0
0

تقویت مهارت حل مسئله در کودکان

546 بازدید

اگر در طول روز به رفتار کودک دقت کنیم متوجه می شویم که کودکان از مهارت حل مسئله، تجزیه و تحلیل و مهارت تصمیم برای انجام کارهای خود بسیار استفاده می کنند.کارشناسان، استراتژی یادگیری بچه ها را به قسمت هایی شامل یادگیری احساساتی، یادگیری اجتماعی، یادگیری تخیلی، یادگیری شناختی و یادگیری فیزیکی تقسیم می کنند. با این حال، اگر بچه‌ها را در طول روز زیر نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که مهارت‌های حل مسئله بر همه زمینه ‌های رشد کودک تأثیر می‌گذارد. در این مطلب سعی داریم در مورد تقویت مهارت حل مسئله در کودکان و راهبردهای آموزش این مهارت به کودکان مطالب مهمی را بازگو کنیم.

تقویت مهارت حل مسئله در دانش آموزان
تقویت قدرت حل مسئله

 مهارت حل مسئله چیست؟

وقتی درباره رشد کودک بحث می کنیم، اغلب به دنبال تقویت مهارت «حل مسئله» می گردیم. خوب، همه چیز در مورد استفاده از استدلال، و همچنین ایده، برای درک یک مشکل و ارائه یک راه حل معقول است. حل‌کننده‌های متخصص، مشکلات احتمالی آینده را پیش‌بینی می‌کنند و برای حل آن‌ها یا کاهش تأثیراتشان راه حلی ارائه خواهند داد. مهارت حل مسئله با چندین مهارت دیگر مرتبط است، از جمله مهارت های تفکر منطقی، تخیلی و خلاق، یک ذهنیت سازگار و انعطاف پذیری در ابتکار عمل، ممارست و همچنین قدرت کار گروهی است.

مزیت تقویت مهارت حل مسئله

بهبود عملکرد تحصیلی

این مهارت در رشد کودک مهم است زیرا درک کودک را توسعه می دهد و به کودکان خردسال کمک می کند تا آنچه را که یک مشکل قابل حل است از مشکلاتی که قابل حل نیست متمایز کنند.

 تقویت اعتماد به نفس

حل مسئله به عبارت دیگر به معنای تصمیم گیری است. به طور کلی، تقویت مهارت مهم حل مسئله باعث می شود افراد، شادتر، با اعتماد به نفس بالاتر و مستقل شوند.

دوره کاربردی فرزند با اعتماد بنفس، دانش آموز موفق

کمک به انتخاب شغل آینده

تقویت مهارت حل مسئله در کودکان کمک می کند کودک برای مشاغل آینده آماده شود. کودکانی که در سنین کم کشف می‌کنند که چگونه مشکلات را حل کنند، معمولاً همیشه به دنبال یادگیری و حل مسئله هستند. مهارت های حل مسئله آنها را علاقه مندتر، کنجکاوتر، با انگیزه تر و خلاق تر می کند.

راه هایی برای آموزش مهارت حل مسئله به کودکان

آموزش مهارت حل مسئله به فرزندان شما مستلزم تمرکز بیشتر بر روی تلاش برای رفع مشکلات است. این مستلزم آن است که به آنها آموزش دهید تا عناصر مهم یک مشکل را بیابند و روی آنها تمرکز کنند. در اینجا، لیستی از 9 راهکار برای آموزش و تقویت مهارت حل مسئله در کودکان را به شما ارائه می دهیم.

توانایی حل مسئله
آموزش توانایی تصمیم گیری

نمایشنامه

کودکان خود را در نمایشنامه های خلاقانه شرکت دهید. کودکان در هر سنی در حین اجرای نمایشنامه ها چیزهای زیادی کشف می کنند. مطمئن شوید که بازی های آنها چالش برانگیز است و نیاز به خلاقیت دارد. در نهایت، درگیر شدن بچه‌های کوچکتان در بازی‌های خلاقانه، آنها را به متخصصی برای حل مشکلات تبدیل می‌کند. بنابراین، خلاقیت و تخیل آنها را تحریک کنید!

ساده کردن مشکلات

“مشکل را معقول کنید” و مطمئن شوید که یک راه حل منطقی و معقول برای رفع این مشکل موجود است. انتخاب های آگاهانه با بررسی، بخشی از تقویت مهارت حل مسئله در کودکان است.

