تعداد زیادی از معلمان ما علاقه زیادی به تغییر روش های تدریس سنتی و به روز شدن دارند. این معلمان عزیز و پرتلاش سعی می کنند دانش آموزانشان در یک کلاس جذاب، تدریس کاملی را تجربه کنند. قطعاً کودکان امروز تحمل فضای سرد و سنگین کلاس درس را ندارند. برای ارتباط قوی تر این دانش آموزان تدریس با بازی یا گیمیفیکیشن می تواند یک راه حل عالی باشد.
همگی شاهد تغییر نسل هستیم، کودکانی بازیگوش، باهوش و استقلال طلب، آیا به نظر شما تحمل فضای یک مدرسه سنتی برای این کودکان کار راحتی است؟ آیا معلم می تواند با شیوه های تدریس سنتی انتظار نتایج فوق العاده داشته باشد؟ سوالاتی از این دست می تواند برای شما هم مطرح باشد.
در این مقاله سعی می کنیم راه حلی ارائه دهیم که محیط کلاس را برای دانش آموزان به محیطی بسیار دلنشین و لذت بخش تبدیل کند. ورود بازی به دنیای آموزش می تواند اصلی ترین کلید حل این مشکل باشد. بازی وارسازی یا گیمیفیکیشن در آموزش می تواند کلاس درس شما را برای دانش آموزان لذت بخش کند.
مقایسه سیستم مدرسه و سیستم یک بازی
بازی، سیستمی است که بازیکنان درگیر یک روایت می شوند، طبق قوانین، بازی می کنند و در نهایت نتیجه ای قابل اندازه گیری را از آن خود می کنند. در مدرسه دانش آموزان نقش بازیکنان را دارند. اتفاقات مدرسه، درس و تکالیف، داستانی است که دانش آموزان را درگیر خود می کند. نمرات دانش آموزان (نتایج قابل اندازه گیری)، نتایجی است که دانش آموزان طبق قوانین تعریف شده از آن خود می کنند. بنابراین محیط یک مدرسه مشابه یک بازی است که به خوبی طراحی نشده است به همین دلیل دانش آموزان اغلب از بی حوصلگی و بی علاقگی شکایت دارند.
بیشتر بخوانیم: 11 ویژگی یک معلم خلاق برای داشتن کلاسی جذاب
طراحی یک کلاس جذاب
دانش آموزان پرشور امروز علاقه دارند که علم را به گونه ای یاد بگیرند که بتواند مفاهیم را به خوبی در اطراف خود لمس کنند. بازی های خوب در محیط های یادگیری عالی هستند زیرا چالشبرانگیز، غیرقابل پیشبینی و درگیرکننده هستند. یک معلم عالی برای مقابله با کسالت و بی علاقگی دانش آموزان می تواند از گیمیفیکیشن در آموزش و ورود عناصر بازی سازی به محیط یادگیری خود استفاده کنند.
ده اصل برای ساخت محیط یادگیری استثنایی با بازی
ده اصل برای داشتن مدرسه ای آرمانی و کلاس جذاب در این جا به شما معرفی خواهد شد. استفاده از بازی در محیط های آموزشی نیاز به داشتن اطلاعاتی در مورد بازی ها دارد. ورود بازی به دنیای آموزش باید به حدی باشد که از بار علمی مطالب کم نکند. از طرفی بازی ها نباید خشک و کسل کننده باشد.
سفر به پلوتون (گیمیفیکیشن در آموزش)
اهداف یادگیری را روشن کنید
در یک بازی خوب، اهداف و دستورالعمل های واضح به بازیکنان کمک می کند تا از طریق ماموریت های مختلف و جذاب پیشرفت کنند. این پیشرفت بخشی از جذابیت یک بازی خوب است و دلیلی برای ادامه بازی ارائه می دهد. در محیط کلاس، اهداف یادگیری باید در ابتدای هر درس به وضوح بیان شود.
اهداف یادگیری باید مقداری ارزش برای دانش آموزان ایجاد کند. جملاتی مانند «بعداً مهم خواهد بود» مبهم است و یا «در آزمون خواهد بود» جذاب نیست. یک معلم خلاق از این موارد پرهیز می کند و در عوض اهمیت مطالب را در بازی مشخص می کند.
