0
0

شناخت انواع تیپ شخصیتی کودکان

1255 بازدید

هر شخص در زمان تولد با یک سری ویژگی های ژنتیکی متولد می شود. این ویژگی ها همراه با شیوه تربیتی که خانواده برای او در پیش می گیرد می تواند سازنده شخصیت او باشد. با شناخت تیپ شخصیتی کودکان خود می توانید با او بهتر همراه شوید و دلیل کارهایی را که انجام می دهد متوجه شوید. نقاط ضعف و قوت او را بشناسید و کاستی های شخصیتی او را جبران کنید. به طور قطع نمی توان همه کودکان را در تقسیم بندی هایی مشخص قرار داد. بعضی از افراد می توانند صفات متفاوتی از گروه مختلف را داشته باشند. در ادامه تعدادی از تیپ های شخصیتی را بررسی می کنیم.

تیپ شخصیتی کودکان
شناخت تیپ شخصیتی کودکان

برونگرایی یا درونگرایی

افراد را می توان به دو دسته برونگرا و درونگرا تقسیم بندی کرد. تیپ شخصیتی کودکان درونگرا، افرادی محتاط تر، خود تامل تر هستند. تمایل بیشتری به تنهایی دارند و از اوقات تنهایی خود لذت می برند. این افراد معمولاً از جمع های شلوغ دوری می کنند. افراد درونگرا افرادی هستند که پرحرف تر، صمیمی تر، و به طور کلی علاقه زیادی به جمع دارند.

دوره کاربردی فرزند با اعتماد بنفس دانش آموز موفق

حسی یا شهودی

تقسیم بندی افراد به دو دسته شهودی یا حسی به درک این افراد از دنیای اطرافشان بر می گردد. افرادی که در دسته افراد حسی قرار می گیرند بیشتر روی موارد واقعی و اطلاعاتی که می توانند بدست آورند فوکوس می کنند. افراد شهودی برای خود در موارد مختلف احتمالات پنهانی را متصور می شوند.

منطقی یا احساسی

کودکانی که در دسته افراد منطقی قرار می گیرند بیشتر واقع بین هستند و ترجیح می دهند در مورد هر چیز با استدلال منطقی تصمیم بگیرند. این افراد معمولاً علاقه زیادی به رشته های ریاضی و … دارند. کودکان احساسی افرادادی هستند که بیشتر بر پایه احساس و بازخورد رفتار دیگران کارها را انجام می دهند.

اهل قضاوت یا ادراکی

بعضی افراد به سرعت هر چیزی را قضاوت می کنند. از غذا گرفته تا افراد اطرافشان را. این افراد چارچوب های ذهنی مشخصی دارند که نمی توانند از آن خارج شوند. افراد ادراکی بیشتر سعی می کنند با دیگران به صورت مسالمت آمیز رفتار کنند. می توان گفت درک این افراد از دنیای اطرافشان بسیار بالا است.

رشد تیپ شخصیتی کودکان

حدس زده می شود که شخصیت در طی چندین مرحله از نوزادی تا نوجوانی به رشد خود ادامه می دهد. با این حال، تحقیقات سه تیپ شخصیتی را شناسایی کرده است که در اوایل زندگی و در سنین پیش دبستانی نشان داده می شوند. این سه نوع در تمام دوران بزرگسالی باقی می مانند. علاوه بر این، برخی گمان می‌کنند که این تیپ‌ های شخصیتی متفاوت منجر به نتایج متفاوتی در زمینه ‌های مختلف مانند مدرسه، اجتماعی شدن، رفتار و عزت نفس می ‌شوند.

