تاثیر بازی بر یادگیری و آموزش کودکان

1855 بازدید

با استفاده از یادگیری مبتنی بر بازی و گیمیفیکیشن در آموزش، دانش آموزان در حین بازی مفاهیم و مطالب مورد نیاز را یاد می گیرند. بنابراین، جذاب ‌تر کردن فرآیند یادگیری، تأثیر مثبتی بر رشد عقلی دارد. بازی ها با درس های سنتی ترکیب می شوند زیرا فرآیند یادگیری سنتی می تواند یکنواخت باشد. اما یادگیری مبتنی بر بازی می تواند انگیزه دانش آموزان را برای یادگیری بهبود بخشد و نشان از تاثیر بازی بر یادگیری باشد. بازی نه تنها منبع شادی بوده، بلکه وسیله ای برای یادگیری است. آیا کودک شما از پرتاب کردن و گرفتن توپ لذت می برد؟ این امر مهارت های حرکتی و هماهنگی او را توسعه می دهد .

آموزش با بازی
اهمیت بازی در یادگیری کودکان

بازی یک عنصر اساسی برای رشد کودک است. در حین بازی، کودکان محیط فیزیکی خود را کشف و احساسات خود را ابراز می کنند. بازی یک فرآیند طبیعی برای کودکان در سراسر جهان بوده به گونه ای که نمی توان از تاثیر بازی بر یادگیری گذشت. در این مقاله اهمیت بازی برای آموزش دوران کودکی و تاثیری که بر یادگیری آن ها می گذارد را نشان خواهیم داد، پس تا پایان همراه ما باشید.

دوره معلم خلاق ویژه گیمیفیکیشن در تدریس

اهمیت بازی برای یادگیری دوران کودکی چیست؟

بازی نقش اساسی در فرآیند یادگیری در دوران کودکی دارد. از طریق بازی است که کودک خلاقیت، خود مختاری و ظرفیت تفکر خود را ارتقا می دهد. بازی ها به شکل گیری کامل عقل کمک می کنند و باعث رشد در حوزه های اجتماعی، عاطفی، فرهنگی و فیزیکی می شوند. به راحتی می توان گفت که بازی فقط جنبه سرگرم کنندگی ندارد و نمی توان تاثیر بازی بر یادگیری را نادیده گرفت. کودک با بازی علاوه بر سرگرمی، حافظه، تمرکز و برخی ویژگی های شخصیتی را در خود پرورش می دهد. همچنین، از طریق بازی، کودک روابط خود را با همسالان تمرین می کند و احساسات و مهارت های خود را برای مقابله با موقعیت های مختلف تقویت می کند.

گیمیفیکیشن در آموزش
تقویت مهارت ها در حین بازی کودکان

کودکان در حین بازی چه آموخته هایی کسب می کنند؟

اکنون که کمی بیش تر در مورد اهمیت بازی در یادگیری فهمیدیم، باید بدانیم که چگونه هر نوع بازی می تواند در این فرآیند نقش داشته باشد. در ادامه به این موضوع می پردازیم:

منطق

بسیاری از بازی ها برای تحریک تفکر منطقی مفید هستند. بازی هایی مانند گنج یابی و جستجوی کلمات راه های بسیار خوبی برای اعمال توجه، منطق و استدلال کودک شما هستند. برای تاثیر بازی بر یادگیری، می توان آن ها را به صورت گروهی یا فردی انجام داد.

خلاقیت

دور کردن کودک از واقعیت و تمرین تخیل راه هایی برای برانگیختن خلاقیت است. فعالیت هایی مانند نقاشی، نمایش و داستان در این دسته قرار می گیرند و برای رشد کودک نیز مهم هستند.

روابط بین فردی

بازی‌ ها به کودکان اجازه می‌دهند تا حتی از راه دور، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و امکان ایجاد پیوند های دوستی بیش تر است. تاثیر بازی بر یادگیری بسیار مهم است زیرا باعث می شود که بچه ها مفاهیم همزیستی را یاد بگیرند. این مورد برای زندگی و مدرسه آن ها مفید خواهد بود و در آینده نیز کاربرد دارد.

