فقدان آموزش خلاقانه و مبتنی بر مهارت در شیوههای آموزشی مرسوم، چالشهای زیادی را برای دانش آموزان و مربیان ایجاد میکند. استراتژی یادگیری فعال می تواند گزینه ی مناسبی برای مقابله با این موضوع باشد.
دوره معلم خلاق ویژه گیمیفیکیشن در تدریس
تفاوت در دو شیوه تدریس سنتی و تدریس فعال
در یک کلاس سنتی معلم در حال سخنرانی است و کودکان سرشار از انرژی، با بی حوصلگی و کلافگی به معلم خود گوش می دهند. قطعاً این نوع آموزش نمی تواند نتایج بسیار مثبتی داشته باشد. از طرف دیگر، یک کلاس درس فعال کودکان را قادر می سازد تا به جای نشستن و گوش دادن به سخنرانی، فعالانه در فعالیت ها و بحث های تعاملی شرکت کنند. از آنجایی که کودکان کنترل بیشتری بر فرآیند دارند، احتمال تمرکز و حفظ اطلاعات با آموزش فعال بیشتر است.
این مقاله به بررسی بهترین روش های یادگیری برای بچه ها و نقش اساسی معلمان می پردازد. بیایید با درک مفهوم یادگیری فعال در کلاس درس و اینکه چرا اجرای آن حیاتی است شروع کنیم.
بررسی انواع یادگیری فعال
یادگیری دانش آموز محور
این رویکرد بر نیازها و علایق دانش آموز تمرکز دارد. علاوه بر این، یادگیرندگان را قادر می سازد تا به طور فعال در فرآیند یادگیری شرکت کنند و به آنها اجازه می دهد تصمیم بگیرند چه محتوایی را یاد بگیرند و چگونه آن را بدست آورند.
یادگیری اکتشافی
این استراتژی به یادگیرندگان اجازه می دهد تا با کاوش در مفاهیم، اشیا و محیط فیزیکی خود، ایده ها و دانش خود را کشف کنند. به همین ترتیب، آنها را قادر می سازد تا با استفاده از دانش و تجربیات گذشته، مشکلات را حل کنند.
یادگیری تجربی
این روش به دانش آموزان کمک می کند تا با قرار دادن آنها در معرض تجربیات دنیای واقعی، بیاموزند. این به آنها اجازه می دهد تا دانش خود را در موقعیت ها، برخوردها و مشکلات مختلف به کار ببرند.
4 وظیفه شناختی درگیر در یادگیری
وقتی صحبت از یادگیری فعال و اصطلاحات مرتبط با آن می شود، یادگیرندگان را به مشارکت در وظایف شناختی زیر دعوت می کنند:
1. تفکر
یادگیری فعال به چیزی بیش از گوش دادن نیاز دارد. مربیان به جای انتقال ساده اطلاعات، تفکر فراگیران را به چالش می کشند. آنها را تشویق می کند که مطالب را به جای کپی برداری از طریق فعالیت های مختلف یادگیری فعال تجزیه و تحلیل کنند.
2. بحث کردن
در یک محیط یادگیری فعال، از فراگیران خواسته می شود تا ایده ها را به طور مستقل توضیح دهند یا با استفاده از رویکردهای مختلف در بحث شرکت کنند. این می تواند به شکل اعلان های ساختاریافته، تکالیف نوشتاری یا گفت و گوهای غیررسمی باشد.
3. بررسی
با درگیر کردن فراگیران در بحث ها، تمرین های یادگیری فعال به آنها این امکان را می دهد که به نحوه درک همسالان خود از یک موضوع خاص گوش دهند. به این ترتیب، دانشآموزان میتوانند موضوع را از دیدگاههای مختلف بررسی کنند و به آنها این امکان را میدهد تا متفکران کاملتری شوند.
4. ایجاد
فراگیران این فرصت را دارند تا با یادگیری فعال چالش ها را طی کنند. از آنجایی که دانش آموزان با مشکل خاصی مواجه می شوند، نه تنها مهارت های تحلیلی بلکه خلاقیت خود را نیز توسعه می دهند. چالشهای پیچیده در کلاس، آنها را قادر میسازد تا راهحلهای نوآورانه ایجاد کنند.
