0
0

یخ شکن های ارتباطی برای شروع جذاب سال تحصیلی

2123 بازدید

یخ شکن های ارتباطی اصطلاحی است که همیشه در هفته های ابتدایی سال تحصیلی زیاد به گوش می رسد. در این مطلب قصد داریم یخ شکن های موثر در ارتباط را بررسی کنیم. شروع سال تحصیلی هر چند همیشه جذاب و دوست داشتنی است ممکن است از طرفی به دلیل حجم بالایی از ناشناخته­ ها برای دانش­ آموزان ایجاد احساس رعب و وحشت کند. محیط جدید، معلم جدید، همکلاسی ­های جدید و … می تواند برای یک دانش­ آموز که تعطیلات طولانی را گذرانده کافی باشد که اندکی استرس در وجود او ایجاد شود.

یخ شکن های ارتباطی برای بر قراری ارتباط موثر
یخ شکن های ارتباطی

برقراری ارتباط موثر با دانش ­آموزان

آینده جامعه به دست دانش­ آموزان امروز است. دانش­ آموزانی که شما معلمین عزیز مسئول تربیت آن ­ها هستید. یکی از عواملی که می ­تواند به رشد و توسعه یک جامعه کمک کند تربیت نسلی فهیم و با درک بالا است. نسلی که همدلی را به خوبی آموخته باشد.

این موضوع به دانش­ آموزان کمک می­ کند تا ابزار های خود کنترلی و آگاهی اجتماعی را توسعه دهند که از نظر تحصیلی در بزرگسالی بسیار ارزشمند است. این دانش‌ آموزان همدل ‌تر هستند و بهتر می ‌توانند احساسات خود را تنظیم کنند و مهارت‌ های ارتباطی بهتری دارند. یخ شکن های ارتباطی باعث می شوند که شما بتوانید در همان ابتدای سال ارتباط بهتری با دانش ­آموز خود برقرار کنید و نسبت به روحیه دانش­ آموز خود شناخت بهتری داشته باشید.

مطالعه مقاله استفاده از بازی و افزایش انگیزه دانش آموزان در کلاس درس به شما پیشنهاد می شود.

مزایای گسترده یخ شکن های ارتباطی

  • مدیریت احساسات
  • بهبود عملکرد تحصیلی
  • تقویت تاب آوری
  • بهبود سلامت روان
  • افزایش برابری آموزشی
  • افزایش نرخ مشارکت دانش ­آموزان
  • رشد مهارت ­های بین فردی

بهترین نحوه شروع یک ارتباط موثر

یک معلم متفاوت و آگاه، می ­داند که با شیوه­ های سنتی نمی­توان ارتباط خوبی با دانش­ آموزان ایجاد کرد. یخ شکن ­های ارتباطی می­ تواند به شما معلم عزیز کمک کند تا چالش شروع مدارس را با خیال راحت پشت سر بگذارید. ابتدای سال تحصیلی را به گونه ­ای آغاز کنید که دانش­ آموزان شما خاطره ­ای خوش از ابتدای سال داشته باشند.

مکالمه های غیر رسمی و صمیمی

با دانش ­آموزان خود مکالمه های غیر رسمی داشته باشیم. با زبان خیلی ساده و در مورد موضوعات روزمره صحبت کنیم. هر روز صبح در شروع کلاس 10 تا 15 دقیقه را برای صحبت­ های گروهی جذاب با دانش­ آموزان خود اختصاص دهید. این گفتگو های غیررسمی به دانش آموزان نشان می دهد که یک معلم برای زندگی آن­ ها در خارج از کلاس درس هم اهمیت قائل است. این کار باعث می شود که دانش ­آموز احساس کند ارزش او فراتر از پیشرفت تحصیلی است.

مباحث غیر از درس

بحث‌ های غیر از درس همچنین فرصت‌ های مهمی را به دانش‌ آموزان می ‌دهد تا درباره یکدیگر مطالبی را بدانند. تعریف کردن در مورد خود، به دانش ­آموزان کمک می ­کند در مورد تجربیات مشترک اطلاعاتی بدست آورند. مثلاً هر یک از دانش­ آموزان می توانند در مورد رشته ورزشی یا هنری و یا کتاب­ هایی را که به آن علاقه دارند صحبت کنند. این کار همدلی را ایجاد می­ کند و به تقویت آگاهی اجتماعی کمک می­ کند.

