اتاق فرار آموزشی

2572 بازدید

یکی از بازی هایی که امروز بسیار مورد استقبال افرادی که به بازی علاقه دارند قرار گرفته است بازی اتاق فرار است. در این بازی بازیکنان در یک اتاق فیزیکی یا مجازی حبس می شوند. سپس باید سر نخ هایی کشف کنند و معماهایی را حل کند تا بتواند در مدت زمان مشخصی از اتاق، فرار کنند. امروز مبحث اتاق فرار آموزشی و اهمیت آن در آموزش بسیار به گوش می رسد.

خاصیت اتاق فرار تحریک کنجکاوی و یادگیری بازیکنان است. از طرفی دانش آموزان در حین بازی های آموزشی از بیشترین پتانسیل خود برای موفقیت در بازی استفاده می کنند. حال اگر این بازی ها جنبه آموزشی داشته باشد، بدون این که دانش آموزان در معرض آموزش مستقیم قرار بگیرند می توانند از تمام پتانسیل خود برای یادگیری استفاده کنند. اتاق های فرار آموزشی می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای آموزش همراه با بازی باشد به شرطی که کاملاً اصولی طراحی شود. برای طراحی دقیق و اصولی اتاق فرار آموزشی می توانید دوره تخصصی اتاق فرار آموزشی را مشاهده کنید.


رهایی دانش آموزان از کلاس درس کلاسیک با اتاق فرار آموزشی

یکی از راه هایی که کمک می کند جو سنگین و خشک کلاس های سنتی برای دانش آموزان تعدیل شود اتاق فرار است. قطعاً دانش آموزان به بازی علاقه بیشتری نشان می دهند تا فقط ساکت نشستن و گوش دادن. اتاق های فرار می تواند یک کلاس درس جذاب و منحصر به فرد را برای دانش آموزان به وجود می آورد. اتاق های فرار به دانش آموزان چگونگی را آموزش می دهند. ضرب المثل قدیمی «به مرد ماهیگیری بیاموز» شاید کمی کلیشه به نظر برسد اما همیشه درست است.

هر چه بیشتر برای دانش آموز خود موقعیت هایی را خلق کنیم که بتوانند با اتکا به خود به سوالات پاسخ دهند در آینده می توانند موفق تر باشند. اتاق فرار آموزشی این کار را به طرز شگفت انگیزی انجام می دهند. زیبایی اتاق های فرار کلاس درس و بازی های از این دست تطبیق آن است. دانش‌آموزان درگیر بازی می‌شوند و این بسیار عالی است. دانش‌آموزان وقتی فعالانه با موضوعی درگیر می‌شوند، بهترین یک موضوع را درک می کنند.

 نکاتی در مورد طراحی اتاق فرار آموزشی

اگر شما یک معلم هستید و به این فکر می کنید که چگونه یک اتاق فرار کلاسی با امکاناتی که دارید طراحی کنید باید نکاتی را در نظر بگیرید. قرار نیست اتاق فرار کلاسی شما مانند اتاق فرار هایی که در ویدئو ها می بینید شیک باشد. نباید دانش آموزی به معنای واقعی در کلاس حبس شود. در عوض، کلاس درس دارای جعبه های قفل شده ای خواهد بود که دانش آموزان را ملزم به حل پازل می کند.

پس از حل پازل ها، دانش آموزان می توانند جعبه را باز کنند. اگر محتویات جعبه ها در اتاق فرار آموزشی کلاس درس برای شما چالش برانگیز است باید بدانید که این موارد کاملاً به سناریویی که برای اتاق فرار خود در نظر گرفته اید بستگی دارد. محتویات می تواند سوال، پازل و جوایز یا نشان ها باشد. در این مطلب همراه ما باشید تا این موارد را به صورت کامل بررسی کنیم. اگر برای طراحی چالش ها نیاز به ایده دارید می توانید مقاله هشت بازی جذاب برای آموزش ریاضی با بازی را مطالعه کنید.