بررسی دلایل اهمیت انواع یادگیری فعال
انتقال از دوره های آموزشی مبتنی بر سخنرانی به دوره های یادگیری فعال، تجربه و نتایج یادگیری دانش آموزان را بهبود می بخشد. اگرچه با شواهد ثابت شده پشتیبانی می شود، برخی از مربیان و مؤسسات ممکن است در پذیرش کامل یادگیری فعال مردد باشند.
1. حفظ دانش طولانی مدت را ترویج می کند
یادگیرندگان به سادگی دانش را به خاطر نمی آورند یا حقایق سطحی را در یادگیری مبتنی بر فعال حفظ نمی کنند. آنها فعالانه در فرآیند یادگیری شرکت می کنند و از حواس چندگانه استفاده می کنند. در نتیجه، آنها می توانند مطالب آموزشی را بهتر درک کنند و آنها را در طولانی مدت حفظ کنند.
2. فرصت های ارزیابی را فراهم می کند
کسب بازخورد مکرر و فوری از مربیان و همسالان بخش مهمی از یک محیط یادگیری فعال است. این فرصتهای ارزیابی به آنها اجازه میدهد تا تصورات نادرست مرتبط با مطالب درسی را تصحیح کنند. به همین ترتیب، آنها می توانند درک عمیق تری از محتوای آموزشی ایجاد کنند و هر شکاف عملکردی را پر کنند.
3. انگیزه دانش آموزان را برای یادگیری افزایش می دهد
زبان آموزان منفعلانه گوش نمی دهند و در یک کلاس درس فعال در حال یادگیری می نشینند. آنها با درگیر کردن فعالانه خود در فرآیند یادگیری، ارتباط شخصی با مطالب برقرار می کنند. این به نوبه خود به تقویت انگیزه آنها برای یادگیری کمک می کند.
4. راه های متعددی برای یادگیری ارائه می دهد
راهبردهای انواع یادگیری فعال راه های متعددی را برای پردازش مطالب ارائه می دهند، از جمله نوشتن، بحث های کلامی و حل مسئله. علاوه بر این، به دانش آموزان این فرصت را می دهد که با همسالان خود در گروه های کوچک یا با کل کلاس همکاری کنند. این تنوع فرصت های یادگیری آنها را قادر می سازد تا بر اساس نقاط قوت و علایق خود یاد بگیرند.
مثالهایی از انواع آموزش فعال
افزایش مسئولیت های مربیان در یادگیری فعال اغلب منجر به بی میلی آنها برای ادغام آن در استراتژی های تدریس می شود. برخی ممکن است فکر کنند که زمان زیادی را صرف می کند و مدیریت کلاس را دشوارتر می کند. اگر شما هم همین احساس را دارید، تنها نیستید. تغییر به سبکهای آموزش فعال ممکن است با توجه به تقاضای آن برای تغییر عمیق در طراحی دوره، چالشهایی را ایجاد کند. اما اجرای آن غیرممکن نیست. در این جا چند نمونه از آموزش فعال را برای شما لیست کرده ایم.
1. بسترهای آموزشی مبتنی بر بازی
این استراتژی آموزش فعال از قدرت بازی ها برای ایجاد و حمایت از نتایج یادگیری استفاده می کند. با انجام بازی، دانش آموزان می توانند تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله را توسعه دهند. آنها می توانند در یادگیری مبتنی بر بازی از طریق:
- بازی های آنلاین
- بازی های حضوری با اشیاء ملموس مانند بازی های کارتی و رومیزی
- بازی های انفرادی یا تیمی
با یادگیری مبتنی بر بازی، دانش آموزان می توانند از اشتباهات خود در یک محیط امن و شبیه سازی شده درس بگیرند. همچنین به آنها اجازه می دهد تا مفاهیم جدید را در چارچوب روابط اجتماعی خود درک کنند.
2. مصاحبه های سه مرحله ای
این استراتژی یک راه عالی برای لذت بخش تر کردن یادگیری است. این شامل وظایف یادگیری مشارکتی است که در آن دانش آموزان نقش مصاحبه، مصاحبه کننده و منشی (یادداشت بردار) را بازی می کنند. به طور خاص، فرآیند مصاحبه سه مرحله ای شامل موارد زیر است:
مصاحبه: دو دانش آموز به نوبت با یکدیگر مصاحبه می کنند. معلمان می توانند بحث را با درخواست های خاص یا سؤالات باز ساختار دهند. بهجای پاسخهای ساده بله یا خیر، هر سؤال باید پاسخهای معناداری برای گوش دادن فعال و شفافسازی ایجاد کند.
