تاثیر بازی بر کاهش استرس کودکان، شاید برای شما هم جالب باشد!!

901 بازدید

استرس در دوران کودکی را می توان در هر موقعیتی تجربه کرد که می تواند دلایل متعدد داشته باشد و میزان استرس متفاوت باشد. در مقادیر کم، استرس می تواند یک تغییر مثبت و همچنین فرصتی برای یادگیری موارد جدید ایجاد کند. اما اگر کودک استرس بیش از حدی را تجربه کند، می تواند بر سلامت عاطفی، ذهنی و جسمی او تأثیر بگذارد. در این مطلب قصد بررسی نشانه های استرس و تاثیر بازی بر کاهش استرس را داریم.

تاثیر بازی بر کاهش استرس کودکان
تاثیر بازی بر کاهش استرس

استرس و اضطراب

 استرس و اضطراب در مورد روال های ناآشنا یا عدم اطمینان در مورد رویدادهای جاری جهان می تواند طاقت فرسا باشد و باعث ایجاد احساسات قوی جدید در بچه های خردسال شود. نیازهای هر کودک منحصر به فرد است و در نتیجه واکنش های متفاوتی به موقعیت های استرس زا نشان می دهد. ممکن است یک کودک برای تطبیق با روال ‌های جدید بسیار سخت ‌تر باشد، در حالی که سایرین در همان محیط بسیار راحت ‌تر با آن سازگار می‌شوند. به عنوان فردی که وظیفه مراقبت از کودکان را دارد، مسئولیت ما این است که برای کودکان محیطی امن و شرایطی برای یادگیری و رشد را فراهم کنیم.

آموزش با بازی

پکیج جادوی بازی و دوره ای بی نظیر طراحی بازی های جذاب

یافتن نشانه های استرس

یادگیری شناسایی نشانه های استرس در کودکان اولین قدم برای یافتن راه های سالم برای کاهش استرس است. علائم استرس در کودکان و خردسال ممکن است به شکل متفاوتی از بزرگسالان نمایان شود که شناخت آن را کمی دشوار می کند. استرس می تواند به روش های مختلفی از جمله مشکلات جسمی، احساسی و رفتاری ظاهر شود. در ادامه به بررسی نشانه های استرس و روش های کاهش استرس مخصوصا تاثیر بازی بر کاهش استرس می پردازیم.

علائم فیزیکی استرس در کودکان

  • سردرد
  • دل درد
  • تغییرات در اشتها
  • شب ادراری
  • کابوس ها
  • فشردن دندان ها
  • عصبانیت یا ناامیدی
  • افزایش گریه یا ناله
  • نوسانات خلقی
  • خشونت
  • وابستگی زیاد
  • پرخاشگری
  • قلدری
  • کندن پوست قسمتی از بدن

کاهش استرس در کودکان از طریق بازی

 بازی بسیار قدرتمند است! ارزش و تاثیر بازی بر کاهش استرس در کودکان درست مانند ما که پس از یک روز طولانی با سرگرمی های مورد علاقه خود استراحت می کنیم است. کودکان نیز در زمان بازی به یک آرامش خیال می رسند و از زمان خود لذت می برند. در مدرسه، کودکان از اجازه بازی آزاد در زمان های بیکاری بسیار استقبال می کنند و می توانند به راحتی پس از استراحت به برنامه درسی برنامه ریزی شده خود بازگردند. با ورود آموزش مجازی در حیطه آموزش به کودکان ممکن است حذف همکلاسی ها موجب کاهش اجتماعی شدن کودکان شود. بنابراین اختصاص زمانی برای بازی می تواند بسیار موثر باشد.

بازی برای کاهش ترس کودکان
بازی برای کاهش ترس کودکان

اختصاص زمانی برای بازی آزاد

برای کودکان بسیار مهم است که بخشی از این برنامه روزانه جدید شامل زمانی برای بازی باشد. در طول زمان بازی، کودکان اجازه دارند با استفاده از بدن و ذهن خود برای خلاقیت و تخیل، انرژی خود را به روش های سالم ابراز کنند. بازی آزاد می تواند فرصت مهمی برای بسیاری از کودکان باشد تا هر گونه انرژی یا استرس ذخیره شده را در طول روز رها کنند. یکی از فواید بازی آزاد این است که به بچه ها اجازه دهیم تا توانایی هدایت فعالیت های خود را تجربه کنند. این زمان بازی بدون ساختار یک ابزار یادگیری عالی برای کودکان است تا یاد بگیرند که چگونه با چیزهای جدید تعامل داشته باشند و درک کنند که چگونه کارها را به تنهایی انجام دهند.

فعالیت هایی برای تجربه احساس خوشایند

فعالیت هایی را در نظر بگیرید که باعث می شود کودک شما احساس امنیت، شادی و راحتی کند. شما چگونه می توانید به بازآفرینی این تجربیات در خانه کمک کنید. دادن فضا و ابزارهایی که برای مدیریت زمان بازی کودک به آن نیاز دارد، می‌تواند فرصت‌هایی را برای او ایجاد کند تا بتواند مهارت های خود را توسعه دهد.

تاثیر بازی بر کاهش استرس

بازی ها به خصوص زمانی که شامل یک برنامه زمان ‌بندی مشخص یا نتایج مورد انتظار نباشد به کودکان کمک می‌کند تا تمرکزشان را روی چیزی که ممکن است برایشان آزاردهنده باشد متوقف کنند. در عوض آن‌ها را در دنیایی درگیر کند که در آن مسئول هستند.