شروع جذاب کلاس با بازی
کلاس های درس جذاب

مکالمه انفرادی

یکی از یخ شکن های ارتباطی موثر مکالمه های تک نفره است. سعی کنید در کلاس درس قدم بزنید و با دانش آموزان صحبت­ های انفرادی داشته باشید. می‌ توانید صحبت‌ های ساده‌ ای داشته باشید و ببینید که مکالمه، شما را به کجا هدایت می کند، یا می ‌توانید با دادن یک سؤال باز به کل کلاس، بحثی را مطرح کنید. به طور جداگانه در مورد پاسخ هر دانش آموز با آن ها بحث کنید، یا میزبان گروه های کوچکی باشید که در آن با چند دانش آموز در یک زمان می ­نشینید و همه در مورد پاسخ های خود صحبت می کنند.

تقویت ارتباط با دانش­ آموزان

برای گفت و گو با دانش آموزان خود وقت بگذارید. توجه داشته باشید که آن ها چه کسانی هستند و چگونه با همسالان خود ارتباط برقرار می کنند. شما می توانید از اطلاعاتی که بدست می­ آورید برای یافتن موضوعات مشترک بین دانش­ آموزان خود استفاده کنید. این شباهت‌ ها می‌ تواند به شکل‌ دهی پروژه ‌های جذاب، بحث‌ های گروهی و سایر فعالیت ‌های سازنده و مفید در آینده کمک کند. برای برقرار ارتباط بهتر می توانید از خود سوالاتی بپرسید مانند:

  • وقتی شما مکالمه را هدایت نم ی­کنید دانش آموزان چه می گویند؟
  • دانش­ آموزان شما در مورد چه چیزی صحبت می کنند؟
  • از چه زبانی استفاده می­ کنند؟
  • چه تجربیاتی را یاد آوری می ­کنند؟
یخ شکن های ارتباطی گروهی
مکالمات گروهی برای آشنایی بهتر

احترام متقابل

دانش آموزان بعد از خانواده بیشترین ارتباط را با معلمان خود دارند. اگر معلم با دانش­ آموز خود ارتباط حرفه ای، مودبانه و تحسین آمیز داشته باشد می تواند تاثیر مثبتی بر روابط دانش­ آموزان در جامعه داشته باشد. به زبان ساده باید مراقب نحوه صحبت با دانش آموزان خودمان باشیم و با آن ها به عنوان اعضای ارزشمند جامعه و کلاس درس برخورد کنیم. صحبت کردن با دانش­ آموزان با ادب حرفه­ ای باعث ایجاد حس برابری و احترام متقابل می­ شود. دانش‌ آموزانی که این نوع احترام را دریافت می ‌کنند، می ‌توانند در هنگام تعامل با همسالان خود همان رفتار را تکرار کنند. با استفاده از یخ شکن های ارتباطی می توان ارتباط را در ابتدا به گونه ای شکل داد که در ادامه به یک رابطه دوستانه تبدیل شود.

شرکت دادن دانش ­آموزان در بحث

یکی دیگر از راه‌ های مهم در مبحث یخ شکن های ارتباطی برای تقویت توانمندی دانش ­آموزان در برقراری ارتباط، ارائه نکردن پاسخ فوری به آن ها برای یک مشکل است. هنگام بحث درباره یک مشکل یا ارائه انتقاد، دانش آموز را راهنمایی کنید یا موضوع را به گونه ای ارائه کنید که به آن ها اجازه دهد خودشان آن را حل کنند. به عبارتی لقمه را برای آن ها نجویید. تلاش کنید به دانش ­آموزانتان راه دیگری بدهید تا مشکل را بررسی کنند و اجازه تلاش دوباره را به آن ها بدهید. این به دانش‌ آموزان شما اجازه می ‌دهد که فقط به شما متکی نباشند و خودشان تلاش کنند. همچنین به توسعه تفکر انتقادی و مهارت‌ های حل مسئله کمک می کند.

