بررسی انواع بازی برای کودکان(بازی ساختارمند، بازی آزاد)

913 بازدید

کلمه بازی برای اکثر افراد تداعی کننده کودکی است که در حال ساخت یک برج لگویی با آجر های خودش است. شاید به یاد بیاورید که ساعت ها در اطراف حیاط خانه خود در حال دویدن بوده اید. یا شاید به عروسک های باربی، سربازان اسباب بازی یا ماشین های رنگارنگ فکر کنید. همه این فعالیت‌ها به شدت متفاوت به نظر می‌رسند، اما یک چیز مشترک دارند – همه آنها ابزار مهمی برای مشارکت دادن کودکان در کشف کردن موضوعات جدید هستند. در این مقاله قصد بررسی انواع بازی برای کودکان شامل بازی ساختارمند و بازی آزاد را داریم.

بازی ساختارمند
بازی ساختارمند

بازی چیست؟

 انواع بازی برای کودکان راهی است که کودکان یاد می­ گیرند در مورد دنیای اطراف خود فکر کنند. ما با استفاده از بازی می توانیم مطالب زیادی را به کودکان آموزش دهیم. ما باید بدانیم هر نوع بازی حتی سر خوردن از سر سر برای رشد مغزی کودکان مفید است.

آکادمی اطفال آمریکا در گزارشی در سال 2018 این موضوع را تایید کرد و در آن ارتباط بین بازی کودک و ارتباطات اجتماعی و رشد مغز آن ها را برجسته کرد. به عنوان والدین، راه‌های ساده و در عین حال مؤثری وجود دارد که می‌ توانید فرزندتان را در بازی راهنمایی کنید. به هیچ عنوان منظور ما این نیست که فعالیت­ های آن­ ها را دیکته کنیم. اما می‌ توانید آن ها را تشویق کنید تا فعالیت‌های مختلفی را انتخاب کنند که به آنها کمک می‌کند هم در بازی ساختارمند و هم در بازی آزاد شرکت کنند.

بازی ساختارمند چیست؟

 از جمله انواع بازی برای کودکان، بازی ساختارمند است. بازی ساخت یافته اصطلاحی است که برای اشاره به فعالیت های هدف­مند به کار می­ رود. نمونه‌هایی از بازی ساختارمند شامل بازی‌های رومیزی، بازی‌های خارج از منزل است. ورزش‌های سازمان‌یافته مثل فوتبال یا هر چیز دیگری است که کودک را ملزم می‌کند تا دستورالعمل‌ها را برای تکمیل کاری دنبال کند. در نمونه­‌های بازی ساختارمند، تأکید زیادی بر رشد مهارت‌های منطقی کودک شده است. این نوع بازی کودکان را به دنبال پیروی از دستورالعمل‌ها و حل مشکلاتی که در مسیر پیش می‌ آیند به چالش می‌ کشد. همچنین با ایجاد رهنمودها و قوانینی که برای دستیابی به هدف در یک فعالیت، مورد استفاده قرار می گیرد، «ساختار» را فراهم می کند.

مزایای اصلی بازی ساختارمند

 1. تعیین و دستیابی به اهداف

 بازی ساختارمند، طبق تعریف، به کودک کمک می ­کند تا یاد بگیرد که چگونه هدف ­گذاری کند و به آن دست یابد. حتی یک بازی رومیزی ساده می­ تواند به کودک این امکان را بدهد که نتیجه مورد نظر خود را تعیین کند. مانند جمع آوری تعداد معینی تیله یا تکمیل یک الگو و بهترین راه برای رسیدن به آن را بیابد. در طول مسیر، آنها یاد می‌گیرند که چگونه با چالش‌ هایی که به وجود می‌ آیند کنار بیایند و چگونه به طور مؤثر برای رسیدن به یک هدف کار کنند. می توان گفت بازی ساخت یافته یکی از انواع بازی برای کودکان است که باید به آن توجه بسیار کرد.

 2. حل مسئله

بازی ساختارمند به کودکان چیزهای زیادی در مورد حل مسئله می ­آموزد زیرا آن­ها باید موانع موجود در مسیر را شناسایی کرده و بر آن­ها غلبه کنند. این موانع ممکن است ساده به نظر برسد، مانند جستجو و اتصال یک قطعه خاص لگو به بقیه قطعه ها. ممکن است این کار با یک خواهر یا برادر برای تکمیل یک پازل پیچیده یا پیدا کردن یکی از دوستان خود در طول یک بازی قائم باشک باشد. هر سناریویی که باشد، بازی ساختارمند به طور فعال بچه‌ها را درگیر می‌کند تا به سمت راه‌حل‌ های عملی حرکت کنند که به آن‌ ها در رسیدن به هدف کمک می‌ کند.

