0
0

انتخاب بهترین روش تدریس برای دانش آموزان ابتدایی

1552 بازدید

برای انتخاب بهترین روش تدریس، شما باید فعالانه تلاش کنید چون یک روش ممکن است در یک روز بسیار کارآمد باشد و در روز دیگر هیچ برآیند مثبتی به دنبال نداشته باشد. شما باید توانایی جا به ‌جایی بین استراتژی ‌های تدریس برای مطابقت با نیازهای دانش آموزان را داشته باشید. شما باید همواره به دنبال راهی عالی باشید که دانش آموزان به طور معناداری درگیر و فعالانه در کلاس درس مشارکت کنند.

بهترین روش تدریس
انتخاب بهترین روش تدریس

چه به‌تازگی به ‌عنوان معلم شروع کرده باشید و چه سال ‌ها تجربه در کلاس درس داشته باشید، می ‌دانید که استراتژی‌ های تدریس خلاقانه به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا نیازهای خود را برآورده کنند و از پتانسیل کامل خود برای یادگیری استفاده کنند. تدریس هر معلم در کلاس درس منحصر به فرد است. بنابراین در اینجا 7 استراتژی آموزشی موثر وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها برای دانش آموزان خود یک تجربه یادگیری کامل بسازید.

دوره جامع معلم خلاق(اموزش بازی های کلاسی)

انواع روش تدریس نوین در ابتدایی

1. تجسم

 تجسم به زبان بسیار ساده، توانایی ایجاد تصاویر ذهنی بر اساس کلماتی که می شنویم یا متنی که می خوانیم است. این روش، اگر به خوبی استفاده شود، می تواند به دانش آموزان کمک زیادی کند تا بر روی مفهوم یا موضوع مورد نظر تمرکز کنند. بهترین روش تدریس باید به صورت پویا دانش آموز را درگیر کند. تجسم مفاهیم را زنده می کند و دانش آموزان را تشویق می کند تا با دنیای واقعی ارتباط برقرار کنند. برخی از روش های اجرای این استراتژی در کلاس درس استفاده از وسایل کمک آموزشی صوتی، تصویری مانند عکس، فیلم، کلیپ صوتی، آهنگ و غیره است. این روش برای همه نوع تیپ شخصیتی می تواند جواب گو باشد ولی برای افراد بصری بسیار مفید است.

انواع روش تدریس در ابتدایی
انواع روش تدریس در ابتدایی

2. یادگیری مشارکتی

در این سال ها که دلیل شیوع بیماری کرونا و آموزش های آنلاین معلمان بسیاری به اهمیت یادگیری مشارکتی پی بردند، چیزی که دانش آموزان 2 تا 3 سال از آن محروم بودند. یادگیری مشارکتی یک راهبرد آموزشی است که در آن گروه کوچکی از دانش‌آموزان به طور مشترک روی یک تکلیف کار می‌کنند. این کار می تواند به سادگی حل یک سوال در یک مسابقه باشد یا به پیچیدگی نوشتن یک داستان باشد.

در چنین فعالیت‌هایی، دانش‌آموزان با توانایی‌های یادگیری مختلف گرد هم می‌آیند و با حداکثر رساندن پتانسیل به یکدیگر کمک می‌کنند. اگر به دنبال بهترین روش تدریس در قرن حاضر هستید می توانید قسمتی از تدریس خود را به کارهای مشارکتی اختصاص دهید. این کار می توانند مانند به عهده گرفتن مسئولیت برای کمک به انجام موفقیت آمیز  یک کار باشد. همچنین دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا از یکدیگر حمایت کنند و در هر جایی که برای رسیدن به هدف لازم است، شرکت کنند.

