0
0

6 ویژگی مهم در ارتباط با دانش آموز ابتدایی

664 بازدید

از سالیان قبل تا امروز یکی از خصیصه های دانش آموز ممتاز، ساکت، مودب و خوش رفتار بودن است. دانش آموز ابتدایی در بازه سنی 7 تا 12 سال در دوره ای از سن خود قرار دارد که بیشترین نیاز را به جنب و جوش، تحرک و بازی را دارند. عمل ما از دانش آموزان در مدرسه می خواهیم خلاف ذات خود رفتار کنند. تحمل نیمکت های چوبی و فلزی برای چند ساعت متوالی واقعا برای یک دانش آموز سخت است. برای ایجاد انگیزه بهتر است ابتدا شخصیت و نیازهای روانی دانش آموزان خود را بشناسیم و سپس محدودیت های محیط مدرسه را شناسایی کنیم. برای اساس نیاز ها و محدودیت های موجود بهترین برنامه ممکن را برای دانش آموزان خود برنامه ریزی کنیم.

دانش آموز ابتدایی
دانش آموز ابتدایی

دانش آموزان ابتدایی

ورود به دوره ابتدایی یکی از پر چالش ترین مراحل زندگی هر کودکی است. زیرا او از محیط امن خانه که نقطه توجه بوده وارد محیط بزرگ تری می شود. قطعاً در این مکان جدید او دیگر تنها نقطه توجه نیست و باید با دیگران برای رفع نیاز های خود ارتباط بر قرار کنند. برای این که یک دانش آموز بتواند این مرحله از زندگی خود را به خوبی پشت سر بگذارد باید همراهانی آگاه در کنار او باشد.

فعالیت های معنادار

 دانش آموز ابتدایی علاقه مند است که بازی را تجربه کنند. زمانی که فعالیت ها خسته کننده شود حوصله دانش آموز سر می رود و ممکن است از خود حرکات و رفتاری نشان دهند که از نظر ما در شایسته او نیست. پس بهتر است کمی جذابیت را چانشنی تمام لحظات کلاس کنیم. یکی از بهترین پیشنهادات برای جذابیت یک کلاس می تواند استفاده از گیمیفیکیشن باشد.

جذابیت و ایجاد انگیزه

یکی از مواردی که باید در دوره ابتدایی به آن توجه کنیم محیط جذاب است. اگر دانش آموز ما هر روز سخت از خواب بیدار شود و شوقی برای آمدن به مدرسه نداشته باشد باید به دنبال عیب کار بگردیم. یکی از راه حل هایی که می تواند مدرسه را به محیطی جذاب تبدیل کند بازی است. ترکیب بازی با مطالب درسی با در نظر گرفتن محدودیت می تواند چاره کار باشد. فرض کنید شما خود دانش آموز یک کلاس هستید برای رفتن به کلاسی مشتاق تر هستید که معلم مطالب را به عنوان یک متلک وحده و به صورت خشک به شما ارائه می دهد یا مشتاق رفتن به کلاسی هستید که هر روز آزمایشات هیجان انگیز، بازی های جذاب و … در انتظار شماست. قطعاً با کمی فکر شما هم معلم دوم را انتخاب می کنید.

امنیت

 یک دانش آموز ابتدایی نیاز دارد که در مدرسه احساس امنیت کند. زیرا او قبل از ورود به مدرسه در خانه ای امن و با پدر و مادری زندگی می کرده که تمام تلاش خود را برای امنیت او می کردند. حال پس از ورود او به مدرسه از ناحیه امن خود جدا شده و با تعداد زیادی افراد ناآشنا در ارتباط است. حال فراهم کردن امنیت در مدرسه وظیفه کادر مدرسه و بخصوص معلم است. میزان آگاهی معلم می تواند برای دانش آموزان بسیار مفید باشد.

دانش آموز موفق
دانش آموز موفق

احترام

 یکی از مواردی که یک دانش آموز ابتدایی به آن نیاز دارد شان و احترام و عزت است که می تواند به تقویت اعتماد به نفس او کمک کند. یکی از مواردی که می تواند ضربات محکمی به دانش آموز بزند برخوردهای تند و زننده است. این نوع رفتار می تواند بسیار آسیب زا باشد. کودک ما نیاز دارد یک تصویر مثبت از خود داشته باشد. رفتار درست و آگاهانه ما می تواند موجب شکل گیری شخصیت های کامل برای کودکانمان باشد که تا سن بلوغ به اوج خود می رسد.

امید به آینده

دانش آموز ابتدایی بهترین روزها و ساعت های عمر خود را در مدرسه می گذارند بدون اینکه به طور کامل بداند هدف از این کار چیست. گاهی والدین از این که فرزندانشان علاقه ای به رفتن به مدرسه ندارند شکایت می کنند. معلم باید بتواند هدف از مدرسه رفتن و درس خواندن را به طور شفاف برای دانش آموز توضیح دهد این موضوع خود منجر به ایجاد امید و انگیزه در دانش آموزان می شود.

ابراز خود

دانش آموزان در دوران ابتدایی مخصوصاً کلاس اول تا سوم علاقه دارند از خاطرات، کارها و توانایی های خود صحبت کنند. گاهاً معلم ها به دلیل فشردگی مطالب درسی امکان این را ندارند که به این صحبت ها گوش دهند. ولی باید بدانیم که گوش دادن به دانش آموز می تواند چه تاثیر فوق العاده ای در اعتماد به نفس او داشته باشد. خوب است زمان هایی را برای گوش دادن به حرف های دانش آموزان خود اختصاص دهیم. این زمان ها می تواند به صمیمیت بین دانش اموز و معلم کمک کند.

شناخت شخصیت

شما برای اینکه بتوانید بهترین معلم برای یک کلاس باشید در ابتدا باید دانش آموزان خود را بشناسید. دانش آموزان شما شخصیت های مختلفی دارند. شناخت شخصیت های دانش آموزان و توجه به علاقه مندی های ان ها می تواند برای شما و موفقیت در کارتان بسیار راهگشا باشد.

سخن پایانی

 یک دانش آموز ابتدایی هنگام ورود به مدرسه با موضوعات بسیار جدیدی روبه رو است. خوب است که این دانش آموزان را درک کنیم و سطح انتظار خود را بالا نبریم. در نظر داشته باشیم کودک ما نیاز به راهنمایی دارد تا بتواند به بهترین شکل زندگی خود را بسازد. با بررسی نیازهای دانش اموزان می توانیم به بهترین شکل با آن ها ارتباط برقرار کنیم و آن ها را برای زندگی سرشار از موفقیت آماده کنیم.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد 6 ویژگی مهم در ارتباط با دانش آموز ابتدایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.