0
0

17 فعالیت جذاب برای پایان سال تحصیلی

421 بازدید

اکنون در روزهای پایان سال تحصیلی به سر می بریم. این روزها بیشتر صحبت از آزمون، تست و امتحان است. استرس یکی از بیشترین حس هایی است که دانش آموزان این روزها درگیر آن هستند. البته که حق دارند، اگر به گذشته و دوران دانش آموزی خودمان هم برگردیم می توانیم روزهای مشابه این روزها را به راحتی در خاطراتمان ببینیم. حال اگر بخواهیم اندکی از این استرس کم کنیم و برای این دانش آموزان خاطرات خوشی را از این روزها بر جای بگذاریم کافی است اندکی دیدگاهمان را تغییر دهیم. شاید بین حل کردن نمونه سوالات وقتی برای بازی های مفرح و شاد هم پیدا کردیم.

فعالیت های جذاب برای پایان سال تحصیلی

یخ شکن های پایان سال تحصیلی

سعی کنید در این زمان بیشتر از بازی های ریتمیک استفاده کنید. این بازی ها روحیه دانش آموزان را شاد می کنند و باعث کاهش استرس آن ها می شود. در ادامه، برخی از بازی‌هایی که می‌توانید در کلاس درس انجام دهید را معرفی می‌کنیم.

دوره جامع معلم خلاق (آموزش بازی های کلاسی)

پرتاب توپ

یک توپ یا هر شی دیگری که در دسترس دارید را انتخاب کنید. دو یا سه دانش آموز در وسط کلاس می ایستند. با شروع موزیک توپ را دست به دست می کنند و اسم کوچک یکی از همکاسی های خود را بلند می گویند. تا زمانی که اسم را نگفته نمی تواند توپ را به دیگری بدهد. زمانی که آهنگ قطع شد، توپ در دست هر کسی بود او بازنده بازی است.

شناخت همکلاسی

در این بازی هر دانش آموز باید خصوصیاتی از یکی از همکاسی های خود را بدهد و دیگری آن شخص را حدس بزند. این بازی می تواند برای دانش آموزان بسیار جذاب باشد. در پایان یک سال تحصیلی دیگر دانش اموزان همکلاسی های خود را به خوبی می شناسند و می تواند در مورد یکدیگر حرف بزنند.

منطقه ‌ی خطر

در این بازی، باید یک داستان فرضی داشته باشیم. این بازی کاملا تخیلی است. می توانید دانش آموزان را به داخل حیاط ببرید و از آن ها بخواهید تصور کنند گوشه حیاط مدرسه سدی قرار دارد که در حال شکست است. دانش‌آموزان به تشکیل یک نقشه‌ ی منطقه‌ ی خطر پرداخته و علل و عوامل ایجاد آن را بررسی می ‌کنند. آن‌ها باید راهکارهایی برای پیشگیری و مدیریت منطقه ‌ی خطر پیشنهاد دهند.

بازی کلاسی

روز بدون کتاب

اگر در این زمان بتوانید یک روز را به روز بدون کتاب اختصاص دهید بسیار عالی می شود. از دانش آموزان بخواهید با خود اسباب بازی یه کلاس بیاورند و سپس برای آن ها در حیاط مدرسه زیرانداز بیاندازید. از ان ها بخواهید خوراکی و اسباب بازی هایشان را به حیاط بیاورند و با یکدیگر بازی کنند.

جستجوی گنج

 در این بازی، دانش‌آموزان برای حل معماها و پیدا کردن سرنخ‌ها و کلیدها، در سراسر کلاس درس گشت و گذار می‌کنند. این بازی می‌تواند مرتبط با درس‌های ریاضی، علوم، تاریخ یا هر درس دیگری باشد.

معمای واژگان

 در این بازی، دانش‌آموزان با استفاده از کلمات که در درس های مختلف خوانده ‌اند، معماهایی را حل می ‌کنند. این کار به تثبیت واژگان جدید و بهبود مهارت ‌های خواندن و فهمیدن کلمات کمک می‌کند. در پایان سال تحصیلی دایره واژگان دانش آموزان گسترده تر شده و می توانند بسیار قوی تر بازی کنند.

شبیه‌ سازی علمی

 در این بازی، دانش‌آموزان با استفاده از نرم ‌افزارها یا مواد آزمایشگاهی، شبیه‌سازی ‌های علمی را انجام می ‌دهند. آن‌ ها می ‌توانند پدیده‌ های طبیعی را مطالعه کنند. برای دانش آموزان سال های اول قطعا می تواند جذاب باشد. یکی از این آزمایش ها کوه آتشفشان است.

