0
0

گیمیفیکیشن

155 بازدید

اگر بخواهیم گیمیفیکیشن را تعریف کنیم طبق تعریف فراگیر، این لغت به معنای اضافه کردن مکانیزم های بازی به محیط هایی غیر از بازی مانند مدرسه، محیط کار، وب سایت و … است. هدف از انجام این کار به طور کلی افزایش تعامل با کاربران، دانش آموزان، کارمندان است. گیمیفیکیشن می تواند انگیزه مشارکت افراد در زمینه‌ها و فعالیت‌های غیر بازی را با استفاده از مکانیزم های  سبک بازی توصیف ‌کند.

هر زمان که ویژگی های مشابه بازی یا جنبه های طراحی بازی در زمینه های غیر بازی ورود پیدا کند، گیمیفیکیشن در حال انجام است. فعالیت های دنیای واقعی مانند بازی ساخته می شوند تا افراد را برای رسیدن به اهدافشان تشویق کنند.

طراحان بازی از عناصر خاصی برای ایجاد انگیزه و هیجان در بازیکنان استفاده می کنند. تحقیقات در زمینه کسب و کار و آموزش در حال بررسی چگونگی استفاده از آن عناصر بازی برای ایجاد همان سطوح تعامل در مناطقی است که بازی نیستند. برای اطلاع بیشتر از تاثیر گیمیفیکیشن به شما پیشنهاد می دهیم مقاله استراتژی ها و نمونه هایی از گیمیفیکیشن برای یادگیری را مطالعه کنید.

نحوه عملکرد گیمیفیکیشن

شاه کلید بازی وارسازی، استفاده به جا از عناصر بازی در فعالیت هایی غیر بازی است که فرد احساس نمی کند در حال بازی کردن است. یک بازی جذاب می تواند بازیکن را به گونه ای جذب بازی کند که با درگیر شدن در بازی برای دریافت نشان ها شرایط خود را بهبود دهد. در قسمت های مختلفی از کار و زندگی روزمره می توان از بازی وارسازی استفاده کرد. آموزش، تجارت، بهداشت و … همه و همه قابلیت استفاده از بازی وارسازی برای بهبود روند شرایط را دارند.

بازی وارسازی با ترکیب و ارائه یک سری دستورالعمل ‌ها و بازخوردهای فعالانه به مخاطبان از طریق مکانیزم بازی به محیط های هدف اضافه شده و به دستیابی به اهداف آن مجموعه کمک می کند.

یک تجربه بازی وارسازی مهندسی شده و  متقاعدکننده به احساسات یک شرکت‌کننده ضربه می‌زند و او را وادار می کند به راحتی بهترین فعالیت‌هایی را که شرکت کننده می‌تواند انجام دهد و تاثیر مثبت بر اهداف مشترک شرکت کننده و مجموعه بگذارد را نشان ‌دهد.

همانطور که کارمندان، مشتریان یا دانش آموزان با یک برنامه گیمیفیکیشن تعامل دارند، بازخورد فوری در مورد عملکرد دریافت می کنند و گام های بعدی را به سمت دستاوردهای جدید با تجارب قبلی بر می دارند.

بازی وارسازی
عملکرد بازی وارسازی

نقاط قوتی که موجب موفقیت گیمیفیکیشن می شود

بازی وارسازی از تمایلات طبیعی افراد برای آموزش، رقابت، موفقیت، همکاری و کمک به یک دیگر استفاده می کند. طراحان از پاداش دادن، نشان، نوار پیشرفت برای مشخص کردن مسیر کاربر در یک بازی استفاده می کنند. بازی وارسازی این ابزارها را به دنیای واقعی منتقل می کند تا به افراد کمک کنند به اهدافشان برسند یا عملکردشان را افزایش دهند.

معیارهای قابل اندازه گیری در گیمیفیکیشن

بازی وارسازی به معیارهای مهم قابل اندازه گیری مجهز است که می تواند میزان موفقیت آن را مشخص کند. این معیارها در زمینه های مختلف متفاوت است.