رفتار و اخلاق

از طریق انجام بازی هایی با قوانین صحیح، کودکان یاد می گیرند که رفتار تکانشی خود را کنترل کنند. ویژگی های هر بازی به آن ها کمک می کند تا در مواقع حساس تصمیم گیری درستی داشته باشند. همچنین، تاثیر بازی بر یادگیری، فکر کردن و تأمل در نگرش های فردی قابل مشاهده است.

ارتباط یادگیری و بازی
تاثیر بازی بر یادگیری و آموزش کودکان

چگونه می توان تاثیر بازی بر یادگیری را در برنامه ریزی مدرسه پیاده کرد؟

مدیران و معلمان باید نگران اجرای بازی ها در برنامه ریزی مدرسه باشند. همانطور که دیدیم تأثیرات آن ها در فرآیند یادگیری زیاد بوده و می تواند نتایج مهمی در رشد دانش آموزان به همراه داشته باشد. بنابراین، معلمان می‌توانند در مورد اینکه کدام بازی ها بیش ترین تأثیر مثبت را در کلاس دارند و برای تاثیر بازی بر یادگیری بیش تر باید هر هفته چند بار انجام شود، تبادل نظر کنند. بیایید برخی از تاثیرات بازی ها را در محیط مدرسه و یادگیری آن ها بیان کنیم.

آرامش دانش آموزان

بازی ها دانش آموزان را سرگرم و باعث آرامش آن ها می شوند. یافتن کودکانی که غرق در تکالیف مدرسه و فعالیت های بیرونی هستند طبیعی بوده که باعث بی حوصلگی آن ها می شود. بازی باعث شده تا دانش آموزان برای دقایقی آرامش و استراحت داشته باشند.

آموزش مهارت با بازی
یادگیری بیش تر با انجام بازی

تقویت مهارت های زندگی

یکی از موارد تاثیر بازی بر یادگیری این است که کودکان چندین مهارت مختلف را در خود پرورش می دهند. این خصوصیات به دست آمده در دوران کودکی برای آینده مهم خواهد بود. با استفاده از بازی شما شاهد مزایای منحصر به فرد آموزش با بازی در زندگی کودکان خواهید بود.

حفظ سلامت دانش آموزان

بازی ها به حفظ سلامت دانش آموزان نیز کمک می کنند. کودکان از طریق این فعالیت ها انرژی مصرف کرده، تمرکز بیش تری داشته و همچنین ورزش می کنند. این امر کودکان را از استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه و تلویزیون که می تواند مضر باشد، دور نگه می دارد.

تقویت مهارت های عاطفی اجتماعی

مهارت‌ های عاطفی و اجتماعی بخشی از ویژگی های شخصیتی هستند که هر فردی برای مدیریت هیجان‌ ها و واکنش‌ های خود به آن نیاز دارد. علاوه بر تاثیر بازی بر یادگیری، این نوع مهارت ها در فرد رشد یافته و به دانش آموزان توانایی بیش تری برای مدیریت احساسات و عمل می دهد. بازی همچنین برای یادگیری مهارت های حل مسئله مهم است. در حین بازی، کودکان می توانند تصمیمات خود را بگیرند. مهم این است که تفکر خود را درگیر کنند.

تاثیر بازی بر یادگیری
ارتباط کودکان با یک دیگر در زمان بازی

سخن پایانی

در این راهنما به تاثیر بازی بر یادگیری در دوران کودکی و این که چگونه این فعالیت ها به رشد کودکان کمک می کند، اشاره کردیم. بازی برای تحریک مهارت های مختلف، تشویق رشد اجتماعی، شناختی، عاطفی و غیره ضروری است. بازی به کودکان این فرصت را می دهد تا آن چه را که در یک روز، زمان یا موقعیت خاص تجربه کرده، بیان کنند. یادگیری با بازی و نقش مهم بازی در آموزش باعث شده امروزه معلمان بخش اعظمی از تدریس خود را با بازی همراه کنند و شاهد تاثیر مثبت آن بر یادگیری دانش آموزان باشند.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد تاثیر بازی بر یادگیری و آموزش کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.