یخ شکن آموزشی و هر آنچه برای شروع سال تحصیلی به آن نیاز دارید!

6030 بازدید

شروع سال تحصیلی با اینکه بسیار هیجان انگیز است از طرفی گاهی باعث ایجاد دغدغه های بسیار برای معلمان، خانواده ها و دانش آموزان می شود. وظیفه معلمان، کادر مدرسه و والدین تسهیل کردن روز اول مدرسه است. اگر روابط در این روز به درستی مدیریت نشود می تواند خاطره بسیار بدی از روز ابتدای مدرسه برای دانش آموزان ایجاد کند. این خاطره ناخوشایند می تواند بر آینده یک کودک تاثیر بگذارد. این روز برای دانش آموزان کلاس اول که هنوز تجربه و شناختی از مدرسه ندارند از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است. استفاده از یخ شکن آموزشی می تواند یک گزینه بسیار عالی برای یک شروع طوفانی در روز اول مدارس باشد.

یخ شکن آموزشی برای بازگشت پر قدرت به مدرسه
یخ شکن آموزشی

یخ شکن چیست؟

فعالیت های یخ شکن، فعالیت های سرگرم کننده ای هستند که به افراد کمک می کند تا یکدیگر را بشناسند. استفاده از یخ شکن ها می تواند در زمینه های مختلف آموزش، جلسات اداری و … صورت گیرد. در این مقاله تمرکز ما بر روی یخ شکن ها در آموزش و به خصوص شروع سال تحصیلی است. استفاده درست از بازی های یخ شکن می تواند برای شروع سال تحصیلی بسیار مفید باشد.

یخ شکن آموزشی می تواند راهی برای شروع طوفانی هر روز کلاس شما باشد.

با استفاده از یخ شکن ها در کلاس درس می توان به ایجاد یک محیط آرام که در آن دانش آموزان ایده ها را به اشتراک می گذارند و بیشتر در کلاس شرکت می کنند کمک کرد. دانش آموزان را تشویق کرد تا در اداره کلاس سهیم باشند. از همان ابتدا یک رابطه صمیمی بین دانش آموزان و دوستانشان ایجاد کرد. با استفاده از یخ شکن آموزشی شما می توانید کلاس خود را از حالت سنتی و خطی خارج کنید و جان تازه ای به تدریس خود ببخشید.

کاربرد یخ شکن آموزشی

کلاس درس یکی از مواردی است که ارتباط و سطح راحتی دانش آموزان از عوامل بسیار مهم  در آن است. شما با استفاده از بازی های یخ شکن همه دانش آموزان را می توانید به صورت برابر در فعالیت های ساده شرکت دهید. روز اول کلاس ها در شروع سال تحصیلی شما از دانش آموزان شناختی ندارید و دانش آموزان از هم کلاسی ها و معلم شان شناختی ندارند. با طراحی یک بازی ساده یخ شکن می توانید این فضای سرد و سنگین را به یک فضای جذاب و دوست داشتنی تبدیل کنید.

چگونه می توان از یخ شکن آموزشی استفاده کرد؟

هنگامی که دانش آموزان یکدیگر را نمی شناسند، یک یخ شکن به آن ها کمک می کند تا خود را به سایر شرکت کنندگان معرفی کنند. این مؤثرترین ابزار برای شروع به شرکت دادن دانش آموزان و تشویق آنها به شرکت در یک جلسه از کلاس و آموزش است. اگر یک یخ شکن به خوبی انتخاب شده باشد باعث می شود دانش آموزان به اندازه کافی راحت صحبت کنند. وقتی دانش آموزان کلاس یکدیگر را شناختند، برای گرم کردن و افزایش انرژی دانش آموزان می توان در ادامه کلاس و جلسات بعدی نیز از یخ شکن ها استفاده کرد.

گیمیفیکیشن در آموزش
یخ شکن ها و شروع سال تحصیلی

انواع یخ شکن آموزشی

انواعی از یخ شکن آموزشی وجود دارد که می توانید برای این شروع سال تحصیلی از آن استفاده کنید، اما به طور کلی یخ شکن ها در سه دسته اصلی قرار می گیرند.

یخ شکن برای شروع گفتگو

این نوع یخ شکن ها بعد از ورود بچه به کلاس و معرفی معلم استفاده می شود. بازی یخ شکن باعث می شود هنگامی که دانش آموزان یکدیگر را شناختند، خنده و مکالمه ایجاد شده گروه را گرم کند. در اینجا چند نمونه از یخ شکن های سرگرم کننده و شروع کننده گفتگو آورده شده است:

  •  سوالات جالب و خنده دار بپرسید.
  • برگه هایی به دانش آموزان بدهید تا علایق شان را روی آن بنویسند.
  • نام چند حیوان یا غذا را بخوانید و از دانش آموزان بخواهید به هر کدام که علاقه بیشتری دارند رای بدهند.
  • یک توپ رنگی در دست داشته باشید و هر بار به سمت یکی از دانش آموزان پرتاب کنید او باید بایستد و خودش را معرفی کند و هر چیزی که که به آن علاقه دارد بگوید.
  • یک دانش آموز می ایستد نام کوچک خود را می گوید و نفر بعدی باید یک صفت مثبت که با حرف اول نام دوستش است برای او انتخاب کند. مثلاً محمد مهربان، داریوش دانا و … .

