روش های تشویق و تنبیه مثبت دانش آموزان ابتدایی

11238 بازدید

تنبیه مثبت، شکل متداول انضباط است که بلافاصله پس از یک رفتار نامطلوب واکنشی منفی نشان می دهد و قصد دارد از تکرار رفتار ناخواسته جلوگیری کند. کلمه مثبت به اضافه شدن عبارت تنبیه به کاهش یا سرکوب یک رفتار اشاره دارد. تنبیه فرزندان هرگز برای هیچ معلمی کار جالبی نیست. با این حال، به عنوان یک معلم، شما مسئول هستید که به دانش آموزان خود آموزش دهید که چه چیزی قابل قبول است و چه چیزی قابل قبول نیست. برای این کار می توانید از مثال های تنبیه مثبت استفاده کنید.`

تنبیه مثبت
تنبیه مثبت

تنبیه مثبت چیست؟

هنگامی که ما به کلمه “تنبیه” فکر می کنیم، معمولاً یک تداعی منفی در ذهن ما شکل می گیرد، مانند کتک زدن کودک هنگام عصبانیت. با این حال، در دنیای روان ‌شناسی، اصطلاح «تنبیه» به هر پیامدی اطلاق می ‌شود که اثر سرکوب‌ کننده ‌ای بر رفتار داشته باشد، یعنی احتمال انجام مجدد آن رفتار را کاهش می دهد.

تنبیه مثبت سعی می کند با افزودن موارد ناخوشایند بر رفتار، تأثیر بگذارد، در حالی که تنبیه منفی سعی می کند با حذف چیزهای نا خوشایند از رفتار سوء استفاده کند. ایده پشت تنبیه مثبت این است که رفتار ناشایست در آینده کمتر رخ دهد.

نه تنبیه نه تشویق (پرورش انگیزه های درونی)

نمونه های تنبیه مثبت موثر

انضباط مثبت به جای استفاده از تنبیه یا پاداش، روش مؤثرتری برای مدیریت دانش آموزان بدرفتار در کلاس درس است. این به دانش آموزان اجازه می دهد تا رفتارهای خود را برای برآورده کردن انتظارات در کلاس درس بیاموزند و تطبیق دهند، در حالی که به طور همزمان به آنها آموزش می دهد که چگونه در مسیر بزرگسالی خود انتخاب های بهتری داشته باشند.

انضباط کلاس درس

اگر دانش آموزی در کلاس درس بد رفتار کند، معلم باید چند تکنیک داشته باشد که بتواند از آنها برای کاهش یا حذف رفتار ناخواسته استفاده کند. از رفتار نادرست در کلاس گرفته تا انجام ندادن کار محول شده، راه های زیادی برای مقابله با رفتار ناخواسته از جمله تنبیه، انضباط یا حتی استفاده از پاداش وجود دارد. با این حال، موثرترین روش برای برخورد با دانش آموزانی که در کلاس درس بد رفتار می کنند، استفاده از نظم و انضباط مثبت است. طبق آکادمی اطفال آمریکا، انواع زیادی از انضباط مثبت وجود دارد، و هر تکنیکی که برای پیشگیری یا کاهش رفتار نادرست استفاده شود، تنها در موارد زیر موثر خواهد بود:

  • هم دانش آموز و هم معلم درک می کنند که رفتار مشکل ساز چیست و پیامدهای مورد انتظار برای این رفتار نادرست چیست.
  • هر بار که رفتار نادرست رخ می دهد، پیامد مناسب به طور مداوم اعمال می شود.
  • نحوه ارائه تکنیک مهم است (آرام در مقابل تهاجمی).
  • این به دانش آموزان دلیلی برای یک پیامد خاص می دهد تا به آنها کمک کند تا یاد بگیرند.
  • در بیشتر موارد، استفاده از تنبیه یا پاداش نیازی نیست، زیرا اکثر مشکلات یا رفتارهای نادرست با استفاده از نظم و انضباط مثبت قابل حل است.
روش های تشویق و تنبیه مثبت دانش آموزان ابتدایی
تشویق و تنبیه مثبت دانش آموزان ابتدایی

انواع تشویق های کلاسی

برای اینکه دانش آموزان شما انگیزه داشتن باشن و برای دقایقی احوال خوشی را تجربه کنند شما می توانید از انواع تشویق های کلاسی استفاده کنید. این تشویق ها می تواند اهدای کادو مثل کتاب، تراش و … باشد. شما می توانید از جدول ستاره یا درخت میوه برای تشویق دانش آموزان خود استفاده کنید. تشویق دانش آموز ابتدایی باید به گونه ای باشد که او مشتاق دریافت تشویق شود. این صرفاً مربوط به ارزش مادی هدیه نیست بلکه دانش آموز شما همین که حس کند برای شما باعث افتخار است می تواند حس مثبتی دریافت کند. تشویق معلم به دانش اموز هر نوعی که باشد می تواند برای دانش آموزان خوشایند باشد. برای تشویق دانش آموزان خود به برنامه های پیچیده فکر نکنید گاهی اوقات پخش یک آهنگ و انجام حرکات شاد می تواند بهترین تشویق برای دانش اموزان باشد.

تفاوت بین تنبیه و تنبیه مثبت

تنبیه می تواند پاسخ های منفی به همراه داشته باشد، در حالی که تنبیه مثبت می تواند تغییرات مثبت را به همراه داشته باشد.

