نقش معلم در تربیت دانش آموزان آگاه

522 بازدید

تربیت دانش‌آموزان آگاه در مدارس از اهداف اصلی آموزش و پرورش است. بهترین روش برای تحقق این هدف ایجاد فضایی است که دانش‌آموزان در آن بتوانند با تمامی ابعاد و جوانب زندگی آشنا شوند. گاهی تعداد اندکی از معلمین عزیز فکر می کنند فقط وظیفه تدریس کتاب های درسی را به طور کامل دارند. این معلمان از چهارچوب تعیین شده خارج نمی شوند. معلمین عزیز باید در نظر داشته باشند که بخشی از تربیت دانش آموزان آگاه در مدرسه انجام می شود. هر چه این کار غنی تر صورت گیرد در آینده جامعه ای آگاه تر خواهیم داشت. روش های تدریس پویا و جذاب برپایه بازی و اندکی خارج از چارچوب بسته کتاب های درسی می تواند برای آینده کودکانمان بسیار مفید باشد. روش های جدید می تواند ابزارهایی برای تشویق دانش آموزان باشد.

تربیت دانش آموزان آگاه

نقش معلم در تربیت دانش آموزان آگاه

معلم شخصی است که 5 ساعت از روز در یک سال تحصیلی را با دانش آموز می گذراند. اگر این معلم هفته ای یک بار بار دانش آموزان خود را با اطلاعاتی خارج از کلاس آگاه کند در نهایت می تواند علاقه به مطالب بسیاری در دانش آموزان خود ایجاد کند. در این مقاله قصد داریم چند روش جذاب برای ایجاد آگاهی و دانش فراتر از کتاب های درسی را به شما ارائه دهیم.

دوره معلم خلاق(آموزش بازی های کلاسی)

کتاب خوانی

از آنجایی که کتاب‌ خوانی به عنوان یکی از روش‌های مهم تربیت دانش‌ آموزان آگاه در مدارس محسوب می‌شود، باید به شیوه‌ هایی فکر کرد که بتوان این فرآیند را در بین دانش‌ آموزان ترویج داد. معلم های عزیز می توانند روزی را به عنوان روز کتابخوانی اختصاص دهند. در این روز دانش آموز با خود کتاب به مدرسه می آورند و با هم جابه جا می کنند یا برای هم دیگر در مورد داستان کتابشان صحبت می کنند. این کار به سخنوری دانش آموزان کمک می کند.

مدیران و معلمان مدارس می ‌توانند برنامه های جذابی برای بخش کتابخوانی در نظر بگیرند. این برنامه ها، دانش‌آموزان را به خواندن کتاب ها تشویق کنند. همچنین می‌توان از روش‌هایی مانند برگزاری رویدادهای کتاب‌خوانی و بازی‌های آموزشی کتابی استفاده کرد. باید کتابخانه ها به بخش پویایی از مدارس تبدیل شوند تا دانش آموزان از حضور در آن جا لذت ببرند.

کتاب های اصیل ایرانی نظیر شاهنامه

خواندن کتاب‌های تاریخی مانند شاهنامه و حافظ می‌تواند برای دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار باشد. این کتاب‌ها علاوه بر اینکه مربوط به تاریخ و فرهنگ ایران هستند، شامل مفاهیم اخلاقی، فلسفی و اجتماعی نیز می‌شوند. در ادامه به برخی از تاثیرات خواندن کتاب‌های تاریخی برای دانش آموزان اشاره خواهیم کرد:

نقش معلم در تربیت دانش آموز آگاه
افزایش دانش تاریخی

خواندن کتاب‌های تاریخی می‌تواند به دانش آموزان کمک کند تا با رویدادهای مهم و شخصیت‌های تاریخی کشور خود آشنا شوند و به دانشی عمیق‌تر در این زمینه دست یابند.

افزایش مهارت‌های زبانی

خواندن کتاب‌های تاریخی می‌تواند به بهبود مهارت‌های زبانی دانش آموزان کمک کند. این کتاب ‌ها اغلب به زبانی بسیار زیبا نوشته شده‌اند که می‌ تواند باعث بهبود مهارت‌ های خواندن، نوشتن و گفتاری دانش آموزان شود.

افزایش احساس هویت ملی

توجه به کتاب های اصیل مانند شاهنامه و حافظ می‌تواند به افزایش احساس هویت ملی دانش آموزان کمک کند. این کتاب‌ها شامل داستان‌ هایی از تاریخ و فرهنگ ایران هستند که می‌ تواند به ارتقای هویت ملی دانش آموزان کمک کند.