در حوزه آموزش این معیارها شامل میزان درگیر شدن کودکان با بازی های آموزشی، میزان پیشرفت درسی، میزان انگیزه دانش آموزان و … است. برنامه‌های پرواز مکرر، امتیازهای پاداش وفاداری به یک برند، و امتیاز خریداران وفادار به یک فروشگاه، همگی نمونه‌های خوبی از استفاده روزمره از گیمیفیکیشن هستند. در تمام این مثال‌ها، مشتریان تشویق می‌شوند که به «بازی» ادامه دهند و با مصرف مداوم، امتیاز کسب کنند.

اجزای بازیها
سنجش میزان پیشرفت

چرا استفاده از گیمیفیکیشن اهمیت دارد؟

همه ما می دانیم که بازی وارسازی، یا عمل ساختن چیزی شبیه به بازی، مطمئنا موضوع جدیدی نیست. در طول تاریخ، انسان‌ها تلاش کرده‌اند تا وظایف موجود را جذاب‌تر، انگیزشی تر و حتی سرگرم‌ کننده ‌تر کنند. هنگامی که گروه کوچکی از مردم به طور اتفاقی تصمیم می‌گیرند در شکار و جمع ‌آوری با یکدیگر رقابت کنند، یا به سادگی شروع به حفظ امتیاز فعالیت‌های خود و مقایسه آن با رکوردهای گذشته خود می‌کنند. به همین دلیل اصولی را که در بازی‌ های مدرن رایج است برای جذاب‌تر کردن کارها اتخاذ می‌کنند.

یکی از کارهای تحقیقاتی که توسط محققی به نام کونراد در مورد استفاده از شیوه‌های بازی در محیط کار انجام شده بود پاسخ به این سوال بود. چرا مردم برای امتیاز کار سخت در ورزش یا فعالیت تفریحی انتخابی خود بیشتر از شغلی که در آن دستمزد می گیرند، مشتاق هستند؟ او سپس آن را به پنج نتیجه خلاصه کرد که منجر به ترجیح دادن سرگرمی ها به کار شد.

  • در بازی اهداف به وضوح تعریف شده است.
  • بازخورد مکرر و به موقع
  • امکان انتخاب های شخصی در بازی بسیار بیشتر از کار است.
  • راهنمایی مدارم
گیمیفیکیشن
گیمیفیکیشن

اجزای مهم هر بازی

با تکامل «بازی‌ها» در طول قرن‌ها، تکامل هنر بازی کردن نیز به طور طبیعی اتفاق افتاده است. از طریق ظهور اینترنت، چهارچوب های تکنولوژی قوی تر و گرافیک قوی تر، توانایی ما برای طراحی و پیاده سازی تجربیات گیمیفیکیشن به شدت بهبود یافته است. این بهبود تا جایی پیش رفته که اکنون می توانیم تجربیات پیچیده و ظریف بازی را در هر جنبه ای از زندگی خود پیاده سازی کنیم.

در هر بازی اجزای بسیار مهمی وجود دارد که به آن مکانیک و دینامیک بازی گفته می شود. تطبیق و انتخاب درست اجزای یک بازی باعث گیرایی و محبوبیت بازی می شود. نرم افزار duolingo یکی از نمونه های موفقی از بازی وارسازی است که بسیار مشهور است و توانسته ثابت کندکه چگونه مکانیک و دینامیک بازی واقعاً می‌تواند یک فرآیند سرگرم‌کننده و جذاب را برای مخاطب ایجاد کند. در ادامه به توضیح این اجزا می پردازیم.

هدف بازیسازی
اجزای مختلف بازیسازی

مکانیک بازی

طراحان بازی مکانیک در یک بازی را قوانین و پاداش هایی می دانند که در یک برنامه بکار برده می شود. مثال‌هایی از مکانیک بازی ممکن است شامل امتیازات، سطوح مختلف بازی، مأموریت‌ها، تابلوهای امتیازات، نشان‌ها و نمودار پیشرفت باشد. مکانیک بازی نحوه تعامل شرکت کنندگان با یک برنامه گیمیفیکیشن و دریافت مراحل بعدی و بازخورد در مورد دستاوردها است.

