8 بازی جذاب آموزشی برای دانش آموزان

475 بازدید

انسان در هر سنی بازی کردن را دوست دارد. چه عالی است که با استفاده از بازی بتوانیم در دانش آموزان خود برای حضور در مدرسه انگیزه ایجاد کنیم. در انتخاب بازی ها باید به سن دانش آموزان خود دقت کنید. بازی های آموزشی باید برای دانش آموزان ایجاد انگیزه کند نه اینکه باعث سرخوردگی دانش آموزان شود. به درستی اثبات شده است که بازی جذاب آموزشی راهی برای درگیر کردن تمامی حواس دانش آموز در کلاس درس و مدرسه است.

بازی جذاب آموزشی
بازی جذاب آموزشی

1- جعبه خالی

یک جعبه خالی مانند جعبه کفش را به کمر در قسمت پشت وصل می کنیم. داخل جعبه را با توپ های تنیس پر می کنیم. موزیک را پخش می کنیم. در زمان مشخص موزیک قطع می شود. در این زمان دانش آموز باید با حرکات موزون توپ های داخل جعبه را بیرون بریزد. هر دانش آموزی که در زمان مشخص بتواند توپ ها را کاملاً و بدون دخالت دست خالی کند برنده بازی است.

سفر به پلوتون(گیمیفیکیشن در آموزش)

2- برج لیوانی

برای این بازی به 30 تا 40 لیوان کاغذی یکبار مصرف نیاز داریم. این بازی را بهتر است با 3 یا چهار دانش آموز انجام دهیم. برای این بازی زمان مشخص در نظر می گیریم. دانش آموزان باید در این زمان برج خود را با لیوان ها بسازند. در پایان زمان مشخص شده هر کسی بتواند برج بلند تری بسازد برنده بازی است. در این بازی دانش آموزان یاد می گیرند که باید تمرکز و سرعت عمل را در کنار هم داشته باشند

3- بیدارش کن

برای این بازی شما به یک زیرانداز کوچک نیاز دارید. یکی از دانش آموز باید دراز بکشد و چشمان خود را ببندد و وانمود کند که خواب است. دانش آموزان دیگر باید او را با جوک و حرکات خنده دار بیدار کنند. هر دانش آموزی که بتواند دانش آموز خوابیده را بیدار کند برنده بازی است.

4- پر پرنده

یک بازی جذاب آموزشی بازی پر پرنده است. یک پر پرنده سبک انتخاب کنید دانش آموزان را به گروه های سه نفری تقسیم کنید از آنها بخواهید که با فوت کردن مانع افتادن پر بر روی زمین بشوند. پر توسط هر گروهی که به زمین افتاد موجب حذف شدن آن گروه می شود.

5- کلمه رمز

این بازی شامل دو مرحله است. برای این بازی کلاس را به گروه های 3 نفره تقسیم کنید. پاکت هایی حاوی سوالات مختلف برای بچه ها تدارک ببینید. روی هر پاکت کلمه رمزی نوشته شده است. کلمه رمز به صورت حروفی مجزا روی توپ ها نوشته شده و در داخل جعبه قرار دارد. هر یک از گروه ها باید تلاش کند تا یک رمز را کامل کند. سپس پاکتی که آن کلمه رمز روی آن نوشته شده را تحویل می گیرد و به سوالات آن پاسخ می دهد. هر گروهی که در زمان کمتر این کار را انجام داد برنده بازی است.

آموزش با بازی
آموزش با بازی

6 – شاهنامه خوانی

سعی کنید داستان هایی از شاهنامه به نثر و روان برای دانش آموزان خود بخوانید. بعد از مدتی در مورد شخصیت ها و کاراهایی که انجام دادند سوال هایی را مطرح کنید. هر یک از دانش آموزان که به یک سوال پاسخ درست دهد یک امتیاز دریافت می کند. پس از پایان بازی هر کس بیشترین امتیاز را داشته باشد برنده بازی است.

7- حدس کلمه

در این بازی 4 حرف از الفبا را روی تخته می نویسیم. دانش آموزی که نوبت او است باید بدون مکث کرد با این حروف کلمه بسازد. مثلا حرف اول “ب” است باید بلافاصله کلماتی مانند باران، باد، ببر، بید ، بیدار را بگوید و حرف بعدی “س” است به همین ترتیب باید برای حروف 5 کلمه بسازد. اگر مکث طولانی کند دانش اموز فرصت خود را از دست می دهد و نوبت دانش آموز بعدی است.

8- بازی یا سوال

یک دایره بزرگ روی مقوا تهیه کنید. روی قسمت های مختلف با رنگ های متفاوت سوال هایی را بنویسید و قسمت هایی را با کلمه هایی مانند لی لی، پرش، کلاغ پر پر کنید. وسیله ای مانند یک بطری را در وسط بچرخوانید. سر بطری به هر سمتی که ایستاد باید دانش آموز کار مربوط به آن قسمت را بخواند و انجام دهد. اگر سوال بود به سوال پاسخ دهد و اگر بازی حرکتی بود آن بازی را انجام دهد.

9- انشاء بنویس

بازی جذاب آموزشی انشاء بنویس می تواند فضای شادی را برای کلاس شما ایجاد کند. شما به عنوان معلم یک کلمه در وسط تخته می نویسید و سپس از بین دانش آموزان ده نفر دیگر هم باید کلمه هایی را روی تخته بنویسند. دانش آموزی که نوبت او است باید در کمترین زمان یک انشاء با تمامی کلمات بنویسد. در این بازی بهتر است از کلمات خنده دار استفاده کنید که یک فضای با نشاط برای کلاس خود ایجاد کنید.

آموزش با گیمیفیکیشن
آموزش با گیمیفیکیشن

10- سودوکو

یک سودوکو مناسب با سن دانش آموزان خود انتخاب کنید. برای این بازی سعی کنید از سودوکوهایی استفاده کنید که شامل مربع های جادویی است. که خود سودوکوهایی در داخل یک سودوکوی بزرگتر هستند. هر سودوکو را به مربع های خود تقسیم کنید. دانش اموزان را به گروه های سه نفری تقسیم کنید و به هر دانش آموز دو قسمت از سودوکو را بدهید. سپس از دانش آموزان بخواهید هر کس سودوکوهای خود را حل کند. در انتها باید هر گروه سودوکوی اصلی خود را کامل کند. هر گروهی کخ سودوکوی اصلی خود را سریع و به درستی حل کرد برنده بازی است.

سخن آخر

ما به عنوان معلم باید بدانیم وظیفه خطیری بر عهده داریم. کودکان در سنی که وارد مدرسه می شوند می تواند بیشترین توانایی یادگیری را داشته باشند. و از طرفی بیشترین انرژی را دارند که نباید سرکوب شود. ورود بازی به دنیای تدریس می تواند یکی از بهترین کارهایی باشد که یک معلم می تواند در حق دانش آموز خود بکند. معلم باید درک کند نشستن پشت میز و نیمکت های سرد و بی روح مدرسه برای ساعت های طولانی برای کودکان ما بسیار عذاب آور است. بنابراین به شما پیشنهاد می دهیم دوره گیمیفیکیشن را مشاهده کنید.

دوره اصول گیمیفیکیشن در آموزش(مقدماتی)

دوره اصول گیمیفیکیشن در آموزش(پیشرفته)

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد  8 بازی جذاب آموزشی برای دانش آموزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.