مزایای منحصر به فرد آموزش با بازی

782 بازدید

به طور کلی یکی از بهترین روش ها جهت افزایش میزان یادگیری و تعامل، آموزش با بازی یا گیمیفیکیشن در آموزش است. این روش به افراد کمک می کند تا درک بهتری نسبت به مفاهیم پیدا کرده و موضوعات متعدد را آسان تر به ذهن بسپارند. همچنین یادگیری به همراه بازی یکی از تکنیک های تعاملی است که میزان خستگی را طی مدت زمان یادگیری کاهش می دهد.

گیمیفیکیشن در آموزش
نقش مهم بازی در آموزش

هدف اصلی آموزش با بازی

اولین و اصلی ترین فاکتور در نحوه یادگیری کودکان، بازی‌ کردن است. به عبارتی دیگر کودک در بازی، احساسات منفی خود مانند نگرانی، ترس و اضطراب را به راحتی رها می کند. این امر تنها زمانی تاثیرگذار است که با استفاده از بازی های هدفمند انجام شود. بنابراین هدف اصلی بازی، افزایش درک و میزان یادگیری می باشد. همچنین والدین با استفاده از آموزش با بازی به صورت هدفمند، می‌توانند آموزه های خود را به بهترین شکل منتقل کنند. از طرفی بازی تاثیر بسزایی بر هورمون رشد کودکان گذاشته و آرامش کودک را طی مدت زمان آموزش افزایش می دهد.

اهمیت آموزش به همراه بازی

آموزش با بازی در حقیقت از اهمیت ویژه ای در یادگیری و رشد کودکان برخوردار می باشد. بازی ها اغلب به صورت انفرادی و گروهی است که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی نیز می باشند. به عنوان مثال بازی های گروهی به افراد کمک می کنند تا میزان تعامل خود را با یکدیگر افزایش دهند. کودک با استفاده از بازی های آموزش گروهی، احترام گذاشتن به نظرات گوناگون را به خوبی یاد می گیرد. از طرفی بهره گیری از تدریس با بازی با استفاده از موضوعات متنوع، مطالب بیشتری را به افراد آموزش داده و میزان تعامل و انتقاد پذیری کودکان را افزایش می دهد.

افزایش میزان یادگیری با بازی

آموزش با بازی در حقیقت این امکان را به کودکان می دهد تا با حل مسئله و پرسش و پاسخ، نکات مهمی یاد بگیرند. به عبارتی دیگر یادگیری موضوعات گوناگون در قالب بازی های آموزشی، بسیار آسان تر از سایر روش ها می باشد. استفاده از پرسش و پاسخ به همراه بازی، به کودک کمک می کند تا حس کنجکاوی و قدرت تخیل خود را با یکدیگر ترکیب کرده و به دنبال پاسخ بگردد. بازی های آموزشی این فرصت را به افراد می دهند تا آموزه های خود را به صورت مداوم تمرین کرده و میزان تمرکز را هنگام یادگیری مسائل افزایش دهند.

تدریس با بازی
افزایش یادگیری با بازی

چرا باید به نحوه تاثیرگذاری بازی بر یادگیری اهمیت داد؟

بازی کردن در واقع یکی از لذت بخش ترین فعالیت ها برای کودکان بوده و به یادگیری بهتر آن ها نیز کمک می کند. به عبارتی دیگر یادگیری و بازی برای کودکان در یک راستا قرار داشته و موجب افزایش تمرکز می شود. همچنین بازی کردن به عنوان یکی از کاربردی ترین فعالیت ها، به شما کمک می کند تا مهارت کودکان را در جهت تدریس افزایش دهید. از طرفی تاثیر بازی بر آموزش و یادگیری کودکان به گونه ای است که سبب می گردد تا آموختن مسائل پیچیده برای کودکان مانند یک غول نباشد. استفاده از تدریس با بازی به شما کمک می کند تا یادگیری را برای کودکان به امری لذت بخش تبدیل کرده و قوه تخیل آن ها را به خوبی درگیر کنید.