بازی همچنین به کودکان کمک می‌کند تا احساس کنند که کنترل را در دست دارند، زیرا می‌توانند جهان ‌هایی را بسازند، که خودشان را بیان کنند، مشکل را حل کنند. کودکان در این جهان ها با دیگران ارتباط برقرار کنند و با آنها پیوندهای عاطفی ایجاد کنند. همانطور که بچه ها بازی می کنند، ماهیچه های خلاق خود را منعطف می کنند، فعال می شوند، و همچنین از نظر احساسی رشد می کنند تا بفهمند کارها چگونه انجام می شود. کودکان می توانند از طریق بازی، استرس را از خود دور کنند و مهارت ‌های مقابله ‌ای مهمی را یاد بگیرند که می‌ تواند به آن ‌ها در مدیریت موقعیت های استرس آور کمک کند.

معجزه بازی
بازی درمانی برای کاهش اضطراب

نکاتی افزایش تاثیر بازی بر کاهش استرس

فرزندتان را تشویق کنید تا بازی کند. این بازی باید بدون هیچ برنامه زمانی یا نتیجه مورد انتظار باشد. تعیین وقت منظم برای بازی آزاد که در آن کودک شما بتواند از تخیل و خلاقیت خود بدون هیچ نتیجه خاصی استفاده کند، راهی عالی برای افزایش تاثیر بازی بر کاهش استرس و مقابله با آن است. برای کمک به فرزندتان در شروع کار، به او چند گزینه برای انتخاب بدهید. به عنوان مثال، ماشین ها، بلوک ‌ها و حیوانات عروسکی را بچینید و ببینید که آنها در چه چیزی می‌توانند راحت تر رویاپردازی کنند و چه کاری انجام دهند!

مکان هایی برای بازی

 بازدید از مکان‌ هایی که برای لذت بردن از بازی آزاد کودکان طراحی شده‌اند. مانند پارک های بازی، کودکان می توانند بارها و بارها از سرسر بالا و پایین بروند بدون اینکه هدف خاصی را دنبال کنند.

ورزش

یک فعالیت عالی برای کمک به کودکان (و بزرگسالان) با استرس، فعالیت بدنی و بازی فعال است. زمانی که صرف دویدن در خارج از منزل، انجام یک ورزش، یا تمرین یک جلسه کوتاه یوگای والدین و کودک با هم می‌شود، می‌تواند به کودکان کمک کند تا فعال شوند و مقداری انرژی صرف کنند و احساس آرامش بیشتری داشته باشند. تاثیر بازی بر کاهش استرس می تواند با بازی در فضای آزاد چندین برابر افزایش یابد.

خواندن و نوشتن

 کارشناسان به ​​ما یادآوری می‌ کنند که خواندن درباره شخصیت‌ ها در موقعیت‌ های استرس ‌زا و درک و صحبت در مورد نحوه واکنش و مقابله شخصیت ‌ها می ‌تواند بسیار مفید باشد. این کار به کودکان کمک کند تا بفهمند تنها نیستند و همچنین به آنها کمک می‌کند تا تمام مهارت‌ های مقابله‌ ای خود را توسعه دهند. یادداشت افکار و احساسات و کشیدن تصاویر نیز می تواند ابزار مفیدی برای کمک به کودکان باشد که با بازیگوشی احساسات خود را کشف کنند.

موسیقی

گوش دادن، رقصیدن، ورزش و نواختن موسیقی نیز می تواند راهی سرگرم کننده برای آرامش کودکان و مقابله با استرس باشد. موسیقی و رقص را آزمایش کنید تا ببینید کودک شما ممکن است از چه چیزی لذت ببرد و به آن پاسخ دهد.

هنر

 برای بچه های کوچک، بازی خلاق نه تنها سرگرم کننده است، بلکه کودکان را تشویق می کند تا خلاق باشند، خود را بدون قضاوت بیان کنند و از طریق اشکال مختلف هنری، خود را کشف کنند. زمانی که صرف بازی و خلق آثار هنری می شود نیز می تواند به کودکان کمک کند تا آرامش پیدا کنند و از استرسی که ممکن است احساس کنند رهایی یابند.

فعالیت ‌های حسی

 موارد و فعالیت‌های حسی مانند بازی با توپ یا بازی با شن جادویی می‌تواند اثرات آرام‌ بخشی بر روی کودکان داشته باشد. در حالی که به کودکتان کمک می ‌کنید تا حواسش مانند لامسه، حرکت و غیره را تحریک کند، به او کمک می‌کنید آرام بماند، احساساتش را تنظیم کند و استرس را کاهش دهد.

سخن آخر

ما به عنوان بزرگسالان همیشه آرزو داریم که کودکان در محیطی آرام و امن رشد کنند. کودکان، موجوداتی بی پناه هستند که فقط در حال یادگرفتن شیوه درست زندگی می باشند. در مسیر یادگیری زندگی اگر نتوانیم آن ها را به خوبی راهنمایی کنیم ممکن است به دلیل برخورد با ناشناخته ها دچار اندکی استرس و اضطراب شوند. برای رفع استرس راه های متفاوتی وجود دارد. با توجه به تاثیر بازی بر کاهش استرس و یادگیری، بازی می تواند گزینه خوبی برای کاهش استرس باشد. تا

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد تاثیر بازی بر کاهش استرس کودکان، شاید برای شما هم جالب باشد!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.