9 روش صحیح تشویق دانش آموزان ابتدایی

19948 بازدید

تشویق دانش آموزان ابتدایی به امر تحصیل یکی از مهم ترین دغدغه های هر آموزگاری است. دانش آموزان ابتدایی به دلیل اینکه اهمیت تحصیل برایشان به صورت آشکار مشخص نیست باید برای جلب توجه به درس آن ها را تشویق کرد. تشویق می تواند موثر باشد ولی باید کاملاً اصولی و درست انجام شود. گاهی تشویق های نادرست می توانند مانند تنبیه عمل کند و در بلند مدت آثار مخربی را روی دانش آموزان بگذارد.

تشویق دانش آموزان ابتدایی
تشویق دانش آموزان ابتدایی

دانش آموز ستاره دار

یکی از شیوه های تشویق که در مدارس بسیار رایج است اختصاص دادن جدول ستاره به دانش آموزان است. این روش شاید بسیار رایج باشد ولی می توان گفت که در باطن می تواند روی دانش آموزان برچسب بگذارد. از منظری دیگر ستاره دادن در قبال کاری که از او خواسته شده مثلاً آرام نشستن، تمیز بودن، انجام تکالیف به صورت به نفع خود معلم است. همیشه کسی که پاداش می دهد ابتدا منافع خود را در نظر می گیرد بعد منافع فرد پاداش گیرنده. بنابراین این کار در ذات خود نادرست است و می تواند آسیب زننده باشد.

نه تنبیه نه تشویق (پرورش انگیزه های درونی)

انگیزه درونی

تشویق دانش آموزان ابتدایی در قبال دریافت پاداش شاید موجب ایجاد انگیزه به طور موقت شود ولی نمی تواند راه حل همیشگی باشد. در ابتدای سال اختصاص ستاره می تواند باعث برانگیخته شدن رقابت شود ولی رفته رفته این رقابت کم رنگ می شود. شما باید به فکر ایجاد انگیزه درونی باشید تا دانش آموز شما بتواند خود خواسته درگیر درس شود و مطالب را به طور کامل درک کند.

ایجاد انگیزه برای دانش آموزان بی انگیزه

همان طور که در بالا اشاره شد دانش آموزان ما معنای درس خواندن خود را هنوز به طور کامل درک نکرده اند. بدیهی است که کسی که از هدف درس خواندن خود اطلاعی ندارد تلاشی نمی کند. زمانی که دانش آموز هدف خود را از تلاش کردن دریافت یک ستاره یا نهایتاً یک کادوی معمولی می بیند دلیلی برای تلاش ندارد. زیرا با درخواست از خانواده می تواند کادویی چندین برابر بهتر را بدست آورد. بنابراین باید به دنبال شیوه های بهتری برای تشویق دانش آموزان ابتدایی باشیم. در ادامه به راه های ایجاد انگیزه در دانش آموزان می پردازیم.

راه های ایجاد انگیزه

برجسته کردن توانایی های شخصیتی دانش آموز

یک معلم هوشمند به توانایی های دانش آموز خود توجه می کند. به طور مثال به جای تعریف دائم از عملکرد او از خصوصیات مثبت شخصیتی دانش آموز می گویید. قطعاً جملاتی مانند این که تو چقدر مهربانی، تو چقدر پرتلاشی، تو چقدر تند می نویسی یا اینکه چقدر خوش خط هستی می تواند در ایجاد انگیزه بسیار موثر باشد.

ایجاد انگیزه درونی
ایجاد انگیزه درونی

توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان

دانش آموزان ما شخصیت های بسیار متفاتی دارند. بنا به شخصیتی که دارند شیوه یادگیری آن ها بسیار متفاوت است. به طور مثال یک دانش آموز  دینامیک و حرکتی است. اگر ما از این دانش آموز بخواهیم چند ساعت پشت میز بنشیند و به درس گوش کند موجب آزار او شده ایم. این دانش آموز قطعاً نمی تواند از تمام تمرکز و انرژی خود برای یادگیری استفاده کند.بنابراین باید به انتخاب بهترین روش تدریس برای دانش آموزان ابتدایی توجه کنیم.

جذابیت دنیای بیرون بسیار بیشتر از مدرسه است

با توجه به اینکه سرعت پیشرفت تکنولوژی و جذابیت های اطراف بسیار زیاد است مدارس ما به همان شکل چندین سال پیش به کار خود ادامه می دهند. با تغییر در روند محتوای آموزشی و ایجاد تجربه های جذاب برای دانش آموزان می توانیم به آن ها آموزشی را بدهی که هر روز با اشتیاق به مدرسه بیایند.

توجه به توانایی های دانش آموز
توجه به توانایی های دانش آموز

توجه به نقاط ضعف و قوت دانش آموز

گاهی تعدادی از دانش آموزان ممکن است به دلیل ضعف در بعضی مسائل دست از تلاش بردارند. یا گاهی به دلیل نادیده گرفتن توانایی های دانش آموز ممکن است دیگر مانند قبل تلاش نکند. یکی از مهم ترین تشویق هایی که برای دانش آموزان می توان در نظر گرفت توجه و کمک به نقاط قوت و ضعف آن ها است.

برقراری ارتباط دوستانه

برای یک معلم ضروری است که با دانش آموزان خود ارتباط دوستانه برقرار کند. زمانی که معلم یک ارتباط قوی برقرار می کند دانش آموز هر روز مشتاق رفتن به مدرسه است و این اشتیاق اولین مرحله آموز درست است.

کمک گرفتن از مشاور متخصص

گاهی نباید همه مشکلات را خودمان حل کنیم. امکان دارد بعضی مسائل به دست مشاور به راحتی قابل حل باشد. در یافت یک مشاوره می تواند راه های تازه ای برای تشویق دانش آموزان ابتدایی را پیش پای ما بگذارد.

توجه به تلاش دانش آموزان نه نمرات آن ها

این که همه دانش آموزان از یک سطح هوشی برخوردار نیستند خود دلیل اصلی این مسئله است که نباید همه دانش آموزان را بر اساس نمره قضاوت کنیم. بنابراین معلم باید بر تلاش دانش آموزان توجه بسیاری داشته باشد.

پرهیز از تکالیف بدون هدف

لطفاً از تعیین تکالیف بدون هدف و صرفاً کپی برداری دوری کنید. اول هفته دانش آموزان را آزمون شروع نکنید. قطعاً بازی های آموزشی برای شروع یک هفته پر انرژی می تواند به شما کمک کند.

آموزش صحیح نحوه مطالعه به دانش آموزان

 بسیار از دانش آموزان از نحوه صحیح مطالعه اطلاعی ندارند. خوب است که معلم وقتی بگذارد و برای آن ها توضیح دهد که چگونه درس بخوانند تا موثر باشد.

سخن آخر

برای اینکه بتوانیم افراد موفقی برای جامعه خود تربیت کنیم بهتر است با دید باز به مسئله تشویق دانش آموزان ابتدایی نگاهی بیندازیم. شیوه های رایج تشویق نمی تواند خیلی مفید باشد و به جای تربیت انسان هایی آزاد، ربات هایی برای ما تربیت خواهد کرد که در ازای دریافت پاداش کاری را به صورت احسن انجام خواهند داد. بنابراین با نگاهی دوباره می توان خطی بر تمامی روش های سنتی کشید و شیوه های نوین را جایگزین کرد.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد 9 روش صحیح تشویق دانش آموزان ابتدایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.