3. گوش دادن فعال

 هیچ پدر و مادری وجود ندارد که در مقطعی از اینکه فرزندش به نظر می­ رسد به او گوش نمی­ دهد شکایت نکرده باشد. شروع کنید و فرزندان خود را تشویق کنید تا در یک فعالیت ساختارمند شرکت کنند که در آن گوش دادن یا خواندن دستورالعمل ­ها کلید یک نتیجه موفقیت آمیز است. همانطور که کودک زمان بیشتری را صرف درگیر شدن در فعالیت‌های ساختارمند می‌کند، به تدریج یاد می‌گیرد که گوش دادن و توجه به دستورالعمل‌ ها کلیدهای موفقیت است.

 4. کاهش استرس

 اگرچه بازی ساختارمند برای همه کودکان مهم است، اما آن­هایی که دارای اختلال طیف اوتیسم هستند یا کودکانی که تمایل دارند به راحتی تحت تأثیر بازی “آزاد” قرار گیرند، به طور قابل توجهی می­ توانند از فعالیت­ های ساختارمند بهره بیشتری ببرند. این فعالیت‌ها نتایج روشنی را ایجاد می‌ کنند، و داشتن یک هدف نهایی در ذهن می‌ تواند به جلوگیری از غرق شدن یا استرس کودک با تلاش برای کشف نحوه شرکت در بازی‌ های بدون پایان کمک کند. کاهش استرس با شرکت در انواع بازی برای کودکان می تواند مفید باشد.

بازی آزاد چیست؟

در طرف دیگر طیف بازی، “بازی آزاد” است. بازی آزاد دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد – بازی بدون ساختار و باز که به کودکان اجازه می دهد خلاقانه با یکدیگر و دنیای اطراف خود درگیر شوند. نمونه‌هایی از بازی آزاد شامل زمان دویدن در اطراف زمین بازی، بازی‌های ساختگی مانند خاله بازی و رنگ‌آمیزی است.

بازی آزاد
بازی آزاد

مزایای بازی آزاد

در نمونه­ بازی‌های بدون ساختار یا آزاد، به کودکان زمان و مکان داده می‌شود تا خلاقیت خود را با ارائه «اهداف» و ایده‌هایی درباره نحوه اجرای بازی‌شان تقویت کنند. هیچ بزرگسالی وجود ندارد که بازی یا مسیرهای بازی را برای آن­ها مشخص کند تا به آن­ها بگوید که در نهایت چگونه باید به نتیجه برسد. این شیوه بازی در بین انواع بازی برای کودکان چندین مزیت دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

 1. اکتشاف

 بازی آزاد به کودکان این فرصت را می­ دهد تا با دنیای اطراف خود درگیر شوند. آن­ ها می توانند چیزهایی را که برای شان جالب است کشف کنند و اطلاعات بیشتری در مورد نحوه عملکرد جهان پیدا کنند. به عنوان مثال بازی در فضای باز را در نظر بگیرید. اگر به کودک اجازه داده شود در حیاط خلوت بدود، با درختان، آسمان، حیوانات و گیاهان و غیره روبرو خواهد شد. کنجکاوی آن­ها در مورد چیستی چیزها و آنچه انجام می­ دهند صرفاً با قرار گرفتن در معرض آن تحریک می شود.

2. اجتماعی شدن

وقتی به کودکان اجازه داده شود که با کودکان دیگر در بازی آزاد شرکت کنند، آن­ ها را قادر می­ سازد تا مهارت­ های اجتماعی خود را تمرین کنند. آن­ها یاد می­ گیرند که چگونه با دیگران تعامل داشته باشند، روابط برقرار کنند و برای حل مشکلات و غلبه بر چالش­ ها با هم کار کنند. آن­ها همچنین این فرصت را دارند که در تعامل با همسالان خود، همدلی را تمرین کنند. یکی از مزیت های انواع بازی برای کودکان تقویت مهارت های مختلف فردی و اجتماعی است.

 3. آزادی در اشتباه کردن

 به عنوان والدین، آخرین کاری که می ­خواهیم انجام دهیم این است که کودک را تشویق کنیم که شکست بخورد. اما یک جنبه عالی در مورد بازی آزاد این است که فضای مورد نیاز کودکان را برای انجام و اصلاح اشتباهات در یک محیط کم خطر را فراهم می کند. کودک نباید از شکست هراسی داشته باشد. باید بداند در بیشتر مواقع باید به تلاش خود ادامه دهد تا موفق شود.

 4. اعتماد به نفس

 بازی آزاد شاید بیشتر به دلیل کمک به تقویت اعتماد به نفس در کودکان، به ویژه آن­هایی که تمایل به خجالتی بودن دارند، شناخته شده است. کودکان یاد می­ گیرند که چگونه افکار و احساسات خود را هنگامی که در یک فضای امن هستند، مانند اتاق یا حیاط بیان کنند. آن­ها توانایی فکر کردن سریع و پردازش احساسات خود را در حین کاوش در دنیای اطراف خود ایجاد می ­کنند. در نهایت، این به اعتماد به نفس بیشتر و توسعه یک دیدگاه منحصر به فرد در زندگی تبدیل می ­شود که با رشد آن­ها همراه خواهد بود. تشویق کودکان به شرکت در انواع بازی برای کودکان می تواند تاثیرات مثبت همه جانبه ای داشته باشد.