بازی های جذاب
آموزش با بازی

چهار چوب یک اتاق فرار آموزشی

1- آماده سازی وسایل مورد نیاز

شما می توانید چند جعبه معمولی یا جعبه هایی که قفل های ساده دارند را فراهم کنید. اگر فراهم کردن جعبه ممکن نبود هیچ جای نگرانی نیست می توانید از پاکت های مختلف استفاده کنید. اگر قرار است این کار را انجام دهید پس حتما تلاش کنید با هر امکاناتی که در اختیار دارید این کار را انجام دهید. بعد از انجام این کار متوجه خواهید شد که چقدر دانش آموزان شما لذت برده اند. تعدادی سوال، معما، پازل و … را طبق سناریوی خود جمع آوری کنید.

2- گروه بندی کلاس برای اتاق فرار آموزشی

حالا باید تصمیم بگیرید که چه تعداد گروه با توجه به تعداد دانش آموزانتان برای کلاس شما می تواند مفید باشد. بسته به تعداد پازل هایی که دارید، اختصاص دادن قسمت های مختلف کلاس برای هر پازل ایده بدی نیست. چند دقیقه وقت بگذارید و تمرین کنید دستورالعمل ها و اهداف بازی را توضیح دهید. موثرترین راه برقراری ارتباط برای موفقیت در درس را بیابید و آن اطلاعات را در اسرع وقت به دانش آموزان خود برسانید.

3- روایت یک داستان

سعی کنید برای اتاق فرار آموزشی خود یک داستان آماده کنید. روایت داستان به دانش آموزان کمک می کند تا دانشی را که قرار است را یاد بگیرند بهتر درک کنند. با ارائه مجموعه ای از سرنخ ها و نکات در یک متن کوتاه می توانید به پیشبرد اتاق فرار کمک کنید. محققان علم نروساینس بر این باورند که روایت داستان به فعال شدن دو نیمکره مغز کمک می کند و شما می توانید دانش آموزان را به در حداکثر پتانسیل خود در یادگیری برسانید. می توانید فضای داستانی را برای دانش آموزان خود خلق کنید. مثلاً بچه هایی که گرفتار یک جادوگر شده اند و قرار است از دست او فرار کنند. یا دزدان دریایی که به دنبال گنج می گرددند. هزاران ایده  دیگر که می تواند دانش آموزان شما را عاشق اتاق فرار کلاس شما می کند.

طراحی اتاق فرار برای کلاس درس
افزایش تمرکز با اتاق فرار آموزشی

 4- معماها و پازل ها را ساده نگه دارید.

 قرار نیست با این سوالات از دانش آموزان انتقام بگیریم. سطح سوالات باید به گونه ای باشد که انگیزه را در دانش آموزان بالا ببرد نه اینکه آن ها را نا امید کند. اگر قرار است متن هایی حاوی اطلاعات مهم به دانش آموزان بدهید خوب است که نکات مهم را با رنگ دیگری برجسته کنید.

مزیت های برتر اتاق فرار آموزشی

1- یادگیری

کودکانی که امروز به دنبال یادگیری هستند به بزرگسالانی تبدیل می شوند که کمتر حوصله شان سر می رود. چقدر خوب است فضایی برای کودکان فراهم کنیم که بتوانند کشف کنند و از کشفیات خود یاد بگیرند. این طبیعت انسان است که به کشف حقایق، دانش و اطلاعات و آموزش به دیگران بپردازد. گاهی به تناسب شخصیت بعضی از کودکان حوصله متون طولانی و کلاس های خشک را ندارند. به همین دلیل اتاق فرار می تواند یکی از گزینه های عالی برای آموزش مطالب به دانش آموزان باشد.

اتاق فرار آموزشی، امکان این را دارد که کلاس درس را به محیطی ملموس و گیرا تبدیل کند. محیطی که ما را به تعامل فیزیکی با فناوری ها، متون و کدهای آن زمان تشویق می کند. یک تجربه یادگیری واقعا تعاملی که شاید امکان تجربه آن در محیط های دیگر امکان پذیر نباشد.

