10 فعالیت جذاب برای تعطیلات تابستان دانش آموزان

554 بازدید

تعطیلات تابستان دانش آموزان با اینکه وقت تفریح و استراحت است ولی زمان بسیار مناسبی برای توسعه جعبه ابزار توانایی های فردی است. اگر به عنوان یک والد همراه ما هستید خوب است که در برنامه ریزی برای تعطیلات فرزندتان در کنارش باشید تا بتوانید به بهترین شکل این اوقات فراغت را پشت سر بگذارد. بهترین راه برای برنامه ریزی درست تعطیلات تابستان این است که از فرزند خود بخواهید یک لیست از علاقه مندی های خود بنویسد. مثل اینکه دوست دارد چه هنری را یاد بگیرد یا چه ورزشی را تجربه کند. سعی کنید در نوشتن این لیست دست او را باز بگذارید.

شناخت طبیعت در تعطیلات تابستان دانش آموزان
شناخت طبیعت در تعطیلات تابستان دانش آموزان

برنامه ریزی برای اوقات فراغت

در زمان برنامه ریزی برای تعطیلات دانش آموزان به یاد داشته باشید که این زمان برای استراحت در نظر گرفته شده و نباید بیش از حد جنبه آموزشی به خود بگیرد. به طور کلی بخشی از زمان باید به خود دانش آموز اختصاص داده شود که بدون برنامه ای خاص به دنبال بازی هایی که دوست دارد برود. در نظر داشته باشید همیشه بازی ها نباید هدفمند باشند گاهی بازی های بی هدف لازمه رشد خلاقیت کودکان ما است.

لیستی از فعالیت های جذاب برای تعطیلات تابستان دانش آموزان

1- سفر و ماجراجویی

بخشی از زمان باید برای سفر و ماجراجویی در نظر گرفته شود. حتما نباید سفرهایی با هزینه های بالا در نظر گرفت که سودمند باشد گاهی کمپ زدن در نزدیک ترین منطقه ییلاقی می تواند یک خاطر بسیار عالی باشد. سعی کنید فرزند خود را با طبیعت آشنا کنید و از او بخواهید زمانی را بدون استفاده از تکنولوژی های رایج بگذراند. قطعا این برنامه ها می تواند تاثیر مثبت در رشد خلاقیت او داشته باشد.

2- مهارت های فردی

 هر فرد برای اینکه بتواند زندگی با کیفیتی در جامعه داشته باشد نیاز به یک سری ابزار های توسعه فردی یا مهارت های فردی دارد. قسمتی از این مهارت ها ذاتی است و بخش عظیمی از آن اکتسابی است. ما می توانیم فضا را برای فرزندمان به گونه ای آماده کنیم که بتواند مهارت های مورد نیاز را بدست آورد. این مهارت ها شامل دوست یابی، سخنرانی در جمع، انتخاب درست، انجام کارهای شخصی، مدیریت زمان، مدیریت پول، هنر پرسشگری، هنر رهبر بودن و تعداد بالایی مهارت که می تواند در داشتن آینده ای روشن به کودک شما کمک کند. تعطیلات تابستان دانش آموزان می توان فرصت مناسبی برای پیش برد این مهارت ها باشد.

3- مرور دروس سال گذشته در تعطیلات تابستان دانش آموزان

یکی از کارهای بسیار مهمی که در تابستان باید انجام شود مرور مباحث درسی سال گذشته است. بهتر است این کار جنبه خشک و فقط تکلیف محور نداشته باشد. چون بعد از مدتی دانش آموز خسته می شود و این کار بازدهی کافی را نخواهد داشت. بهتر است از بازی های آموزشی یا به عبارتی گیمیفیکیشن برای این کار استفاده کنید. سعی کنید مباحث درسی را با کمی بازی برای کودکان جذاب کنید. این کار وقت شما را زیاد نخواهد گرفت ولی قطعا کودک شما مشتاق یادگیری خواهد شد.

دوره اصول گیمیفیکیشن در آموزش(مقدماتی)

4- مهارت های ورزشی

 بخشی از زمان را به آموزش مهارت های ورزشی اختصاص دهید. انتخاب یک رشته ورزشی با توجه به علاقه مندی های دانش آموز می تواند برای سلامت روح و روان دانش آموز بسیار مفید باشد. در نظر داشته باشید که بهتر است دانش آموز زمانی را خارج از خانه بگذراند و با دیگران تعامل داشته باشد. در برنامه ریزی این بخش حتما سعی کنید از لیستی که فرزندتان آماده کرده استفاده کنید. اولویت با فعالیت هایی است که به آن علاقه دارد.

5- تجربه کارهای جدید

شما به عنوان یک والد می توانید یک راهنمای خوب برای فرزندتان باشید. سعی کنید در اوقات فراغت فرزندتان تجربه هایی را بگنجانید که در آینده برای او مفید باشد. این می تواند انجام آموزش کار خانه، باغبانی تا تعمیر وسایل یا نجاری باشد. شما به خوبی می دانید که داشتن دانش حداقلی برای استفاده و تعمیر وسایل برای هر کس ضروری است.