دینامیک بازی

 پویایی بازی به مجموعه ای از احساسات، رفتارها و خواسته های موجود در مکانیک بازی اشاره دارد که با مردم ارتباط برقرار می کند. دینامیک بازی شامل رقابت از طریق تابلوهای امتیازات، همکاری با تکمیل ماموریت‌های تیمی، مجموعه در هنگام کسب نشان‌های منحصربه‌فرد و ذوق زدگی با باز کردن قفل ماموریت‌های جدید باشد. دینامیک بازی در کنار مکانیک بازی برای تقویت تعامل و ایجاد انگیزه در شرکت کنندگان استفاده می شود.

عناصر رایج گیمیفیکیشن

ده ها مفهوم برگرفته از بازی ها وجود دارد که برای بازی وارسازی فعالیت ها و محیط های روزمره استفاده می شود.

هدف

همه چیز در مورد القای این حس است که شما به طور خاص برای یک جستجوی مهم انتخاب شده اید و قرار است به یک موضوع اثرگذار کمک کنید. این حس اغلب از طریق روایت منتقل می شود. در موضوعات متفاوت قطعا هدف های مختلفی تعریف می شود. طراحان سعی می کنند در یک بازی چیدمان عناصر بازی باید در راستای رسیدن به همان هدف باشد.

پیشرفت

پیشرفت به نشانه ای اشاره دارد که شما بر موانع غلبه می کنید و به هدف خود نزدیک می شوید. طراحان معمولاً پیشرفت را اغلب به شکل نقاط، سطوح، نشان ها و نوارهای پیشرفت نشان داده می دهند.

جذب کاربر
گیمیفیکیشن و جذب مخاطب

فشار

فشار با ترویج فوریت برای اقدام، ترس از دست دادن یا احساس اینکه اکنون نمی توانید به عقب برگردید، ایجاد می شود. این گزینه را شما با تایمرهای شمارش معکوس، امتیاز از دست داده شده.

موقعیت

موقعیت در گیمیفیکیشن به این معنی است که راهی برای نمایش دستاوردهای خود و رقابت با سایر همتایان یا بازیکنان یا مقایسه خود با آنها وجود دارد.  این مقایسه در بازی از طریق جایزه، نشان‌ها و تابلوهای امتیازات اتفاق می افتد.

بازی

بازی به احساس لذت و شگفتی اشاره دارد. عناصری که باید با هدف اصلی ترکیب شوند و فضا را لذت بخش کنند. در ترکیب بازی و هدف اصلی باید تعادل به نحوی باشد که نه در هدف اصلی افراط شود نه در بازی. زیاده روی در هر یک از این دو قسم ما را از هدف اصلی گیمیفیکیشن دور می کند. به طور مثال در استفاده بازی وارسازی در آموزش باید تعادل در بین عناصر بازی و آموزش حفظ شود. اگر بخش بازی افزایش پیدا کند هدف آموزش به طور کامل محقق نمی شود. اگر بخش آموزش بسیار بیشتر از بازی باشد فضا بسیار خسته کنند می شود.

دوره طراحی کارتی های بازی می تواند به شما ایده هایی برای طراحی چالش های جذاب برای کلاس درس به شما بدهد.

اصول گیمیفیکیشن

استفاده از اصول گیمیفیکیشن در طراحی بازی می تواند سهولت استفاده کاربر از بازی را بهبود بخشد و لذت کلی را برای تجربه کاربری بهتر افزایش دهد. در ادامه عناصری را که می تواند به بهبود تجربه کاربر از بازی کمک کند بررسی خواهیم کرد.

داستان یا روایت

یکی از شیوه های عالی و موثر در آموزش و بازی روایت داستان است. اگر بازی، آموزش و کار در قالب یک روایت برای کاربر ارائه شود بسیار می تواند جذاب باشد. شخصیت های محبوب می تواند جذابیت را دو چندان کنند.