اتاق فرار در مدرسه
اتاق های فرار آموزشی

2- تحریک حواس

 یکی از زیبایی های اتاق فرار این است که دانش آموز شما دقیقا در مرکز عمل قرار می گیرد. زمانی که دانش آموزان وارد بازی اتاق فرار آموزشی می شوند تمام حواس خود را جمع می کنند تا بتوانند پیروز شوند.

 3- تقویت مهارت های حرکتی ظریف

اتاق فرار می تواند مهارت های حرکتی ظریف را توسعه می دهد. با توجه به پازل ها و مسائل شاید نیاز باشد که دانش آموزان برای حل این پازل ها ظرافت به خرج دهند و تجارب جدیدی را کسب کنند. این موضوع گاهی اوقات به عنوان هماهنگی دست و چشم یا آگاهی فضایی شناخته می شود. همانطور که رشد می کنیم، دانش و آگاهی ما از دنیای اطرافمان افزایش می یابد و تعامل با دیگران نیز بیشتر می شود. مدیریت تعامل با داشتن اطلاعات درست امکان پذیر است.

 4- افزایش ارتباطات

 انسان نیاز به تعامل اجتماعی دارد و این غریزه ما است. وقتی در موقعیت‌های پرفشار قرار می‌گیریم، از ما خواسته می‌شود که با اطرافیان خود برای غلبه بر چالش‌ها ارتباط برقرار کنیم. اتاق های فرار تیم ها را در موقعیتی قرار می دهد که ارتباط با هم تیمی ها را ضروری می کند. از سوی دیگر، بازی‌های اتاق فرار، این میل درونی را برای بحث در مورد راه‌حل‌ها و غلبه بر چالش‌ها به‌عنوان یک تیم تقویت می‌کنند.

اتاق فرار آموزشی
حل پازل ها و معماها در اتاق فرار

 5- تقویت حرکات بدنی

 مهارت های حرکتی بدنی مانند راه رفتن، پریدن و دویدن است. اما، تمرین باعث بهتر شدن حرکات فیزیکی می شود. فعالیت‌هایی مانند اتاق‌های فرار آموزشی واقعاً می‌توانند دانش آموزان را از منطقه امن خود خارج کنند.

6-تقویت حافظه

اتاق فرار به تقویت حافظه کمک می کند. حل چالش ها و پازل ها می تواند ورزشی عالی برای مغز ما باشد. در بعضی موارد دانش آموزان باید مواردی را به خاطر بسپارند و این باعث افزایش ظرفیت حافظه می شود.

7- یادگیری شناختی

اتاق فرار به دانش آموزان کمک می کند که اطلاعات جدیدی را یاد بگیرند و از این اطلاعات در حل چالش ها استفاده کنند. این موارد به دانش آموز کمک می کند تا در مورد این اطلاعات جدید به طور موشکافانه و انتقادی فکر کند. همچنین از این اطلاعات برای رسیدن به اهدافش استفاده کند.

 8- افزایش سطح شادی و امید با اتاق فرار آموزشی

این دست از بازی ها سطح شادی و رضایت دانش آموزان را افزایش می دهد. همچنین دانش آموزان با این اطلاعات جدیدی که به‌تازگی به دست آورده‌ اند، از تکمیل چالش‌ها، لذت و رضایت زیادی به دست می‌آورند. همانطور که چالش ها در طول بازی کامل می شود ترشح آدرنالین افزایش می یابد. وقتی آن ها چالشی را کامل می کنند به نظر یک دستاورد واقعی می رسد. رفاقت تیمی و احساس موفقیت حسی است که در آن لحظه به دانش آموزان دست می دهد.

9- استقلال

اتاق فرار، استقلال دانش آموزان را تقویت می کنند. اگر یک متن یا یک درس را به دانش آموزان بدهید و از آن ها بخواهید که به بهترین شکل ان را تکمیل کنند شاید برایشان جذاب نباشد. در چنین مواردی تعدادی از دانش اموزان کار را تکمیل نمی کنند و انگیزه ای برای انجام ان ندارند یا برای تکمیل آن به معلم خود متکی هستند. حال فکر کنید که یک معما یا یک پازل به این مطلب اضافه کنید.