ابتدای سال بهترین زمان برای طرح قوانین کلاس

اگر به دنبال موضوعاتی می گردید که به عنوان یخ شکن های ارتباطی از آن استفاده کنید می توانید انتظارات و پارامترها را هر چه زودتر ترسیم کنید. سعی کنید قوانین را بسیار شیرین برای دانش­ آموزان خود بیان کنید. در نظر داشته باشید که دانش ­آموزان شما از در سنین پایین، مدرسه را به عنوان مکانی می بینند که آن ها را از بازی، آزادی مطلق و خانواده جدا کرده است. هنوز شاید به طور کامل اهمیت تحصیل برای آن ها روشن نباشد. پس بهتر است قوانین بسیار منعطف برای کلاس خود در نظر بگیریم.

هر گونه پارامتر و درجه بندی را به وضوح توضیح دهید. توضیح  شفاف همه موارد در اول سال باعث می شود دانش آموزان سال را با علاقه آغاز کنند. این شفافیت باعث ایجاد حس برابری بیشتر بین دانش آموزان و معلمان آن ها می­ شود. این رابطه با انتظارات متقابل به وضوح تعریف شده و منجر به کاهش استرس­ های ناشی از محیط و افراد ناشناخته می ­شود.

یخ شکن های ارتباطی برای رفع مشکل استرس
توجه به شخصیت هر دانش آموز برای رفع مشکل ارتباط

تعیین هدف برای سال تحصیلی

در ابتدای سال به عنوان یخ شکن های ارتباطی می توانید به کمک دانش ­آموزان تابلویی از اهداف را برای دانش­ آموزان خود تدارک ببینید. با وجود این اهداف به دانش آموزان نشان می ­دهید که شما به توانایی­ های آن ها ایمان دارید و اهداف و انتظاراتی را بر اساس آنچه که فکر می کنید می توانند انجام دهند تعیین کرده ­اید.

تمرین استقلال

سعی کنید از همان ابتدای سال به دانش ­آموزان خود فضایی برای استقلال بدهید. دانش‌ آموزان می‌ توانند مهارت ‌های خود مدیریتی را ایجاد کنند و استقلال بیشتری کسب کنند. شما می توانید ابزارهایی برای دستیابی به آن موفقیت با پارامتر های مشخص شده در اختیارشان قرار دهید. به جای اینکه همه چیز برای آن ها گام به گام انجام شود، ابزارهایی به آن ها داده می شود تا به تنهایی شروع به تمرین خود مدیریتی و نظارت بر پیشرفت خود کنند.

استفاده از بازی ها در کلاس درس

بازی ‌ها چیزی بیش از راه ‌های سرگرم‌ کننده برای گذراندن زمان است. آن ها ابزاری ارزشمند برای هر کلاس درس هستند. بازی ها، یخ شکن های ارتباطی بسیار موثری در شروع سال تحصیلی است. از طریق بازی‌ ها و فعالیت ‌ها، معلمان می ‌توانند مواد آموزشی را به روشی دلچسب برای دانش­ آموزان تدریس کنند. در شروع سال تحصیلی که دانش­ آموزان بعد از یک تعطیلات طولانی به مدرسه باز گشته­ اند یا دانش ­آموزان کلاس اولی که به محیط کاملاً جدیدی وارد شده ­اند شروع کلاس بسیار مهم است.

یک شروع خوب می تواند دانش ­آموز را تا آخر سال با انگیزه نگه دارد و یک شروع بد می تواند موجب ترس و دل زدگی از کلاس درس شود. بنابراین انتخاب بازی های یخ شکن در ابتدای سال می تواند بهترین گزینه برای شروع کلاس باشد. شما می توانید برای ایده های بیشتر برای بازی در کلاس مقاله تقویت یادگیری با بازی و بررسی ویژگی های یک بازی مناسب برای کلاس را مطالعه کنید.

بازی ها، یخ شکن های ارتباطی موثر برای شروع سال تحصیلی

فعالیت های گروهی یا تیمی، همکاری بین دانش­ آموزان را تقویت می ­کند که ممکن است در غیر این صورت تعامل نداشته باشند. برای حل یک مشکل یا برنده شدن در یک بازی، دانش ­آموزان باید در تعیین نقش­ های گروهی، بحث در مورد چالش ­ها و یافتن راه حل ­های موثر با یکدیگر همکاری کنند. این تمرین‌ ها نه تنها برای دانش ‌آموزان سرگرم‌ کننده و جذاب است، بلکه فرصت‌ هایی برای تمرین مهارت‌ هایی مانند تفکر انتقادی، آگاهی اجتماعی و تصمیم‌ گیری مسئولانه هستند.

