0
0

9 راهکار تقویت مهارت های اجتماعی و عاطفی در دانش آموزان

1155 بازدید

یادگیری مهارت های اجتماعی و عاطفی، فرآیند یادگیری درک و مدیریت احساسات، مدیریت استرس، ایجاد روابط مثبت و تصمیم گیری مسئولانه است. همه چیز به نحوه برخورد ما با افراد و موقعیت های اطرافمان بستگی دارد. تحقیقات بیشتر نشان می دهد که مهارت های اجتماعی و عاطفی لازمه موفقیت در زندگی هستند، اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. برخی از کودکان ممکن است به طور طبیعی استعداد خواندن احساسات دیگران را داشته باشند. ولی بیشتر آنها برای توسعه این توانایی ها به کمک نیاز دارند. در این مطلب ما به ارائه روش هایی برای تقویت این مهارت می پردازیم.

مهارت های اجتماعی و عاطفی
تقویت مهارت های اجتماعی و عاطفی(SEL)

1- لحظات تمرکز حواس

اگر به دنبال راه ‌هایی برای کمک به دانش‌ آموزان خود هستید تا مهارت‌ های عاطفی و اجتماعی را که برای موفقیت در کلاس و فراتر از آن توسعه دهند، آگاهی ذهن می ‌تواند پاسخگو باشد. گنجاندن لحظات تمرکز حواس در کلاس درس می تواند به کودکان کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه بر زمان حال تمرکز کنند. همچنین روابط بهتری با دیگران ایجاد کنند و افکار و احساسات خود را درک کنند.

شما می توانید تمرکز را به روش های مختلف در کلاس خود بگنجانید. به عنوان مثال، می توانید از بچه ها بخواهید قبل از شروع کار چند دقیقه پشت میز خود بنشینند یا یوگا را با هم به عنوان یک تیم تمرین کنند. همچنین می ‌توانید در طول درس ‌های از تمرین ‌های تمرکز حواس استفاده کنید. به عنوان مثال، از دانش‌ آموزان بخواهید چشمان خود را ببندند و تصور کنند اگر در سیاره دیگری زندگی می ‌کردند چه شرایطی داشت.

2- برای زمان سکوت، برنامه ریزی کنید

در مورد زمان سکوت، لازم است برنامه ای برای گنجاندن آن در درس داشته باشید. می ‌توانید این کار را با نشاندن دانش ‌آموزان در یک دایره انجام دهید و سپس از آن ها بخواهید احساسات خود را در مورد درس به اشتراک بگذارند. این به آنها کمک می کند تا یاد بگیرند که چگونه احساسات خود را شناسایی کنند و دیگران چگونه به آنها واکنش نشان می دهند.

یک راه خوب برای گنجاندن زمان سکوت در درس، داشتن یک سیستم پاداش است. می‌ توانید برچسب ‌ها یا نمودارهای ستاره ‌ای بدهید یا حتی به آنها اجازه دهید در جلو کلاس کتاب بخوانند. این به بچه‌ ها کمک می‌ کند بفهمند که زمان سکوت مهم است و شما می‌ خواهید که آنها درگیر آن باشند. اگر آن‌ ها نمی‌ خواهند ساکت باشند، ممکن است لازم باشد یک سیستم پاداش یا نوعی انگیزه را وارد کنید.

3- یک بازی تیمی

بازی‌ های تیم ‌سازی راهی سرگرم ‌کننده برای ایجاد مهارت‌ های ارتباطی و ترویج همکاری هستند. در این بازی، تیم ‌هایی از بچه ‌ها با انجام یک کار با هم با یکدیگر به رقابت می ‌پردازند. تیم ها می توانند از گروه های منتخب بچه ها تشکیل شوند یا به صورت تصادفی ایجاد شوند. برای تشویق ارتباط، باید بازی‌ را انتخاب کنید که به سطحی از کار گروهی نیاز دارد. همه تمرین ‌های تیم ‌سازی نیازی به برقراری ارتباط بین هم تیمی ‌ها دارد.

دانش اموز موفق
دانش اموز موفق

4- از موسیقی استفاده کنید

موسیقی یک ابزار عالی برای کمک به دانش آموزان در انجام فعالیت ها است. این می تواند به آنها کمک کند تا آرام شوند و برای چیزهای بعدی در برنامه خود آماده شوند، که به آنها امکان می دهد راحت تر توجه کنند. موسیقی همچنین می ‌تواند به دانش ‌آموزان کمک کند تا بر روی کار مورد نظر تمرکز کنند و به آن‌ ها علاوه بر آنچه که نگران آن هستند، چیز دیگری نیز برای فکر کردن به آن‌ ها بدهد.