5. تحرک

 بازی آزاد اغلب به شکل تمرین بدنی است. حتی سر خوردن از سرسره در پارک یا تاب خوردن روی تاب نیز فعالیت بدنی است. کودکان امروزی فعالیت بدنی کافی ندارند، بنابراین تشویق به بازی خلاقانه و در فضای باز راهی عالی برای کمک به حفظ سلامت ذهن و بدن آن­ها است.

ایجاد تعادل بین بازی ساختارمند و بازی آزاد

 چگونه بین انواع بازی برای کودکان تعادل برقرار کنیم شاید سوالی است که برای شما هم پیش آمده باشد. کودکان به عنوان بخش مهمی از رشد خود، درگیر بازی آزاد و همچنین بازی ساختارمند هستند. به عنوان والدین، وظیفه ما این است که کودک را هم به بازی ساختارمند و هم به بازی آزاد تشویق کنیم تا به رشد کودکان­مان کمک کنیم. راه‌های ساده‌ای برای گنجاندن بازی آزاد وجود دارد و در عین حال به اهمیت بازی ساختارمند در رشد کودک توجه داشته باشید.

انواع بازی برای کودکان
انواع بازی برای کودکان

 بدون اجبار

 این یک ایده عالی است که مرتباً کودک خود را در معرض بازی ها و فعالیت های جدید قرار دهید. یکی از بخش‌های سرگرم‌کننده فرزندپروری این است که فرزندتان را با چیزهای جدید آشنا کنید، مانند یک ورزش یا یک بازی که برای شما در کودکی اهمیت زیادی داشت. اما بین معرفی نوع جدیدی از بازی و مجبور کردن کودک به شرکت در آن تفاوت وجود دارد. به عنوان مثال، کودک شما ممکن است علاقه ای به لگد زدن توپ فوتبال در حیاط پشتی نداشته باشد. او ممکن است ترجیح دهند در محوطه، شن بازی کنند یا با توری پروانه ­ای بدود که حشرات را شکار کند. به فعالیت‌هایی که توجه فرزندتان را جلب می‌کند و آن‌هایی که نمی‌کنند توجه کنید و به تمایلات آن­ها احترام بگذارید. با توجه به انتخاب آن بین انواع بازی برای کودکان مناسب ترین ها را پیشنهاد بدهید.

احترام گذاشتن به تمایلات کودک به چه معناست؟

 فرزندتان را مجبور نکنید که در کلاس­ های کاراته شرکت کنند زیرا فکر می ­کنید این یک فعالیت ساختارمند خوب است. اگر کاراته را دوست ندارند، ادامه کلاس را متوقف کرده و دوباره ارزیابی کنید. شاید فرزند شما ترجیح دهد بسکتبال یا بیسبال بازی کند. یا، شاید ترجیح می دهد به جای ورزش، استراحت کند یا اینکه تمایل دارد به یک تیم روباتیک بپیوندند. به کودکانتان اجازه دهید تا به شما بگویند که فعالیت های خاص چه احساسی در آنها ایجاد می کند و تمایل داشته باشید که به آنها کمک کنید تا جایگزین­ هایی را پیدا کنند که از آن لذت می برند.

 هر کودکی حق دارد حوصله­ اش سر برود

برخی از والدین تمایل دارند برنامه های روزانه کودک خود را برنامه ریزی کنند زیرا نمی­ خواهند فرزندانشان خسته شود. اما هیچ ایرادی ندارد که به فرزندتان در روز زمانی که کار خاصی برای انجام دادن ندارد، وقت بدهید. این زمان­های کسالت آور دو هدف را دنبال می­ کند. اول، این زمان­ ها به مغز و بدن کودک شما اجازه می­ دهد بعد از مشغول بودن دوباره شارژ شود. دوم، این زمان­ ها فرصت ­هایی را برای آنها فراهم می­ کند تا بدون کمک یک بزرگسال به دنبال کارهایی باشند که می توانند انجام دهند. آموزش آرام کردن و لذت بردن از اوقات فراغت به کودک مهارتی است که در طول زندگی به او کمک می ­کند.

سخن آخر

به سادگی به نقاط قوت و ضعف دانش کودکان فکر کنید و فرصتی برای بهبود هر دو بگذارید. در تمام اوقات در طول بازی، کودکان باید به طور کامل غوطه ور شوند. اگر کودکان تمرکز خود را از دست بدهند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به نوع دیگری از فعالیت روی آورند. برای مثال، اگر از یک فعالیت بدون ساختار خسته شوند وقت آن رسیده که به سراغ یک فعالیت هدفمند بروند. به هر حال در برنامه کودک خود با توجه به تمایلات کودک از انواع بازی برای کودکان استفاده کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد بررسی انواع بازی برای کودکان(بازی ساختارمند، بازی آزاد)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.