6 نکته برای آموزش کودکان بیش فعال

518 بازدید

یکی از دغدغه این روزهای معلمان، کودکان بیش فعال هستند. گاهی حضور کودکان با انرژی بالا می تواند نظم کلاس را بر هم بزند و تمرکز و انرژی معلم را بگیرد. برخورد مستقیم و تنبیه های رایج می تواند یک اثر گذاری کوتاه مدت داشته باشد. ولی خوب است که برای حل مشکل آموزش کودکان بیش فعال به دنبال راهکارهایی فراتر از تنبیه های رایج باشیم. وقتی با روشی صحیح با دانش آموزان بیش فعال برخورد کنید، می توانید شاهد تجربه زیبایی از انگیزه و احترام متقابل باشید.

آموزش کودکان بیش فعال
آموزش کودکان بیش فعال

کودکان بیش فعال

یکی از نکاتی که همیشه باید در نظر داشته باشید این است که کودکان بیش فعال فقط به توجه بیشتری نیاز دارند. بیشتر کودکان ذاتاً فعال هستند، اما کودکان بیش فعال همیشه در حال حرکت هستند و از یک فعالیت به فعالیت دیگر می پرند. در اکثر این کودکان مشکل تمرکز وجود دارد. وقتی از روش های سنتی تدریس استفاده می کنید، قطعاً این کودکان در توجه به درس ها مشکل خواهند داشت.

روش های مدرن آموزش جایگزین روش های سنتی

برای بهبود بهروی دانش آموزان و معلم باید به دنبال راه کارهایی باشید که بتوانید دانش آموزان خود را بهتر مدیریت کنید. در این جا 6 روش به شما پیشنهاد می شود که باعث جذاب و گیرا شدن تدریس شما می شود.

1- آموزش با بازی

یکی از راه حل های مفید برای دانش آموزان بیش فعال استفاده از گیمیفیکیشن یا بازی در آموزش است. شما با این روش می توانید مطالب درسی را به شیرین ترین روش به دانش آموزان خود آموزش دهید. گیمیفیکیشن یا ترکیب بازی با آموزش واقعا می تواند گره گشای مشکلات عمده ی معلمان با دانش آموزان بیش فعال باشد. همه کودکان بازی را دوست دارند. کودکان در زمان بازی آماده پذیرش بیشترین حجم از مطالب آموزشی را دارند.

2- به آنها بیاموزید که چگونه آرام شوند

تمرین های ساده و قابل اجرا در کلاس را با دانش آموزان خود تمرین کنید. برای دریافت نتیجه از این روش اندکی صبوری کید قطعاً شما در کنترل و آموزش دانش آموزان بیش فعال خود موفق تر خواهید بود. نتایج این تمرینات فقط در مورد نمرات نیست. مطالعه تحقیقاتی دیگری در بین دانش آموزان دبیرستانی نشان می دهد که یوگا به کنترل احساسات دانش آموزان کمک می کند.

ذهن آگاهی یعنی حضور در لحظه حال، بدون وابستگی یا قضاوت. برای یک کودک بیش فعال، به معنای احساس وضعیت فعلی در بدن و ذهن خود و ایجاد صلح با آن است. ذهن آگاهی معمولاً از طریق تکنیک های مدیتیشن به دست می آید. مدیتیشن ذهن را آموزش می دهد تا حواس پرتی ها را کنار بگذارد و در لحظه فعلی حضور داشته باشد. اگر فکر می کنید دانش آموزان شما برای مدیتیشن خیلی جوان یا بی توجه هستند، می توانید با تکنیک های ساده تنفس و آرامش شروع کنید. آنها همچنین منجر به یک وضعیت ذهنی متمرکز می شوند.

روش های نوین برای آموزش کودکان بیش فعال
روش های نوین برای آموزش کودکان بیش فعال

3-  آموزش عملی را تشویق کنید

دانش‌آموزان بیش‌فعال زمانی که درگیر این فرآیند هستند، بهتر یاد می‌گیرند. نمی توانید از آنها انتظار داشته باشید که با آرامش پشت میز خود بنشینند، به سخنرانی گوش دهند و سپس یادبگیرند. این برای آنها بسیار چالش برانگیز است. انجام دادن همیشه بهتر از گوش دادن است، بنابراین می توانید انجام دادن آنها را به یک فعالیت یادگیری تبدیل کنید.

