بازی یک نیاز اساسی و طبیعی انسان است. کودک از بدو تولد دانش جدید را با کمک بازی ها دریافت کرده، رشد می کند و یاد می گیرد که با افراد دیگر تعامل کند. کودکان پیش دبستانی بیش تر وقت خود را به بازی ها اختصاص می دهند، زیرا به بچه ها احساس مثبت می دهد و در طول بازی است که کودک اطلاعات جدید را بهتر یاد می گیرد. بنابراین، مهم است که فرد در حین تحصیل در مدرسه و در ادامه، از یادگیری دست نکشد.
بازی به طور فزاینده ای به عنوان وسیله ای برای بهبود اثربخشی فرآیند های آموزشی تعیین می شود. استفاده از تکنیک های بازی در موقعیت های غیر بازی برای تشویق رفتار صحیح یا دستیابی به اهداف مدنظر را گیمیفیکیشن می گویند. به لطف گیمیفیکیشن در کلاس درس، افراد می توانند راحت تر به اهداف آموزشی خود دست یابند. در این راهنما به معرفی گیمیفیکیشن در آموزش خواهیم پرداخت.
گیمیفیکیشن چیست؟
گیمیفیکیشن ادغام یک فرم بازی در یک فرآیند غیر بازی، به عنوان مثال، یک فرآیند یادگیری است. در زمینه آموزشی، گیمیفیکیشن به کودکان و نوجوانان کمک می کند تا مطالب را بهتر جذب کنند. در تجارت، به شما امکان می دهد مشتریان را حفظ کنید و فروش را افزایش دهید. هدف از گیمیفیکیشن در کلاس درس، افزایش انگیزه کودک است، نه انتقال دانش. او دانش را از مطالب ارائه شده توسط معلم دریافت می کند. استفاده از بازی فقط این فرآیند را ساده، تعامل را افزایش و درس را جذاب می کند.
اصول گیمیفیکیشن در کلاس
در بیش تر موارد، گیمیفیکیشن برای دروس فردی است، زیرا باید ویژگی های یک مخاطب خاص را در نظر بگیريد. اما اصول اولیه ای وجود دارد که می توان برای کارهای گروهی نیز از آن استفاده کرد.
- انگیزه: گیمیفیکیشن شامل بازی های سنتی یا دیجیتال است. در بازی کودک هدف خاصی دارد که دستیابی به آن تنها از طریق حل زنجیره ای از وظایف متوالی امکان پذیر است. این دستیابی به هدف است که در کودک انگیزه ایجاد می کند.
- موقعیت: در بازی ها، شخصیت به طور مداوم رشد کرده و قوی تر می شود، دانش آموز نیز مهارت های جدیدی به دست می آورد. گیمیفیکیشن در کلاس درس نیز این اصل را به ارث می برد. دانش به دست آمده در طول آموزش نباید انتزاعی باشد، در غیر این صورت کودک ارزش آن را درک نخواهد کرد. لازم است که فوراً این دانش را برای رسیدن به هدف به کار گیرد. این کار باعث بهبود وضعیت او می شود.
داشتن اصول گیمیفیکیشن در کلاس درس
- جایزه: معلم می فهمد که پاداش اصلی کودک دانش است. اما کودک چیزی می خواهد که برای تلاش هایش محقق شود. انواع مختلفی از پاداش وجود دارد، مانند سکه های جایزه که نشان دهنده وضعیت کودک در مقایسه با سایر کودکان است. ارزشیابی می تواند همراه با یک پاداش نیز باشد، همه این ها به رویکرد اجرا شده توسط معلم بستگی دارد.
- گاهی اوقات رقابت پذیری به عنوان یک اصل جداگانه از گیمیفیکیشن در کلاس درس مشخص می شود. در واقع رقابت در هر صورت وجود خواهد داشت. به خاطر سکه ها، نمرات، مشروطیت و غیره، بچه ها همیشه برای قهرمانی با یکدیگر رقابت می کنند.
چگونه از گیمیفیکیشن در کلاس درس استفاده کنیم؟
روش های مختلفی برای استفاده از گیمیفیکیشن در کلاس وجود دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید دوره اصول گیمیفیکیشن را مشاهده کنید. در این جا ما به شما چند ایده می دهیم:
1. استفاده از جوایز سرگرم کننده
مسابقات مختلفی در کلاس برگزار کرده و دانش آموزان را تشویق کنید که در صورت برنده شدن، پاداش دریافت خواهند کرد. برای مثال می توانید مدال یا لوح انگیزشی بدهید. این استراتژی را می توان در دوره های آموزش ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان اتخاذ کرد. برخلاف تصور بسیاری، نوجوانان و حتی بزرگسالان نیز از این نوع انگیزه لذت می برند.(کد رمز چالش بازی تابستان پرماجرا: تدریس جذاب با دانوش)
2. بازی های ویدیویی در کلاس
استفاده از بازی های ویدیویی به دانش آموزان اجازه می دهد تا تجربه ای منحصر به فرد و شخصی داشته باشند. با گیمیفیکیشن در کلاس درس، دانش آموزان تصمیماتی را که می گیرند کنترل می کنند، از اشتباهات خود درس می گیرند و برای دستیابی به اهداف خود پیشنهادات مختلفی را در نظر می گیرند.
3. ترویج رقابت سالم
برخی از روش های گیمیفیکیشن در کلاس به شما اجازه می دهند تا با توجه به کلاس یا موضوع چالش، تیم بسازید و گروه خاصی را به چالش بکشید. این کار تعامل بین دانشآموزان کلاس های مختلف را تسهیل می کند. حتی در کلاس های حضوری نیز می توانید یک تورنمنت بسازید. این راهی برای تقویت عزت نفس دانش آموزان و تشویق آن ها به نشان دادن آنچه می دانند است. حتی درونگراترین دانش آموزان نیز از این نوع رقابت بهره می برند.
اما شایان ذکر است که تشویق به رقابت به روشی سالم ضروری است. همه باید درک کنند که اشکالی ندارد که همیشه اول نباشیم. علی رغم رقابتی بودن، حس تیمی باید غالب باشد تا همکلاسی ها به طور کلی به عنوان دشمن یا رقیب دیده نشوند.
4. دادن تکالیف جذاب
به جای دادن تکالیف خسته کننده، به دانش آموزان فعالیت هایی مانند گنج یابی و جستجو برای پیدا کردن سرنخ هایی برای کشف کردن معما بدهید(اتاق فرار آموزشی). این استراتژی باعث می شود دانش آموزان منتظر زمان انجام درس باشند. علاوه بر این، برخلاف آن چه بسیاری از مردم فکر می کنند، بازی، دروس را از جدیت خارج نمی کند، فقط مطالعه را برای دانش آموزان، لذت بخش تر و جذاب تر می کند.
جمع بندی
گیمیفیکیشن یک منبع قدرتمند برای جذاب تر کردن کلاس ها و سرگرم کردن دانشآموزان است. در یادگیری، گیمیفیکیشن در کلاس درس به دانش آموزان انگیزه می دهد. چالش ها، ماموریت ها، امتیازات، جوایز و رتبه بندی از جمله مزیت هایی هستند که به طور کلی دانشآموزان را جذب می کنند.
همان طور که گفتیم گنجاندن بازی ها و مسابقات در آموزش، دانش آموزان را به روشی نوآورانه تحریک می کند. اغلب، نزدیک شدن به محتوای آموزشی تنها با استفاده از تدریس دروس، کلاس ها را کسل و خسته کننده می کند. بنابراین استفاده از بازی راهی برای تجدید این فضا است و فواید بسیار دیگری را به همراه دارد.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.