معنای تنبیه ساده است – این یک عمل یا مجازاتی است که به دلیل رفتار نادرست یا نقض یک قانون بر دانش آموز تحمیل می شود. با این حال، تأثیر آن بر دانش ‌آموزان می‌ تواند بسیار مضر باشد، از ایجاد درد جسمی یا عاطفی گرفته تا مؤثر نبودن در کاهش رفتارهای نادرست آینده. تنبیه برای کنترل رفتار دانش آموزان به دو صورت مختلف به کار می رود:

1- انضباط منفی شامل عدم تایید کلامی و توبیخ است.

2-تنبیه بدنی شامل درد شدید روحی یا جسمی است.

3- انضباط مثبت

تشویق دانش آموزان در کلاس درس
تشویق دانش آموزان در کلاس درس

انضباط مثبت

روش دیگر، نظم و انضباط مثبت، تمرین یا آموزش دادن به دانش آموز برای اطاعت از قوانین رفتاری یا قوانین در کوتاه مدت و بلند مدت است. معلمان می توانند به جای کنترل رفتار دانش آموزان از نظم و انضباط مثبت برای رشد رفتارهای کودک از طریق خود کنترلی و انتخاب های مثبت استفاده کنند.

رویکردهای انضباط مثبت می تواند، فضای مثبتی در مدرسه ایجاد کند و همچنین مهارت های حل تعارض و رفتار را به دانش آموزان می آموزد. در پایان، انضباط مثبت می تواند با استفاده از تشویق به جای عواقب بی معنی و حتی دردناک، مانند تنبیه، به شکل گیری رفتار درست در کودک کمک کند.

تکنیک های انضباط مثبت

انضباط مثبت اغلب نتایج مثبتی به بار می آورد. تکنیک های زیادی وجود دارد که معلمان می توانند برای تقویت رفتار خوب با برای ایجاد نظم و انضباط مثبت استفاده کنند، از جمله:

  • قوانین کلاس را در ابتدای سال تنظیم کنید.
  • انتظارات ثابتی داشته باشید.
  • در ابتدای کلاس هدف تعیین کنید.
  • رفتار مناسب باید تقویت شود.
  • در هنگام درگیری بی طرف بمانید.
  • علت اصلی رفتار نادرست را جستجو کنید.
  • کرامت دانش آموز مهم است.
  • برای دانش آموزان برنامه های فردی ایجاد کنید.
  • الگوی رفتاری مناسب برای دانش آموزان باشید.
  • انتخاب های متفاوتی را در اختیار دانش آموزان قرار دهید.
  • اشیایی که در محیط باعث حواس پرتی می شوند را حذف کنید.
  • به سخنان دانش آموزان گوش دهید.

مزایای استفاده از انضباط مثبت

استفاده از این تکنیک های انضباط مثبت به معلمان کمک می کند تا فضای مثبتی را حفظ کنند و از یک محیط یادگیری فراگیر حمایت کنند. در واقع، هنگام مخاطب قرار دادن یک کودک خاص، برای معلمان مهم است که از نزدیک با مراقبین و دانش آموز همکاری کنند تا یک برنامه انضباطی مثبت ایجاد کنند که کارساز باشد. یکی از حیاتی‌ ترین بخش‌ های نظم و انضباط مثبت، کمک به دانش ‌آموزان برای یادگیری رفتارهای جدیدی است که انتظارات را در کلاس، خانه و جاهای دیگر برآورده می ‌کند.

استفاده از جوایز و امتیازات

جایگزین دیگری برای تنبیه و انضباط مثبت، استفاده از پاداش و امتیاز برای رفتار خوب در کلاس درس است. یک سیستم پاداش می ‌تواند برای تشویق رفتار خوب دانش‌ آموزانی که بد رفتاری می‌ کنند بسیار کار ساز باشد. با این حال، استفاده از جوایز و امتیازات در درازمدت می ‌تواند منجر به نتایج منفی شود، مانند پاداش دادن به دانش‌ آموزان صرفاً برای مشارکت. برای جلوگیری از اتکا به سیستم پاداش، انضباط مثبت از پیامدهای مثبت و منفی برای کمک به یادگیری دانش آموزان استفاده می کند.

فواید نظم و انضباط مثبت

بسیاری از دانش آموزان نسبت به تنبیه مثبت یا انضباط مثبت واکنش مثبت بیشتری نشان می دهند.

استفاده از تکنیک ‌های انضباط مثبت می ‌تواند به معلمان کمک کند تا بر چالش ‌های بسیاری در کلاس غلبه کنند و به دانش‌آموزان کمک کند تا در آینده بیاموزند و انتخاب‌ های بهتری داشته باشند. در واقع، استفاده از نظم و انضباط مثبت در کلاس درس نه تنها موفقیت تحصیلی را در کلاس افزایش می دهد، بلکه مزایای دیگری نیز به همراه دارد، از جمله:

  • دانش آموزان به معلم احترام می گذارند.
  • دانش آموزان در حال انجام وظیفه و درگیر هستند.
  • اقدامات انضباطی کمتری نیاز است.
  • تعلیق و اخراج کمتر.
  • دانش آموزان قوانین را منصفانه می بینند.
  • حضور و غیاب بهبود می یابد.

سخن پایانی

اینها تنها تعدادی از مزایایی است که می توان از استفاده از تکنیک های انضباط مثبت در کلاس مشاهده کرد. علاوه بر این، مزایا فراتر از کلاس درس، به زندگی خانگی، ورزش و محیط اجتماعی دانش ‌آموز، از احترام بیشتر به همه تا درک هنجارهای اجتماعی در موقعیت های مختلف گسترش می یابد.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد روش های تشویق و تنبیه مثبت دانش آموزان ابتدایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.