تبدیل حل مسئله به یک مسئله سرگرم کننده

حل مسئله را به یک تمرین سرگرم کننده تبدیل کنید. همه ما همیشه با مشکلاتی مواجه می شویم، پس چرا به شیوه ای خوش بینانه و به سادگی بر چالش ها غلبه نکنیم. بسیار از مسائل را می توان با بازی و ترکیب آن با کارهای خلاقانه انجام داد. به طور مثال مسائل ریاضی یا مواردی که برای کودکان خسته کننده هستند را می توان با بازی های خلاقانه ترکیب کرد و به آن رنگ و بویی دیگر بخشید. تاثیر آموزش با بازی یا گیمیفیکیشن بر هیچ کس پوشیده نیست. قطعا گیمیفیکیشن می تواند یک انتخاب عالی برای ایجاد فضایی دوستانه در کلاس درس یا در خانه باشد.

استقلال

کودکان خود را برای اینکه استقلال داشته باشند تشویق کنید. به عنوان بخشی از استراتژی خوب فرزندپروری، حفظ نقش خود به عنوان یک ناظر، پشتیبان یا تسهیل کننده بسیار مهم است. همیشه مطمئن شوید و اجازه دهید فرزندانتان راه حل های خود را آزمایش کنند. علاوه بر این، همیشه باید با عقب نشینی و مشاهده اینکه چگونه فرزندانتان مشکل را حل می کنند، استقلال داشتن او را تشویق کنید. این کار همچنین به خلاقیت بچه ها کمک می کند و آنها را برای استفاده از شهودات خود و به کارگیری استعدادهای خود تشویق می کند.

قدر دانی از کودک

از کارهای کودکان خود قدردانی کنید. قدردانی از تلاش های آنها همیشه و در هر سنی می تواند تاثیر فوق العاده ای بگذارد. فضایی برای کوچکترهای خود ایجاد کنید که بتوانند به طور مستقل و موثر ایده های خود را بدون نگرانی از قضاوت مطرح کنند.

تعریف داستان

حل مسئله با تعریف داستان بسیار شیرین است. قصه گویی راهی مفید برای درک و رشد کودکان است. قصه گویی برای کودکان باعث ایجاد همدلی در آنها می شود و به رشد مغز آنها کمک می کند و زمینه را برای رشد استعدادهای اجتماعی، ارتباطی و بین فردی فراهم می کند. یکی از بازی هایی که می توانید در مدرسه ه عنوان یک بازی آموزشی با کودکان خود داشته باشید بازی اتاق فرار است. بازی اتاق فرار آموزش از دسته بازی های مهم حوزه گیمیفیکیشن است. شما دانش آموزان را در غالب یک سناریو به انجام چالش های متعدد دعوت می کنید و از آن ها می خواهید که چالش ها را پشت سر بگذارند.

دروه اتاق فرار آموزشی(ویژه کلاس درس)

تجربه شکست

شما باید به فرزندان خود اجازه دهید که شکست را تجربه کنند. هر بالا و پایین درس جدیدی برای زندگی و یادگیری آنها خواهد بود. اگر از دیدن شکست فرزندان خود در انجام کاری مردد هستید، پس تمایلی به یادگیری و کشف جهان توسط فرزندانتان ندارید.

 طوفان فکری

طوفان فکری را تمرین کنید. هر یک از والدین باید مطمئن شوند که فرزندانشان متوجه می شوند که شما از پتانسیل آنها برای حل مشکلات آگاهی دارید. بدیهی است که تمرین طوفان فکری به عنوان یک خانواده تلاش بزرگی برای استعداد حل مشکل فرزندان شما خواهد بود. مطمئناً از اینکه آنها چقدر می توانند تخیلی و با استعداد باشند شگفت زده شوید.

فعالیت هایی برای تمرین حل مسئله در کودکان

یکی دیگر از راه های تقویت مهارت حل مسئله در کودکان بازی های مختلف است. هیچ گاه نباید قدرت بازی را در حل بسیار از مشکلات دست کم گرفت. در ادامه به معرفی چند بازی ساده و هیجان انگیز برای تقویت حل مسئله در کودکان می پردازیم.

