0
0

اهمیت تقویت یادگیری با بازی برای افزایش مهارت های دانش آموزان

780 بازدید

یادگیری با بازی یکی از گزینه هایی است که آموزش مدرن برای تقویت یادگیری دانش آموزان در اختیار معلمان و خانواده ها قرار می دهد. بازی همیشه برای هر کودکی با هر نوع شخصیتی جذاب بوده است. بازی ها، فعالیت هایی است که موجب افزایش تعامل، بهبود مهارت های زندگی، تقویت حافظه و افزایش اعتماد بنفس می شود.

استفاده از بازی می تواند هم جنبه آموزشی داشته باشد و هم این که جنبه سنجش میزان یادگیری دانش آموزان را داشته باشد. دانش آموزان در فضای آموزشی آمیخته به بازی، فرصت ریسک کردن و امتحان فعالیت های جدید را در یک محیط امن و بی خطر دارند. استفاده از بازی تاثیر مستقیم بر انگیزه دانش آموزان می گذارد و به طور قطع موجب افزایش انگیزه می شود.

گیمیفیکیشن
تقویت یادگیری با بازی

بیشتر بخوانیم: استفاده از بازی و افزایش انگیزه دانش آموزان در کلاس درس

افزایش جذابیت کلاس با بازی های هوشمندانه

گیرایی بالای یک بازی

ترکیب آموزش با بازی برای اینکه یادگیری به بهترین شکل اتفاق بیافتد باید بسیار هوشمندانه باشد. یک معلم باید به صورت دقیق بازی ها را انتخاب کند به نحوی که از بار علمی کلاس کم نشود. یا در بازی دانش آموز در معرض بمبباران اطلاعات قرار نگیرد که دیگر فعالیت آموزشی جنبه فان و تفریحی خود را از دست بدهد. یادگیری با بازی زمانی اتفاق می افتد که معلمی خلاق و با دانش بالا این کار را انجام دهد یک معلم خلاق بعد از پیاده سازی بازی های مناسب به طور محسوسی متوجه افزایش راندمان کلاس خود خواهد شد.

برای آموزش بازی های کلاسی دوره دوره جامع معلم خلاق را به شما پیشنهاد می دهیم.

تقویت مهارت های مورد نیاز دانش آموزان

یادگیری با بازی یک فرصت بسیار عالی برای دانش آموزان است تا بدون تجربه زمان های خسته کننده کلاس به بهترین شکل مطالب را یاد بگیرند. شما قطعاً به واسطه تجربه تدریس خود، با انواع تیپ شخصیتی کودکان آشنایی دارید. تعداد دانش آموزانی که مرتب و منظم بنشینند و به سخنان معلم با دقت گوش دهند، بسیار کم است. در مقابل دانش آموزانی که پر انرژی و کنترل ناپذیرند بسیار زیاد است. کلاس های سنتی می تواند برای دانش آموزان پر انرژی بسیار خسته کننده باشد و بار علمی بسیار کمی داشته باشد. قطعاً زمانی که بازی با آموزش ترکیب می شود شور حالی بهتر بر کلاس حاکم خواهد شد. به همین دلیل دانش آموزان به طور خود خواسته جذب انجام تکالیف و فعالیت های انجام شده خواهند شد.

جذب کردن دانش آموزان به بازی باعث می شود که بدون دریافت عواقب ناراحت کننده، بارها و بارها مسائل را حل کنندف مطالب را مرور کنند. این باعث می شود که دانش آموزان بتوانند به طور کامل بر مطالب مسلط شوند. علاوه بر این توانایی پذبرش شکست، مهارت حل مسئله، مدیریت زمان و مهارت متقاعد سازی را در خود تقویت می کنند.

مناسب برای همه دانش آموزان

یادگیری با بازی زمانی می تواند برای همه دانش آموزان مفید باشد، که بازی ها با توجه به توانایی همه در کلاس درس به کار گرفته شود. یک معلم خلاق باید توانایی این را داشته باشد تا به هر دانش آموزی فرصتی برای ابراز وجود خود بدهد. هر دانش آموزی باید فرصت این را داشته باشد که بتواند راهی برای موفقیت بیابد.

