7 استراتژی مدیریت کلاس درس برای معلمین

1183 بازدید

اگر به عنوان یک معلم تازه شروع به کار کرده اید و با اولین تجربه کلاسی خود رو برو هستید ممکن است توسط اطلاعات بسیاری بمباران شوید. به عنوان یک معلم شما باید بدانید چه چیزی برای شما مهم است و اولویت بالاتری دارد و چه مواردی اولویت کمتری برای شما دارد. برای یک معلم مدیریت کلاس درس بسیار مهم است. زیرا اگر معلم نتواند کلاس درس خود را اداره کند هیچ چیزی به خوبی پیش نمی رود. اگر شما از اولین روز مدرسه تا آخرین روز مدرسه به اصول درستی پایبند باشید یک سال آموزشی موفق خواهید داشت.

مدیریت کلاس درس
مدیریت کلاس درس

1- لبخند زدن

گاهی به شما توصیه های  مکرر مبنی بر این که در دو ماه اول سال تحصیلی هرگز لبخند نزنید می شود، این یک خود کشی است. یک لبخند پیامی بسیار ظریف به کلاس شما می فرستد که این پیام مهربانی و ادب است. همچنین می تواند استرس خیلی از دانش آموزان را کاهش دهد. در مدیریت کلاس درس ابتدایی گاهی لبخند معجزه می کند و شما سریع تر می توانید با دانش آموزان خود صمیمی شوید. یک ارتباط دوستانه با دانش آموزان باعث می شود که دانش آموزان سعی کنند که شما را راضی نگه دارند. آن ها هر کاری که شما را خوشحال می کند انجام دهند. همانطور که کلاس وارد کلاس خود می شوید، به چشمان آنها نگاه کنید، سلام کنید و لبخند بزنید.

دوره معلم خلاق( آموزش بازی های کلاسی)

2- قوانین واضح

یکی از مباحث خیلی مهم در مدیریت کلاس درس قوانین مشخص شده در کلاس است. این قوانین باید انعطاف پذیر باشند و هر گونه رفتار احتمالی که نظم و آرامش کلاس را بر هم می زند جلوگیری کنند. در ضمن قانون ها نباید جلو لذت بردن از درس و کلاس شما را برای شما و دانش آموزانتان بگیرند.

هر قانون را در چند روز اول در مدرسه به صراحت تعریف کنید. قوانین را مدل سازی کنید. به دانش آموزان خود نمونه هایی از رفتارهای دقیقی که قوانین شما را نقض می کند نشان دهید. به عنوان مثال، اگر به کودکان آموزش می‌ دهید که قبل از صحبت کردن، دست خود را بالا ببرند، روی صندلی دانش‌ آموز بنشینید و نشان دهید که پیروی از این قانون چه کارایی دارد.

3- تنبیه روشن

سعی رفتارهای نادرست را مشخص کنید و از یک کلام و یک شیوه برای تنبیه استفاده کنید. اگر بر این روش پایبند باشید نیازی نیست عصبانی شوید. این امر دانش آموز متخلف را وادار می کند تا در مورد رفتار نادرست خود فکر کند، مسئولیت آن را بپذیرد و عهد کند که دیگر آن را تکرار نکند. در بدترین شرایط به یاد داشته باشید حفظ یک رابطه مثبت در رسیدن به دانش آموزان و الهام بخشیدن به آن ها برای رسیدن به بلوغ اجتماعی و تحصیلی بسیار مهم است. مدیریت کلاس درس ای که دانش آموزان آن از فرهنگ بالایی برخوردار هستند می تواند بسیار راحت باشد.

4- ثبات در اقدامات

در مدیریت کلاس درس ناسازگاری و بی ثباتی سریعترین راه برای از دست دادن کنترل کلاس است. وقتی رفتار نادرست را رها می‌ کنید، به جای اجرای آرام عواقب، فریاد می ‌زنید و توصیه می ‌کنید، اساساً به دانش ‌آموزان خود می‌ گویید که نمی ‌توان به شما اعتماد کرد. این موضوع باعث ناامیدی، رنجش و در نهایت بدرفتاری بیشتر می ‌شود. کلید ثبات این است که به طور مداوم به خود یادآوری کنید که موفقیت شما به ثبات بر قوانین بستگی دارد. هنگامی که شاهد تخطی از قوانین خود هستید، پاسخ شما باید خودکار باشد، حتی مانند یک ربات باشد. به سادگی به دانش آموز بداخلاق نزدیک شوید، به او بگویید چه قانون شکسته شده و عواقب آن چیست و سپس برگردید و به کار خود ادامه دهید.