1. پازل

بله، بچه ها عاشق پازل هستند! پازل ها می توانند تاثیر قابل توجهی بر رشد کودک شما داشته باشند. آنها مهارت حل مسئله و تفکر انتقادی فرزند شما را گسترش می دهند و برای تقویت سایر مهارت ها در آینده حیاتی هستند. پازل ها همچنین می توانند برای بچه ها با تشخیص الگو، حافظه و توانایی های حرکتی درشت و ظریف مفید باشند. آنها همچنین کودک شما را آماده می کنند تا بدون تسلیم شدن، کارهای دشواری مانند انجام تکالیف یا یک درس گیج کننده را انجام دهند.

پازل و تقویت قدرت حل مسئله
پازل ها برای کودکان بسیار آموزنده هستند

پازل ها برای کودکان بسیار آموزنده هستند

 2. بازی های حافظه

 بازی های حافظه راهی باورنکردنی برای تحریک جنبه های مختلف رشد کودک شما هستند. چنین بازی‌های حافظه‌ای نه تنها به کودکان شما کمک می‌کند تا مهارت‌های حافظه‌شان را تقویت کنند، بلکه آنها را قادر می‌سازد تا راهبردهای حل مسئله را بیاموزند. این بازی ها به آنها فکر کردن، آموزش تمرکز کردن و به تقویت واکنش هایشان کمک می کند.

 3. لگو

لگو، اسباب بازی مورد علاقه هر بچه ای است. آنها اشکال سختی هستند که برای بازی های چون ساخت و ساز استفاده می شوند. با این حال، لگوها به هر شکلی که باشند، می‌توانند به عنوان ابزار یادگیری قوی عمل کنند. کارشناسان کودک بیان می کنند که لگوها می‌توانند مهارت‌های حرکتی و هماهنگی دست و چشم، دانش فضایی، انعطاف‌پذیری ذهنی، مهارت‌های واژگانی، و مهارت‌های خلاقانه، تفکر واگرا، شایستگی اجتماعی و تسلط مهندسی را در کودکان تقویت کنند.

گیمیفیکیشن در آموزش
لگو، هوشمندانه ترین بازی دنیا

 4. کتاب

 فعالیت خوب کتاب خواندن نباید برای کودکان خسته کننده باشد. در واقع، با انگیزه دادن به بچه‌هایتان برای کم‌ خوانی با کتاب‌ های سرگرم‌کننده، آنها را قادر می‌سازید تا عادت‌های خوب خواندن و مهارت‌های تمرکز را آسان کنند. کتاب‌ خواندن، کودکان را تشویق می‌کند تا توانایی خواندن خود را گسترش دهند و در عین حال در طیف وسیعی از تمرین‌های سوادآموزی و تفکر انتقادی تمرین کنند.

 5. سوال پرسیدن

آیا می خواهید درک و واژگان کودک خود را تقویت کنید؟ در طول داستان از آنها سؤال باز بپرسید! سوالات باز برای کودکان بیشتر از سوالات بسته برای کودکان مفید است. در پاسخ به سوالات باز، باید دانش اضافی، توضیحات، شخصیت ها، محیط ها، مکان ها، استراتژی ها، برداشت ها، و درک خود را از داستان به کار ببندند . علاوه بر این، آنها اغلب به فرآیندهای فکری بیشتری نیاز دارند و به کودک کمک می کنند تا درک خود و آنچه را که از داستان درک کرده، منتقل کند.

 6. بازی های فکری رومیزی

بازی های رومیزی برای بهبود  توانایی شناختی و اجتماعی کودک مهم هستند. از توجه بیشتر گرفته تا رشد تخیل، کودکان در حین بازی های رومیزی استعدادهای مختلف خود را بهبود می دهند. بازی های رومیزی یا فکری هم سرگرم کننده و هم آکادمیک هستند. این بازی های فکری به بهبود مهارت های حل مسئله برای بچه ها مانند تصمیم گیری، تعامل اجتماعی و تفکر انتقادی کمک می کند.

جمع بندی

بچه های مستقل به تنهایی یا در جمع مشکلات خود را به خوبی حل می کنند، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند. آنها کشف می کنند که به چالش ها از دیدگاه جدیدی نگاه کنند. بنابراین، آنها خطرات آگاهانه تری را تجربه می کنند. آموزش راهبردهای حل مسئله به فرزندانمان می تواند در مواجهه با این چالش ها به آنها کمک کند. آموزش مهارت های عملی حل مسئله نیز برای آینده فرزندانمان بسیار مهم است.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد تقویت مهارت حل مسئله در کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.