موفقیت در بازی
رعایت اصول بازی وارسازی در طراحی بازی

جلوه های بصری و تعاملی

یکی از مواردی که در گیمیفیکیشن بسیار مهم است رعایت اصول زیبایی شناسی است. چه در حوزه های دیجیتال و چه در دنیای واقعی زمانی که بازی با هدف مشخص طراحی می شود باید اصول مهمی مانند روانشناسی رنگ ها، زیبایی عناصر بازی و … را به طور کامل رعایت کرد تا نتایج صد درصدی  حاصل شود. چشم نواز بودن عناصر و فضا باعث می شود تا توجه مخاطب جلب شود و غوطه وری و درگیری کامل بازیکن حفظ شود.

بازخورد در لحظه

ارائه بازخورد در لحظه از مواردی است که می تواند به بازیکن یا کاربر کمک کند که روند خود را سریعاً بهبود ببخشند و نتایج بهتری کسب کنند. این بازخوردها می تواند به کاربرد کمک کند که درگیر بازی بماند و مانع پرت شدن حواس شود. از این رو بازخوردها می توانند بسیار کمک کننده باشند.

هدف

شما با تعیین یک هدف مشخص به بازیکنان کمک می کنید تا گام های خود را در جهت رسیدن به هدف بردارد. کار بی هدف هر شخصی را زود یا دیر خسته می کند. بنابراین تعیین یک هدف مشخص باعث می شود که بازیکن تمام تلاش خود را برای رسیدن به هدف به کار ببندد.

پیشرفت

نمایش پیشرفت در سیستم گیمیفیکیشن به بازیکن کمک می کند تا ببیند که چگونه اقدامات آنها با دستیابی به هدف مرتبط است. بازیکنان دوست دارند ببینند کاری را که انجام می دهند آنها را به هدف نزدیک تر می کند. شاخص های بصری ارائه دهید تا به بازیکنان نشان دهد که چگونه اقداماتی که انجام می دهند به آنها کمک می کند تا آن اهداف را به انجام برسانند، و قبل از انجام آنها چقدر باید تلاش کنند. وقتی بازیکنان می توانند پیشرفت را ببینند، انگیزه بیشتری برای ادامه پیدا می کنند.

پاداش

دریافت پاداش می تواند باعث ایجاد انگیزه شود و کمک کند که یک بازیکن تمام تلاش خود را برای رسیدن به هدفش انجام دهد. پاداش می تواند به سادگی یک امتیاز باشد که با تکمیل هر قسمت بالا می رود. یا می تواند پیشرفت های بصری، تغییرات در گیم پلی یا پیشبرد داستان باشد. پاداش ها باید متناسب با خواسته بازیکنان باشد. نحوه پاداش دهی را می توانید با تجربه ای که دارید تغییر دهید.

افزایش انگیزه با دریافت جایزه
تشویق کاربر به انجام بازی

گیمیفیکیشن و طراحی بازی با محوریت انسان

 اصطلاح بهتر برای گیمیفیکیشن عبارت است از مهارت استخراج عناصر سرگرم کننده و جذابی که معمولاً در بازی ها دیده می شوند و به طور متفکرانه این عناصر را در فعالیت های واقعی یا سازنده به کار بردن. این فرآیند چیزی است که آن را «طراحی متمرکز بر انسان» می ‌نامیم. این موضوع در تقابل با آنچه که معمولاً در جامعه به عنوان «طراحی متمرکز بر عملکرد» دیده می شود است.

بازی وارسازی یک سیستم را برای انگیزه های انسانی در یک محیط بهینه سازی می کند، و این برخلاف بهینه سازی برای کارایی عملکردی خالص در سیستم است. بیشتر سیستم ‌ها ذاتاً متمرکز بر عملکرد هستند. یعنی برای انجام سریع کار طراحی شده‌اند. طراحی متمرکز بر انسان احساسات، انگیزه ها و مشارکت را به عنوان پایه اساسی برای طراحی سیستم کلی و همچنین عملکردهای آن بهینه می کند.