یخ شکن برای طرح موضوع جلسه

این نوع یخ شکن ها برای این استفاده می شوند که بخواهیم در مورد موضوع جلسه یک صحبت کلی بکنیم و موضوع را باز کنیم. این فعالیت باعث می شود خنده و گفتگو ایجاد شود، اما هدف واضح آن باز کردن موضوع جلسه است. مثلا می خواهیم در مورد کسر صحبت کنیم در ابتدا می توانیم با این شروع کنیم که چه کسی پیتزا دوس دارد. بعد پیتزا رو تقسیم کنیم و کم کم وارد بحث آموزش کسر شویم.

یخ شکن های یک جلسه کامل

بر اساس این نوع یخ شکن شما سعی می کنید موضوع درس را در غالب یک بازی برای کل جلسه طراحی کنید. گیمیفیکیشن در آموزش یا آموزش با بازی می تواند راه حل مناسبی برای شما باشد تا بتوانید کلاس درس متفاوتی داشته باشید. بازی به شما کمک می کند تا بتوانید از تمام پتانسیل دانش آموزان خود استفاده کنید. همه دانش آموزان به بازی علاقه من هستند. شما با انتخاب هوشمندانه بازی می توانید به بهترین شکل دانش آموزان خود را جذب درس و کلاس کنید و بدون اینکه آن ها متوجه شوند مطالب علمی را به بهترین شکل به آن ها آموزش دهید.

یخ شکن آموزشی و تیم سازی

یخ شکن ها یک تمرین تسهیل کننده هستند که به اعضای یک گروه کمک می کند تا روند تشکیل تیم خود را آغاز کنند. معمولاً دانش آموزان در ابتدای سال با هم نا آشنا هستند و هم گروه شده برایشان بسیار دشوار است. شما می توانید با نحوه های خاص گروه بندی، بچه ها را برای تیم سازی تشویق کنید. مثلا نام سه حیوان را مطرح کنید و از دانش آموزان بخواهید که بین کوالا، پنگوئن و زرافه یکی را انتخاب کنند. به همین شکل بچه ها به سه گروه تقسیم می شوند.

یخ شکن شروع سال تحصیلی

در شروع سال تحصیلی یخ شکن ها می توانند بیشترین کمک را به معلمان برای مدیریت کلاس داشته باشند. اگر یک معلم برای استفاده از یخ شکن ها موفق باشد قطعا می تواند کلاس جذابی را برای دانش آموزان خود فراهم کند. برای استفاده از یخ شکن ها، فعالیت را به گروه خود معرفی کنید و دلیل استفاده از آن را به طور واضح برای دانش آموزان خود توضیح دهید.

شما می توانید برای پایان فعالیت یک نماد قرار دهید مانند دست زدن، به صدا در آوردن یک زنگ و یا خاموش کردن چراغ ها می تواند گزینه های خوبی باشند. برای شروع کلاس در ابتدای سال باید به دانش آموزان درونگرا دقت بیشتری بکنید. این دانش آموزان ممکن است سریع نتوانند با دیگران اخت شوند. برای انتخاب دانش آموزان در فعالیت هایی که یک نفر باید کار را شروع کند به نحوی سعی کنید این کار را تصادفی انجام دهید. مانند این که کدام دانش آموز تاریخ تولدش نزدیک تر است.

یخ شکن شروع سال تحصیلی
آموزش با بازی

چرا استفاده از یخ شکن ها بسیار موثر است

  • یخ شکن ها می توانند نقش مهمی در کمک به دانش آموزان برای تیم سازی و ارتباط با یکدیگر در یک محیط گروهی ایفا کنند.
  • یخ شکن ها همچنین می توانند آموزش شما را با تحریک به همکاری و مشارکت تقویت کنند.
  •  آنها می توانند انگیزه مثبتی را برای مطالعه و بحث گروهی کوچک فراهم کنند: کمک به یک گروه جدید برای شناخت یکدیگر.
  • بازی های یخ شکن می تواند به اعضای جدید برای پیوستن به یک گروه کمک کند.
  • به دانش آموزان کمک می کند تا در کنار هم احساس راحتی کنند.
  • یخ شکن های آموزشی دانش آموزان را تشویق به گوش دادن به دیگران می کند.
  •  توسعه مهارت های اجتماعی از مهم ترین مزایای یخ شکن ها است.