آموزش عبارات مثبت به جای عبارت های منفی

در ابتدای سال بهترین زمان برای آموزش دادن عبارت های مثبت است. به دانش آموزان خود یاد بدهید به جای به کار بردن جملاتی مثل من “نمی­ توان این تمرین را انجام دهم” ، “این کار برای من سخت است”، ” یا اینکه من برای ریاضی ساخته نشدم”،” اشتباه کردم” و عبارت هایی مشابه این، جملات مثبت به کار ببرند. این اصطلاحات می­ تواند با عبارت­ هایی چون “من باید تلاش بیشتری بکنم”، “حتما دفعه بعد موفق می شوم”، “من می توانم”، “قطعاً با تمرین یاد می­گیرم” جایگزین شوند. تغییرات ایجاد شده در زبان کوچک، اما قدرتمند است. با تصور مجدد انجام چالش ها به عنوان فرصت، دانش آموزان انعطاف پذیرتر و با انگیزه تر می شوند. کلام مثبت می تواند شروع استفاده از یخ شکن های ارتباطی باشد.

فلش کارت عبارات مثبت

به عنوان بازی در شروع سال تحصیلی می­ توانید فلش کارت هایی را آماده کنید که عبارت هایی با بار منفی در یک سمت به همراه یک ایموجی غمگین و عبارت معادل آن با بار مثبت و یک ایموجی شاد در سمت دیگر کارت نوشته شده باشد. سپس فلش کارت­ ها را در اختیار دانش ­آموزان خود قرار دهید و به آن­ها نحوه استفاده از آن را آموزش دهید.

وقتی دانش ‌آموزان با یک احساس دشوار مواجه می ‌شوند و می‌ خواهند چیزی مانند «نمی ‌توانم انجامش دهم» را بگویند، می ‌توانند از آن فلش کارت (یا فلش کارت نزدیک ‌تر به احساسشان) را استفاده کنند. به جای گفتن “من نمی توانم این کار را انجام دهم”، دانش آموز می تواند عبارت معادل را برای خود بخواند. با این تمرین ساده فلش کارت، “من نمی توانم آن را انجام دهم” به “چه کاری می توانم انجام دهم تا این را یاد بگیرم؟” تبدیل می شود.

واقعیت یا تخیل؟

شرح بازی: برگه هایی را در اختیار دانش ­آموزان قرار دهید. هر دانش آموز باید 3 مورد را درباره خودش بنویسد. 2 مورد صحیح و یک مورد غلط است. به طور مثال غذای مورد علاقه پیتزا، حیوان خانگی مورد علاقه طوطی، ورزش مورد علاقه فوتبال و … . فقط هم گروهی های او نباید از این موارد اطلاعی داشته باشند. زمانی که همه گروه موارد را یاد داشت کردند. برای 10 دقیقه به آن ها وقت بدهید که با هم صحبت کنند. سپس اعضای گروه باید مواردی که در مورد هم گروهی خودشان که حقیقت دارد را کشف کنند. این بازی باعث شکل گرفتن مکالمه بین دانش­ آموزان می ­شود و همکلاسی ها می توانند شناخت بهتری از هم پیدا کنند. شما می توانید بازی زیادی در حوزه یخ شکن های ارتباطی را در شروع سال استفاده کنید.

شناخت بهتر با بحت گروهی
ایجاد بحث های گروهی برای شناخت بهتر

تار عنکبوت

وسایل مورد نیاز: یک قرقره نخ، یک لیست حاوی 20 سوال

شرح بازی: دانش آموزان باید در یک دایره بایستند و قرقره نخ را به دست یکی از دانش آموزان بدهید. دانش آموز اول سر نخ را در دست خود نگه می دارد و قرقره را برای نفر بعدی پرتاب می کند. سعی کنید این پرتاب قرقره به صورت نامنظم باشد. در انتهای سوالات، یک طرح به شکل تار عنکبوت ایجاد می شود که اگر هر یک از بچه ها نبود این طرح ایجاد نمی شد بنابراین حضور هر دانش آموزان مهم است. مطالعه مطلب اتاق فرار آموزشی می تواند به شما ایده های بسیار جذابی برای بازی های گروهی بدهد.

