاملی

یکی از مواردی که در گیمیفیکیشن بسیار مهم است رعایت اصول زیبایی شناسی است. چه در حوزه های دیجیتال و چه در دنیای واقعی زمانی که بازی با هدف مشخص طراحی می شود باید اصول مهمی مانند روانشناسی رنگ ها، زیبایی عناصر بازی و … را به طور کامل رعایت کرد تا نتایج صد درصدی  حاصل شود. چشم نواز بودن عناصر و فضا باعث می شود تا توجه مخاطب جلب شود و غوطه وری و درگیری کامل بازیکن حفظ شود.

بازخورد در لحظه

ارائه بازخورد در لحظه از مواردی است که می تواند به بازیکن یا کاربر کمک کند که روند خود را سریعاً بهبود ببخشند و نتایج بهتری کسب کنند. این بازخوردها می تواند به کاربرد کمک کند که درگیر بازی بماند و مانع پرت شدن حواس شود. از این رو بازخوردها می توانند بسیار کمک کننده باشند.

هدف

شما با تعیین یک هدف مشخص به بازیکنان کمک می کنید تا گام های خود را در جهت رسیدن به هدف بردارد. کار بی هدف هر شخصی را زود یا دیر خسته می کند. بنابراین تعیین یک هدف مشخص باعث می شود که بازیکن تمام تلاش خود را برای رسیدن به هدف به کار ببندد.

پیشرفت

نمایش پیشرفت در سیستم گیمیفیکیشن به بازیکن کمک می کند تا ببیند که چگونه اقدامات آنها با دستیابی به هدف مرتبط است. بازیکنان دوست دارند ببینند کاری را که انجام می دهند آنها را به هدف نزدیک تر می کند. شاخص های بصری ارائه دهید تا به بازیکنان نشان دهد که چگونه اقداماتی که انجام می دهند به آنها کمک می کند تا آن اهداف را به انجام برسانند، و قبل از انجام آنها چقدر باید تلاش کنند. وقتی بازیکنان می توانند پیشرفت را ببینند، انگیزه بیشتری برای ادامه پیدا می کنند.

پاداش

دریافت پاداش خود می تواند موجب ایجاد انگیزه شود و به یک بازیکن کمک می کند تا تمام تلاش خود را برای افزایش میزان پاداش خود انجام دهد. پاداش می تواند به صورت دریافت یک نشان باشد، یا مشاهد پیشرفت یک نوار یا ارتقاء توانایی های بازیکنان باشد.

افزایش انگیزه با دریافت جایزه
تشویق کاربر به انجام کار

هدف محققان حوزه گیمیفیکیشن

امروزه ممکن است بازی های زیادی برای افراد مختلف طراحی شود که هدف مشخصی را دنبال نمی کند. افراد زیادی برای فرار از بی حوصلگی یا گذراندن وقت، به انجام این بازی ها می پردازند. می توان گفت طراحان این بازی ها، زندگی خود را صرف چیزی می‌کنند که زندگی شما و زندگی دیگران را بهبود می‌بخشد. حالا تصور کنید که یک بازی واقعاً اعتیاد آور وجود داشته باشد، که هر چه زمان بیشتری را صرف آن کنید، بهره وری بیشتری خواهید داشت. شما تمام روز بازی می کنید و از آن لذت می برید. با این کار درآمد شغلی شما بهبود می یابد، روابط بهتری با خانواده خود تجربه می کنید، برای جامعه خود ارزش ایجاد می کنید و چالش برانگیزترین مشکلات جهان را حل می کنید. این وعده‌ای است که محققان و طراحان حوزه گیمیفیکیشن برای آن تلاش می کنند.

کاربردهای بازی وارسازی

گیمیفیکیشن در حال حاضر در صنعت، تجارت، مراقبت های بهداشتی، آموزش، ارتش، تحقیقات، فناوری اطلاعات استفاده می شود، اما محدود به هیچ یک از این موارد نیست.

همچنین بخوانیم: گیمیفیکیشن در آموزش

بازی سازی در آموزش
گیمیفیکیشن و آموزش

جمع بندی

بازی وارسازی در صورتی که بتواند به صورت درست و به جا استفاده شود بسیار اثر گذار است. ورود بازی وارسازی به جنبه های مختلف زندگی باعث می شود که افراد بتوانند نمایی جدید از زندگی را ببینند و آن را تجربه کنند. بهبود بهره وری و افزایش انگیزه دو اثر مثبت و ثابت شده بازی وارسازی است. برای استفاده درست از گیمیفیکیشن نیاز است که آموزش ببینیم تا بتوانیم معجزه بازی در زندگی را کاملاً مشاهده کنیم.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد گیمیفیکیشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.