برای اطلاع از مزایای بازی در کلاس درس می توانید مطلب استفاده از بازی و افزایش انگیزه دانش آموزان در کلاس درس را مطالعه کنید.

سوالات یخ شکن آموزشی

به تناسب نوع یخ شکنی که شما قرار است از آن استفاده کنید باید سوالاتی را طراحی کنید. سعی کنید در طراحی سوالات سطح دانش آموزان را در نظر بگیرید. در تدارک سوالات تلاش کنید اطلاعاتی در مورد علایق دانش آموزان خود بدست آورید و اگر می توانید چند پاسخ از هر دانش آموز در مورد علایقش را به خاطر بسپارید یا یاد داشت کنید. بعداً اگر از تدریس خود مثلا آموزش جمع از تعدادی سیب استفاده کردید بگویید سیب میوه مورد علاقه سینا بود درسته! این اشارات کوچک برای کودکان بسیار مهم است. اگر بتوانید سوالات یخ شکن را به صورت طنز طراحی کنید بسیار عالی است.

بازی های یخ شکن آموزشی

بازی ها تاثیر مثبتی در آموزش و ایجاد روابط دارند. چون بازی ها مورد علاقه همه کودکان است پس می توان از این گزینه برای آموزش به بچه ها استفاده کرد. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله گیمیفیکیشن را مطالعه کنید.

ترجیح می دهی

هدف: آشنایی و شناخت بهتر هم کلاسی ها

وسایل مورد نیاز: لیست سوالات، دو تابلوی راست و چپ

بچه ها باید در یک ردیف پشت سر هم بایستند. دو تابلوی راست و چپ در دو طرف نصب می شود. شما سوالات را می خوانید. سوالات مانند تماشای تلویزیون یا بازی است. دانش آموزانی که کلمه اول را انتخاب می کنند باید در سمت راست و افرادی که کلمه دوم را انتخاب می کنند در سمت چپ قرار می گیرند.

لیست سوالات:

  • کلم بروکلی یا هویج؟
  • مارمولک یا مار؟ تعطیلات ساحلی یا کوهستانی ؟
  •  سیب یا موز؟
  • نامرئی باشید یا توانایی خواندن ذهن داشته باشید؟
  • سرتاسر پر مو باشید یا کاملا کچل؟

سوپر مارکت جذاب

هدف: تمرین بازی گروهی، افزایش تمرکز

شرح بازی: نفر اول این گونه شروع می کند که به سوپر مارکتی رفتم و یک ویفر خریدم و نفر بعد کلایی دیگر را می گوید و بازی به همین ترتیب ادامه می یابد و نفر ششم باید خرید هر یک از دوستانش را نام ببرد. نفر هفتم مجدد یک کالا را اضافه می کند و شش نفر بعد باید کالا ها را به خاطر بیاورد که متعلق به چه کسی است.

بازی کلمات

هدف بازی: افزایش تمرکز

شرح بازی: دانش آموزان باید در یک دایره بنشینند. نفر اول باید کلمه ای که دوست دارد بازی را شروع می کند.  نفر دوم کلمه ای دیگر به ان اضافه می کند. از بچه ها بخواهید کلمات بی ربط انتخاب کنند که هم باعث خنده بچه ها شود و هم به خاطر سپاری آن کمی دشوار باشد. نفر اول پرتقال، نفر دوم پرتقال خندان و الی آخر.

داستان پنهان

هدف: شکل گیری ارتباط دوستانه بین دانش آموزان

وسایل مورد نیاز: یک کیسه، تعدادی اشیا غیر مرتبط

مجموعه اشیاء را با هم جمع کنید و در یک کیسه برزنتی قرار دهید. این اشیاء مانند مداد، حلقه کلید، تلفن همراه باشد. کیسه را دور گروه رد کنید و از هر دانش آموز بخواهید دست خود را (بدون نگاه کردن) داخل کیسه فرو کرده و یکی از اشیا را بیرون بکشد. نفر اول داستانی را آغاز می کند که شامل شی است که از کیسه برداشته بعد از 20 ثانیه، نفر بعدی داستان را ادامه می دهد تا داستان کامل شود.

بازی یک دقیقه

هدف بازی: تمرین سخنرانی، افزایش اعتماد بنفس

وسایل مورد نیاز: توپ، تعدادی کارت

شرح بازی: هدف از بازی این است که به مدت یک دقیقه در مورد یک موضوع خاص صحبت کنید. بر روی کارت ها کلمات مختلف بنویسید. توپ را در دست بگیرید و با پشمان بسته به سمت یکی از دانش آموزان به آرامی پرتاب کنید. توپ به هر کسی برخورد کرد باید یک کارت انتخاب کند و یک دقیقه در مورد آن موضوع صحبت کند.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد یخ شکن آموزشی و هر آنچه برای شروع سال تحصیلی به آن نیاز دارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.