10 راهکار پیاده سازی یادگیری مبتنی بر پرسش در کلاس درس

1762 بازدید

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه می توانید کنجکاوی را در ذهن دانش آموزان خود فعال کنید. یا آن ها را برای یادگیری موضوعاتی تشویق کنید. به طور کلی یادگیری مبتنی بر پرسش، یکاستراتژی آموزشی است که کنجکاوی دانش آموزان شما را برمی انگیزد و به آنها کمک می کند اشتیاق خود را برای یادگیری توسعه دهند.

یادگیری مبتنی بر پرسش
آموزش مبتنی بر پرسش و تحقیق

یادگیری مبتنی بر پرسش چیست؟

دانش آموزان می توانند با استفاده از روش یادگیری همراه با پرسش یک موضوع را به طور کامل یادبگیرند. یادگیری مبتنی بر پرسش یک روش جذب عمیق دانش آموزان است که برای دانش آموزان فرصتی ایجاد می کند که از طریق سوال، تحقیق و تجربه در کنار همسالانشان یادبگیرند. یادگیری مبتنی بر پرس و جو به دانش آموزان اجازه می دهد تصمیم بگیرند که در مورد یک موضوع خاص چه چیزی بیاموزند و آنها را وادار می کند در مورد چیزهایی که با آنها آشنایی ندارند سؤال بپرسند.

9 استراتژی برای ایجاد کلاسی با محوریت یادگیری مبتنی بر پرسش

به جای اینکه فقط حقایق و آمار را در کلاس خود نشان دهید و متون درس را از روی کتاب ها بخوانید، از این پنج استراتژی برای کمک به ایجاد یک کلاس درس مبتنی بر پرس و جو استفاده کنید.

1- همیشه به سوالات دانش آموزان پاسخ ندهید.

ممکن است وسوسه انگیز باشد که فقط به سؤالاتی که دانش آموزان در مورد درس دارند پاسخ دهید، اما یادگیری واقعی به این نیست که لقمه را کامل در دهان دانش آموزان قرار دهید و به طور کامل به سوالات آن ها پاسخ دهید. به سؤالات دانش‌آموز با سؤال پاسخ دهید و از سایر همسالان بخواهید در گفتگو شرکت کنند. علاوه بر این، می‌توانید به دانش‌آموزان خود نشان دهید که چگونه درباره سؤالات خود تحقیق کنند و به نتایج خوب برسند. یادگیری مبتنی بر پرسش می تواند در آینده دانش آموزان بسیار تاثیرگذار باشد.

شما معلم عزیز باید بدانید راه رسیدن به پاسخ از یافتن پاسخ مهم تر است.

2- زمان بیشتری را برای پروژه ها و زمان کمتری را برای سخنرانی اختصاص دهید.

 در حالی که یک سخنرانی یا آموزش مستقیم و تحت رهبری معلم می تواند موثر باشد، اما همیشه بهترین راه برای یادگیری دانش آموزان نیست. با خودتان صادق باشید، چند سخنرانی از دوران تحصیل خود به یاد دارید؟ احتمالا خیلی ها را به خاطر نمی آورید. اما، چند پروژه را به خاطر دارید؟ یادگیری پروژه محور می تواند بهترین راه برای کمک به فعال کردن کنجکاوی باشد که در ذهن دانش آموزان شما نهفته است. آموزش با پرسش می تواند به دانش آموزان احساس ارزشمندی بدهد.

آموزش با پرسش و بازی

3- بپذیرید که هیچ دو کلاسی شبیه هم نیستند.

ارزیابی و درک در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارد. اگر چندین کلاس را در یک مقطع تحصیلی تدریس می کنید، بدانید که هیچ دو کلاسی شبیه هم نخواهد بود. گروه های مختلف دانش آموزان به روش های مختلف یاد می گیرند و این کاملاً خوب است. ممکن است احساس کنید گروهی از دانش‌آموزان با این رویکرد از گروه دیگری عقب می‌افتند یا از آن‌ها جلوتر می‌افتند. اما اگر آنچه را که در هر کلاس بحث می‌شود پیگیری کنید، متوجه خواهید شد که هنوز می‌توانید شکاف‌های یادگیری در درس‌های آینده را پر کنید. شما می توانید به هر گروه از یادگیرندگان زمان لازم برای توسعه یادگیری را بدهید.

4- در پایان هر درس زمانی را برای تفکر در نظر بگیرید.

 انعکاس بخش مهمی از رشد هم برای شما و هم برای دانش آموزانتان است. بهتر است در پایان هر آموزش از دانش آموزان خود بخواهید به سوالات زیر پاسخ دهند.