اشتراکگذاری: دانشآموزان نقشهایشان را عوض میکنند، به این معنی که مصاحبهکننده مصاحبهشونده میشود و بالعکس. آنها فرآیند مصاحبه را تکرار می کنند و سپس بر اساس معیارهای خاص و سازنده به یکدیگر بازخورد می دهند.
خلاصه: فراگیران این فرصت را خواهند داشت که اطلاعات را تجمیع کرده و به گروه دیگری بپیوندند. آنها آنچه را که از شریک کاری خود آموخته اند را با گزارش، مقایسه یا ادغام خلاصه می کنند.
با این فعالیت، بچه ها می توانند یاد بگیرند که با استفاده از راهبردهای مختلف پرسش، مهارت های گوش دادن فعال و ارتباط را توسعه دهند. همچنین به آنها می آموزد که در زمان انتظار و نوبت گرفتن برای نقش خود صبور باشند.
3. پرسشگری متقابل
این یک استراتژی کم خطر است که مربیان می توانند برای هر موضوعی و در کلاس های درس با اندازه های مختلف اعمال کنند. این به یادگیرندگان این فرصت را می دهد که پس از تفکر مستقل در درک یک مفهوم یا حل یک مسئله با یکدیگر همکاری کنند. به طور معمول، مراحل زیر در این روش آموزش فعال وجود دارد:
به طور جداگانه در مورد یک سوال یا موضوع فکر کنید
معلم موضوع را ارائه می دهد یا یک سؤال باز مطرح می کند. سپس دانشآموزان یک دقیقه فرصت خواهند داشت تا به صورت جداگانه در مورد آن فکر کنند. آنها می توانند تصمیم بگیرند که پاسخ های خود را به موضوع یا درخواست داده شده یادداشت کنند.
با هم گروهی خود همراه شوید و با یکدیگر بحث کنید
دانشآموزان پس از فکر کردن در مورد موضوع یا سؤال، با یک هم گروه خود همکاری میکنند تا پاسخهای خود را به اشتراک بگذارند. این به آنها اجازه میدهد بهترین پاسخ یا راهحل برای یک مشکل را شناسایی کنند و درباره اینکه چرا عالیترین انتخاب است، بحث کنند.
ایده های خود را با کل کلاس به اشتراک بگذارید
آخرین مرحله این است که دوباره کلاس را تشکیل دهید و از هر زوج بخواهید بحث های خود را گزارش کنند. با این حال، اگر هدف اولیه تقویت مهارت های فراگیران در گوش دادن دقیق باشد، معلم می تواند به طور متناوب از هر دانش آموز بخواهد تا آنچه را که شریک زندگی اش به اشتراک گذاشته است، بازگو کند.
با استراتژی به اشتراک گذاری تفکر، دانش آموزان می توانند مهارت های ارتباطی و حل مسئله خود را تمرین کنند. به همین ترتیب، هنگامی که مشکلات و چالشها را با همسالان خود بحث میکنند، میتواند به تقویت درک آنها کمک کند.
4. آزمایشات عملی
این رویکرد مستلزم یادگیری از طریق انجام دادن است، به این معنی که یادگیرندگان خود را در موضوعی برای یادگیری غوطه ور می کنند. دانش آموزان به جای بحث ساده در مورد یک موضوع، مفاهیم و مهارت ها را با استفاده از تجربیات واقعی یاد می گیرند. آزمایشهای عملی با امکان کاوش در تمام حواس پنجگانه، که در رشد کودکان حیاتی هستند، به یادگیری عمیقتر کمک میکند. با آزمایش های عملی، یادگیرندگان جوان می توانند ارتباطات عصبی ایجاد کنند که تفکر خلاق و انتقادی را ترویج می کند. این می تواند به تجربه یادگیری طولانی مدت و مثبت دانش آموز کمک کند.