شناخت انواع بازی های آموزشی

برای افزایش تاثیرگذاری بازی ها در آموزش بهتر است اتواع بازی را به خوبی بشناسیم و در بر اساس استراتژی مشخص از بازی ها استفاده کنیم.

1. بازی‌ های گروهی

این نوع بازی ها در حقیقت به کودکان کمک می کنند تا شناخت کاملی نسبت به نقش خود و سایر افراد پیدا کرده و به دنبال برقراری ارتباط میان یکدیگر نیز باشند.  

2. بازی های تصویری

بازی های ویدیویی در واقع موجب افزایش تمرکز افراد شده و تاثیر بسزایی بر میزان یادگیری می گذارند. به عبارتی دیگر این نوع بازی ها به ارتباط مستقیم چشم، مغز و دست کمک می کنند. همچنین بسیاری از این نوع بازی ها مفاهیم کار گروهی، رهبری و هدایت را به خوبی آموزش می دهند.

3. بازی های فکری

این نوع بازی ها در حقیقت تاثیرات مثبت و منحصر به فردی در افزایش تمرکز داشته و مهارت های فردی شما را افزایش می دهند. همچنین با استفاده از انواع بازی های فکری در قالب مفاهیم گوناگون، می توانید مطالب سخت را به راحتی آموزش دهید.

آموزش با بازی
اهمیت بازی در افزایش مهارت های شخصی

مزایای بی نظیر آموزش به همراه بازی

افزایش میزان تفکر و قدرت حل مسئله:

یکی از اصلی ترین مزایای تدریس با بازی، افزایش تفکر استراتژیک و کمک به حل مسائل پیچیده می باشد. همچنین کودکان با استفاده از بازی می توانند اشتباهات خود را به خوبی جبران کرده و برای حل مسائل تلاش کنند.

آشنایی با رایانه

آموزش های مبتنی بر تجهیزات الکترونیک در حقیقت باعث نزدیک شدن کودکان به فناوری شده و درک آن ها را نسبت به استفاده از رایانه افزایش می دهند. از طرفی این امر به کودکان کمک می کند تا با استفاده از روش های جدید به کمک رایانه، مطالب متنوع را بهتر یاد بگیرند.

رشد انواع مهارت های شخصی

با توجه به بازی های مختلف، کودک مهارت های گوناگونی در این زمینه یاد گرفته و قدرت تفکر خود را افزایش می دهد. برای مثال بازی های محاسباتی موجب افزایش مهارت کودکان در زمینه یادگیری ریاضی می شوند. از طرفی برخی دیگر از بازی ها به کودک کمک می کنند تا درک بهتری از نقشه های جغرافیایی و نحوه خواندن آن ها داشته باشد.

افزایش انگیزه شخصی کودکان جهت یادگیری

یکی دیگر از مهم ترین مزایای آموزش به همراه بازی، افزایش انگیزه کودکان برای یادگیری است چرا که بازی به افزایش اشتیاق آن ها کمک می کند. همچنین کودکان در این حالت به خوبی تلاش کرده و با آزمایش ایده ها، مهارت های اصلی خود را تمرین می کنند.

کلام آخر

والدین و معلمان با استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش می توانید با به کار بردن بازی های مختلف انگیزه کودکان را برای یادگیری افزایش دهید. معلمان عزیز می توانند با استفاده از بازی به بهبود قدرت تفکر کودکان کمک کنند. بنابراین آموزش با بازی یکی از بهترین تکنیک هایی است که تاثیر بسزایی بر میزان یادگیری می گذارد. از طرفی با شناخت انواع بازی های تصویری، فکری و… می توانید ارتباط میان چشم و مغز افراد را به خوبی کنترل کنید. شما با داشتن یک برنامه جامع بر اساس انواع یادگیری مبتنی بر بازی می توانید کلاس بسیار مفید و جذابی برای دانش آموزان خود داشته باشید.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد مزایای منحصر به فرد آموزش با بازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.