  •  چه چیزی به من کمک کرد تا این مفهوم را به بهترین شکل یاد بگیرم؟
  • چه چیزی به من کمک نکرد که به طور موثر یاد بگیرم؟

 بر اساس پاسخ دانش آموزان می توانید برای ادامه کلاس خود برنامه ریزی کنید. در کنار دانش آموزان خود بیاموزید. این احتمال وجود دارد که یادگیری مبتنی بر پرسش و تحقیق برای شما به عنوان یک معلم، قلمرویی ناشناخته باشد. در این نوع محیط کلاس، ممکن است لازم باشد کمی کنترل را کنار بگذارید. در این صورت به دانش آموزان اجازه داده اید تا تجربه یادگیری را شکل دهند.

5- همکاری، ارتباط و مشارکت را تشویق کنید.

برای پیاده سازی یادگیری مبتنی بر پرسش، زمانی را به عقب نشینی اختصاص دهید و مشاهده کنید که دانش آموزان شما چگونه در حال یادگیری هستند. در حالی که شما مجموعه ای واضح از اهداف یادگیری را که می خواهید دانش آموزانتان با کنجکاوی ممکن است مسیر یادگیری را به درستی طی کنند و اهداف شما را نیز محقق کنند. اگر در این سبک آموزش مسیر منحرف شد می توانید اندکی راهنمایی کنید و دانش آموزان خود را در مسیر درست یادگیری قرار دهید.

6- مطرح کردن پرسش های باز در آموزش با پرسش

برای شروع در پیاده سازی شیوه این کار را می‌توان از طریق سمینار، صحبت با گچ (فعالیتی خاموش که در آن دانش‌آموزان واکنش‌ها و سؤالات خود را روی تخته یا با روش‌های غیرکلامی دیگر به اشتراک می‌گذارند). اشتراک‌گذاری زوج های فکری، یا هر استراتژی دیگری که می‌توانید پیدا کنید که به سازماندهی افکار کمک می‌کند، انجام شود.

7- ساعت نابغه

ساعت نابغه اصطلاحی است که شرکت های بسیار بزرگ از این روش استفاده می کنند. در این روش 20 درصد زمان برای تکرار کار بر روی پروژه ها به کارمندان داده می ­شود. جیمیل محصول شرکت گوگل حاصل این روش است و یک محصول بسیار موفق است. در این روش به دانش آموزان زمان تکراری داده شود تا آن را به پروژه ای که انتخاب می کنند اختصاص دهند این نیز یکی از روش های موثر یادگیری مبتنی بر پرسش است.

در این مدت، وظیفه معلم تسهیل کردن است. اگر دانش آموزان به منابع نیاز دارند، می توانید سعی کنید آنچه را که نیاز دارند پیدا کنید. اگر آنها به کمبود اطلاعات برخورد کنند، به آنها کمک می کنید تا تحقیق کنند. اجازه دهید علایق، خلاقیت و الهام دانش‌آموزان راه را هدایت کنند و دستور اصلی باید این باشد: «یک کار شگفت‌انگیز انجام دهید». اگر هرگز به دانش‌آموزان وقت داده نشود تا آنچه را که به آن علاقه دارد کشف کنند، چگونه قرار است در مورد آینده خود بتوانند تصمیم بگیرند؟

8- سوال، تحقیق و بررسی

برای کسانی که هنوز دوست دارند تحت یک برنامه زمان بندی شده فعالیت کنند در عین حال یک یادگیری مبتنی بر پرسش را تجربه کنند، یک محیط یادگیری خودسازماندهی ممکن است برای شما مناسب باشد. هر جلسه از سه جزء تشکیل شده است: سؤال، تحقیق و بررسی. جلسه با طرح یک “سوال بزرگ” توسط معلم شروع می شود. اغلب می تواند چیزی باشد که فیلسوفان و دانشمندان حرفه ای با آن دست و پنجه نرم می کنند، مانند: “آیا هوش مصنوعی می تواند جایگزین انسان شود؟”.

سپس دانش‌آموزان بیشتر وقت خود را صرف بررسی پاسخ‌ های خود به سؤال می‌کنند. هدف این است که تا حد امکان نقش معلم کم رنگ بماند و فقط در صورت نیاز به سؤال کردن یا تشویق کمک کند. بعد از این مرحله دانش آموزان با یکدیگر یافته های خود را جمع بندی می کنند.

9- گیمیفیکیشن و یادگیری مبتنی بر پرسش

گیمیفیکیشن در آموزش یک شیوه موثر در یادگیری است. شما با استفاده از بازی می توانید کلاس شما را به گونه ای پیش ببرید که دانش آموزان با حداکثر پتانسیل خود را برای یادگیری آماده کنند. ترکیب چالش های مختلف بازی با سوال یا رسیدن به یک موضوع در حین بازی می تواند برای دانش آموزان بسیار جذاب باشد.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد 10 راهکار پیاده سازی یادگیری مبتنی بر پرسش در کلاس درس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.