5. آموزش به همکلاسی
این رویکرد یادگیری برای یادگیری فعال به دانش آموزان کمک می کند تا دانش خود را با آموزش به همسالان دیگر تقویت کنند. تدریس همتا زمانی می تواند اتفاق بیفتد که یادگیرنده یک مفهوم را به زبان بیان کند و اطلاعات را با دانش آموز دیگری به اشتراک بگذارد. نمونههای متداول از فعالیتهای تدریس همتا عبارتند از:
- هم گروه کردن دو دانش آموز به عنوان دوستان در حال خواندن متن تعیین شده
- گروهبندی دانشآموزان در مقاطع و سطوح مختلف مهارت برای کار بر روی یک مهارت علمی خاص، به این معنی که یکی ماهر است در حالی که دیگری تجربه کمتری دارد.
- تقسیم دانش آموزان به گروه های کوچکتر برای آماده شدن برای یک آزمون یا پروژه گروهی
دانش آموزان با یادگیری از همسالان خود می توانند دیدگاه های ارزشمندی به دست آورند. عنصر اجتماعی در آموزش همسن ها نیز ممکن است آنها را برای مشارکت برانگیزد. دانش اموزان ممکن است تمایل بیشتری به پرسیدن سوالات و در میان گذاشتن مشکلات خود با همسالان خود داشته باشند تا با معلمان.
8. کلاس درس معکوس
کلاس درس معکوس رویکرد یادگیری سنتی را معکوس می کند. با استفاده از این تکنیک آموزش فعال، دانشآموزان در معرض محتوای خارج از کلاس قرار میگیرند تا با استفاده از موارد زیر، تفکر درجه بالاتری را تقویت کنند:
- خواندن
- فیلم های آموزشی
- فعالیت های فردی یا تیمی
در یک کلاس درس معکوس، فراگیران کنترل بیشتری و جدول زمانی انعطافپذیری بر فرآیند یادگیری خود دارند. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که دانش آموزان تجربه یادگیری عمیق تری دارند.
نقش معلم در کلاس درس فعال
با یادگیری فعال، معلمان فرصت بیشتری برای تعامل با کودکان دارند. اما آنها باید به طور جامع نقش اساسی خود را در یادگیری فعال برای به کارگیری استراتژی های موثر درک کنند.
مربیان به عنوان متخصص در کلاس درس سنتی در نظر گرفته می شوند و انتظار می رود دانش را به فراگیران منتقل کنند. این رویکرد منفعل فاقد تعامل است و اغلب منجر به نگرش آرام دانش آموزان در یادگیری می شود. با این حال، این نقش در کلاس درس آموزش فعال تغییر می کند.
قبل از گنجاندن راهبردهای تدریس فعال در کلاس درس، مربیان باید به خوبی از این نقش ها آگاه باشند:
1. فعالیت ها را برای به کارگیری دانش کسب شده تسهیل می کند
معلم به نقش یک تسهیل کننده در یک کلاس درس فعال تبدیل می شود. مربی به جای صرف اطلاعات، فعالیت هایی را سازماندهی می کند تا دانش آموزان را قادر سازد تا دانش کسب شده خود را تمرین کنند.
2. دانش آموزان را برای مشارکت در فعالیت های یادگیری برمی انگیزد
در این نقش، معلم به یادگیرندگان انگیزه می دهد تا مسائل را حل کنند یا تکالیف را انجام دهند. ارائه فعالیت هایی که علاقه و کنجکاوی یادگیرنده را برمی انگیزد، ممکن است به آنها کمک کند تا از دانش قبلی خود استفاده کنند و آنها را بیشتر در فرآیند مشارکت دهند.
3. دانش آموزان را راهنمایی می کند تا روند خود را بسازند و در مورد آنها تأمل کنند
از آنجایی که دانش آموزان کنترل بیشتری بر فرآیند یادگیری خود دارند، مربیان باید به عنوان راهنما عمل کنند و جایگزین هایی برای کاوش در اختیار آنها بگذارند. آنها همچنین باید به آنها فرصت دهند تا در مورد فرآیند یادگیری خود فکر کنند و آنها را تشویق به پیشرفت کنند.
نتیجه
با این استراتژی های یادگیری فعال برای بچه ها، معلمان می توانند دانش آموزان خود را درگیر و علاقه مند نگه دارند. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که تکنیک های یادگیری فعال برای مؤثر بودن نیاز به اجرای دقیق دارند.
ارزیابی آنچه یادگیرندگان به آن نیاز دارند گامی حیاتی در حصول اطمینان از اثربخشی یک استراتژی یادگیری فعال است. مربیان می توانند با درک نیازهای متنوع دانش آموزان، یک محیط آموزشی پررونق و فعال ایجاد کنند.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.