سفر به پلوتون (گیمیفیکیشن در آموزش)

3. آموزش متمایز

یکی از انواع روش تدریس در ابتدایی روش تدریس متمایز است. هر کلاس درس یک فضای آموزشی پویا با دانش آموزان با توانایی ها و شخصیت های متنوع است. آموزش متمایز یک استراتژی آموزشی است که به این نکته توجه می کند که دانش آموزان یک کلاس درس ممکن است در نقاط شروع متفاوتی از فرآیند یادگیری خود باشند. آموزش متمایز فقط به معنای محتوای متفاوت نیست که متناسب با نیازهای فردی باشد. این می‌تواند به معنای ترکیبی از محتوا، محصولات، وسایل کمک آموزشی، روش‌ها یا حتی یک محیط یادگیری متفاوت برای کمک به موفقیت دانش آموزان باشد. بهترین روش تدریس، روش تدریس است که متناسب با پتانسیل هر دانش آموز باشد. این کار بسیار مشکل است در کلاسی که 20 دانش آموز متفاوت دارد نمی توان 20 روش آموزشی پیدا کرد. ولی می توان دانش آموزان را به 2 گروه یا 3 گروه نزدیک به هم تقسیم کرد.

انوع روش تدریس نوین در ابتدایی
انوع روش تدریس نوین در ابتدایی

4. استفاده از فناوری در کلاس

 فناوری در کلاس راه بسیار خوبی برای فعال نگه داشتن دانش آموزان است به ویژه از آنجایی که آموزش در گذشته نه چندان دور با افزایش یادگیری از راه دور به شدت تغییر کرده است. معرفی بازی‌ های تعاملی آنلاین مشارکت دانش‌آموزان را افزایش می دهد که به نوبه خود تجربه یادگیری کاملی را تضمین می‌کند. بازی های آموزشی به عنوان بستری برای یادگیری کودکان از طریق بازی عمل می کند.

5. کلاس درس مبتنی بر پرسش

 کلاس درس مبتنی بر پرسش دانش آموز محور می تواند با تلفیق با دیگر روش ها به بهترین روش تدریس تبدیل شود. این روش بر نقش دانش آموز در فرآیند یادگیری تمرکز دارد. بنابراین، در یک کلاس درس مبتنی بر پرس، دانش‌آموزان را می ‌بینیم که در حال بررسی مطالب یا مفهوم، درک آن، به اشتراک گذاشتن افکار و ایده‌ها، و پرسیدن سؤال هستند به جای اینکه معلم فقط به صورت شفاهی مفهوم را توضیح دهد. این استراتژی یک راه عالی برای ایجاد کنجکاوی در بین دانش آموزان و درگیر کردن یک کلاس غیرفعال است. از طریق چنین رویکردی، کودکان از طریق کاوش مستقل و تعامل با محتوا، مهارت‌ های تحقیق، ارتباط مشترک و تأمل در اطلاعات را توسعه می‌دهند.

6. آپدیت بودن

 حرفه ی معلمی یک حرفه پویا و پرمشقت است. سرمایه گذاری زمان برای گذراندن دوره های متفاوت آموزشی راه بسیار خوبی برای همگام شدن با تحقیقات جدید و روش های مرتبط با کلاس برای یک معلم خلاق است. با ارتقای مداوم شیوه ‌ها و خط ‌مشی ‌های آموزشی این کار می تواند به معلم کمک کند تا همیشه به روز باشد. یک معلم منحصربفرد یک کلاس درس منحصربفرد دارد. شما می توانید با ترکیب روش های مختلف مدرن و گاهاً روش های سنتی یک شیوه تدریس عالی و کارآمد برای خود داشته باشید.

7. گیمیفیکیشن در آموزش

یکی از بهترین روش های تدریس در عصر حاضر، استفاده از بازی در آموزش یا گیمیفیکیشن است. شما می توانید با ترکیب عناصر بازی با تدریس خود کلاس گیمیفای شده بسازید تا بتوانید کلاسی با بهترین بازدهی داشته باشید. شما می توانید از مزایای منحصر به فرد آموزش با بازی استفاده کنید و دانش آموزان خود را به بالاترین سطح پتانسیل خود در یادگیری برسانید.

سخن پایانی

بهترین روش تدریس، روش تدریس است که دانش آموز را درگیر کند. درگیر کردن یک دانش آموز به معنای واقعی کلمه یعنی اینکه دانش آموز با علاقه و با تمام پتانسیل خود به مطالب گوش دهد و آن را فرا گیرد. او برای بازگشت به مدرسه ذوق داشته باشد و هر روز با خاطراتی عالی به خانه برگردد. توانایی استفاده از اطلاعات علمی خود در محیط بیرون را داشته باشد و صرفا به حفظ یک سری مطالب نپرداخته باشد.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد انتخاب بهترین روش تدریس برای دانش آموزان ابتدایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.