ارائه راهکارهایی  برای داشتن دانش آموز با انگیزه

718 بازدید


با رواج یافتن گوشی های هوشمند و همچنین ثبت نام کردن تمام افراد بدون محدودیت سنی در اپلیکیشن های مجازی، می توان شاهد بود که خیلی از دانش آموزها، نسبت به درس خود پسرفت کرده اند. با شیوع بیماری کرونا و مجازی شدن مدارس و کلاس های آنلاین هم این مشکل چندین برابر شد، به نوعی که در طی چند سال اخیر می توان مشاهده نمود که بیشتر دانش آموزها در درس های خود نمرات خوبی را کسب نمی کنند. حال برای به وجود آوردن یک دانش آموز با انگیزه باید والدین نکاتی را رعایت کنند تا آن ها بهتر بتوانند درس های خود را متوجه شوند و همچنین هدفی هم برای آینده خود داشته باشند. آکادمی دانوش برای موفقیت شما در زمینه پرورش دانش آموز با انگیزه همراه شما است.

گیمیفیکیشن
ایجاد انگیزه در دانش آموزان

نکاتی برای داشتن دانش آموزانی با انگیزه

نکات زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند تا فرزندان خود را با انگیزه و هدف بزرگ کنید. حال برخی از آن ها عبارت اند از:

توجه به علاقه و استعداد آن ها

نکته بسیار مهمی که کمک می کند تا فرزند شما با انگیزه شود، توجه کردن به علاقه و استعداد آن ها است. به عنوان مثال اگر یک دانش آموز به هنر علاقه دارد، مانع او نشوید‌. همه افراد علاقه یکسانی ندارند و ممکن است که برخی از آن ها در رشته های هنری موفق تر شوند.


با نادیده گرفتن علایق آن ها باعث می شوید تا هم استعداد آن ها سرکوب شود و هم هدف و انگیزه نداشته باشند. سعی کنید تا حد امکان با خریدن کتاب ها یا وسایلی که آن ها را به هدفشان نزدیک می کند، فرزندان خود را تشویق کنید. اینگونه هم می توانیم دانش آموز با انگیزه و توانا پرورش دهیم و هم آن ها از همان سن کم با علایق و استعدادهای خود آشنا می شوند.

دانش آموز با انگیزه
ایجاد انگیزه درونی در دانش آموزان

خواندن کتاب

با خریدن کتاب هایی که مخصوص سن آن ها باشد، سعی کنید تا ذهنشان را بازتر کنید. کتاب ها مطالب بسیار خوبی را آموزش می دهند و باعث می شوند که دانش آموزان با دید گسترده تری با دنیای اطراف و علایق خود آشنا شوند. نکته مهمی که در خصوص کتاب ها وجود دارد، انتخاب آن ها است. برای کمک به پرورش دانش آموز با انگیزه بهتر است که تا حد امکان کتاب هایی که با علاقه آن ها مرتبط باشد را تهیه کنید‌. در سنین کودکی، انسان برای یادگیری به مشابه اسفنجی است که مشتاق جذب کردن است. شما می توانید از این خاصیت استفاده کنید و کودک خود را در معرض اطلاعات مختلف ولی درست و حساب شده قرار دهید تا بتوانید به پیدا کردن علاقه مندی های کودک به او کمک کنید.

محدود کردن فضای مجازی، کمک به پرورش دانش آموز با انگیزه

فصای مجازی باعث می شود تا انرژی دانش آموزان بیهوده صرف شود. همچنین گذراندن وقت زیادی در اینترنت و شبکه های اجتماعی، علاوه بر اینکه باعث پیشرفت آن ها نمی شود، همچنین باعث افسرده تر شدن فرزندان می شود. می توانید آن ها را محدود کنید و با تعیین کردن ساعت های مختلفی در روز، به آن ها اجازه استفاده از موبایل و اینترنت را دهید.