بیشتر بخوانیم: گیمیفیکیشن در کلاس درس چطور به یادگیری بهتر دانشآموزان کمک میکند؟
استفاده از شخصیت ها در بازی
استفاده از شخصیت ها بازی را جذاب و هیجان انگیز می کند. در یک بازی خوب، بازیکنان شخصیت های به یاد ماندنی را بازی می کنند. دانش آموز، خود را در یک دنیای مجازی سرگرم کننده غوطه ور می کنند. وظایف درون بازی معنی دار هستند زیرا برای داستان و شخصیت ها اهمیت دارند. معلم باید محتوا بازی را به گونه ای تهیه کند که به موضوع درس مرتبط باشد. در غیر این صورت، دانش آموزان میزان کمی از مطالب را یاد می گیرند. بهتر است به جای یادگیری صرف در مورد ریاضی، به دانش آموزان یاد داد که چگونه مانند ریاضیدان ها فکر و عمل کنند. با استفاده از استفاده از عناصر بازی در کلاس گیمیفای شده قطعا شما می توانید کلاس جذاب و با نشاطی داشته باشید.
ارزیابی مکرر با عواقب کمتر از قوانین مهم یک کلاس جذاب است
بازی ها، مهارت بازیکننان را لحظه به لحظه زیر نظر می گیرند. روال بازی ها به گونه ای است که پله به پله سطح بازی سخت تر می شود. بازی برای این که سطح توانایی بازیکن را بسنجد و او را به سطح بعد منتقل کند متوقف نمی شود. بلکه ارزیابی را در حین اجرای بازی انجام می دهد. به طور مشابه، یک کلاس جذاب که به خوبی با گیمیفیکیشن طراحی شده است، ارزیابی های مکرر با عواقب بسیار کم برای دانش آموز در نظر می گیرد. در چنین محیطی به جای توقف آموزش برای آزمایش های گسترده، ارزیابی هایی در جریان طبیعی یک درس ترکیب میشوند و توانایی دانش آموزان سنجیده می شود.
دوره تبدیل تکلیف اجباری به فعالیت لذت بخش
انگیزه درونی و بیرونی
بازی های خوب درگیرکننده و رضایت بخش هستند زیرا چالش برانگیز هستند. بازیکنان دوست دارند مشکلات را حل کنند و بر موانع غلبه کنند. محققان پیشنهاد می کنند که انگیزه درونی چیزی است که درگیری را در یک بازی حفظ می کند. اما، بازی های موفق، بیشتر تعامل بازیکن را با پاداش های مناسب (انگیزه بیرونی) افزایش می دهد. جوایز درون بازی باید حداقل باشد، فقط به اندازه ای که بازیکنان را با انگیزه نگه دارد. اگر آن ها خیلی مهم باشند، بازیکنان ممکن است بی علاقه شوند. افزایش انگیزه در دانش آموزان یکی از رسالت های گیمیفیکیشن در آموزش است.
در یک کلاس جذاب و گیمیفای شده، ابزارهای انگیزشی بیرونی به شکل نوارهای پیشرفت و نشانها ممکن است علاقه مشارکت دانشآموز را افزایش دهد. این نتایج زیرا میتواند نسبت به نمرات و جوایز پایان سال ملموستر باشند. در گیمیفیکشن ابزارهایی چون نشان، تابلو، نوار پیشرفت، امتیاز و … می تواند به عنوان پاداش استفاده شود.
کلاس جذاب و ایجاد حق انتخاب
بازی های موفق، انتخاب های جذاب و پیچیدهای را به بازیکن ارائه می دهد. به عنوان مثال، بازیکنان ممکن است شخصیت یا مسیری را که برای تکمیل یک مرحله دنبال میکنند، انتخاب کنند. در کلاس جذاب، محتوا معمولاً به صورت خطی ارائه می شود و مربی موضوعات و تکالیف را الزامی می کند. اما، در یک محیط یادگیری بازی وارسازی شده، دانشآموزان اغلب مسیر خود را در میان محتوای دوره، موضوعات مورد مطالعه، یا حتی تکالیف و ارزیابیها برای تکمیل انتخاب میکنند.