با استفاده از اتاق فرار آموزشی شما به وضوح تحول در شرایط را خواهید دید. زمانی که پای بازی و مهارت به میان می اید دانش اموزان سعی می کنند خودشان کار را تکمیل کنند. بازی به دانش آموزان انگیزه ای مضاعف می دهد تا کارها را به بهترین شکل انجام دهند.

آموزش با بازی
هم کاری تیمی در اتاق فرار

10- انجام کار گروهی

دانش آموزان برای تکمیل یک فعالیت اتاق فرار باید کار گروهی انجام دهند و در گروه به یکدیگر احترام بگذارند. در تیمم دانش آموزان کم کم متوجه می شوند اگر با یکدیگر کار نکنند گروه شان هیچ گاه نمی تواند موفق شود.

11- مدیریت زمان

اتاق فرار آموزشی می تواند در آموزش مهارت مدیریت زمان بسیار مفید باشد. مدیریت زمان مهارتی است که معمولاً به طور صریح در مدرسه آموزش داده نمی شود. اما یادگیری آن بسیار مهم است. اتاق فرار آموزشی یک راه سرگرم کننده برای آموزش دانش آموزان است که چگونه زمان خود را مدیریت کنند.

قبل از شروع اتاق فرار، به دانش آموزان بگویید که به اندازه X زمان برای تکمیل این چالش دارند. در طول بازی یادآوری دوستانه ای در مورد زمان باقیمانده داشته باشید. متوجه خواهید شد که هر چه دانش آموزان اتاق های فرار بیشتری را در طول زمان تکمیل کنند، مهارت های مدیریت زمان آنها بیشتر می شود!

یکی دیگر از مزایای استفاده از اتاق‌ فرار آموزشی زمان‌بندی‌شده این است که دانش‌آموزان نه تنها مدیریت زمان خود را تمرین می‌کنند، بلکه نحوه تمرکز و کار را در حالی که تحت فشار زمان‌بندی قرار دارند، تجربه می‌کنند. این یک روش عالی برای تمرین امتحان دادن است. امتحان دادن به عنوان یک تکلیف زمان‌بندی شده است که می‌تواند برای دانش‌آموزان استرس زا باشد. قبل از شروع فرآیند امتحان دادن، به دانش‌آموزان یادآوری کنید که در هنگام تکمیل چالش‌های اتاق فرار کلاس خود چقدر خوب کار کرده‌اند و زمان‌بندی درستی داشته اند.

چالش های اتاق فرار
طرح چالش های مختلف

12- خلاقیت و تفکر انتقادی

اتاق های فرار دانش آموزان را ملزم به حل مسئله و تفکر انتقادی می کند. دانش‌آموزان نه تنها هنگام تکمیل یک اتاق فرار روی محتوای آکادمیک دقیق کار می‌کنند، بلکه یک سری معماها و پازل‌ها را نیز حل می‌کنند تا سرنخ‌هایی را برای فرار به چالش بعدی به دست آورند. در اتاق فرار آموزشی معماها و پازل ها راه های فوق العاده ای برای بهبود توانایی تفکر و خلاقیت دانش آموزان است.

دانش آموزان باید برای تعیین پاسخ به سرنخ ها مشکل را حل کنند. علاوه بر این، اگر دانش‌آموزان در طول یک چالش به سؤالی اشتباه پاسخ دهند، نمی‌توانند سرنخ خود را برای ادامه بدست آورند. آنها باید به عقب برگردند و مشکل را حل کنند تا ببینند کدام قسمت یا سؤال به اشتباه حل شده است و آن را برطرف کنند تا در نهایت سرنخ را پیدا کنند. اینکه دانش‌آموزان در گروه‌ با هم کار کنند، راهی عالی برای انعکاس ایده‌ها و افکار برای حل مشکل است تا در نهایت به پاسخ‌های صحیح دست یابند.

برای اطلاع از تاثیر بازی بر مهارت های دانش آموزان مقاله توسعه مهارت های زندگی با بازی در سنین پایین می تواند راهنمای کاملی برای شما باشد.