چالش های مهم طراحان بازی

 بازی ها هدف دیگری جز خوشحال کردن انسان هایی که با آنها بازی می کنند ندارند. اغلب اهدافی که در بازی ها وجود دارد، مانند کشتن یک اژدها یا نجات شاهزاده خانم و … است. اما همه اینها بهانه هایی برای سرگرم نگه داشتن بازیکن با حال خوب در بازی است. این اهداف بازیکن را به اندازه کافی درگیر می کند تا به بازی متعهد بمانند.

واقعیت سخت و چالش اصلی برای یک طراح بازی این است که هیچ کس مجبور نیست یک بازی را انجام دهد. مردم باید سر کار بروند، مالیات خود را پرداخت کنند و هزینه های پزشکی را بپردازند، اما مجبور نیستند یک بازی را انجام دهند. در لحظه ای که یک بازی دیگر سرگرم کننده نیست، کاربران بازی را ترک می کنند و بازی دیگری را انجام می دهند یا کارهای دیگری برای انجام دادن پیدا می کنند.

از آنجایی که طراحان بازی دهه ‌ها را صرف آموختن این موضوع کرده‌اند که چگونه افراد را به ‌طور مداوم درگیر فعالیت‌ های تکراری به سمت اهداف «بی‌هدف» نگه دارند می توان درس های بزرگی از طراحان بازی آموخت. یکی از موارد این است که بازی‌ها منبع بزرگی برای بینش و درک طراحی متمرکز بر انسان هستند. از طریق بازی وارسازی، می‌توانیم از دریچه بازی‌ها نگاه کنیم تا بفهمیم چگونه می‌توان مکانیک‌ها و تکنیک‌های مختلف بازی را با هم ترکیب کرد تا تجربیات دلخواه و شادی ‌بخش برای همه ایجاد کرد. تجربیات طراحان بازی می تواند در موفقیت یک سیستم بر پایه گیمیفیکیشن بسیار موثر باشد.

غوطه وری در بازی
غوطه ور کردن کاربر در بازی

هدف محققان حوزه گیمیفیکیشن

امروزه ممکن است بازی های زیادی برای افراد مختلف طراحی شود که هدف مشخصی را دنبال نمی کند. افراد زیادی برای فرار از بی حوصلگی یا گذراندن وقت، به انجام این بازی ها می پردازند. می توان گفت طراحان این بازی ها، زندگی خود را صرف چیزی می‌کنند که نه زندگی شما و نه زندگی دیگران را بهبود می‌بخشد. حالا تصور کنید که یک بازی واقعاً اعتیاد آور وجود داشته باشد، که هر چه زمان بیشتری را صرف آن کنید، بهره وری بیشتری خواهید داشت. شما تمام روز بازی می کنید و از آن لذت می برید. با این کار درآمد شغلی شما بهبود می یابد، روابط بهتری با خانواده خود تجربه می کنید، برای جامعه خود ارزش ایجاد می کنید و چالش برانگیزترین مشکلات جهان را حل می کنید. این وعده‌ای است که محققان و طراحان حوزه گیمیفیکیشن برای آن تلاش می کنند.

کاربردهای بازی وارسازی

گیمیفیکیشن در حال حاضر در صنعت، تجارت، مراقبت های بهداشتی، آموزش، ارتش، تحقیقات، فناوری اطلاعات استفاده می شود، اما محدود به هیچ یک از این موارد نیست. بخش زیر کاربرد مبتنی بر گیمیفیکیشن را در مناطقی که شرح داده شد ارائه می‌کند.

محیط کار

بر اساس نتایج علمی چندین مقاله گزارش شده است که استفاده از تکنیک های گیمیفیکیشن باعث افزایش مشارکت، انگیزه و عملکرد کارمندان یک مجموعه می شود. روش‌های بازی سازی و ادغام آن با کار منجر می شود تا کارایی عملیاتی و بهره‌وری و صرفه‌جویی در منابع افزایش یابد.بازی وارسازی در  محل کار، هنر ایجاد محیط ها و سیستم هایی است که کارکنان را به سمت کارشان با انگیزه بالا هدایت کند. معمولاً افراد به محل کار خود مراجعه می کنند فقط با این انگیزه که کارشان را انجام دهند و در پایان ماه حقوق بگیرند. گیمیفیکیشن می تواند تحولی اساسی در محیط کار ایجاد کند و به افزایش بهره وری کارمندان بسیار کمک کند.