به طور مثال از آنها بخواهید برای کتابی که بخشی از برنامه درسی است، تصویر بکشند. این یک راه خوب برای آموزش مقاله نویسی و داستان نویسی است. به جای آموزش علم در کلاس، هرازگاهی علم را بیرون از دیوار کلاس پیدا کنید. بردن کلاس خود به پارک ممکن است برای شما سخت باشد، اما اگر سفر میدانی را به خوبی سازماندهی کنید، دانش آموزان شما می توانند در حین اکتشاف یاد بگیرند.

4- به آنها اجازه حرکت دهید

کودکان بیش فعال، طبق تعریف، در یکجا نشستن مشکل دارند. ماندن بیش از حد طولانی پشت میز مدرسه برای آنها عذاب آور است. این دانش آموزان یادگیرنده حرکتی هستند. این چیز بدی نیست. این فرصتی برای شماست تا روش ‌های جدیدی را در روال‌ های آموزشی خود به کار ببرید.

به طور مثال هنگام تدریس درس تاریخ، آن را به یک پروژه بازیگری تبدیل کنید. هر دانش آموز نقشی را دریافت می کند و صحنه هایی از درس را اجرا می کند. شما می توانید راوی باشید و تاریخ ها و حقایق را وارد داستان کنید. وقتی اطلاعات را از طریق بازی فعال یاد می گیرند، به خاطر سپردن اطلاعات برای آنها بسیار آسان تر خواهد بود.

یا اینکه وقتی می‌خواهید چیزی بپرسید، به‌آرامی یک توپ را به سمت دانش‌آموز پرتاب کنید، نه اینکه او را با نام خطاب کنید. این یک فعالیت ساده است که سرگرمی را به بحث اضافه می کند. مثالی دیگر این است که پس از نیم ساعت نشستن پشت میز، از دانش آموزان خود دعوت کنید بایستادن، برقصن یا حرکات کششی انجام دهند. قطعاً می تواند برای کنترل انرژی کودکان بیش فعال مناسب باشد.

آموزش کودکان ADHD
آموزش کودکان ADHD

5- به آنها بیاموزید که مفید باشند

به دانش آموزان خود یاد بدهید مفید باشند. فعالیت هایی مثل تزیین کردن کلاس یا تمیز کردن کلاس را بر عهده داشته باشند. به طور مثال برای تمیز کردن کلاس دانش آموزان خود را به گروه هایی تقسیم کنید و به هر یک وظایفی را بدهید. وظایف را به صورت چرخشی بین دانش آموزان عوض کنید. در پایان از دانش آموزان تقدیر کنید تا حس مفید بودن را داشته باشند. این کار برای دانش آموزان بیش فعال می تواند بسیار مفید باشد. این کارهای ساده به فرزندان شما احساس مسئولیت می دهد و انرژی اضافی را در این فرآیند می سوزاند. در نتیجه دانش آموزان در بقیه روز آرام تر خواهند بود.

6- سیستم پاداش خود را ایجاد کنید

نمی‌ توانید انتظار داشته باشید که همه دانش‌ آموزان انگیزه داشته باشند و تمایلی به یادگیری هر چیزی که به آنها می ‌دهید نشان دهند. با این حال، می توانید دانش آموزان خود را تشویق و متقاعد کنید که بخواهند یاد بگیرند. با ارائه جوایز ملموس در آن ها انگیزه ایجاد کنید. دیپلم، برچسب یا خوراکی های سالم را به عنوان جایزه اهدا کنید. پاداش‌های ملموس نتایج فوری را ارائه می ‌دهند و به دانش‌ آموزان چیزی می ‌دهند تا روی آن تمرکز کنند. با این حال در نظر داشته باشید که دانش آموزان خود را زیاد به جایزه عادت ندهید تا ارزش آن کم نشود. یکی دیگر از موارد مهم بازخورد مثبت است. وقتی دانش‌ آموزان بیش فعال رفتار خوبی دارند، حتی اگر فقط برای چند دقیقه باشد، آنها را به خاطر موفقیت تحسین کنید.

سخن آخر

هر روشی که تصمیم به استفاده از آن دارید، به یاد داشته باشید: دانش آموزان بیش فعال فقط بچه هستند. آنها نمی توانند جدی باشند و همیشه دستورالعمل ها را دنبال کنند. اولین قدم برای حل مسئله ساده است: معلم باید از جدیت بیش از حد دست بردارد. با تکنیک های آموزشی سرگرم کننده، می توانید دانش آموزان بیش فعال را هدایت کنید تا تمام انرژی را در جهت درست متمرکز کنند.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد 6 نکته برای آموزش کودکان بیش فعال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.