مهارت های زندگی
شناخت انواع کودکان

انواع شخصیت ها

انعطاف پذیر

بیش از حد کنترل شده

  • افرادی خجالتی
  • شناختشان از خود عالی است
  • در جمع احساس ناراحتی می کنند.
  • قدرت پذیرش پایین انتقادات
  • انعطاف پذیری بسیار پایین
  • آگاهی عاطفی کم
  • جمعیت گریز
  • بسیار کمال گرا

تحت کنترل

  • ناتوانی در کنترل خود
  • بی مسئولیت
  • تحمل پایین
  • بی نظم
  • خشونت بسیار

تیپ شخصیتی و فرزند پروری

همانطور که هیچ دو بچه ای شبیه هم نیستند، هیچ دو روش فرزند پروری نیز نباید یکسان باشد. مهم است که تیپ شخصیتی کودکان را شناسایی کنیم تا بدانیم آنها برای رشد به چه چیزی نیاز دارند. گاهی اوقات به نظر می رسد خلق و خوی والدین و فرزندانشان به خوبی با هم جور در می آید. برای سایر خانواده ها، اختلاف نظر ها یک منبع بی پایان گفت و گوها و کشمکش ها است.

بدون شک داشتن یک کودک بسیار فعال که با والدین نسبتا کم انرژی که در آپارتمانی تنگ زندگی می کند، چالش برانگیز خواهد بود. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که کودکان نمی توانند خلق و خوی خود را به راحتی تغییر دهند. درک جنبه‌های شخصیتی فرزندتان که خارج از کنترل اوست، می‌تواند شما را به درک و پذیرش بیشتر فرزندتان آن‌طور که هست هدایت کند.

شکل گیری شخصیت کودک

از بدو تولد ما شاهد تفاوت های رفتاری کودکان هستیم. این نشان دهنده شکل گیری تیپ شخصیتی کودکان از بدو تولد است. شخصیت کودک رشد می کند و تکامل می یابد. والدین علاقه دارند صفات مثبت را در کودکان خود پر رنگ کنند و تلاش می کنند صفات منفی را در کودکان خود کاهش دهند. تحقیقات علمی به طور واضح نشان دهند تاثیر تربیت و ژنتیک در شخصیت کودکان است. تاثیر هیچ کدام را نمی توان نادیده گرفت. کودکان مانند اسفنجی که آماده جذب آب است پتانسیل بالایی برای یادگیری دارند. به همین دلیل می توان با تمرکز بر موضوعات مثبت اثر ویژگی های منفی را به شدت کاهش داد. قطع به یقین یک نوع تربیت سخت گیرانه و کنترل کننده می تواند از یک کودک، انسانی منزوی و گوشه گیر بسازد. در مقابل یک تربیت اصلاح شده و از روی آگاهی می تواند انسانی بسیار مثبت و پرانرژی پرورش دهد.

مهارت های زندگی

انواع تیپ شخصیتی کودکان نیاز دارند که مهارت های رایج برای زندگی خود را بدست آورند. مهارت های نرم، شامل مهارت مدیریت، سخنرانی، ارتباط و … می تواند به طور مستقیم با تیپ شخصیتی یک کودک ارتباط داشته باشد. ولی به هر حال می توان این مهارت ها را در کودکان اصلاح یا تقویت کرد. برای تقویت مهارت های مختلف زندگی راه های بسیار متفاوتی وجود دارد. یکی از راه ها قرار دادن کودکان در محیط های مختلف و شرایط متفاوت است. کودکان باید بتوانند تجارب مختلف داشته باشند. تجربه های بی خطر می تواند در آینده کودکان بسیار موثر باشد.

تقویت مهارت های زندگی با گیمیفیکیشن

قطعاً کودکان یا دانش آموزان شما از هر تیپ شخصیتی که باشند بازی کردن را بسیار دوست خواهند داشت. به عبارتی گیمیفیکیشن گنجاندن عناصر بازی در محیط های غیر از بازی می تواند کلیدی برای موفقیت در بر قرار ی ارتباط صحیح با دانش آموز باشد. شما با استفاده درست و آگاهانه از گیمیفیکیشن می توانید مهارت های مختلف را در کودکان خود تقویت کنید. بازی محیطی امن را برای کودک شما ایجاد می کند و شما با استفاده از آن می توانید توانایی های مختلف کودک خود را در بازی تقویت کنید. شناخت انواع تیپ شخصیتی کودکان می تواند در ایجاد روابط مثبت به شما بسیار کمک کند.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد شناخت انواع تیپ شخصیتی کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.