تشویق به مشارکت
بازی های چند نفره فوق العاده محبوب هستند. در این نوع بازی ها، بازیکنان برای یک هدف مشترک با هم کار می کنند. از تیم خود با مشارکت در نقش ها یا مهارت های تخصصی حمایت می کنند. این نوع تعامل حس تعلق را تشویق می کند. این حس تعلق برای بازیکن در ادامه بازی و توسعه مهارت، ایجاد انگیزه می کند. در مدرسه، دانش زمانی به بهترین شکل ساخته می شود که دانش آموز عضو فعال یک جامعه یادگیری سالم باشد که تعامل گروهی را با بازخوردهای مثبت فراوان دریافت کند.
افزایش مهارت تدریجی
بازی های موفق به تدریج دشواری را افزایش می دهند و بازیکنان را با کسب مهارت های لازم برای پیشرفت به سطح بعدی حمایت می کنند. در یک کلاس جذاب که به خوبی طراحی شده است، دانش آموزان با محتوایی که چالش برانگیز است اما با حمایت معلم و همکلاسی های خود قابل انجام است، درگیر می شوند. توسعه و تقویت مهارت یکی از مسائلی است که در فضای آموزشی باید به آن بیشتر توجه کنیم.
شکست پایان راه نیست
در بازی ها وقتی کسی شکست می خورد تنبیه سنگینی برای او در نظر گرفته نمی شود. معمولاً به بازیکن اجازه داده میشود دوباره شروع و دوباره امتحان کند. در یک بازی خوب، بازیکنان از اشتباهات خود درس میگیرند و معمولاً زمانی به موفقیت می رسند که به آن ها فرصت دیگری برای انجام یک کار داده شود. این اجازه مکرر باعث افزایش مهارت و تقویت اعتماد بنفس دانش آموزان می شود.
فرزند با اعتماد بنفس، دانش آموز موفق
بدون «دکمه تنظیم مجدد»، شکست، در یک کلاس سنتی، میتواند آینده دانشآموز را ضعیف کند. در مقابل، یک محیط یادگیری با کیفیت و ترکیب شده با گیمیفیکیشن به دانشآموزان فرصت های مکرر می دهد تا قبل از رویارویی با ارزیابی ها و تکالیف سنگینتر، درک خود را بررسی کرده و از اشتباهات خود بیاموزند. در این شرایط، شکست یک گام اساسی در فرآیند یادگیری تلقی می شود، نه پایان راه.
تشویق به اکتشاف
بازی های موفق معمولاً پر از راز هستند و برخی از بازیکنان ساعت های بیشماری را برای کشف همه آن ها جستجو میکنند. به طور مشابه، در یک کلاس جذاب که به خوبی طراحی شده است از دانش آموزان در هنگام کشف مسائل پشتیبانی می کند. دانش آموزان تشویق می شوند تا روش های حل مسئله را تجزیه و تحلیل کنند و برای یافتن پاسخ در مورد راه های جایگزین بحث کنند. یکی از راه هایی که می توانید برای دانش آموزان خود کلاسی جذاب تدارک ببینید استفاده از بازی اتاق فرار آموزشی است. برای مطالعه بیشتر مطلب اتاق فرار آموزشی را مطالعه کنید.
دوره اتاق فرار آموزشی(ویژه کلاس درس)
تمرین مکرر از مهم ترین اصول یک کلاس جذاب است
به طور بالقوه بدیهی ترین اصل در لیست، تمرین کامل کردن است. بدون تمرین مداوم، یک بازیکن احتمالاً عملکرد ضعیفی در بازی خواهد داشت. به همین ترتیب، یک دانش آموز اگر میخواهد در ارزیابیها عملکرد خوبی داشته باشد، باید هر روز حل مسائل ریاضی را تمرین کند. با در نظر گرفتن این موضوع، در یک کلاس جذاب دانش آموزان در هر دوره، کلاس را با آزمون های کوتاه شروع و پایان می دهند. این تمرین نه تنها آن ها را به طور منظم در معرض سؤالات ارزیابی قرار می دهد، بلکه آن ها را به تمرین منظم، تشویق می کند.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.