تقویت یادگیری با بازی های جذاب
کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش

بازه ها باید داستان محور باشند

شما برای اینکه بتواند از مزایای کامل یادگیری با بازی برخوردار شوید قبل از پیاده سازی بازی باید یک سناریو برای آن بسازید. اتفاقات را مرتب در کنار یکدیگر قرار دهید و در قسمت های اوج بازی مطالب درسی را به شکل جذابی به دانش آموزان ارائه می کنید. جذاب بودن سناریو باعث می شود تمام حواس دانش آموز در بازی درگیر شود. این اتفاق موجب می شود که دانش آموز با بالاترین میزان پتانسیل خود در بازی حضور داشته باشد. در این شرایط دانش آموز در بالاترین سطح یادگیری است. این هنر شما خواهد بود که از این انرژی و پتانسیل به درستی استفاده کنید.

یکی از پیشنهاداتی که می توان به شما برای ایجاد یک کلاس جذاب داد اتاق فرار آموزشی است. اتاق فرار آموزشی شامل چندین مرحله است. این بازی باید به صورت گروهی انجام شود. دانش آموزان با گذراندن هر مرحله به مرحله بعد می روند. در هر مرحله شما می توانید مسائل و مطالبی را از دانش آموزان بخواهید. این بازی هم می تواند جنبه آموزشی داشته باشد و هم جنبه سنجش داشته باشد.

طراحی بازی اتاق فرار آموزشی ویژه کلاس درس

آزمون هایی در غالب بازی

یادگیری با بازی می تواند برای دانش آموزان، دوران مدرسه را به یک خاطره خوش تبدیل کند. شاید اگر اندکی به عقب برگردیم خاطرات روزهای هولناک امتحان را بیاد بیاوریم. قطعا استرس مانع این می شود دانش آموز بتواند تمام دانش خود را روی برگه امتحان بیاورند. استفاده از بازی های که برای سنجش اطلاعات مفید هستند می تواند این استرس را کاهش دهند و موجب تقویت اعتماد به نفس دانش آموزان شوند. در این صورت دانش آموز بهترین عملکرد خود را خواهد داشت.

بازی های مجازی

گاهی تعدادی از معلمان در مقابل استفاده از تکنولوژی مقاومت می کنند. ولی تاثیر مثبت تکنولوژی می تواند برای دانش آموزان بسیار مثبت باشد و این طبق تحقیقات، اثبات شده است. پس تا دیر نشده به جمع معلمان پیشرو بپیوندید. استفاده از بازی های آنلاین در بحث یادگیری با بازی می تواند بسیار مفید باشد. علاوه بر این که انش آموزان به آن علاقه بسیار دارند شما به عنوان معلم می توانید میزان پیشرفت دانش آموزان خود را بسنجید.

بازی کلاسی
اثر بازی بر یادگیری

بازی های گروهی

در دنیای امروز ارتباط بسیار مهم است. برخی از دانش آموزان هنوز به کمک نیاز دارند تا یاد بگیرند چگونه با دیگران تعامل داشته باشند. یادگیری با بازی‌ های مشارکتی برای بچه ‌ها یک راه عالی برای ترغیب دانش‌آموزان به کار مؤثر با هم است. علاوه بر این، می توان از آنها در کلاس درس برای کمک به دانش آموزان در یادگیری مهارت های جدید، تمرین کار گروهی و سرگرمی استفاده کرد.

این بازی ها برای استفاده در کلاس عالی هستند زیرا به دانش آموزان اجازه می دهند یاد بگیرند که چگونه با هم کار کنند و مشکلات را حل کنند. بازی‌ های مشارکتی همچنین به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا نوبت ‌دهی و اخلاق ورزشی را تمرین کنند که همه این ‌ها برای روابط سالم با دیگران مهم است.

گیمیفیکیشن

در غیاب یک بازی سنتی، می توان از گیمیفیکیشن برای ایجاد انگیزه و درگیر کردن دانش آموزان استفاده کرد. گیمیفیکیشن تکنیکی است که از مکانیک بازی و پاداش برای تشویق رفتارهای مطلوب در دانش آموزان استفاده می کند. در آموزش، از گیمیفیکیشن می توان برای مشارکت دادن دانش آموزان در فعالیت های یادگیری با بازی و بهبود حفظ اطلاعات استفاده کرد. برخی از نمونه‌ برنامه ‌های گیمیفیکیشن در کلاس درس شامل استفاده از پلتفرم‌ های یادگیری مبتنی بر بازی، اعطای امتیاز یا نشان‌ها برای تکمیل کارها، و گنجاندن بازی‌ ها در کلاس ‌ها است. وقتی صحبت از استفاده از بازی ‌ها برای تجربه ‌های جذابیت و مفیدتر در کلاس می‌شود، امکانات و ایده ها بی ‌پایان است.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد اهمیت تقویت یادگیری با بازی برای افزایش مهارت های دانش آموزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.