گیمیفیکیشن در آموزش
گیمیفیکیشن در آموزش

چالش های اتاق فرار

چالش های اتاق فرار آموزشی از نظر علمی سخت و چالش برانگیز هستند. یکی از چیزهای مهم در مورد چالش‌های فرار از اتاق این است که معلمان می‌توانند دانش‌آموزان را در محتوای دقیقی که مد نظرشان است غرق کنند. به گونه‌ای که آنها را به هیجان بیاورد، نه برای آن ها استرس ایجاد کند. از آنجایی که یک چالش ها و فعالیت های اتاق فرار به طور طبیعی جذاب است، دانش آموزان پشتکار بیشتری در انجام آن دارند و بدون تسلیم شدن یا درخواست کمک روی محتوای چالش برانگیز کار کنند.

وقتی اتاق فرار را به عنوان چالش به دانش‌آموزان ارائه می‌کنید، آنها می‌توانند پیش‌بینی کنند که این کار به اندازه سایر تکالیف ساده یا آسان نخواهد بود، فقط به دلیل ماهیت فعالیت هایی که در این بازی قرار داده اید. بنابراین، اتاق‌ فرار آموزشی زمان بسیار خوبی برای تمرکز بر آموزش یا مرور مطالب سخت‌تر و دقیق‌تر است و در عین حال می تواند تعامل دانش‌آموزان را حفظ می‌کنند.

تمرین شکست با اتاق فرار آموزشی

اتاق فرار به دلیل اینکه ترکیبی از بازی، پازل و معما است صرفاً نمی تواند آسان باشد. این میزان سختی در طرح معماها و پازل ها مورد نیاز است زیرا در این بازی دانش آموزان می توانند شکست را تجربه کنند. شکست اغلب بخشی از یادگیری مهارت های جدید و دریافت اطلاعات جدید است. یکی از مواردی که در اتاق فرار برای دانش آموزان باید در نظر گرفت این است که دانش آموزان باید حق سوال پرسیدن در مورد چالش ها را داشته باشند تا برای پیروی بتوانند مبارزه کنند. وقتی آن ها همه تلاش خود را بکنند و اگر شکست هم بخورند موارد زیادی را یاد گرفته اند.

ریسک کردن و افزایش قدرت یادگیری

یادگیری از طریق بازی در تمام سنین مفید است. بازی یک فرآیند سرگرم‌کننده است، و این زمانی است که دانش‌آموزان ریسک می‌کنند. ریسک کردن در واقع به آنها کمک می کند تا بیشتر بیاموزند و مهارت های خود را توسعه دهند و پیدا کنند که در غیر این صورت نمی توانستند.

افزودن اتاق فرار آموزشی و بازی هایی از این دست کمک می کند فضای مدارس و کلاس ها برای دانش آموزان دوست داشتنی تر شود. سیستم سنتی آموزش و فضای کلاس درس به ان اندازه که باید پیشرفت کند، پیشرفت نکرده و این بسیار مایه تاسف است. به هر حال دانش آموزان هنوز در حال خواندن و نوشتن هستند. با اضافه کردن اتاق فرار یا بازی هایی از این دست به بچه ها کمک می کنیم که کمی شاد تر و عمیق تر فرآیند یادگیری را دنبال کنند.

گیمیفیکیشن
کلاس جذاب با گیمیفیکیشن در آموزش

جمع بندی

اتاق فرار یکی از بازی های جذابی است که به راحتی می تواند برای کلاس های آموزشی طراحی شود. این بازی به دانش آموزان کمک می کند روی پاهای خود بایستند، کنجکاو باشند، کشف کنند، ارتباط برقرار کنند. ورود گیمیفیکیشن به آموزش و تاثیر مثبت ان امروزه به طور کامل بر همه تثبیت شده است. گیمیفیکیشن می تواند به طور هم زمان برای انواع دانش آموزان با انواع یادگیری یک مطلب را ارائه دهد. اتاق فرار آموزشی قطعاً یکی از بهترین انتخاب ها برای آموزش عمیق در کنار سرگرم کردن دانش آموزان است. برای اطلاع بیشتر از تاثیر گیمیفیکیشن در آموزش می توانید مقاله گیمیفیکیشن را مطاله کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد اتاق فرار آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.