شاید سوالی به وجود آید که فضای مجازی چه ضرری دارد؟ باید بیان کنیم که بخش اعظمی از مطالب و محتواهایی که در اینترنت و فضای مجازی به اشتراک گذاشته می شوند، باعث آسیب به روح و روان آن ها می شود. مثلا به مرور زمان، خود را با بلاگرها و افراد مشهور مقایسه می کنند و در نتیجه این حس خود کم بینی در آن ها ایجاد می شود. اگه این مطالب رعایت نشود، افسردگی جایگزین هدف و انگیزه می شود و در نتیجه دانش آموزان علاوه بر اینکه به درس توجهی نمی کنند، آن ها را هم درک نخواهند کرد.

تدریس با بازی
ایجاد انگیزه در طرح درس

تشویق کردن دانش آموزان

نکته مهم دیگر که در خصوص به وجود آوردن یک دانش آموز با انگیزه کمک می کند، تشویق آن ها می باشد. حتی اگر کار فرزندان و دانش آموز شما خوب نیست،  با تشویق درست و به موقع آن ها باعث می شوید تا بهتر عمل کنند. به عنوان مثال اگر در مرحله اول یک نقاشی به شما نشان می دهد و اصلا جالب نیست، نیاز به سرکوب کردن نیست. آن ها را تشویق کنید. اینگونه حس انگیزه در آن ها بیشتر می شود و برای نشان دادن استعداد خود، بهتر تلاش می کنند. باید بدانیم که استفاده درست از تشویق و تنبیه می تواند در موفقیت دانش آموزان بسیار تاثیرگذار باشد. یکی از را ه های موثر برای توقیت انگیزه دانش آموزان استفاده از بازی است.

توضیح دادن درس ها به روش های ساده تر


برای پرورش یک دانش آموز با انگیزه، می توانید درس های آن را به روش ساده تر توضیح دهید. به عنوان مثال اگر آن ها در درس ریاضی یا علوم مشکل دارند، با استفاده از روش های داستانی یا با کمک اشکال، می توانید درس را بهتر توضیح دهید. خیلی از دانش آموزان از سختی درس گله می کنند. شما این گونه کمک می کنید تا فرزندنتان از درس زده نشود و همچنین آن را بهتر درک کند. استفاده از بازی در آموزش یا گیمیفیکیشن می تواند کمک کند تا هر دانش آموزی با هر شخصیتی انگیزه بسیار بالایی برای یادگیری داشته باشد.

افزایش انگیزه با بازی
برنامه ریزی برای داشتن دانش آموز با انگیزه

پیروی کردن از یک برنامه ریزی درست

موضوع مهم بعدی برای داشتن یک دانش آموز با انگیزه، ایجاد یک برنامه ریزی درست می باشد. برنامه ریزی باعث می شود تا آن ها طبق روتین عمل کنند و وقت خود را برای مسائل بیهوده هدر ندهند. البته بهتر است که برای دریافت برنامه به یک مشاور یا یک متخصص مراجعه کنید. برنامه باید به گونه ای باشد که یادگیری را برای دانش آموزان آسان کند.

برای اینکه برنامه ریزی آسیبی به روح و جسم دانش آموزان وارد نکند باید تفریح و استراحت هم داشته باشند. برخی از والدین با این عقیده که برنامه ریزی فقط پیرو درس خواندن است، فرزندان خود را به این کار مجبور می کنند. اما باید بیان کنیم این موضوع اصلا صحیح نیست. شما می توانید در یک برنامه روتین درست، درس خواندن به موقع و تفریح را برای کودک خود داشته باشید. با رعایت تعادل دانش آموزان اذیت نمی شوند. همچنین شما می توانید با کمک از افرادی که در این حوزه تخصص دارند،راه های پرورش یک دانش آموز با انگیزه را به خوبی یاد بگیرید و کودکان خود  را به هدف نزدیک تر کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد ارائه راهکارهایی  برای داشتن دانش آموز با انگیزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.