معلمین و چالش هایی برای مدیریت
معلمین و چالش هایی برای مدیریت

5- قوانین را از انتظارات متمایز کنید

یکی از اساسی ترین و در عین حال قدرتمندترین عناصر مدیریت کلاس درس اصطلاحاتی است که در کلاس درس استفاده می کنید. من شما را به چالش می کشم که هرگز از کلمه “قوانین” در تمرین کلاس خود استفاده نکنید. به جای داشتن «قوانین» از «انتظارات» استفاده کنید. این به دانش آموزان اجازه می دهد تا شروع به بررسی رفتارهای مورد انتظار در کلاس کنند.

 قوانین، همانطور که می گویند، قرار است شکسته شوند، اما انتظارات به یک عمل رایج در دنیای واقعی تبدیل می شوند. درک انتظارات می تواند به دانش آموزان کمک کند تا در شغل آینده، تجربیات آموزشی و تجربیات زندگی خود سازگار شوند. اگر دانش‌ آموزان را برای برآورده کردن انتظارات کلاس آماده کنید، هیچ “قانونی” وجود نخواهد داشت که آنها را زیر پا بگذارد. در عوض، انتظاراتی وجود خواهد داشت که حفظ کنند که تجربه آموزشی بهتری را هم برای دانش‌ آموزان و هم برای اطرافیانشان فراهم می‌ کند.

کلاس قانون مند
کلاس قانون مند

6- تعیین انتظارات به کمک دانش آموزان

همه دانش آموزان خود را تشویق کنید تا به شما در ایجاد انتظارات کلاسی کمک کنند. این کار باعث می شود که آن ها به انتظارات بیشتر توجه کنند و مدیریت کلاس درس راحت تر شود. این ممکن است با ایجاد مکالمه با سؤالات زیر انجام شود:

  • دوست دارید محیط کلاس چگونه باشد؟
  • دوست دارید هم کلاسی هایتان چگونه با شما رفتار کنند؟
  • چه رفتارهایی از همکلاسی هایتان شما را ناراحت می کند؟

تعداد از انتظارات پیشنهادی

  • با همکلاسیتان به گونه ای رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند.
  • وقتی دوستانتان صحبت می کنند به آن ها گوش دهید.
  • با انجام کار خود همیشه در کلاس مسئولیت پذیر باشید.
  • وقتی نظر کسی با شما متفاوت است به او احترام بگذارید.
  • با دیگران مهربانی نشان دهید.

برای مدیریت درست کلاس شما باید بتوانید نهایتا 4 یا 5 انتظار مشخص را برای فرهنگ سازی در کلاس خود مشخص کنید. سعی کنید این انتظارات را روی تابلویی مشخص بنویسید و به دیوار کلاس خود نصب کنید.

6- مدل رفتار ایده آل

در مدیریت کلاس خود می توانید یک مدل رفتار ایده آل تعیین کنید و از آن یک چارت تنبیه و پاداش استخراج کنید. به دانش آموزان خود بگویید در صورت رعایت انتظارات کلاس موفق به دریافت پاداش و در صورت تخطی از آن تنبیه یا جریمه دریافت خواهند کرد. در پایان، دانش آموزان می توانند امتیاز خود را با جایزه یا جایزه مبادله کنند.

سخن پایانی

شما می توانید بر اساس شیوه های مدیریت کلاس مدرن تلاش کنید تا قوانین و انتظاراتی را برای کلاس خود ایجاد کنید که تبدیل به بهترین تجربه برای شما و دانش آموزانتان شود. در حین تعیین استراتژی برای مدیریت کلاس درس خود از انجام بازی برای آموزش(گیمیفیکیشن در آموزش) رفتارهای درست به دانش آموزان خود غافل نشوید. قطعاً شما می توانید با تمرکز بر نهادینه کردن انتظارات در دانش آموزان فرهنگ کلاسی آن ها را افزایش دهید.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد 7 استراتژی مدیریت کلاس درس برای معلمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.