در نهایت، موسیقی می تواند به عنوان خروجی برای کاهش استرس یا رهایی عاطفی مورد استفاده قرار گیرد. اگر فرزند شما از مدرسه به خانه می آید و احساس ناامیدی می کند، سعی کنید در حالی که برای خواب آماده می شود یا کتاب می خواند، کمی موسیقی در اتاقش پخش کنید. این اثر دوگانه ای برای آرام کردن آنها خواهد داشت و در عین حال به آنها چیزی آرامش بخش برای تمرکز و همچنین پردازش احساسات آنها می دهد.

5- کار تیمی را تشویق کنید

یکی از بهترین راه‌ ها برای کمک به دانش ‌آموزان در توسعه مهارت ‌های اجتماعی و عاطفی، کار گروهی است. کار تیمی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد و نباید فقط به دانش آموزانی که روی یک پروژه یا فعالیت با هم کار می کنند محدود شود. می توانید کار گروهی را در بین دانش آموزان، معلمان و حتی والدین تشویق کنید.

از دانش‌ آموزان بخواهید که هر کدام گروه‌ های چهار یا پنج نفره تشکیل دهند – اما نه بیشتر از هفت نفر. اندازه هر گروه مهم است زیرا به بچه ها کمک می کند تا روی نیازهای هم تیمی های خود تمرکز کنند و در عین حال با آنها ارتباط موثر برقرار کنند. اطمینان حاصل کنید که همه افراد در هر گروه به اندازه مساوی از قدرت برخوردارند تا هیچ کس احساس نکند توسط دیگران در گروه نادیده گرفته شده است.

6- حرکت کنید

گنجاندن فعالیت‌ های بدنی در برنامه‌ های درسی می‌ تواند راهی عالی برای بیدار کردن و حرکت دانش ‌آموزان باشد که می‌ تواند منجر به نتایج یادگیری بهتر شود. در اینجا چند ایده برای ادغام فعالیت بدنی در کلاس وجود دارد:

7- کمک به مدیریت استرس بین دانش آموزان

اگر کلاسی پر از بچه ‌هایی با شخصیت‌ های متفاوت دارید، مواقعی پیش می ‌آید که آنها دچار اختلاف یا درگیری می ‌شوند. فعالیت بدنی می تواند به دانش آموزان کمک کند تا احساسات خود را مدیریت کرده و آرام شوند تا بتوانند با تفاوت های خود کنار بیایند.

دانش ‌آموزان را به ‌طور دوره ‌ای در طول روز از صندلی ‌هایشان بلند کنید تا خیلی راحت نباشند. می ‌توانید از آن ‌ها بخواهید حرکات کوچکی مانند تکان دادن دست‌ هایشان را برای حدود 30 ثانیه در هر ساعت یا بیشتر در طول روز انجام دهند.

8- بهبود مهارت های تمرکز و توجه

فعالیت بدنی جریان اکسیژن به مغز را افزایش می ‌دهد، که به دانش ‌آموزان کمک می ‌کند تا روی کاری که انجام می‌ دهند متمرکز بمانند. نشان داده شده است که این امر به طور کلی دامنه توجه و یادگیری را بهبود می‌ بخشد.

در زمان استراحت یا ناهار پیاده روی کنید. این نه تنها به دانش‌ آموزان فرصتی می ‌دهد تا از محیط کلاس خارج شوند، بلکه به آنها کمک می‌ کند تا پس از بازگشت روی کارشان تمرکز کنند. هوای تازه نیز به سلامت کلی آنها کمک می کند.

9- کمک به خلق و خوی

فعالیت بدنی باعث آزاد شدن اندورفین در جریان خون می ‌شود که می‌ تواند به حمایت از خلق و خوی متعادل‌ تر و مثبت ‌تر کمک کند. از دانش ‌آموزان بخواهید قبل از شروع کار روی یک فعالیت جدید در کلاس، چند بار بالا و پایین به پرند. این به آنها کمک می کند تا برای تمرکز روی کار خود آماده شوند و همچنین وضعیت ذهنی آنها را بهبود می بخشد.

نتیجه

هرچه زمان بیشتری را به آموزش مهارت های عاطفی و اجتماعی به فرزندان خود اختصاص دهید، آنها برای زندگی آماده تر خواهند بود. و از همه مهمتر، این کار هزینه یا زمان زیادی را نمی طلبد. فقط کمی خلاقیت و صبر از طرف شما. امیدواریم این نکات به شما در شروع کار کمک کند!

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد 9 راهکار تقویت مهارت های اجتماعی و عاطفی در دانش آموزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.