افزایش اندیشه‌های اخلاقی و فلسفی

بررسی این کتاب ها ها کمک می کند که مفاهیمی که امروزه کمتر به آن توجه می شود را دوباره برای کودکانمان زنده کنیم. این کتاب ها شامل داستان ‌ها و شعرهایی هستند که مفاهیمی از قبیل عشق، دوستی، خدا، انسانیت و… را به تصویر می ‌کشند. خواندن این کتاب ‌ها می‌ تواند به تقویت اندیشه ‌های اخلاقی و فلسفی دانش آموزان کمک کند و آن ‌ها را به فکر کردن و تأمل در مسائل انسانی و فلسفی ترغیب کند.

افزایش قدرت تفکر

گنجاندن این کتاب ها می‌تواند به افزایش قدرت تفکر و تحلیل دانش آموزان کمک کند. این کتاب ‌ها شامل داستان ‌ها و شعرهایی هستند که نیازمند تفکر و تحلیل برای درک بهتر آن‌ ها هستند. معلمان با خواندن کتاب ‌های تاریخی می ‌تواند به توسعه قدرت تفکر و تحلیل دانش آموزان کمک کنند.

تماشای مستند

علاوه بر کتاب‌خوانی، تماشای مستند نیز می‌تواند به عنوان روشی مؤثر برای تربیت دانش‌آموزان آگاه در مدارس مورد استفاده قرار گیرد. تماشای مستندهایی که به موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و غیره پرداخته‌اند، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بیشتر با جوامع و فرهنگ ‌های دیگر آشنا شوند و به دنیای پیرامون خود بیشتر بپردازند. این روش همچنین به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا تفکرات خود را تقویت کنند و دید بازتری نسبت به دنیای اطرافشان داشته باشند. شما می توانید در کلاس درس مستند هایی در مورد مکان های تاریخی، گذشتگان، زمین، آسمان و غیره برای دانش آموزان خود پخش کنید. سپس از آن ها بخواهید در مورد این مطالب صحبت کنند.

تکنولوژی

استفاده از تکنولوژی نیز می‌تواند به عنوان روشی مؤثر در تربیت دانش‌آموزان آگاه در مدارس مورد استفاده قرار گیرد. به‌طور مثال، استفاده از پلتفرم‌های آموزشی و مجازی، موجب ارائه مطالب آموزشی و مستند به دانش‌آموزان در هر زمان و مکانی می‌شود. همچنین می‌توان از برنامه‌های آموزشی تعاملی، بازی‌ های آموزشی و غیره برای ترویج دانش و آگاهی در بین دانش‌آموزان استفاده کرد. قطعا استفاده از تکنولوژی برای دانش آموزان بسیار جذاب خواهد بود.

دانش آموز مفید

استفاده از حواس پنجگانه

به دانش آموزان خود کمک کنید از حواس پنجگانه خود در درک طبیعت استفاده کنند. دنیا را لمس کنند و برای مدتی از دنیای دیجیتالی خود فاصله بگیرند. حیوانات خانگی کوچک را به کلاس بیاورید، کلاس خود را با چند گلدان تزیین کنید و وظیفه نگه داری از آن را بر عهده دانش آموزان قرار دهید. دانش آموزان را به پارک نزدیک محل خود ببرید. از آن ها بخواهید چشمان خود را ببندند و با تمام حواس خود محیط اطراف را حس کنند.

تربیت دانش آموزان آگاه وظیفه جمعی است

به‌طور کلی، تربیت دانش ‌آموزان آگاه و مسئولیت‌پذیر، نیازمند همکاری و هماهنگی میان پدران و مادران، معلمان و مدیران مدارس است. افراد موثر در زندگی دانش آموزان باید با همکاری و هماهنگی در اجرای برنامه ‌های آموزشی و فرهنگی متناسب با نیازهای دانش‌آموزان، تلاش کنند تا دانش ‌آموزان را به عنوان افرادی آگاه، مسئولیت‌پذیر و پرورش یافته، به جامعه تحویل دهند. با بهره‌گیری از ابزارهای آموزشی و فرهنگی مدرن و ارائه مطالب به روز و کاربردی، دانش‌  آموزان آمادگی لازم برای مواجهه با چالش ‌های پیش رو را به دست خواهند آورد و این به نوبه خود می ‌تواند به بهبود کیفیت زندگی و جامعه کمک کند.

بهبود کیفیت جامعه

در نهایت، باید گفت که تربیت دانش‌آموزان آگاه در مدارس، به‌طور مستقیم موجب بهبود کیفیت زندگی و جامعه خواهد شد. این روند، باعث ایجاد فضایی پویا در مدارس و جامعه می‌ شود که انسان ‌هایی آگاه، خلاق و توانمند را تحویل جامعه می دهد. کتاب‌خوانی، تماشای مستند و انجام فعالیت ‌های آموزشی و فرهنگی دیگر، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا درک بهتری از دنیای پیرامون خود داشته باشند و نگاهی بازتر و شفافتر نسبت به مسائل و مشکلات جامعه پیدا کنند.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد نقش معلم در تربیت دانش آموزان آگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.