یکی از مشکلاتی که نسل حال حاضر با آن روبرو است، فضای مجازی، تکنولوژی به روز و جذاب و … است. استفاده از تکنولوژی و دانش آن بسیار عالی است ولی نباید اجازه دهیم تمامی جنبه های زندگی کودک ما را پر کند. ما باید بدانیم به همین دلیل باید تجربه کار با وسایلی مثل پیچ گوشتی، پختن یک کوکی یا پرورش یک گیاه را در زندگی کودکمان بگنجانیم. همیشه به دنبال فرصتی مناب برای آموزش مهارت به فرزندانمان هستیم نباید از تعطیلات تابستان دانش آموزان برای آموزش این مهارت ها غافل شویم.

بازی های گروهی تجربه بسیار جذاب برای بازی ها
بازی های گروهی تجربه بسیار جذاب برای بازی ها

6- یادگیری هنر در تعطیلات تابستان دانش آموزان

بخش عظیمی از زندگی ما با هنر آمیخته شده است. خوب است که آموختن هنر را از کودکی آغاز کنیم. موسیقی، نقاشی، تئاتر، شعر خوانی، داستان نویسی و … می تواند هر کدام یک گزینه برای پرداختن به آن در تابستان باشد. اگر فرزند شما به هر کدام از این موارد علاقه دارد بهتر است آن را شروع کند. هر یک از این زمینه ها می تواند در این دنیای آشفته پناهی برای آرامش باشد یا شاید در بزرگسالی برای او تبدیل به یک منبع درآمد شود.

7- تاریخ

برخی از ما با شنیدن کلمه تاریخ به یاد کتاب های تاریخ در زمان مدرسه می افتیم که فقط باید آن ها حفظ می کردیم و خواندن متون تکراری آن هیچ لذتی برای ما نداشت. ولی باید دید خود را عوض کنیم سعی کنیم تاریخ را با روایت های دلنشینی برای کودکانمان بازگو کنیم. به همراه کودکانمان از مکان های تاریخی دیدن کنیم و آن ها را تشویق به مطالعه در سرگذشت دانشمندان و پادشاهان گذشته کنیم.

8- مشارکت و رفتن به اردوها

در بعضی از شهر ها برای اوقات فراغت دانش آموزان تیم های گردشگری ایجاد می کنند و آن ها را به گردش در طبیعت می برند. این تیم ها به اجتماعی شدن کودکان کمک می کند. به آن ها یاد می دهد که کارهای خود را بدون اتکا به پدر و مادر انجام دهند و برای مشکل شان یک راه حل پیدا کنند. این اردو ها موجب کشف موارد جدید، دوستان جدید و … می شود که می تواند به رشد شخصیت کودکانمان کمک کند.

9- مطالعه و یادگیری

سعی کنید کتاب خواندن را برای کودکان در برنامه قرار دهید. اگر برای او در اتاقش تلوزیون و انواع اسباب بازی های دیجیتال تهیه کرده اید خوب است که یک کتابخانه نیز به آن اضافه کنید. گشتن در شهر کتاب می تواند بسیار لذت بخش باشد با او هم قدم شوید و کتاب هایی که دوست دارد را برای او تهیه کنید. سعی کنید برای تشکر از کارهای خوبش به او کتاب هدیه بدهید و ارزش کتاب و کتابخوانی را برای او بالا ببرید. از منابع دیجیتال مثل یوتیوب و کتاب های الکترونیکی برای آموزش مطالب جدید به او استفاده کنید. سعی کنید فرزندتان را با اتفاقات علمی دنیا آشنا کنید. یکی از مواردی که می تواند برای کودک شما جذاب باشد مطالعه اخبار هوش مصنوعی و دنیای کامپیوتر است.

تعطیلات تابستان دانش آموزان فرصت خوبی برای کتاب خوانی
تعطیلات تابستان دانش آموزان فرصت خوبی برای کتاب خوانی

10- مهمانی های کودکانه فعالیت جذاب برای تعطیلات تابستان دانش آموزان

از فرزند خود بخواهید که دوستانش را به خانه دعوت کند. فصل تابستان بهترین فرصت برای انجام این کار است. بگذارید از بازی با دوستان خود لذت ببرد. از او بخواهید برای مهمانی خود با دوستانش برنامه ریزی کند. تا جایی که ممکن است بگذارید خودش از دوستانش پذیرایی کند تا بتواند اعتماد بنفس بیشتری پیدا کند. همچنین به او اجازه دهید به دیدن دوستانش برود.

سخن آخر

تعطیلات تابستان دانش آموزان می تواند برای آن ها بسیار جذاب باشد. ما به عنوان والدین وظیفه داریم این تعطیلات را جهت دار کرده و از آن نهایت استفاده را ببریم. فقط باید در نظر داشته باشیم که زیاده روی در بحث آموزش ممکن است دانش آموز ما را خسته کند و این کار باعث شود علاقه و اشتیاق خود را به یادگیری موارد جدید از دست بدهد. برنامه ریزی برای یک تعطیلات جذاب کار بسیار مهمی است که حتما باید در آن علاقه مندی های دانش آموز را در نظر گرفت.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد 10 فعالیت جذاب برای تعطیلات تابستان دانش آموزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.