یادگیری مبتنی بر بازی چیست؟(Game-Based Learning) – انواع GBL

2008 بازدید

یادگیری مبتنی بر بازی چیست؟

طرح‌ها و مفاهیم جدید رویکرد آموزشی

امروزه بحث‌های فراوانی پیرامون نیازهای آموزشی نسل جدید و روش‌ها و ابزارهایی که مدارس باید برای برآورده کردن این نیازها فراهم کنند، در جریان است.هر سال، معلمان با اصطلاحات، طرح‌ ها و مفاهیم جدیدی مواجه می ‌شوند که گویی راه حل قطعی همه مشکلات آموزشی هستند.

هیچ راه حل منحصر به فردی وجود ندارد که فرآیند آموزش-یادگیری را به طور کامل ارتقا دهد. بنابراین بهتر است به دنبال تغییر روش های تدریس،  یافتن راه حل‌های متنوع و امتحان کردن آنها و نیز تحلیل نتایج به دست آمده باشیم.

استفاده از بازی‌ها در فرآیند آموزش

یکی از روش‌هایی که می‌توانیم به راحتی در کلاس‌های درس به کار بریم، یادگیری مبتنی بر بازی (GBL) است. نتایج استفاده از این استراتژی ثابت کرده است که استفاده از بازی‌ها، اثر بخشی بسیار بالایی دارد، زیرا به ایجاد و افزایش انگیزه در دانش آموزان کمک می‌کند (مسلماً و بی تردید، حفظ انگیزه دانش آموزان، یکی از مهمترین مسائلی است که معلمین در کلاس‌های درس با آن مواجه هستند).

حال یادگیری مبتنی بر بازی به چه معنا است؟ بر اساس اعلام انجمن EdTechReview ، «هدف از طراحی روش یادگیری مبتنی بر بازی، ایجاد تعادل میان موضوع درس و بازی با توانایی بازیکن در به خاطر آوردن مطلب درسی و به کار بردن آن در زندگی واقعی است.»

این شرکت Acer for Education در زمینه تولید نرم افزارهای آموزشی فعالیت می‌کند و در حال حاضر سخت به دنبال ایجاد و ادغام روش‌های خلاقانه با فناوری است تا از آن در زمینه‌ های آموزشی استفاده کند. بر اساس ادعای این شرکت، « یادگیری مبتنی بر بازی به عنوان روشی مؤثر به دانش آموزان کمک می کند که در جهت رسیدن به یک هدف گام بردارند. دانش آموزان می توانند از طریق آزمایش، تمرین رفتارها و فرآیندهای فکری، درس‌های خود را یاد بگیرند. این کار به آسانی با استفاده از یک محیط شبیه سازی شده به زندگی واقعی منتقل می‌شود.»

می‌توان گفت که GBL، اساساً یک بازی بوده و بازی‌ها، یکی از راحت‌ترین روش هایی است با آن می توان مردم را درگیر یادگیری کرد؛ نوزادان و کودکان به کمک بازی می‌توانند دنیای اطراف خود را کشف کنند و یاد بگیرند.

بنابراین، چرا وقتی به سن خاصی می ‌رسیم، دست از بازی کردن بر می‌داریم؟ چرا موارد استفاده از بازی‌ها در مدارس متوسطه و مراکز آموزش عالی، اینقدر ناچیز است؟ و چرا بیشتر ما انسان‌ها، بعد از این که بزرگ شدیم و شغلی پیدا کردیم، دیگر بازی نمی‌کنیم؟ اگر درباره خودتان یا بزرگسالان دیگر فکر کنید، احتمالاً می دانید که افراد از انجام بازی‌های مختلف لذت می‌برند.

در اصل، یادگیری مبتنی بر بازی یک استراتژی است که از ایده بازی کردن برای رسیدن به اهداف خاص آموزشی اعم از کسب دانش، مهارت‌ها یا  نگرش‌های خاص استفاده می‌کند.

مثلاً در کلاس درس تاریخ، دانش آموزان می‌توانند فضای قرون وسطی را بازسازی کنند، گفت و گویی برای شخصیت‌ها طراحی کنند و با پیروی از قوانین بازی، رفتارهای مردم آن زمان را به نمایش در بیاورند.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

9 نظر در مورد یادگیری مبتنی بر بازی چیست؟(Game-Based Learning) – انواع GBL

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. یادگیری همراه با بازی باعث بروز خلاقیت و نوآوری ، حس رقابت سالم ، تثبیت یادگیری ، شادی و لذت ،مهارت های اجتماعی و….. میشود.

    لایک

  2. از آنجایی که میل به یادگیری با استفاده از ترفندهای بازی گونه بسیار بیشتر است از انجام تکلیفی اجبار گونه است و این امر نه تنها در کودکان بلکه در بزرگسالان نیز بدیهی است می توان در نظر داشت که اگر در هر موقعیتی برای یادگیری و تنوع اگر از شیوه های مختلف برای یادگیری استفاده شود موثرتر و کارآمدتر خواهد بود.

    لایک

  3. بازی در آموزش روشی برای ترغيب دانش آموزان و یادگیرندگان به یادگیری است. ازآنجایی که تفریح و سرگرمی و هم چنین امتیاز گیری مورد پسند همگان است و ناخودآگاه میل انسان به سمت تفریح و تنوع بیشتر از اجبار به انجام کاری است بنابراين میل به یادگیری با استفاده از ترفندهای بازی گونه بسیار بیشتر است.

    25

  4. در یادگیری همراه با بازی قطعا تثبیت و تفهیم مطالب بهتر و بیشتر انجام میشه چون هر دو نیمکره مغز درگیر میشن.

    23

  5. هیجان و شور و نشاطی که بازی ها به کلاس درس می‌دهند، بچه هارا به فضای کلاس علاقه مند می‌کند و برای یادگیری مشتاق ترمیشن به علاوه اینکه واقعا فرایند یادگیری را تسهیل می‌کند

    23

  6. هیجان و شور و نشاطی که بازی ها به کلاس درس می‌دهند، بچه هارا به فضای کلاس علاقه مند می‌کند و برای یادگیری مشتاق ترمیشن به علاوه اینکه واقعا فرایند یادگیری را تسهیل می‌کند

    22

  7. بازی وار سازی مطالب درسی بسیار جذابه هم برای بچه ها و هم برای معلم اما برای ایده پردازی واقعا زمان لازم داره.

    26

  8. به نظر من بیشترین تأثیر یادگیری مبتنی بر بازی روی حفظ انگیزه و بالا بردن انگیزه دانش آموزان است. و با بازی حتی ضعیف ترین دانش آموز کلاس هم ، در یادگیری شرکت کرده و لذت می برد.

    25

  9. سلام وقت بخیر
    به دلیل جذاب شدن درس ها برای بچه ها یادگیری بهتر صورت میگیرد و‌اگر بازی همراه با تحرک باشد کارکرد ذهن بهتر میشود

    24