مسابقه ‌ی تاریخی

 در این بازی، دانش ‌آموزان در تیم‌ ها به رقابت می ‌پردازند تا بهترین و دقیق‌ ترین پاسخ ‌ها را به سؤالات تاریخی بدهند. سوالات تاریخی را نوشته و در ظرفی بریزید. هر دانش آموز باید در زمان مشخص سوالات را خارج کند و به آن ها پاسخ دهد. هر کس به تعداد سوال های بیشتری جواب داد او برنده است. این بازی می ‌تواند به آن ‌ها کمک کند تا تاریخ را به‌ طور فعال تجربه کنند و اطلاعات خود را در این زمینه تقویت کنند.

انتشار روزنامه

از دانش آموزان کلاس دوم یا سوم بخواهید مطالبی را در مورد مدرسه، کادر مدرسه، نظر سنجی و هر موضوعی که فکر می کنید برای آن ها جذاب خواهد بود را بنویسند. و در قالب روزنامه هایی به کلاس بیاورند و سپس در کلاس با یکدیگر مطالعه کنند. قطعا انتشار روزنامه یکی از فعالیت های جذاب پایان سال تحصیلی خواهد بود.

نمایشنامه ‌ی تاریخی

 در این بازی، دانش ‌آموزان به صورت گروهی نمایشنامه‌ هایی را می ‌نویسند و اجرا می ‌کنند که واقعه ‌های تاریخی را به تصویر می‌ کشد. این فعالیت تخیل، همکاری و مهارت‌ های نوشتاری و نمایشی را تقویت می‌کند. در اجرای این نمایش حتما باید نویسنده و کارگردان جز دانش آموزان باشند. شما می توانید آن ها را راهنمایی کنید.

تحقیق و ارائه

در این فعالیت، دانش‌آموزان در مورد موضوعات مختلف درسی و یا غیر درسی جذاب تحقیق می ‌کنند و نتایج تحقیقات خود را به صورت ارائه شفاهی یا تصویری در مقابل دیگر دانش‌آموزان ارائه می ‌دهند. آن ‌ها می ‌توانند از اسلایدها، پوسترها، فیلم ‌ها یا هر روش دیگری برای ارائه‌ ی نتایج استفاده کنند. این فعالیت مهارت ‌های تحقیق، ارائه و عمومی‌ سازی را تقویت می‌کند.

ساختن بازی آموزشی

در این بازی، دانش ‌آموزان به گروه ‌های کوچک تقسیم می ‌شوند و مسئولیت طراحی و ساخت یک بازی آموزشی را بر عهده می‌ گیرند. آن‌ ها باید مفاهیم و مطالب درسی را در قالب بازی جذاب و تعاملی برای همکلاسی ‌هایشان ارائه دهند.

دیدن کارتون های طنز

شاید همه دانش آموزان شما کارتون هایی مثل پت و مت را بارها دیده باشند ولی قطعاض دیدن ان در کلاس درس می تواند برای آن ها بسیار جذاب باشد و خاطره بسیار خوشی را برای آن ها به یادگار بگذارد.

یادگاری

از دانش اموزان خود بخواهید در یک صفحه از دفتر همکالاسی هایشان یک امضا یا یکی دو کلمه برای یکدیگر بنویسند. قطعا می تواند یادگاری جذابی برایشان باقی بماند.

جشن فارغ‌التحصیلی

از دانش آموزان بخواهید خودشان در کلاس یک مراسم فارغ التحصیلی برای خودشان برگزار کنند و برای خودشان جشن بکیرند. از آن ها بخواهید مدیریت جشن را خودشان برعهده بگیرند.

سفر و گردشگری

برگزاری یک سفر یا گردشگری می‌ تواند فرصتی خوب برای ایجاد خاطرات خوش باشد. می‌ توانید به یک مقصد جدید سفر کرده و برنامه ‌های تفریحی و آموزشی را در آنجا تجربه کنید.

فستیوال غذا

 برگزاری یک فستیوال غذا با مشارکت دانش ‌آموزان و خانواده ‌ها، فرصتی است تا دستاوردهای خود را در آشپزی و خلق غذاهای خاص به نمایش بگذارند. همچنین می‌توانید غذاهای محلی و سنتی را معرفی کنید.

سخن پایانی

این فقط چند نمونه از بازی‌ هایی است که می‌ توانید در کلاس درس انجام دهید. همچنین می ‌توانید با توجه به موضوعات و درس‌ های خاصی که در حال بررسی هستید، بازی‌ های مناسبتری را ایجاد کنید. بهتر است قبل از انتخاب بازی، با توجه به نیازها و سطح دانش دانش‌آموزان خود، بازی را تنظیم کنید تا بهترین نتایج را برای فرایند یادگیری آن ‌ها به ارمغان بیاورید و لحظه های خوشی را برای آن ها رقم بزنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟

نظرات

0 نظر در مورد 17 فعالیت جذاب برای پایان سال تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.