یک لیست از نمونه سوالات برای شما آماده کرده ایم.

  • 1. اگر ماشین زمانی داشتید که فقط یک بار کار می کرد به چه زمانی سفر می کردید؟
  • 2. اگر می توانستی به هر جای دنیا بروی، کجا می رفتی؟
  • 3. اگر قرار بود از خانه خود با خانواده برای مدت طولانی به جایی دیگر بروید و فقط سه شی را می توانستید ببرید چه چیزهایی را انتخاب می کردید؟
  • 4. اگر می توانستید با یک نفر که اکنون زندگی نمی کند صحبت کنید، چه کسی و چرا؟
  • 5. آیا حیوان خانگی دارید؟ اگر نه، چه نوع حیوان خانگی دوست دارید؟
  • 6. هدیه ای را نام ببرید که هرگز فراموش نخواهید کرد؟
  • 7. یک چیز را که واقعاً در مورد خود دوست دارید نام ببرید.
  • 8. کار مورد علاقه شما برای انجام در تابستان چیست؟
  • 9. شخصیت کارتونی مورد علاقه شما کیست و چرا؟
  • 10. آیا نام شما معنای خاصی دارد؟
  • 11. سخت ترین کاری که تا به حال انجام داده اید چیست؟
  • 12. بهترین اتفاقی که در این هفته برای شما افتاد چه بود؟
  • 13. اگر این هفته را دوباره داشته باشید چه کاری متفاوت انجام می دهید؟
  • 14. وقتی در مورد خدا فکر می کنید اولین چیزی که به ذهنتان خطور می کند چیست؟
  • 15. عجیب ترین چیزی که تا به حال خورده اید چیست؟
  • 16. اگر بتوانید از خدا بخواهید که یک مشکل را در جهان امروز تغییر دهد آن چیست؟
  • 17. چه کتاب، فیلم یا ویدیویی را اخیراً دیده یا خوانده اید؟
  • 18. ورزش مورد علاقه شما چیست؟
  • 19. دریا را دوست دارید یا کویر؟
  • 20. برای تفریح شهربازی را ترجیح می دهید یا استخر؟
بازی یکی از موثرترین یخ شکن های ارتباطی
بازی یکی از بهترین یخ شکن های ارتباطی

پرچم

وسایل مورد نیاز: مقوا سفید، مداد رنگی، چسب، وسیله ایی برای دسته پرچم

شرح بازی: وسایل را در اختیار دانش ­آموزان قرار دهید از آن ها بخواهید که پرچمی تهیه کنند و که معرف خصوصیات خودشان است. از دانش ­آموزان بخواهید 6 مورد را روی پرچم خودشان نقاشی کنند. مانند رنگ، غذا، بازی، کتاب مورد علاقه، خانواده، شهر محل تولد و … . بعد از اتمام ساخت پرچم بخواهید که آن ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و در مورد موارد کشیده شده روی پرچم توضیح دهند.

بازی کلمات

از دانش آموزان خود بخواهید در مورد کلماتی که دوست دارند صحبت کنند. هر کس سه کلمه را بیان می کند. دوستانش به کلمات رای می ­دهند و هر کلمه که رای بیشتری داشت دانش­ آموز باید در مورد آن صحبت کند. این کار باعث می­ شود تا دانش ­آموزان به هم توجه کنند و این بازی می ­تواند یکی از یخ شکن های ارتباطی برای کلاس اولی ­ها باشد.

سخن آخر

یکی از دغدغه­ های بسیار بزرگ والدین و معلمان شروع سال تحصیلی است. برای یک شروع طوفانی می­ توانید از یخ شکن های ارتباطی در شروع سال تحصیلی استفاده کنید. یخ شکن ­ها به شما این امکان را می ­دهند که بتوانید ارتباط قدرتمندتری با دانش ­آموزان خود داشته باشید. با استفاده از یخ شکن­ ها شما می ­توانید باعث کاهش استرس، بهبود عملکرد تحصیلی و افزایش انگیزه در دانش آموزان شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله گیمیفیکیشن را مطالعه کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد یخ شکن های ارتباطی برای شروع جذاب سال تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.