آموزش

یادگیری در کنار روش‌های بازی وارسازی برای افزایش تعامل دانش‌آموزان، ایجاد استقلال و افزایش موفقیت تحصیلی دانش‌آموز بسیار مفید است. بازی سازی کمک می کند تا دانش آموزان را از این فضای خطی مدارس دور کنیم و مدارس را به یک محیط دلنشین تبدیل کنیم. دانش آموز در حین اینکه درگیر بازی است موضوعات علمی را یاد می گیرد بدون اینکه احساس خستگی داشته باشد.

برای داشتن کلاسی جذاب مقاله ده اصل رسیدن به کلاس جذاب با ورود گیمیفیکیشن به آموزش را مطالعه کنید.

بازی سازی در آموزش
گیمیفیکیشن و آموزش

منابع انسانی

بازی وارسازی می تواند به طور موثر در زمینه استخدام به کار برده شود و فرآیند استخدام را سرگرم کننده و شگفت انگیز کند. با افزودن عناصر بازی به فرآیند استخدام، داوطلب می تواند به طور جدی در آزمون گیمیفای شده غوطه ور شود تا کامل تر استعداد او ارزیابی شود. بازی وارسازی در استخدام می تواند روش های قدیمی و پیش پا افتاده پروتکل های استخدام را تسکین دهد زیرا داوطلبی که در مصاحبه شرکت می کند بیشتر در یک محیط بازی فکر می کند.

بازاریابی

 بازی وارسازی در بازاریابی، هنر ایجاد کمپین‌های بازاریابی جامع است که کاربران را در تجربه‌ای سرگرم‌کننده و منحصربه‌فرد درگیر می‌کند که برای یک محصول، خدمات، پلتفرم یا برند طراحی شده است. چندی پیش، مردم روی تبلیغات آنلاین کلیک می کردند، زیرا اغلب نمی توانستند تفاوت بین تبلیغات و محتوا را تشخیص دهند. اما امروزه، کاربران در فیلتر کردن تبلیغات ناخواسته پیچیده‌تر شده‌اند و این اثربخشی بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی را کاهش می‌دهند. گیمیفیکیشن می تواند دنیای تجارت را متحول کند و کاربر از اینکه در معرض تبلیغات قرار گرفته اند لذت بسیار ببرد.

سبک زندگی و بازی وارسازی
گیمیفیکیشن و تاثیر مثبت آن بر سبک زندگی

سبک زندگی

برای افزایش بهره وری در هر شخص انجام بعضی از کارها ضروری است. انگیزه بالا در انجام 8 عادت و فعالیت های روزانه مانند مدیریت لیست کارها، ورزش ، بیدار شدن به موقع، خوردن غذای سالم تر یا یادگیری زبان جدید است. بازی وارسازی به شما امکانات جالبی در مورد همه این روندها می دهد. تمام فعالیت های شما ردیابی شود و به شما امکان می دهد مکانیک ها و محرک های بازخورد خود را مدیریت کنید.

جمع بندی

بازی وارسازی در صورتی که بتواند به صورت درست و به جا استفاده شود بسیار اثر گذار است. ورود بازی وارسازی به جنبه های مختلف زندگی باعث می شود که افراد بتوانند نمایی جدید از زندگی را ببینند و آن را تجربه کنند. بهبود بهره وری و افزایش انگیزه دو اثر مثبت و ثابت شده بازی وارسازی است. برای استفاده درست از گیمیفیکیشن نیاز است که آموزش ببینیم تا بتوانیم معجزه بازی در زندگی را کاملاً مشاهده کنیم. برای دریافت اطلاعات کامل تر از گیمیفیکیشن می توانید دوره اصول گیمیفیکیشن را مطالعه کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد گیمیفیکیشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

مشاوره رایگان