0
0

یادگیری فعال روشی نوین برای داشتن یک کلاس پویا

87 بازدید

یادگیری فعال رویکردی به آموزش است که شامل درگیر کردن فعال دانش‌آموزان با مطالب درسی از طریق بحث، حل مسئله، مطالعات موردی، ایفای نقش و روش‌های دیگر است. رویکردهای یادگیری پویا نسبت به رویکردهای غیرفعال مانند سخنرانی، درجه بیشتری از مسئولیت را بر عهده یادگیرنده می گذارد. اما راهنمایی مربی هنوز در کلاس درسی با این روش بسیار مهم است. فعالیت‌ هایی که بر پایه این روش ایجاد می شود ممکن است از چند دقیقه تا کل جلسات کلاس متغیر باشد یا ممکن است در چندین جلسه کلاس انجام شود.

یادگیری فعال
آموزش موثر با یادگیری فعال

یادگیری فعال در کنار یادگیری غیر فعال

روش یادگیری غیرفعال و روش ‌هایی برای استفاده از اطلاعات به صورت فراگیر در اطرافمان مشاهده می شود. یادگیری غیر فعال شامل، پخش محتوا، گوش دادن به پادکست و مخاطب شدن در مقابل محتوایی که هیچ تعامل یا تداخلی با آن ندارید است. این شیوه برای بعضی زمان ها مثلا پایان روز عالی است. اما در کلاس‌ های درس ترکیب یادگیری فعال با آموزش‌ هایی که ذهن دانش‌آموزان را درگیر می‌کند، مهم است. همانطور که هر معلمی می داند، این موضوعی است که گفتن آن آسان تر از اجرای آن است. این روش یادگیری یک تمرین پیچیده و چند متغیره است که می تواند بخش های زیادی را در داخل و خارج از کلاس در برگیرد. تغییر آموزش خود برای پذیرش پیچیدگی این نوع یادگیری می تواند طاقت فرسا باشد.

با شرکت در دوره معلم خلاق به صورت عملی با طراحی یک کلاس مبتنی بر یادگیری فعال آشنا شوید.

یادگیری فعال چیست؟

این نوع یادگیری که به عنوان یادگیری دانش آموز محور یا آموزش مبتنی بر شواهد نیز شناخته می شود. این روش یک استراتژی آموزشی گسترده است و می تواند معانی زیادی داشته باشد. به طور خلاصه، این روش یادگیری به جای آنچه که معلم انجام می دهد، بر آنچه دانش آموزان انجام می دهند متمرکز است. بنابراین در اینجا به اولین قدم برای معرفی یادگیری فعال به کلاس درس می پردازیم. به جای برنامه ریزی برای زمان خود، بر اقدامات دانش آموزان تمرکز کنید. با پرسیدن سؤالات باز مانند «فکر می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد و چرا؟» شروع کنید. یا “چگونه پیشرفت را اندازه گیری کنیم؟” برای هدایت دانش آموزان به جلو و تعیین هدف برنامه ریزی کنید. این سوالات زبان آموزان را راهنمایی می کند. این روش می تواند همچنین برای توسعه حرفه معلمان مهم باشد.

نکاتی برای عملی کردن یادگیری فعال

برای عملی کردن این نوع یادگیری در اینجا چهار نکته وجود دارد که باید هنگام استفاده از تکنیک های یادگیری فعال در کلاس خود در نظر بگیرید:

1- یادگیری مبتنی بر پروژه

پروژه های کلاسی را توسعه دهید که منعکس کننده مشکلات زندگی واقعی باشد یادگیری مبتنی بر پروژه می تواند تعامل کلاس را افزایش دهد. یادگیری مبتنی بر پروژه شامل طیف گسترده ‌ای از فعالیت ‌ها است که در آن دانش ‌آموزان از مهارت‌ های تحقیقی برای حل یک مشکل واقعی استفاده می‌کنند.

2- برای خود ارزیابی با دانش آموزان خود همراه شوید

 مشارکت با دانش‌آموزان برای ایجاد ارزیابی در مورد خود، این گونه است که دانش آموز به نحوه نمره ‌دهی و انجام ارزیابی فکر می ‌کنند. خود ارزیابی، باعث ایجاد سواد ارزیابی می شود که بخش مهمی از یادگیری فعال است. وقتی دانش‌آموزان، دانش خود را درک کنند، می‌توانند کار دیگران را نیز بررسی کنند. وقتی ارزیابی های خود را طراحی می کنند، بازخورد را معنا دارتر می بینند. توسعه خود ارزیابی با دانش آموزان نیز استراتژی خوبی برای ایجاد اعتماد و ایجاد روابط است.

یادگیری مبتنی بر دانش آموز
یادگیری دانش آموز محور

 3. مهارت تفکر و بحث در کلاسی با رویکرد یادگیری فعال

به دانش آموزان کمک کنید تا مهارت های تفکر را با بحث در کلاس ایجاد کنند فعالیت ‌های کلاسی مانند فکر کردن گروهی روی یک مسئله، مشورت با دانش آموز پشت سری و … کمک می کند تا مهارت هایی مانند گوش دادن و تفکر را توسعه دهند. آن ها همچنین راهی برای ارزیابی فرآیندهای فکری دانش آموزان هستند.

 4- زیاده روی نکنید!

 شروع با یک استراتژی آموزشی جدید هیجان انگیز است، اما در آن نباید زیاده روی کرد! به آرامی شروع کنید. پروژه های آموزشی را به یک یا دو پروژه در سال تحصیلی محدود کنید و سال به سال برنامه های یادگیری با  این روش را برای خود برنامه ریزی کنید. توسعه مهارت های شما زمان می برد و یادگیری فعال یک سفر است. هدف ایجاد دانش آموزانی است که مطالب را به صورت عمیق یاد می گیرند.

5- گیمیفیکیشن در آموزش

بازی یکی از راه هایی است که دانش آموزان می توانند با تمام وجود در یک موضوع غرق شوند. برای این که بتوانید از تمام پتانسیل یادگیری دانش آموزان استفاده کنید بهتر است مطالب آموزش را با بازی ترکیب کنید و از آن ها بخواهید خود به کشف مطالب جدید بپردازند. قطعا مطالبی را که خود از یک بازی کشف کرده اند می تواند زمان طولانی تری به خاطر بسپارند تا مطالبی را که از یک سخنرانی طولانی به خاطر سپرده اند. به قطع می توان گفت گیمیفیکیشن در آموزش می تواند بسیار تاثیر مثبتی برای شروع یادگیری فعال در کلاس داشته باشد.

سخن پایانی

تقویت استقلال و ایجاد مالکیت بر یادگیری باعث ایجاد روابط و اعتماد می شود. هنگامی که مربیان به طور دموکراتیک علایق دانش آموزان را در پروژه های کلاسی بررسی می کنند، دانش آموزان برای یادگیری ارزش بالایی قائل می شوند. دانش‌آموزان با به کار بردن آموخته‌ های خود فراتر از ارزیابی‌ های فوری یا نمره ‌ها فکر می‌ کنند، و وقتی یک جامعه مشکلات را با هم حل می ‌کند، موجبات ارتقاء جامعه فراهم می شود. فقط باید در نظر داشت که این کار آسانی نیست. توسعه  مهارت ‌یادگیری فعال برای شما و کلاس درستان زمان و برنامه‌ریزی می ‌طلبد، اما نتیجه آن بسیار بزرگ و ارزشمند است.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد یادگیری فعال روشی نوین برای داشتن یک کلاس پویا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

مشاوره رایگان